Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Range Rover SDV6 Hybrid – Dražší neznamená lepší

Ondřej Chamilla
Diskuze (27)
Hybridní Range Rover kombinující vznětový šestiválec 3.0 SDV6 a elektromotor má navlas stejný výkon a točivý moment, jako varianta s osmiválcem 4.4 SDV8. Stojí ale o 150.000 Kč více.

Čtvrtá generace Range Roveru, která se představila před třemi lety, udělala přesně to, co se od ní čekalo – postavila ostatní velká SUV do role obyčejných, nudných a odule vypadajících příšer, které si na luxus pouze hrají. Jenže roky ubíhají a konkurence se zlepšuje – bude to stále stačit?

To jsme se rozhodli zjistit za volantem nejnovější varianty Hybrid. Ta kombinuje třílitrový šestiválec o výkonu 215 kW s elektromotorem důmyslně ukrytým přímo do osmistupňové automatické převodovky od ZF. Akumulátor Li-Ion se skrývá na pravé straně v místě pod sedadlem předního spolujezdce.

Zajímavostí je, že kombinovaný výkon 250 kW a točivý moment 700 N.m jsou navlas stejné hodnoty, jaké měla varianta s naftovým osmiválcem objemu 4,4 litru. Kam tím Land Rover míří? Může se stát, že kvůli čím dál přísnějším emisním normám může být tento hybridní šestiválec nástupcem osmiválcové varianty.

suv landrover hybrid testy suv landrover hybrid testy  

Pravdou je, že zatímco V8 označovaná jako SDV8 má udávanou spotřebu 8,7 litru na sto kilometrů, SDV6 Hybrid dává na obdiv 6,2 litru, což je u automobilu s hmotností téměř 2,5 tuny výtečná hodnota, byť v reálném světě samozřejmě nedosažitelná.

Naposledy jsem s největším a dle mého soudu i nejlepším z Range Roverů jel před více než dvěma lety, a to právě s osmiválcovým nafťákem. Zajímalo mě tedy, jak moc automobil za tu dobu zestárnul. Design již na pohled nepůsobí tak moderně jako v době příchodu, vůz má však stále více než dostatek důstojné elegance, vyzařuje z něho šarm a i přes svou velikost není vzhled arogantní, jak to umí některá jiná SUV. Tohle je holt pravý Brit, který má jasně dané hodnoty.


Verze Autobiography přidává neskrývaný luxus rovněž uvnitř. Nejlepší je do vozu nastupovat bosý a užívat si fantastického vysokého koberce. Pak přejet rukou po velurovém stropě a chytit příjemný volant. I řidičská pozice za volantem je velmi pohodlná, člověk sedí v odvětrávaných křeslech, které by si přál mít doma v obýváku a při výhledu z vozu se dívá takovému BMW X5 na střechu.

Palubní deska obšitá kůží stále tak trochu připomíná luxusní jachtu. Právě k ní se vážou jediné dvě malichernosti, které nám vadily. Již při příchodu automobilu jsme poukazovali na hrubé rozlišení displejů, ať už středového či toho před řidičem. V ostrém sluníčku vadil chromovaný plát u vyjížděcího kruhového voliče automatické převodovky, od kterého se odrážejí sluneční paprsky přímo do očí řidiče, což není nic příjemného. Jinak jsme však stále přesvědčeni, že tohle je jeden z nejlepších interiérů v běžných osobních automobilech. Možná tedy není dokonalý ani nejlépe dílensky zpracovaný, ale má své nesporné kouzlo a charakter.

suv landrover hybrid testy suv landrover hybrid testy  

Cestující vzadu se mohou rozvalovat do sytosti, místa uvnitř je nadbytek a sedadla navýsost pohodlná. Oceňujeme rovněž dvoudílné víko zavazadlového prostoru: člověk se může posadit, aniž by se ušpinil od nárazníku. Navíc je spodní i vrchní část elektricky ovládaná a funguje velmi precizně.

Jedno je tedy jasné – tohle je pořádně drahý kus automobilu, ale pokud ty peníze máte, z hlediska statických dojmů, použitých materiálů a pohodlí nebudete ani chvíli litovat.

Motor a převodovka – Jediná výhoda

Z hlediska výkonu je na tom hybridní varianta v podstatě stejně jako osmiválcový diesel. Otázkou však je, proč dát hybridu přednost, zejména když je naftová V8 levnější a u nás nejsou hybridy nijak zvýhodněny ani dotovány.

Zcela upřímně musím říci, že jsem našel pouze jediný důvod, a tím je spotřeba. Hybrid v nízkých rychlostech opravdu pomáhá a zvládli jsme v městském provozu jezdit pod devět litrů na sto kilometrů. Na dálnici jsme pak při 130 km/h jezdili za 9,5 l na 100 km, přičemž celkový kombinovaný provoz vyšel na zhruba podobnou hodnotu včetně testování dynamiky vozu.

