Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Sardinia po 1. dnu: Vede Ogier, skvěle se daří Prokopovi

Rallye Sardinia 2025
Rallye Sardinia 2025
Rallye Sardinia 2025
Rallye Sardinia 2025
63 Fotogalerie
Michal Štěpanovský

Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) vede po úvodním dnu italskou Rallye Sardinia, která je šestým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Výborně zatím jede jediný český zástupce v soutěži Martin Prokop (Škoda Fabia RS Rally2). V absolutním pořadí je jedenáctý a v hodnoceni kategorie WRC figuruje na třetí příčce!

První den byly na programu tři rychlostní zkoušky, které se jely dopoledne a v opakovaném průjezdu pak odpoledne. Součástí byla také nejdelší erzeta soutěže (RZ3/RZ6), která měřila 27,95 kilometrů. Celkem se v pátek odjely posádky 120,70 měřených kilometrů.

Trampoty chlapců Toyoty

Bodový náskok lídra šampionátu Elfyna Evanse se po předchozím podniku v Portugalsku výrazně snížil, když skončil celkově šestý. Problém, jak přiznal Evans, byl v tom, že se ocitl zpět ve stejné situaci jako před dvanácti měsíci. Na pomalejších šotolinových rallye v Portugalsku a na Sardinii ztrácel více než půl sekundy na kilometr za svým tempem. „Je to trochu stejný příběh. Nedaří se mi najít rychlost, i když se za volantem necítím špatně. Je to opravdu hodně bolestivé sledovat,“ vysvětloval Velšan svou situaci.

Problémy jiného charakteru má Kalle Rovanperä, kterému dosud nesedly pneumatiky nového výrobce. Spolehlivost a robustnost byly prioritami Hankooku při vývoji pneumatiky pro WRC, ačkoliv několik jezdců na začátku roku vyjádřilo přání, aby se výkonnostní vlastnosti v průběhu času zlepšovaly. Rovanperä naznačil, že si nikdy plně nezvykne na šotolinovou pneumatiku.

Dvojnásobný mistr světa proto pokračuje v boji o to, jak se lépe adaptovat. Hankook zavedl úpravy mezi Keňou (Safari rallye) a Portugalskem. I když se mu je podařilo zlepšit, Rovanperä stále postrádá přirozený cit, který měl s Pirelli. „Bude to na dlouhou dobu,“ řekl Fin o procesu adaptace. „Nevím, jestli s nimi někdy budu spokojený. Jak jsem už mnohokrát řekl, je to prostě proti tomu, jak to přirozeně dělám. Pravděpodobně to bude vždycky složité, ale alespoň jsme teď našli docela dobrou cestu,” dodal Rovanperä pro server Dirtfish.com.

Video placeholder
Martin Prokop jede Rally Sardinia 2025 • Zdroj: Jan Černý

Tragédie na druhé erzetě

Ještě se soutěž pořádně nerozeběhla a už u Fordu počítaly ztráty a ty byly hrozné. Hned na druhé rychlostní zkoušce skončily šance všech tří továrních vozů. Na konci čtvrtého kilometru trefil po rychlém horizontu Lotyš Martin Seskš drátěný plot a převrátil vůz. Na konci desátého kilometru trefil irský pilot Josh McErlean skálu a následně Grégoire Munster urazil pravé zadní kolo své fiesty. Lucemburčan sice erzetu dokončil, ale pokračovat dále nemohl.

Stejný úsek jako při prvním průjezdu zhatil při opakovaném naděje dalších jezdců. Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) při kompresi a následném dopadu ulomil levé zadní kolo. Ve stejné erzetě poslal Japonec Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1) auto přes střechu, ale erzetu dokončil se ztrátou 56,5 sekundy. Propadl se ze šestého na sedmé místo.

