Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Tour de Corse Preview - proklínaná a zbožňovaná

Michal Hochman
Diskuze (2)
Středomořský ostrov, o rozloze 8.720 km² vzdálený 180 km od Francie a 80 km od Itálie, rodiště Napoleona Bonaparte, je vyhledávaným turistickým místem. Největší sportovní událostí ostrova je bezesporu automobilová soutěž Rallye TOUR de CORSE.

Povrch asfalt

I. Etapa : Pátek 17 října 6 RZ o celkové délce 95.30 km
II. Etapa: Sobota 18. října 6 RZ o celkové délce 190.00 km
III. Etapa: Neděle 19. října 4 RZ o celkové délce 112.10 km

Korsika také ukázala svou odvrácenou tvář …

Středomořský ostrov, o rozloze 8.720 km² vzdálený 180 km od Francie a 80 km od Itálie, rodiště Napoleona Bonaparte, je vyhledávaným turistickým místem. Největší sportovní událostí ostrova je bezesporu automobilová soutěž Rallye TOUR de CORSE zařazená do seriálu MS.

Historicky prvním vítězem rallye (letos se jede již 47.ročník a nejela pouze v roce 1971) byl v roce 1956 jezdec Thirion se spolujezdcem Ferriem na voze Renault Dauphine. Nejúspěšnějším jezdcem Korsické rallye je Bernard Darniche, který zvítězil celkem šestkrát v letech 1970, 1975, 1977-79 a 1981, z novodobé historie MS pak Didie Auriol, který rovněž zvítězil šestkrát (1988-90, 92, 94, 95). Mezi jezdce kteří na Korsice uspěli vícekrát, se řadí Orsini, zvítězil v letech (59,62,65), J.C. Audruet (68,72,74), Trautmann (61,63), S. Munari (67,76) J. Ragnotti (82,85), M. Alen (83,84), C. McRae (97,98), P. Bugalski (96,99) a v roce 2000 a 2002 asfaltový král G. Panizzi.

Korsika ukázala svou odvrácenou tvář když zde došlo ke třem tragickým haváriím, v letech 1985-1987 a znovu začala vystrkovat „růžky“ letech 2000-2001. Rallye provází „magická číslice 4“, startovní číslo, které bylo po tragických událostech téměř deset let tabu. První kdo si na korsické rallye „přilepil magické číslo 4“ byl skotský jezdec Colin McRae v roce 1995, v roce 2000 zde vážně havaroval a o rok později zde havaroval Timo Mäkinen. Zraněný spolujezdec byl přepraven vrtulníkem do nemocnice.

TRAGÉDIE PRVNÍ:

2. KVĚTEN 1985 ATTILILO BETTEGA

       Na startu 29. ročníku Korsické rallye bylo celkem 139 soutěžních posádek, které startovali 2. května 1985 ze Slavkovského náměstí v Ajacciu ke třídenní soutěži. Na trati dlouhé 1603 km s 30 RZ o celkové délce 1122 km. Soutěž byla také nazývána soutěží 1000 zatáček a celá vedla po asfaltových silnicích. V průběžném pořadí MS po čtyřech soutěžích vedl finský jezdec Ari Vatanen, startoval na novém Peugeotu 205 T16, který byl o 59kW výkonnější, zároveň o 70 kg lehčí. Kromě Vatanena nasadil Peugeot Timo Salonena a Bruna Sabyho, Audi Waltera Rőhla, Lancia Markku Alena a Attilia Bettegu. Na soukromých vozech startovali Massimo Biasion na Lancii Rally 037, na Peugeotu 205 T16 šestinásobný vítěz této rallye Bernard Darniche. Soutěž obeslal dvěma vozy rovněž tovární tým Škoda z Mladé Boleslavi.

