Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Monte Carlo po 3. etapě: Ogier a vede, Cais na bodech

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)

Osminásobný mistr světa Sebastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) vede po třech dnech Rallye Monte Carlo, která je úvodním podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. V aktuálním šampionátu startují, poprvé v historii tohoto sportu, vozy s hybridním pohonem.

V sobotu čekalo na posádky pět měřených testů v celkové délce 92,46 kilometru. V neděli jsou na programu zbývající čtyři rychlostní zkoušky, které měří dohromady 67,26 kilometrů. Závěrečná erzeta se jede tradičně jako Power Stage, na které získá pět nejrychlejších bonusové body od pěti do jednoho. 

Cais má velkou šanci

Skvělý postup se povedl českému jezdci Eriku Caisovi (Ford Fiesta Rally2), který předvedl v sobotu konzistentní výkon. Z patnáctého místa postoupil na osmou příčku v absolutním pořadí, a pokud by v neděli na této pozici, bral by body do světového šampionátu. Dvaadvacetiletý pilot měl i štěstí, protože několik továrních jezdců se silnějšími vozy odstoupilo nebo mělo problémy. V hodnocení WRC2 Open je Cais druhý za mistrem světa Norem Andreasem Mikkelsenem a vede klasifikaci WRC2 Junior.

O čtyři příčky na dvaadvacáté místo si polepšil Jan Černý (Ford Fiesta Rally3), který je aktuálně druhý v kategorii WRC3 Open. Třetí Čech v soutěži Martin Rada (Abarth 124 Rally RGT) je osmačtyřicátý celkově a pátý v pořadí kategorie RGT.

Video se připravuje ...

Loebovi risk nevyšel

Sobotu začal vedoucí Sebastien Loeb (Ford Puma Rally1) s náskokem 9,9 sekundy před Ogierem, ale po dvou dopoledních zkouškách už bylo časové skóre srovnáno na rozdíl 0,0 sekundy. „Doplatili jsme na volbu superměkkých pneumatik a na trati byla navíc vytahána spousta nečistot od vozů, které jely před námi. Sám jsem ovšem také nejel v takovém tempu, jak bych měl, Nebylo snadné řídit auto, které má dvě gumy s hroty a dva slicky. Snažil jsem se tlačit, ale Ogier jede opravdu rychle,“ komentoval situaci Loeb.

Sedmačtyřicetiletý Francouz zkusil vsadit v závěru dne všechno na jednu kartu. „Zariskovali jsme s výběrem pneumatik, ale Ogier to viděl a zkusil totéž. Na slickách to bylo zrádné a nechali jsme tam patnáct sekund,“ dodal Loeb.

Viděl soupeři do karet

Ogier vyhrál v sobotu dvě rychlostní zkoušky a má namířeno za devátým vítězstvím na Rallye Monte Carlo. „Nejsem s autem spokojený. Hodně s ním bojuji, zvláště s hybridem. Také superměkké pneumatiky nepracovaly, jak bych chtěl. Ovšem Seb (Loeb) na tom byl ještě hůř. Je mi líto Elfyna, viděl jsem ho, jak visí na svahu. Rozhodně je to nepříjemné pro tým,“ říkal Ogier v servisní zóně. 

Před dvěma posledními zkouškami měl na prvním místě náskok 5,4 sekundy před Loebem, jenž se chystal jít do rizika. Úřadující šampion však hru svého soupeře prohlédl. „Chtěl jsem jet zimní pneumatiky. Viděl jsem však, že Loeb nechává slicky, tak jsem změnil rozhodnutí a vzal si je taky,“ komentoval situaci Ogier. Před posledními čtyřmi zkouškami má před svým krajanem k dobru 21,1 sekundy.

Pohroma pro Hyundai

Katastrofou byl sobotní den pro tovární tým Hyundai. „Od včerejška do dneška jsme udělali spoustu změn, protože byly problémy s převodovkou a z bezpečnostních důvodů ji mechanici přes noc vyměnili, stejně jako zadní diferenciál. Udělali jsme dobrou změnu na předním odpružení v podvozku, aby byl tužší. Ovšem do pohodlí ve voze mám pořád daleko,“ říkal před začátkem sobotního programu Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1), který byl na čtvrtém místě nejlépe umístěný jezdcem jihokorejské značky.

 

V sobotu začaly problémy Hyundaie na desáté erzetě, když se Oliver Solberg dostal mimo trať a ztratil 45 minut. Po jedenácté zkoušce opustil soutěž Ott Tänak, který měl defekt pravé přední pneumatiky a k dispozici žádnou rezervní pneumatiku. Estonský pilot pokračoval v neúspěšné sérii na Rallye Monte Carlo. Před dvěma roky měl divoce vyhlížející havárii, naštěstí bez následků. O rok později musel na stejném měřeném úseku odstoupit po dvojitém defektu a letos ho problémy s pryžemi vyřadily z možnosti bodovat.