Mistr je zvyklý být první

Ogier začal v pátek nejrychlejším časem,ale následně se propadl až na páté místo. Jízdou bez výkyvů se přiblížil prvnímu místu, na které se prosadil nejrychlejším časem v závěru dne. “Často jsem se pohyboval na hranici přilnavosti, ale jsem na to zvyklý. Často se mi stávalo, že jsem na začátku soutěže otevíral závodní program. Čekal jsem, že vozy, které budou za námi, budou rychlejší, ale zjevně jsme dobře zvolili pneumatiky,” komentoval výsledek Ogier.

O pouhých 2,1 sekundy zpět je Francouz Adrien Fourmaux (Hyundai i20 N Rally1), který ještě po páté erzetě vedl pořadí. “Snažil jsem držet ve stopě a moc neriskovat. Abych byl spravedlivý, přilnavost byla docela nízká, v tom to bylo docela náročné. Jenom jednou jsem něco trefil,ale nebyla to velká rána,” uvedl Fourmaux.

Další jezdec tovární stáje Hyundai Ott Tänak figuruje na třetí příčce s mankem 7,3 sekundy. “Trať se nečistila tak, jak jsem očekával. Snažil jsem se o to více tlačit, ale mělo to daleko k normálu. Dost jsem v autě trápil,” zhodnotil situaci Tänak.

Video placeholder
Rallye Sardinia 2025 • Zdroj: FIA World Rally Championship

Průběžné pořadí Rallye Sardinia 2025 (po RZ6 z RZ16)

1. Ogier, Landais (Fr./Toyota GR Yaris Rally1) 1:10:33,1; 2. Fourmaux, Coria (Fr./Hyundai i20 N Rally1) +2,1; 3. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20 N Rally1) +7,3; 4. Pajari, Salminen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +16,8; 5. Rovanperä, Halttunen (Fin./Toyota GR Yaris Rally1) +22,8; 6. Evans, Martin (Brit./Toyota GR Yaris Rally1) +1:09,8; 7. Katsuta, Johnston (Jap./Toyota GR Yaris Rally1) +2:27,9; 8. Grjazin, Aleksandrov (Bul./Škoda Fabia Rally2) n+2:33,3; 9. Lindholm, Hämäläinenová (Fin./Škoda Fabia RS Rally2) +2:41,2; 10. Y. Rossel, Dunand (Fr./Citroën C3 Rally2) +2:57,5; 11. Prokop, Ernst (ČR/Škoda Faia RS Rally2) +3:18,3; 12. Solberg, Edmondson (Švéd., Brit./Toyota GR Yaris Rally2) +3:19,8; 13. Joona, Vaaleri (Fin./Škoda Fabia RS Rally2) +3:19,9; 14. Kajetanovicz, Szczepaniak (Pol./Toyota GR Yaris Rally2) +3:40,9; 15. Virves, Viilo (Est./Škoda Fabia RS Rally2) +3:48,3; 16. Rossel, Mercoiret (Fr./Citroën C3 Rally2) +3:51,5; 17. Daprá, Guglielmetti (It./Škoda Fabia RS Rally2) +3:59,0; 18.B. Bulacia, Morales (Par., Braz./Toyota GR Yaris Rally2) +4:45,0; 19. Bulacia, Vallejo (Par., Šp./Toyota GR Yaris Rally2) +4:50,7; 20. Jürgenson, Oja (Est./Ford Fiesta Rally2) +5:07,7; ... 39. Neuville, Wydaeghe (Bel./Hyundai i20 N Rally1) +19:51,4; 44. Munster (Luc./Ford Puma Rally1) 42:24,3; 45. McErlean (Irl./Ford Puma Rally1) +49:44,7.

Zbývající program Rallye Sardinia 2025

Sobota 7. 6. - 9.05 RZ7 (21,18 km), 10.16 RZ8 (24,34 km), 11.31 RZ9 (15,28 km), 15.05 RZ10 (21,18 km), 16.16 RZ11 (24,34 km), 17.31 RZ12 (15,28 km). Etapa celkem 121,60 km.

Neděle 8. 6. - 7.25 RZ13 (25,19 km), 8.35 RZ14 (13,70 km), 10.50 (25,19 km), 13.15 RZ16 (13,70 km). Etapa celkem 77,78 km.