       Již první RZ Ajaccia-Bastie měla nečekaný průběh. Odstoupil Salonen (elektrika), Rőhrl (prasklý kotouč brzdy předního levého kola), Darniche (porucha palivového čerpadla). Do vedení se dostal Ragnotti, kterému před startem nikdo nedával moc šancí na úspěch. Po třetí RZ bylo pořadí : 1.Ragnotti, 2. Vatanen, 3. Saby, 4. Bettega, 5. Alen, 6. Biassion. Osudná 4. RZ vedla mezi Zerubií a městečkem Santa Gulia na pobřeží. Táhlá pravá zatáčka s velmi rychlým výjezdem (cca 160 km/h) na rovný úsek před ostrou zatáčkou doleva se stala osudnou 32letému jezdci Attlilo Bettegovi na Lancii Rally 037 se startovním číslem „4“, když jeho vůz dostal smyk, převrátil se na levou stranu a řítil se proti telegrafnímu sloupu. Následoval prudký náraz do střechy. Attlilio již nejevil známky života. Z trosek zdemolovaného vozu se vyprostil spolujezdec Perissinot, kterému se jako zázrakem nic nestalo, vyběhl na silnici a snažil se zastavit projíždějící vozy. Na místo neštěstí přiletěl záchranný vrtulník a lékař konstatoval, že Bettega přišel o život okamžitě po nárazu vozu do telegrafního sloupu. Soutěž byla dočasně přerušena, Lancie odvolala na znamení smutku Alena, odstoupil i zdrcený Biassion.

       Po přerušení rallye zvyšoval Ragnotti svůj náskok. Po sedmi vyhraných RZ za sebou v 16. RZ nezvládl vůz Ari Vatanen a havaroval. Ze zcela zdemolovaného vozu vyvázl jen s lehčím zraněním nohy. Škodovky v průběhu soutěže odstoupily, první vůz řídil Ladislav Křeček a odstoupil z průběžné 17. pozice na 13. RZ (ojniční čep), druhý vůz Francouze Lartigue odstoupil z 15. pozice v 17. RZ (vodní čerpadlo). Závod tedy vyhrál J. Ragnotti Renault Maxi 5 Turbo, druhý Bruno Saby Peugeot 205 T16, třetí byl Bernard Béguin Porsche 911 SC RS, klasifikováno bylo celkem 47 posádek.

TRAGEDIE DRUHÁ:

2. KVĚTEN 1986 HENRI TOIVONEN – SERGIO CRESTO       

Třicátý ročník Korsiky o celkové délce 1603 km měl tři etapy, 29 rychlostních zkoušek o délce 1106 km. Lancii kromě vycházející hvězdy Henriho Toivonena, reprezentoval Markku Alén a Massimo Biasion. Peugeot nasadil vozy 205 T16 E2, asfaltového specialistu Bruno Sabyho, úřadujícího MS Timo Salonena a populární Francouzsku Michele Moutonovou. Důstojným soupeřem jim měli být vozy Austin Rover Metro 6 R-4 s trojicí Tony Pond, Malcolm Wilson a Didier Auriol. Průběžné pořadí MS po čtyřech závodech vedl Juha Kankkunen.

       „Korsická rallye je svým způsobem sázka do loterie, je jiná než ostatní, je nekonečně dlouhá a jezdci musí neustále dobře řídit svůj vůz. Osobně mám jedinou taktiku – dojet do cíle.“ Prohlásil před startem 29letý finský jezdec Henri Toivonen.

