Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Sardinia po 2. etapě: Udrží Tänak první místo?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Estonská posádka Ott Tänak a Martin Järveoja vedou s vozem Ford Fiesta WRC´17 po druhém dni Rallye Sardinia. Pokud by uhájili náskok čtyřiadvaceti sekund, dočkali by se premiérové výhry ve světovém šampionátu.

Průvodním jevem sobotní části soutěže byla obrovská množství prachu. Jezdci si v průběhu sobotních kilometrů často stěžovali, že nevidí, neboť ani dvouminutové intervaly mezi jednotlivými posádkami nestačily na to, aby se prach usadil.

Prokleté Monte Lerno

První sítem, ve kterém uvízly šance několika favoritů, se stala dvanáctá zkouška, což byl první průjezd legendární erzetou Monte Lerno se skokem Micky´s Jump. S iluzemi o špičkovém umístění se tady museli rozloučit Sebastien Ogier (Ford), Mads Ostberg (Ford) a Andreas Mikkelsen (Citroën). U všech tří byl příčinou problémů defekt pneumatiky. Ogier na něm zkoušku dojel, ale ztratil 2:01 minuty. Mikkelsen a Ostberg zastavili a měnili kolo, oba si přivezli manko přes dvě a půl minuty.

Ztrátu zaznamenal také Thierry Neuville (Hyundai), jenž měl potíže s brzdami a ztratil 1:07 minuty. Smůla potkala na této speciálce také Martina Prokopa, který měnil kolo na RZ11 a defekt ho postihl i na Monte Lerno. Do paradoxní situace dostal tovární jezdec Škody Jan Kopecký. „Dvanáct kilometrů před cílem zkoušky jsem zpomalil, protože vypadlo, že máme defekt. Naštěstí to nebyla pravda,“ líčil český jezdec napínavou situaci.

Video se připravuje ...

Z pozice lídra nastupoval do sobotní části soutěže Hayden Paddon a vydržel tam jen do sobotního odpoledne. Na třinácté speciálce vylomil pravé zadní kolo a poškozené místo začalo dokonce hořet. Ztratil osmdesát sekund a po příjezdu do časové kontroly bylo naprosto jasné, že závadu na místě opravit nemůže. Pilot z Nového Zélandu jenom nevěřícně kroutil hlavou. „Byla to moje naprosto hloupá a blbá chyba. Zatočil jsem příliš brzy doprava a trefil břeh. Vypadá to, že máme zlomenou poloosu,“ sypal si popel na hlavu Paddon.

Povede se mu to konečně?

Estonec Ott Tänak (Ford) byl v průběhu šesti sobotních zkoušek třikrát první a třikrát třetí. „"Odpoledne bylo překvapivě dobré, doposud dobrá jízda. Teď můžeme přidat. Nevidím žádný důvod, proč by měl být Latvala zítra rychlejší,“ prohlásil sebevědomě Tänak v cíli patnácté erzety.

Náskok 24,3 sekundy není astronomický, ale před závodníky jsou během neděle „jen“ čtyři rychlostní zkoušky o celkové délce 42 kilometrů. Ovšem Tänak se již loni v Polsku přesvědčil, že dokud nedorazí do cíle, nemá vyhráno.

Zatím šesté místo patří obhájci titulu Sebastienu Ogierovi (Ford) a pokud se v průběhu nedělní etapy nestane nic závažné, bude Francouz podruhé mimo stupně vítězů. „V patnácté erzetě jsme přeje Lappiho zadní nárazník, který ležel uprostřed cesty. Nešlo s tím nic dělat a musel jsem trochu ubrat. Dosavadní průběh letošního ročníku je asi ten nejobtížnější, který jsem tady absolvoval,“ konstatoval Ogier.

Toyota míří vysoko

Nenápadně, ale efektivně si vedou v dosavadní průběhu Rally Sardinia všichni tři jezdci továrního týmu Toyota Gazoo Racing. Jednička týmu Jari-Matti Latvala začal soutěž na jedenáctém místě a ačkoliv nevyhrál v dosavadním průběhu žádnou rychlostní zkoušku, posunul se na druhou příčku.

Naprosto znamenitě si počíná další Fin Esappekka Lappi, který jede teprve druhý podnik se speciálem WRC. Zásluhou vítězství na poslední dnešní erzetě, což byl opakovaný průjezd Monte Lerno, se dostal až na čtvrté místo. „Jel jsem opravdu, co to šlo, a oddělal brzdy. Cítím, že stále dělám místy menší, jindy větší pokroky,“ pochvaloval si Lappi.

O příčku za ním (5. místo) je třetí do finské party Toyoty Juho Hänninen, který měl právě v závěru sobotní etapy technické potíže. „Hned na začátku jsem se roztočil a pak mi odešel posilovač řízení. Chlapci se na to musí v servisu pořádně podívat, abychom byli na zítřejší den připraveni,“ řekl naštvaně Hänninen.

Nováček se učí těžce

Norský pilot Andreas Mikkelsen, který jediný drží prapor Citroënu, ačkoliv startuje s C3 WRC poprvé, okupuje aktuálně osmou příčku. Měl zmíněné potíže při defektu a stále laboroval s nastavením a vyvážením auta. K tomu všemu se přidaly technické problémy v patnácté zkoušce. „Máme rozbitý diferenciál a funguje nám pouze pohon zadních kol. Přesto považuji dnešní den za vydařený, udělali jsme několik pozitivních kroků. Uvidíme v neděli,“ řekl Mikkelsen.

Do soutěže se vrátili s penalizací tři jezdci, kteří museli v pátek odstoupit – Craig Breen (Citroën), Martin Prokop (Ford) a Elffyn Evans (Ford). Všichni tři figurují zatím s ohledem na časové manko na konci druhé a na začátku třetí desítky. Význam má situace pro Breena a Evanse, kteří ještě mohou přinést pár bodíků do hodnocení značek.

Průběžné pořadí (po 15 z 19 RZ): 1. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) 2:56:37,3; 2. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +24,3; 3. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyuindai i20 Coupe WRC) +1:02,2; 4. Lappi, Ferm (Fin./Toyota Yaris WRC) +2:10,8; 5. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +2:42,1; 6. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) +3:26,1; 7. Ostberg, Floene (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +3:56,0; 8. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Citroën C3 WRC) +7:47,6; 9. Kopecký, Dresler (ČR/Škoda Fabia R5) +9:52,9 (1. V kategorii WRC2); 10. Camilli, Veillas (Fr./Ford Fiesta R5) +9:53,8; … 32. Prokop (ČR/Ford Fiesta WRC) +51:40,9.

Program Rallye Sardinia

Neděle – 8.33 RZ16 (14,06 km); 9.08 RZ17 (6,96 km); 10.54 RZ18 (14,06 km); 12.18 RZ19 (6,96 km).

Video se připravuje ...

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)