Rallye Monte Carlo 2025: Start bez hybridů a s novými body
Na tradičním místě v monackém knížectví začíná nová sezona mistrovství světa v automobilových soutěžích. Jako úřadující šampion vstoupí do Rallye Monte Carlo Belgičan Thierry Neuville. Do seriálu se opět plnohodnotně zapojí dvojnásobný mistr světa Kalle Rovanperä z Finska, jenž loni startoval jen ve vybraných podnicích.
Fanoušci se mohou letos těšit na rozšířený čtrnáctidílný šampionát, do něhož byly nově zařazeny rallye na Kanárských ostrovech, v Paraguayi a Saúdské Arábii. Po roční přestávce se opět pojede v Estonsku a potřetí za sebou je součástí mistrovství světa také Středoevropská rallye, která znovu odstartuje v Praze.
Kudy vedou cesty do cíle
Rallye Monte Carlo je známá svými často proměnlivými povětrnostními podmínkami, které mohou přinést led a sníh na asfaltové silnice. Jako obvykle bude startovat na Casino Square v Monaku. Posádky s odjezdem ve čtvrtek odpoledne absolvují tři úvodní zkoušky za tmy na zpáteční cestě do servisního parkoviště Gap. V pátek se po obou stranách poledního provozu jede smyčka tří erzet východně a severně od Gapu. Sobota má podobný formát se třemi opakovanými měřenými úseky směrem na západ, včetně zbrusu nové rychlostní zkoušky Aucelon – Recoubeau-Jansac. Nedělní závěrečná etapa začíná z Gapu, opakováním dvou čtvrtečních večerních erzet před Power Stage, která vede ikonickým průsmykem Col de Turini. Osmnáct erzet měří celkem 343,8 kilometrů.
Změna ušetří peníze
Tři roky s hybridními speciály Rally1 utekly a jako správný krok se tato technická pravidla neukázala. Od právě začínající sezony, která odstartuje v druhé polovině ledna v Monte Carlu, budou speciály nejvyšší kategorie znovu poháněny čistě jen spalovacím motorem o objemu 1,6 litru. Ten zůstává identický s tím, který byl součástí těchto speciálů i během hybridní éry. Ke změně dojde pouze ve velikosti restriktoru, jehož průměr zmenší z 36 na 35 milimetrů průtok vzduchu do turbodmychadla.
Zároveň dochází ke snížení hmotnosti speciálů Rally1 o osmdesát kilogramů na minimální hranici 1180 kg. Odebrání elektromotoru by tak nemělo ubrat na divácké atraktivitě průjezdů v podání závodních vozů. Nejvíce bude poznat menší odpich ve vybraných pasážích, ve kterých v současnosti elektrická jednotka přidávala výkon zhruba 100 kW. Pro trojici továrních týmů je však podstatné, že na této změně ušetří finance, kterých není nikdy dost.
Jak je na alpských rychlostních zkouškách obvyklé, je volba pneumatik nesmírně obtížná a zároveň rozhodující. Až tři rychlostní zkoušky musí týmy absolvovat bez servisu. Během této doby se musí spolehnout na čtyři pneumatiky namontované na svých vozech a maximálně dvě náhradní kola. Tyto pneumatiky si musí vybrat z nabídky suchých, zimních s hroty a zimních pneumatik bez hrotů. Protože jedna zkouška může být pokryta sněhem, zatímco další může být zledovatělá, mokrá nebo dokonce suchá, je volba pneumatik téměř vždy kompromisem. Letos je proces výběru správné pneumatiky ještě složitější. Od Rallye Monte-Carlo je novým výhradním dodavatelem pneumatik pro posádky třídy RC2 společnost Hankook.

Znovu nové bodování
Jedním z nejdiskutovanějších témat minulého roku se stal bodovací systém. Pro letošní rok došlo k úpravám, které mají vrátit důležitost konečných výsledků a vítěz by již neměl domů tak často odjíždět s tím, že získá méně bodů než některý ze soupeřů. Tato eventualita sice nevymizela úplně, ale už by k tomu nemělo docházet často. Body se tedy budou po roce znovu udělovat na samém konci rallye za výsledky až po poslední rychlostní zkoušce, nikoliv po poslední sobotní jako loni. První desítka si rozdělí body podle následujícího schématu 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1. Bodování Power Stage je ponecháno beze změny a opět si pro body dojede první pětka v pořadí 5-4-3-2-1. Naprosto stejné schéma je pak přiřazeno i bonusovému bodování za nedělní etapu jako celek.