       První rychlostní zkoušku vyhrál Saby, druhou Salonen. Na třetí RZ se konečně ke slovu dostal Toivonen a nasadil ostré tempo, kterému nikdo nestačil. Alena zlobily brzdy a turbodmychadlo, Salonen nedobrovolně opustil při předjíždějícím manévru silnici a skončil. Moutonové se zablokovala převodovka a odstoupila z třetího místa. V cíli první etapy bylo pořadí následující: 1. Toivonen, 2. Saby (-1:42 min) 3. Biasion (-3:18 min). Začátek druhé etapy měl Toivonen poněkud pomalejší, ale ve 14. RZ byl opět ve formě, a RZ dlouhou 55,67 km zajel za 40:31 min, tedy o 35 s. rychleji než loňský rekordman Ari Vatanen. 18. RZ vedoucí mezi Corte a Tavernou (26,84 km) se změnila v tragedii. Tovární Lancie se startovním číslem „4“, kterou řídil Henri Toivonen se spolujezdcem Sergio Crestem, opustila trať v levé zatáčce (asi 7 km po startu) vrazila do stromů, a spadla do čtyřmetrové propasti na střechu. Vůz okamžitě začal hořet a od něj se vzňaly okolní stromy. Oba jezdci, kteří okamžitě ztratili vědomí, zůstali v hořícím voze uvězněni. První k nehodě přijel Bruno Saby se spolujezdcem J.F. Fauchillem, běželi sice pro pomoc, ale v této chvíli se už nedalo nic dělat. Vůz hořel jako pochodeň a oba jezdci byli zaklíněni uvnitř vozu. Celá karoserie byla zničena. Zachováno zůstalo pouze šasi a deformovaný bezpečnostní rám. Po prohlídce zbytku Toivonenovi Lancie dospěl inženýr Cadringher k názoru, že jedna z palivových nádrží umístěná kvůli lepšímu vyvážení vozu pod sedadly, mohla nárazem prasknout. Benzín se tak dostal k motoru a na turbodmychadlo rozpálené na 800°C, okamžitě vznikl požár, k jehož rozšíření pomohly i vysoce vznětlivé materiály používané v konstrukci vozu.

       Stejně jako před rokem Lancia odvolala na znamení smutku tovární jezdce. Ze svého prvního vítězství v MS se „radoval“ Bruno Saby na Peugeotu 205 T16 E2 na druhém místě dojel F. Chatriot Renault 5 Maxi Turbo a třetí Y. Loubet s vozem Alfa Romeo GTV 6.

TRAGEDIE TŘETÍ:

7. KVĚTEN 1987 JEAN-MICHEL ARGENTI

       31.ročník se jel na tři etapy, trať měřila 1367,02 km, měla 24 rychlostních zkoušek o celkové délce 619,22 km. Z 95 startujících bylo klasifikováno 35 posádek. Na místech kde zahynuli Bettega a Toivonen s Crestem, byly během soutěže odhaleny pamětní desky.

Beguin nasadil ostré tempo a na prvním úseku etapy z Ajaccie do Bastie, RZ dlouhou 31,05 km zajel za 20:50 min (BMW M3) a byl o šest sekund rychlejší než Auriol jedoucí na Fordu Sierra. Ve druhé RZ Sting Blomqvist musel měnit diferenciál a ztratil 21 minut, Bernard Darniche urazil u Mercedesu 190 E kolo a musel odstoupit, stejně jako Kalle Grundell na Fordu, který skončil mimo trať se zdemolovaným vozem. V páté RZ o sobě daly vědět přírodní živly, bouře doprovázená krupobitím zamíchala dokonale pořadím. Do čela průběžné kvalifikace postoupil Loubet na Lancii s pohonem 4x4.

V deváté rychlostní zkoušce nezvládl v horském terénu asi 20 km od Bastie místní jezdec Jean Marchini v prudké zatáčce svůj vůz Peugeot 205 Gti. Ten vyletěl z tratě a zřítil se do padesátimetrové propasti, kde se roztříštil. Jezdec utrpěl vážné zranění, jeho navigátor, 25letý

Jean-Michel Argenti z Bastie byl na místě mrtev. Marchini byl neprodleně přepraven vrtulníkem do nemocnice, a jeho stav byl stabilizován. Tři smrtelné havárie, čtyři mrtví za poslední tři roky – to byla příliš krutá bilance.

Ve druhé etapě dobyl Beguin vedoucí postavení zpět a neustále zvyšoval svůj náskok. Blomqvist měl již tak velké zpoždění, že nenastoupil. Ragnotti ve 4.RZ narazil do patníku a poškodil závěs předního kola, čímž ztratil minutu na mistra Francie Auriola, problémy měl i Saby, kterému odešel diferenciál. V poslední etapě jel Beguin s vozem BMW M3 na jistotu a s přehledem vyhrál. Druhý byl Y. Loubet Lancia Delta HF 4x4, třetí M.Biasion na Lancii Delta HF 4x4.

V průběhu rally zejména po třetí tragické havárii se objevily hlasy pro její zrušení. Všichni jezdci a činovníci se postavili proti této myšlence. „Korsická rallye je a bude platnou součástí MS„ zaznělo na zasedání FIA.

