Rallye Monte Carlo 2017: Přichází nové WRC
V první řadě jsou to nové technické předpisy, které zásadním způsobem změnily podobu rallyeových vozů. Druhým důvodem je loňský odchod Volkswagenu ze scény a tím pádem jsou šance všech současných čtyř továrních týmů vyrovnané.
Revoluce v předpisech
Byl to paradoxně právě suverén sezon 2014 až 2016, tovární tým Volkswagen, který si u Mezinárodní automobilové federace (FIA) vynutil změny technických předpisů. Vedení světového motoristického sportu podlehlo tlaku a opustilo předchozí trend, který byl zaměřený především na bezpečnost.
Konstruktéři a inženýři dostali poměrně volnou ruku a výsledkem jsou atraktivně vypadající vozy. Svým vzhledem evokují dobu před třiceti lety, kdy psaly dějiny speciály skupiny B, které byly v témže roce zakázány.
Speciály nové generace WRC jsou ve srovnání s (loňskými) předchůdci o 25 kilogramů lehčí (aktuálně 1175 kg), o 55 milimetrů širší (1875 mm) a především se zvedl jejich výkon z 231 kW (315 koní) na minimálně 280 kW (380 koní). To se podařilo především rozšířením restriktoru (přivádí vzduch do turbodmychadla) z 33 na 36 milimetrů. Vozy mají širší zadní přítlačná křídla, poprvé od roku 2010 aktivní mezinápravový diferenciál. Přední a zadní zůstávají pasivní.
Nový bezpečnostním prvkem je zavedení pěnové výztuhy o šíři 240 milimetrů do oblasti dveří jezdce a navigátora. Ty jsou proto jinak tvarované a v případě bočního nárazu má posádce pomoci také zavedení výztuh v prazích a posunutí členů posádky blíže středu vozu. Veškeré výše uvedené změny na vozech potrvají minimálně do konce sezony 2018.
Úpravy termínů a pravidel
V kalendáři je zapsáno třináct podniků. Čína, která se měla jet loni, ale byla zřejmě z finančních důvodů odvolána, chybí i letos. Jedinou kosmetickou úpravou termínové listiny 2017 je přesun francouzské Rallye Korsika z podzimního termínu na jaro. Spekulovalo se o návratu Turecka do světového šampionátu (naposledy se zde jelo 2010). Pokud dojde ke kalendáři ke změnám, tak nejdříve od roku 2018.
Zachováno zůstává bodování jezdců od 1. do 10. místa (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Naopak více úspěšných může být v závěrečné (televizní) rychlostní zkoušce soutěže (Power Staage). Dosud v ní bodovali první tři jezdci, od letošní sezony jich bude pět (5-4-3-2-1).
Každý tovární tým může nasadit na start každého podniku v kalendáři tři vozy. Do hodnocení značek však mohou bodovat vždy jen dva nejlépe umístěné. Změnou je startovní pořadí do jednotlivých dnů soutěže. Podle nových sportovních řádů bude vyrážet na trať jako první vedoucí jezdec šampionátu, ale pouze první den. Do těch dalších se bude startovat v obráceném aktuálního pořadí jezdců s nejvyšší prioritou, kteří jsou přihlášeni do MS.
Škatulata, hýbejte se
Odchod Volkswagenu znamenal také kolotoč změn v jezdeckém obsazení čtyř továrních týmů. Pohromadě zůstala trojice od Hyundaie – Thierry Neuville (Belgie), Hayden Paddon (Nový Zéland) a Dani Sordó (Španělsko). Očekávanou trojici z minulé sezony představil také Citroën – Kris Meeke (Velká Británie), Stephane Lefebvre (Francie) a Craig Breen (Irsko).
Poprvé od roku 1999 se do mistrovství světa vrátila Toyota a její projekt má trvat minimálně pět let. Tovární tým vede čtyřnásobný mistr světa Tommi Mäkinen a angažoval do něj výhradně své finské krajany. Po odchodu Volkswagenu zde našel útočiště Jari-Matti Latvala, jehož parťákem je Juho Hänninen. Testovacím pilotem, který pojede vybrané soutěže, se stal Esappekka Lappi, který loni získal pro značku Škoda titul mistra světa v kategorii WRC2.