Šampion by rád hattrick
Šestatřicetiletý Neuville se na start v Monte Carlu postaví nejen jako úřadující mistr světa, ale také jako obhájce prvenství na této soutěži. Na slavné rallye bude usilovat o třetí triumf, nejrychlejší byl i v roce 2020. “Samozřejmě, že bych chtěl vyhrát potřetí. Monte Carlo je ale jeden z nejtěžších závodů. Kromě obvyklých potížích navíc pojedeme s novými pneumatikami a v podmínkách, ve kterých jsme netestovali. Musíme jít krok po kroku, abychom se přiblížili limitu,” podotkl Neuville s tím, že základním úkolem je dojet na cílovou rampu.
Úvodní soutěž sezony 2025 nabídne ve třídě RC2 úctyhodných 33 posádek. Šestnáct z tohoto počtu jsou vozy Škoda Fabia. Do kategorie WRC2 se přihlásilo 23 posádek, které chtějí získat body. Jednadvacetiletý český talent Filip Kohn, podporovaný zkušeným spolujezdcem Rossem Whittockem z Velké Británie, bude na Rallye Monte-Carlo slavit svoji premiéru za volantem vozu Škoda Fabia RS Rally2, který přihlásil tým Baumschlager Rallye & Racing. Kohn využil rakouskou Jänner-Rallye k přípravě na jízdu na ledu a sněhu, což jsou podmínky, s nimiž se pravděpodobně setká i na rychlostních zkouškách „Monte“ ve francouzských Alpách. Italská posádka vozu Škoda ve složení 23letý Roberto Daprà a spolujezdec Luca Guglielmetti startuje na této kultovní soutěži již potřetí.
Nesporným rekordmanem mezi účastníky třídy RC2 je švýcarský jezdec značky Škoda Olivier Burri. Toho čeká už šestavacáté Rallye Monte-Carlo a usiluje o body do kategorie WRC2 Challenger. Tato kategorie je vyhrazena soukromým jezdcům, kteří dosud nezískali titul na úrovni WRC.
Přestože jsou jezdci značky Škoda Nikolaj Gryazin a Gus Greensmith pro rok 2025 považováni za uchazeče o titul kategorie WRC2, budou na Rallye Monte-Carlo startovat bez honby za body do této kategorie. Oba během zimní přestávky změnili tým a úvodní rallye sezony využijí především jako test v soutěžních podmínkách. Nikolaj Gryazin se spolujezdcem Konstantinem Aleksandrovem i posádka Gus Greensmith a Jonas Andersson však bojují o vítězství v prestižní třídě RC2 a o přední umístění v celkové klasifikaci.
Šampion se vrátil pro titul
Uběhlo pouhých osm týdnů od doby, kdy TGR-WRT získal titul výrobce v napínavém závěru sezony 2024 na Japonské rallye. Tým Toyota tvrdě pracoval na tom, aby se novým změnám pravidel přizpůsobil a pokračoval ve zlepšování GR Yaris Rally1. Aby se zohlednily různé vlastnosti motoru, byly provedeny úpravy výfukového systému a vačkových hřídelů, přičemž byly také převodové poměry.
Jari-Matti Latvala: "Po odstranění hybridní jednotky a snížení hmotnosti jsme tvrdě pracovali na optimalizaci vozu a nalezení správné rovnováhy s nastavením. Sám jsem měl možnost řídit tento nový balíček a i s menším výkonem se výkon blíží dřívějším a vůz působí ještě agilněji. Vítáme také nového dodavatele pneumatik Hankook. Můžeme očekávat, že uvidíme jezdce, kteří se této změně přizpůsobí rychleji a budou schopni dříve posouvat limity. Rallye Monte-Carlo je vzhledem k proměnlivým podmínkám nejnáročnějším podnikem z hlediska strategie pneumatik. Při testování jsme zažili mix počasí včetně sněhu, ale rallye vždy může přinést překvapení.”
Elfyn Evans: “Máme silný tým pro rok 2025 a cílem z mého pohledu zůstává boj o vítězství a mistrovské tituly. Se zavedením nového dodavatele pneumatik a některými změnami v technických předpisech dojde k určitému přizpůsobení a učení se na všech površích. Rallye Monte-Carlo je akce s největším výběrem dostupných pneumatik a s omezeným povoleným testováním není možné pneumatiky vyzkoušet ve všech různých podmínkách.”