Přesně na den a rok po smrti Attilio Bettegy se stal ostrov Korsika dějištěm další tragedie v soutěžním sportu. Tragicky zde zahynuli Henri Toivonen –Sergio Cresto. Stejně jako Bettega jel Toivonen s Lancií, oba dva startovali se startovním číslem „4“. Oba dva ve své závodnické kariéře těžce havarovali, Bettega 1982, Toivonen 1985 a téměř půl roku nemohli závodit. Oba jezdci rok před svou „poslední rally“ havarovali v Rally Costa Smeralda, stejně tak oba dva před svou tragickou nehodou v této rally uspěli Bettega 1985 dojel druhý Toivonen ji v roce 1986 vyhrál. Náhoda ...???

ATTILIO BETTEGA

* 19.02. 1953 Trento +02.05. 1985 Ajaccio

Italský soutěžák, který začal v šampionátu malých vozů Autobianchi A-112. Roku 1978 byl již druhý v Hunsruck Rallye na Lancii Stratos o rok později ho angažoval Fiat. Bettega vyhrál Quattro Reggioni a Costa Smeraldu na Fiatu 131 Abarth. V roce 1980 se již dokázal prosadit i v soutěžích mistrovství světa – šestým místem v Monte Carlu (Fiat Ritmo), osmým v Acropolis a šestým v San Remu (Fiat 131). V sezóně 1981 vyhrál soutěž ME Rallye II Ciocco a v Acropolis byl již třetí. Pro rok 1982 vyměnil Fiat 131 za Lancii Rally 037, ale vážně havaroval v San Remu. Na následky nehody se dlouho léčil, přesto v roce 1983 byl opět na startu Světových soutěží. S tovární Lancii obsadil čtvrté místo v Tour de Corse a páté v Rallye Acropolis, na Novém Zélandu skončil třetí, stejně tak jako v San Remu. V roce 1984 startoval s Lancii Rally 037 v MS a skončil v konečném hodnocení jezdců na pátém místě. V Monte Carlu dojel šestý, v Portugalsku třetí, v Tour de Corse skončil sedmý, na Acropolis čtvrtý a v San Remu druhý. V následujícím ročníku MS startoval na rallye Safari, kterou nedokončil a na „své poslední rallye Tour de Corse.

Nehoda se vysvětlovala tím, že „tvrdší pneumatiky“, které Bettega obul před vložkou se nestačily správně ohřát, jiní mínili, že Bettega podcenil mírný horizont v zatáčce, nebo se možná díval na přístroje. Podstatná byla i skutečnost, že v poslední době jezdil pod velkým psychickým tlakem. V Massimo Biasionovi mu vyrostl konkurent a Bettega se pravděpodobně obával o místo v továrním týmu.

Attilio Bettega startoval v 26 soutěžích Mistrovství Světa, žádnou soutěž MS nevyhrál a nasbíral celkem 130 mistrovských bodů .