Mistr světa předchozích tří let a obhájce titulu Sebastien Ogier musel po odchodu německého gigantu VW rovněž hledat nové útočiště. Našel u britské společnosti M Sport, která připravuje vozy Ford pro rallye. Její šéf Malcolm Wilson o francouzského pilota eminentně stál a Ogierovi se zjevně zamlouvá nový speciál modrého oválu. Podle dostupných informací zasvěcených je to – „nejlepší závoďák v rallye, který Ford kdy postavil“. Od čeká na titul v hodnocení týmů od sezony 2007 a jezdecký získal naposledy v roce 1981.
Kdo zanechá českou stopu?
Především zásluhou továrního týmu Škoda Motorsport budeme mít možnost sledovat tuzemské účinkování na vysoké úrovni. V Mladé Boleslavi zůstávají věrni modelu Fabia R5. V Monte Carlu s ním pojedou Jan Kopecký, Švéd Pontus Tidemand a Nor Andreas Mikkelsen. Kromě švédského závodníka mají zbývající dva potvrzený start zatím pouze na Rallye Monte Carlo. Kopecký začíná sedmnáctou sezonu v rallye, pojede určitě kompletní český seriál, ve kterém nebyl v předešlých dvou letech poražen. „Samozřejmě chci usilovat o co nejlepší výsledek a letošní Monte Carlo si užít. Dalšími plány a úvahami se však nechci zatím zabývat,“ říká Jan Kopecký.
Do mistrovství světa zasáhne také Martin Prokop, a to dvěma způsoby. Od začátku sezony jako šéf svého týmu MP Sports, v němž pojede s nejnovější verzí Fiesty WRC 2017 norský jezdec Mads Ostberg. Prokop nevylučuje občasné starty ve světovém šampionátu s Fiestou WRC specifikace 2015. „Mads je schopen dosahovat špičkových výsledků, pokud dostane šanci. Sám se chci věnovat dálkovým soutěžím, ale opustit světovou rallye se mi také nechce. Pokud bych měl tipovat na začátku sezony šance na titul, jmenoval bych Sebastiena Ogiera,“ dodává bez velkého uvažování Martin Prokop.
Program Rallye Monte Carlo | ||||||
Čtvrtek | 20.14 RZ1 | 22.57 RZ2 | ||||
Pátek | 10.11 RZ3 | 10.44 RZ4 | 11.47 RZ5 | 14.28 RZ6 | 15.01 RZ7 | 16.04 RZ8 |
Sobota | 8.08 RZ9 | 8.58 RZ10 | 11.13 RZ11 | 12.08 RZ12 | 15.03 RZ13 | |
Neděle | 9.22 RZ14 | 10.12 RZ15 | 11.00 RZ16 | 12.18 RZ17 |
Kalendář MS 2017 | ||
19.-22. 1. | Rallye Monte Carlo | asfalt a sníh |
9. - 12. 2. | Švédská rallye | sníh |
9. - 12.3. | Mexická rallye | šotolina |
6. - 9.4. | Rallye Korsika | asfalt |
27. - 30.4. | Rallye Argentina | šotolina |
18.-21. 5. | Rallye Portugalsko | šotolina |
8.-11. 6. | Rallye Sardinie | šotolina |
29. 6. - 2. 7. | Rallye Polsko | šotolina |
27.-30. 7. | Finská rallye | šotolina |
17.-20. 8. | Německá rallye | asfalt |
5.-8. 10. | Katalánská rallye | asfalt |
26.-29. 10. | Britská rallye | šotolina |
16.-19. 11. | Australská rallye | šotolina |
Sestavy továrních týmů 2017 | |
Citroën | Kris Meeke (Brit.), Craig Breen (Brit.), Stephane Lefebvre (Fr.) |
Ford | Sebastian Ogier (Fr.), Ott Tänak (Est.), Elffyn Evans (Brit.) |
Hyundai | Thierry Neuville (Bel.), Dani Sordó (Šp.), Hayden Paaddon (N. Zél.) |
Toyota | Jari-Matti Latvala (Fin.), Juho Hänninen (Fin.), Esapekka Lappi (Fin.) |