Range Rover Evoque 2016: Nový diesel, LED světla a změny vzhledu
„Malý“ Evoque se prodává velmi dobře, za necelé čtyři roky si našel už přes 400 tisíc klientů, jen doma v Británii se jich prodalo 62 tisíc. Loňský rok zaznamenal globální odbytový rekord: 125,3 tisíce exemplářů. Získal také 165 mezinárodních ocenění v různých anketách. Slušný obchodní úspěch, rozšíření nabídky směrem dolů se rozhodně vyplatilo.
To ale neznamená, že by Land Rover usínal na vavřínech. Ba právě naopak. Kromě nedůležitých tří nových provedení litých kol má nový model už označovaný jako 2016 upravený přední nárazník, masku chladiče ve dvou provedeních a vpředu výhradně diodová světla včetně mlhovek. Na vnějším designu jinak nebylo kromě zadního spoileru moc co měnit, auto se líbí hodně i nadále. Výrazněji tvarovanou kapotu třídveřových verzí s výdechy dostaly nově i pětidveřové, možnosti dvoubarevných kombinací s kontrastně lakovanými střechami zůstávají.
V interiéru se proměnily dveřní výplně, zajímavější než barvy a luxusní měkčené materiály je informační systém InControl Touch s osmipalcovou dotykovou obrazovkou a všemožnými funkcemi včetně připojení mobilu. Základní audio má šest reproduktorů, příplatková navigace pak vstup pro SD karty. Verze Plus nabízí dokonce navigaci už s harddiskem, obrazovky i pro zadní pasažéry spolu s bezdrátovými sluchátky a hudební soustavu značky Meridian s 11, nebo dokonce 17 reproduktory. A nezapomínejme na nové přístroje, standardní kůži Taurus, elektrické nastavení sedadel, u špičkových modelů i s masážní funkcí. Víko zavazadelníku lze otevírat samočinně, stačí přiložit nohu k nárazníku, automobilka jej pojmenovala Gesture Tailgate.
To nejdůležitější se však ukrývá pod kapotou. Čtyřválcový celohliníkový dvoulitrový diesel Ingenium se 110 kW v úsporné variantě eD4 spotřebuje jen 4,2 l nafty na 100 km, splňuje samozřejmě normu Euro 6 a Land Rover neopomíná zdůraznit, že jeho vývoj i výroba ve West Midlands jsou čistě britskou záležitostí. Výkonnější verze TD4 má 132 kW spálí o šest deci více, obě mají snížené tření, proměnné časování ventilů a prodloužený servisní interval. Zážehový čtyřválec 2,0 l Si4 s turbodmychadlem 177 kW zůstává, ten za své služby díky devítistupňové samočinné převodovce vyžaduje 7,8 l, jede 217 km/h a z klidu na stovku zrychlí během 7,6 s. Základní modely disponují pouze pohonem předních kol, dražší zabírají na všechna čtyři.
Do Evoque se nově dostává All-Terrain Progress Control (ATPC) známý z velkých Range Roverů včetně modelu Sport pomocí tempomatu si řidič nastaví v terénu rychlost od necelých 2 do maximálně 30 km/h a může se soustředit na cestu před sebou, elektronika mu neumožní jet rychleji. Systém funguje i pro jízdu vzad. Ve výbavě nechybí ani další asistenty, třeba udržení v jízdním pruhu, které hlídá dvojice kamer. Volant řidiče decentně upozorní na to, že nezapnul směrovku. Autonomous Emergency Braking varuje před čelní kolizí do 80 km/h, v rychlostech menších než 50 km/h, tedy ve městech je schopen auto zcela zastavit. Attention Assist Estimation pak hlídá mikrospánek, oba používají světelnou i zvukovou výstražnou signalizaci.
Výbavy jsou celkem tři: SE, HSE Dynamic a luxusní Autobiography. Inovovaný Evoque se představí v Ženevě, o chystaném kabrioletu zatím žádné oficiální informace neexistují. Přitom se představil už před třemi lety a jeho výroba byla už dementována i potvrzena. Dodávky prvních vozů na 170 světových trhů, kde Land Rover působí, začnou v srpnu letošního roku.