HENRI TOIVONEN

* 25.08. 1952 Jyväskyla +02.05. 1986 Ajaccio

Finský soutěžní jezdec, syn slavného Pauliho Toivonena, který mimo jiné vyhrál v roce 1966 Rallye Monte Carlo na Citroënu DS 21, se narodil v centru finské Rally 1000 jezer. Poprvé startoval ve svých devatenácti letech v roce 1975 a roce 1980 vyhrál na voze Talbot Sunbeam RAC rally jako nejmladší vítěz soutěže MS. V následujících letech platil za jednoho z nejrychlejších jezdců, ale málokdy dojel do cíle.V ročníku 1981 startoval opět s Talbotem Sunbeam a uspěl v Rallye San Remo, kde dojel druhý. Následující sezónu vyměnil Talbot za Opel Asconu 400 s nímž dojel na Acropolis třetí, stejně jako v RAC rally. V ročníku 1984 startoval střídavě v Mistrovství světa s vozem Lancia 037 Rally, (nejlépe se umístil na 3.místě ve Finské Rally 1000 Jezer) v evropském šampionátu pak s vozem Porsche 911 3.0 vyhrál celkem pětkrát. V roce 1985 se stal plnohodnotným továrním jezdcem Lancie. Na začátku roku, po šestém místě v Monte Carlu, přišla těžká nehoda (zlomený obratel), která vyřadila Henriho na delší dobu ze závodění. Vrátil se až na start Rally 1000 Jezer jako „jiný člověk“. Byl klidnější, jezdil hlavou, přesto nebyl pomalejší. Svůj návrat oslavil třetím místem. Jeho výkon gradoval, na San Remu dojel třetí a Lombard RAC Rally dokonce vyhrál, tentokráte s vozem Lancia Delta S4. Do nové sezóny 1986 vstoupil Toivonen úspěšně na Lancii Delta S4, s novým spolujezdcem Crestem. Vyhrál famózním způsobem Rally Monte Carlo s prestižní 44 km RZ, kde Mikkolův čas z roku 1984 zlepšil o 3,5 minuty! Přestože se na přejezdu střetl s protijedoucím Taunusem, dokázal s poničeným vozem a bolestivě naraženým kyčelním kloubem zvítězit. „To je můj Toivonen, tak jsem si ho přál,“ řekl o svém oblíbenci šéf týmu Lancia Fiorio v cíli Monte Carla.

Na švédské rally, kterou jel Toivonen poprvé odstoupil z první průběžné pozice na začátku druhé etapy pro poruchu motoru, když motor jeho vozu doslova explodoval. Následující Portugalská rally měla již tragický průběh, bylo zde smrtelně zraněno několik diváků a po velké diskusi tovární týmy odstoupili ze soutěže.

       Jediným problémem na Rallye Tour de Corse byla těžká chřipka, kterou měl Toivonen před soutěží. Na místě nehody v 18. RZ nebyly zjištěny žádné brzdné stopy. Toivonen jel jako vedoucí jezdec první a tak možná vysvětlení jsou tři: defekt brzd, pozdě hlášená zatáčka nebo porucha dorozumívacího zařízení. Pospíchat Toivonen už moc nemusel, měl v té době na Sabyho náskok téměř tři minuty......

       Henri Toivonen startoval v 40 soutěžích Mistrovství Světa, třikrát vyhrál a nasbíral celkem 194 mistrovských bodů .

SERGIO CRESTO

* 19.01.1956 New York +02.05. 1986 Ajaccio

       Pocházel z rodiny italských přistěhovalců. Do automobilového sportu vstoupil v roce 1976 a od roku 1980 jezdil na horkém sedadle u Lancie. V roce 1984 se stal s Carlo Caponem mistrem Evropy. S Henri Toivonenem startovali poprvé v roce 1986 na Rallye Monte Carlo, kterou vyhráli.

47. Ročník RALLYE DE FRANCE - TOUR DE CORSE 2003

Po dramatickém deštivém závěru v rally San Remo, kdy skončil favorit soutěže G. Panizzi na druhém místě, nás čeká další asfaltová soutěž. Výsledky rally San Remo zdramatizovaly závěr letošního ročníku MS rally. Ve vedení zůstal R. Burns (57 bodů) ale na druhém místě S. Loeb, který v San Remu vyhrál, ztrácí „pouhé dva body“ (55 bodů) a třetí C. Sainz (53 bodů) „čtyři body“ Do konečného pořadí mohou promluvit ještě M. Märtin (43 bodů) který v samotném závěru San Rema přišel o druhou pozici a P. Solberg (48 bodů), kterému se na asfaltových soutěží tolik nedaří. Téměř teoretické možnosti má M. Grönholm (38 bodů) a C. McRae (36 bodů) pokud uvážíme že jsou ve hře ještě tři soutěže MS Rally, Tour de Corse, Rally Catalunya a Rally Great Britain.