Na dvanácté zkoušce praskl Neuvillovi tlumič na pravém předním kole a Belgičan ztratil 3:40,3 minuty. „Provizorně jsme to na přejezdu mezi erzetami opravili, ale stejně to ke konci zkoušky nevydrželo. Čekali jsme lepší den,“ komentoval situaci Neuville, jenž je aktuálně na šestém místě.

Evans málem spadl ze svahu

Smolný byl třetí den soutěže pro Elfyna Evanse (Toyota GR Yaris Rally1), který vyhrál jednu dopolední erzetu. Po desáté zkoušce byl na třetí příčce, pouhých 9,9 sekundy na lídrem soutěže Ogierem. V pravé zatáčce jedenácté erzety zavadil o příkop a jeho vůz zůstal viset na svahu. Velšan měl obrovské štěstí, že nespadl dolů. 

Video se připravuje ...

„Byla to moje hloupá chyba v situaci, kdy byla dobrá přilnavost,“ zlobil se Velšan, který ztratil dvacet minut. Aktuálně je na 26. místě. V problémech a mimo trať byl také jeho týmový kolega Japonec Takamoto Katsuta. „V zatáčce bylo hodně bláta a ledu. Odhadl jsem to. Omlouvám se týmu,“ řekl Japonec v servisní zóně.

Průběžné pořadí (po 13 ze 17 RZ)

1. Ogier, Veillas (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) 2:19:43,1; 2. Loeb, Galmicheová (Fr./Ford Puma Rally1) +21,1; 3. Breen, Nagle (Irl./Ford Puma Rally1) +1:26,0; 4. Rovanperä, Haltunen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +2:03,8; 5. Greensmith, Andersson (Brit., Švéd./Ford Puma Rally1) +6:33,8; 6. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) +7:44,1; 7. Mikkelsen, Eriksen (Nor./Škoda Fabia Rally2 evo) +9:37,2 (1. v kategorii WRC2 Open); 8. Cais, Těšínský (ČR/Ford Fiesta Rally2) +9:59,6 (2. v kategorii WRC2 Open); 9. Munster, Louka (Niz., Bel./Hyundai i20 N Rally2) +10:44,1; 10. Rossel, Boulloud (Fr./Citroën C3 Rally2) +11:14,2; 11. Grjazin, Aleksandrov (Rus./Škoda Fabia Rally2 evo) +11:21,5; 12. Johnston, Kihurani (USA/Citroën C3 Rally2) +11:38,9; 13. Katsuta, Johnston (Jap., Irl./Toyota GR Yaris Rally1) +12:23,3; 14. Ingram, Whittock (Brit./Škoda Fabia Rally2 evo) +13:14,6; 15. Astier, Vauclare (Fr./Alpine A110 Rally RGT) +14:21,6; 16. Gamba, Gonella (It./Škoda Fabia Rally2 evo) +15:46,8; 17. Guigou, Bronner (Fr./Alpine A110 Rally RGT) +15:58,3; 18. Miele, Beltrame (It./Škoda Fabia Rally2 evo) +16:07,0; 19. Burri, Levratti (Švýc., Fr./Volkswagen Polo GTI R5) +17:39,1; 20. Gino, Michi (It./Hyundai i20 R5) +18:11,8; … 22. Černý, Černohorský (ČR/Ford Fiesta Rally3) +19:02,5 (2. v kategorii WRC3 Open); 25. Delecour, Guigonnet (Fr./Alpine A110 Rally RGT) +20:16,3; 26. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +20:39,3; 31. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1) +23:00,1; 48. Rada, Jugas (ČR/Abarth 124 Rally RGT) +40:19,5 (5. v kategorii RGT); 49. Solberg, Edmondson (Švéd., Brit./Hyundai i20 N Rally1) +40:57,5.

Zbývající program Rallye Monte Carlo

Neděle (23. 1.) – 8.45 RZ14 (19,37 km), 10.08 RZ15 (14.26 km), 10.53 RZ16 (19,37 km), 12.18 RZ17 (14,26 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (2)

Doporučujeme

23. 1. 2022 13:04
Re: Cais
Je to tam, ve svém věku moc pěkně. Kromě bedny v R2 i celkově body :yes:

Navíc rvačka důchodců až do konce.

Loeb naprosto fantasticky, polotovární Puma porazila fabriky...ani jedno jsem nečekal :yes:
Avatar - KANKUNEN
23. 1. 2022 11:23
Cais
To je velká paráda, Gryazin porazí na Barumce Čechy a Cais Gryazina na Monte Carlu. Ještě 2 RZ