Kalle Rovanperä: „Je skvělé být zpátky s týmem na celou sezonu WRC. Je to jiný pocit připravit se a natěšit se na celý rok a bojovat o titul, což musí být náš cíl. Loni jsme byli rychlí, ale letos musíme být důslednější po celý rok. Rallye Monte-Carlo je vždy super těžký začátek sezony. Nikdy to nebyla moje nejsilnější rallye, ale přesto jsme tam dokázali udělat pár dobrých výsledků. Budu rád, když budeme mít čistou soutěž a dobré body do začátku sezóny.”
Sebastien Ogier: “Pořád si užívám jízdu za tento fantastický tým, se kterým jsem nyní déle než v kterémkoliv v mé kariéře. Doufám, že si letos v autě užiji více zábavy. S nižším výkonem, nižší hmotností a novými pneumatikami je na začátku sezóny mnoho otazníků a pro týmy a jezdce je to nová výzva, aby zjistili, kdo se dokáže nejlépe přizpůsobit. Ani po mnoha startech není tato rallye nikdy jednodušší. Vždy do ní jdu s respektem k výzvě a určitým způsobem i trochu se strachem, protože vím, že budeme čelit nepředvídatelným podmínkám.”
Věděli jste, že...
- První Rallye Monte-Carlo se jela v roce 1911 a je nejstarší soutěží aktuálního kalendáře WRC?
- Až do roku 1998 jezdili účastníci (v tomto roce však pouze soukromé posádky) ze startovních míst po celé Evropě a dokonce i v severní Africe do společného místa setkání v Monte-Carlu nebo ve Francii, kde teprve začínala skutečná rallye?
- V průběhu let slavila Škoda na Rallye Monte-Carlo řadu úspěchů? V roce 1936 startoval v Aténách vůz Škoda Popular Sport, po 3852 kilometrech cesty na start (Constellation Run) dojel do Monaka a soutěž dokončil na druhém místě ve své třídě. Škoda se etablovala jako silný konkurent, o čemž svědčí hattrick vítězství ve třídě v letech 1961 až 1963 pro vůz Škoda Octavia TS. Škoda 130 RS tento úspěch završila v roce 1977, kdy slavila dvojité vítězství ve své třídě. Později na tento triumf navázal model Škoda Favorit 136 L, který v letech 1991 až 1994 získal čtyři vítězství ve třídě za sebou. A konečně Škoda Fabia ve specifikaci Rally2 zvítězila ve své třídě v letech 2017, 2018, 2021 a 2022.
- Řidiči nejsou povinni vybrat si při ukončení servisu pneumatiky stejného typu? V závislosti na podmínkách občas kombinují zimní pneumatiky s hroty a téměř bezhroté slicky v různých konfiguracích tak, aby byli připraveni na všechny možné podmínky na silnici.
- Na startu letošní soutěže budou tři Češi. S číslem 37 pojede posádka Jan Černý a Ondřej Krajča (Citroën C3 R2). Číslo 38 mají Filip Kohn s Britem Rossem Whittockem (Škoda Fabia RS Rally2).
Program Rallye Monte Carlo
Čtvrtek 23. 1. - 18.05 RZ1 (19,0 km), 19.53 RZ2 (21.2 km), 21.06 (14,0 km). Etapa celkem 54,2 km.
Pátek 24. 1. - 9.31 RZ4 (18,7 km), 10.34 RZ5 (16,7 km), 11.42 RZ6 (18,3 km), 15.23 RZ7 (18,7 km), 16.26 RZ8 (16,7 km), 17.34 RZ9 (18,3 km). Etapa celkem 107,3 km.
Sobota 25. 1. - 8.59 RZ10 (27,0 km), 10.05 RZ11 (20,9 km), 11.08 RZ12 (17,9 km), 14.59 RZ13 (27,0 km), 16.05 RZ14 (20,9 km), 17.08 RZ15 (17,9 km). Etapa celkem 131,4 km.
Neděle 26. 1. - 6.39 RZ16 (14,0 km), 8.32 RZ17 (19,0 km), 12.15 RZ18 - 17,9 km - Power Stage. Etapa celkem 50,9 km.
Kalendář 2025
- 23. 1. Rallye Monte Carlo
- 13. 2. Švédská rallye
- 20. 3. Safari rallye Keňa
- 24. 4. Rallye Kanárské ostrovy
- 15. 5. Portugalská rallye
- 5. 6. Rallye Sardinia
- 26. 6. Akropolis rallye
- 17. 7. Estonská rallye
- 31. 7. Finská rallye
- 28. 8. Paraquayská rallye
- 11. 9. Chilská rallye
- 16. 10. Středoevropská rallye
- 6. 11. Japonská rallye
- 27. 11. Rallye Saúdské Arábie
Datum označuje den startu.