Mezi favority patří bezesporu bratři Gilles a Herve Panizzi, který pojedou na celkové třetí vítězství, G. Panizzi se bude snažit „odčinit“ porážku v San Remu. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že angažmá na příští sezónu (Mitsubishi) má jisté a dá se předpokládat že si nebude „potit tričko“ za každou cenu. Atmosféra v týmu Peugeot houstne po té co přišel o průběžné vedení v týmech (ztrácí na Citroën 4 body). Letos se úřadujícímu MS M. Grönholmovi příliš nedaří. V Itálii nedokončil třetí závod v řadě a je to jeho letos pátý nedokončený závod. Mohl by však dokončit rally do čtvrtého místa. R. Burns, o tom je známo, že asfaltové soutěže nemiluje, ale v poslední době vyzrál na skutečného závodníka a ze špatných klimatických podmínek dokázal vytěžit maximum. Mohl by rally dokončit do pátého místa, ale klidně dojet také na bedně třetí. Musí bodovat, bude věřit na podporu G. Panizziho. Tovární tým Citroën se dostal na první místo průběžného pořadí v týmech. Jeho hvězda S. Loeb bude opět černým koněm soutěže, ale bude muset krotit svůj temperament. Pojede v domácím prostředí a to může být příčinou jeho „přemotivovanosti“, navíc v San Remu měl jednu „krizovku“ kdy mohl přijít o vedení. Mohl by dojet od prvního do třetího místa, ale každopádně před R. Burnsem aby si zachoval dobrou pozici pro možný zisk titulu. C.Sainz by mohl zopakovat své čtvrté místo z Itálie. Nemá co ztratit a jako jediný „důchodce“ může ještě pozlobit „mladíky“ v konečném pořadí MS rally. Za to C. McRae to je jiná. Kdybych nebyl jeho fandou, myslel bych si že jede na rodinný výlet. Rally Tour de Corse nemiluje, vážně tu havaroval v roce 2000 když byl z vozu dokonce „vystříhán“ Na druhou stranu tu zažil i sladkou příchuť slávy když v letech 1997–98 stanul na stupni nejvyšším. Pokud pojede v pohodě, může být do šestého místa a nebo taky klidně skončit až za Fábiema. To prostě Colin McRae umí. Když se ho v roce 2001 ptal jeden novinář proč je tak vzadu odpověděl: „skutečně“? přibouchl dveře a odjel (dokončil rally na 11. místě). Pokud byl před rally San Remo M. Märtin velkou neznámou je před rally Tour de Corse tajným trumfem. Podaří-li se mechaniků doladit Ford pro Tour de Corse, může být M. Märtin vítězem a pokud neodstoupí, mohl by skončit do čtvrtého místa. Představení Fordu na asfaltu dává velké šance i F. Duvalovi, umístění do sedmého místa je reálné. M. Hirvonen měl před čtrnácti dny smůlu. Nicméně by mohl dojet na jedenáctém místě průběžného pořadí. Subaru nasazuje tradičně dva vozy, bez šancí sice není, ale na výrazný úspěch to asi stačit nebude. Výkon P. Solberga sice v posledních soutěžích gradoval, ale to bylo na šotolinových soutěžích. Na asfaltových by se oba jezdci (T. Mäkinen) mohli prosadit při výpadku favoritů. Na druhou stranu pokud nechce P. Solberg ztratit kontakt se špičkou bude muset bodovat a mohl by se pohybovat mezi pátým a osmým místem. Druhému jezdci T. Mäkinenovi se v poslední době moc nedaří a z MS rally odchází. Jede tedy bez zátěže a mohl by se umístit okolo sedmého místa. Tovární tým Škoda pojede s Fábiemi svou druhou soutěž asfaltovou soutěž. T. Gardemeister v San Remu po havárii odstoupil ale pokud se mu bude alespoň trochu dařit, mohl by jezdit časy okolo desátého až dvanáctého místa. Těsně po skončení San Rema se D. Auriol vyjádřil o Fabii, že je to dobré auto ale motor je nevyhovující. D. Auriol jede „doma“ bude tu mít spousty příznivců a pokud podlehne atmosféře cíl neuvidí. Mohl by však vybičován davem alespoň jednu RZ dokončit do osmého místa!

Do konce MS zbývají ještě tři soutěže. Závěr MS graduje.Ve hře je celkem 30 bodů pro vítěze a zároveň náskok 6 bodů před soupeři. R. Burns je v Anglii silný a jeho pronásledovatelům jak S. Loebovi tak C. Sainzovi nezbývá jak útočit od samého počátku rally Tour de Corse. Navíc jediný C. Sainz zná tu hořkou příchuť, kdy se dá „ztratit titul“ 300 m před cílem poslední soutěže MS rally (Anglie 1998 - poruch motoru Toyota Corolla WRC).

Z konečných soubojů odstoupil tovární tým Hyundai pro finanční potíže a tak jezdci F. Loix a A. Schwarz „jsou bez práce“ F. Loix se těší na příští sezónu u Peugeotu a A. Schwarz uvažuje o konci závodnické kariéry.

Každopádně nás čeká zajímavá soutěž a doufejme, že se nerozhodne v prvních třech RZ.

47. ROČNÍK RALLYE DE FRANCE - TOUR DE CORSE 2003

Přehled umístění jezdců za posledních tři roky

(v závorce je uvedeno startovní číslo, barevně jsou označeny „týmové trojky“)

TEAM MARLBORO PEUGEOT TOTAL

(1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

2000 5. místo Peugeot 206 WRC

2001 odstoupil po havárii Peugeot 206 WRC

2002 2. místo Peugeot 206 WRC

(2) RICHARD BURNS / Robert Reid

2000 4. místo Subaru Impreza P2000

2001 4. místo Subaru Impreza WRC 2001

2002 3. místo Peugeot 206 WRC

(3) GILLES PANIZZI / Hervé Panizzi

2000 1. místo Peugeot 206 WRC

2001 2. místo Peugeot 206 WRC

2002 1. místo Peugeot 206 WRC

FORD MOTOR COMPANY LTD

(4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

2000 nebyl angažován pro MS

2001 6. místo Subaru Impreza WRC 2001

2002 8.místo Ford Focus RS WRC 02

(5) FRANCOIS DUVAL / Stephane Prevot

2000 nebyl angažován pro MS

2001 odstoupil pro poruchu vodní pumpy Ford Puma S 1600

2002 odstoupil po havárii Ford Focus RS WRC 02

(6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

2000 nebyl angažován pro MS

2001 nebyl angažován pro MS

2002 nebyl angažován pro MS

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

(7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

2000 odstoupil pro poruchu převodovky Subaru Impreza P2000

2001 5. místo Subaru Impreza WRC 2001

2002 5. místo Subaru Impreza WRC 2002

(8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

2000 odstoupil po havárii Mitsubishi Lancer EVO VI

2001 odstoupil po havárii Mitsubishi Lancer WRC

2002 odstoupil pro poruchu hnacího hřídele Subaru Impreza WRC P2002 v

ŠKODA MOTORSPORT

(14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

2000 8. místo SEAT Cordoba WRC E3

2001 3. místo Peugeot 206 WRC

2002 nebyl angažován pro MS

(15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

2000 11. místo SEAT CORDOBA WRC E3

2001 nebyl angažován pro MS

2002 12. místo Škoda Octavia WRC EVO 3

AUTOMOBILES CITROËN TOTAL

(17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

2000 odstoupil po havárii Ford Focus WRC

2001 11. místo Ford Focus RS WRC

2002 odstoupil po havárii Ford Focus RS 02 WRC

(18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

2000 9. místo Toyota Corolla WRC

2001 13. (A6 1. místo) Citroën Saxo S1600

2002 nebyl angažován pro MS

(19) CARLOS SAINZ / Marc Marti

2000 3. místo Ford Focus WRC

2001 odstoupil po problémech s tlakem oleje Ford Focus RS WRC

2002 6. místo Ford Focus RS 02 WRC

HYUNDAI WORLD RALLY TEAM

(10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

2000 nebyl angažován pro MS

2001 odstoupil pro poruchu řízení Škoda Octavia WRC EVO 2

2002 13. místo Hyundai Accent WRC E3

(11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

2000 odstoupil po havárii Mitsubishi Carisma GT

2001 12. místo Mitsubishi Lancer WRC

2002 9. místo Hyundai Accent WRC E3

Michal Hochman
Diskuze (2)