Čistě na elektrickou energii toho Range Rover mnoho nenajezdí, ačkoliv i to s plně nabitými bateriemi umí. Po většinu času však elektromobil spíše jenom pomáhá dieselu, než že by se staral o samotný provoz automobilu. Problémem trochu je, že každé nastartování naftového šestiválce provází nejen výraznější hluk, ale také vibrace. Tohle jsou věci, které u takto drahého auta slyšet, respektive cítit nechcete. I při běžném provozu je šestiválec poměrně hlučný, zejména vzhledem ke zbytku vozu, a občas jej cítíte v pedálech i zádech. V tomto ohledu osmiválec jasně vede.

suv landrover hybrid testy suv landrover hybrid testy  

Nelíbilo se nám rovněž, že při rozjezdu či opětovném sešlápnutí pedálu plynu v nízké rychlosti třeba poté, co jste projeli zatáčkou, trvá docela dlouho, než automobil začne táhnout. Na druhou stranu, osmistupňový automat řadí příjemně hladce a rozhodně se nedá říci, že by pohonná jednotka neměla chuť do života, točivý moment 700 N.m se postará o velmi dobré pružné zrychlení a tato luxusní stodola se dere vpřed i v rychlostech určených pro německé dálnice. Při úprku však zachovává distingovanost, pouze naklopí posádku mírně dozadu, jak se pod návalem výkonu zhoupne.

V současné době je osmiválcový diesel stále v nabídce a pokud můžete, zvolte právě jej. Ne že by hybrid byl špatný, kultivovanost osmiválce se však k tomuto vozu prostě hodí lépe a i z uživatelského hlediska se jedná o příjemnější motor.

Sen cestovatele

Dlouhé cesty, po kterých člověk vystoupí v podobné náladě, jako když se dobře probudí, to je hlavní dominantou tohoto vozu. Klid a pohodlí, které poskytuje na delších trasách, se vyrovná těm nejlepším luxusním sedanům, navíc má člověk nadhled, cítí se velmi bezpečně a rozhodně nijak nestrádá.

Range Rover funguje příjemně rovněž jako společník na každý den. Dokáže posádku konejšit a navíc se nezalekne jakýchkoliv nástrah. Městské obrubníky jsou hračkou a retardéry smlsne jako malinu, jenom ty vnější rozměry v úzkých uličkách nepotěší.


Pokud od takto velkého vozu čekáte plavnou, houpavou a velmi pohodlnou jízdu, máte do značné míry pravdu. Jenže tato varianta na jedenadvacetipalcových kolech občas zakopla o větší nerovnost, která se více projevila v kabině.

Z hlediska ovladatelnosti je třeba si uvědomit, že člověk jede v obrovském stroji, který je těžký a zatáčky nemá moc rád. Čekejte výraznější náklony, ale pokud k autu budete přistupovat s respektem a budete dávat jemné povely, možná vás překvapí, jak svižně se lze pohybovat. Celkový charakter ale vybízí ke klidnému plutí krajinou a relaxu s dobrou hudbou.

suv landrover hybrid testy suv landrover hybrid testy  

I přes zdánlivou aerodynamiku letící cihly je vůz příjemně tichý a krásně izoluje posádku od okolního světa. Ostatně to by luxusní automobil, kterým největší z Range Roverů primárně je, dělat měl.

Pokud chcete jezdit v terénu, můžete využít systému Terrain Response, zvednout vzduchový podvozek a vydat se i do náročnějších podmínek. V reálném životě to však udělá jen velmi malá část majitelů, pokud vůbec někdo. Kupříkladu hloubka brodění činí 900 milimetrů.

Závěr

Čtyři hvězdy si tentokrát vysloužila nejméně uspokojivá varianta jinak fantastického stroje. Množství malých chybiček nešlo u hybridní verze přehlédnout. Celkově se však jedná o výtečný stroj – luxusní, velmi prostorný, příjemně jezdící, avšak ne nabubřelý.

Jedno je však jasné – velmi příjemný osmiválec se pod kapotu hodí jednoduše více, ačkoliv zejména ve městě má i větší spotřebu. Navíc vychází levněji. Prostor pro hybrid v této třídě rozhodně je, v kombinaci s dieselovým šestiválcem ale ještě není vše vychytáno tak, jak by bylo třeba. I přes to všechno stojí Range Rover za to, byť cena je značným zářezem do rodinného rozpočtu i majetnějších lidí.

suv landrover hybrid testy suv landrover hybrid testy  

Nejlevnější verze modelu 2.623.401 Kč (3.0 TDV6 HSE/190 kW)
Základ s testovaným motorem 3.529.570 Kč (3.0 SDV6 Hybrid/250 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.849.857 Kč (3.0 SDV6 Hybrid Autobiography/250 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Luxusní materiály uvnitř
  • Cestovní komfort
  • Charakter celého vozu
  • Rozsáhlá komfortní výbava
  • Snadná ovladatelnost

Minusy

  • Méně kultivovaný projev motoru
  • Horší rozlišení displejů

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (27)
Range Rover SDV6 Hybrid
Cena základní sestavy 3 529 570 Kč
Výbava základní sestavy Stálý pohon všech kol, asistent pro sjíždění svahů, stabilizační systém, tempomat, pneumatické pérování, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, elektronická parkovací brzda, kamery vpředu i vzadu, elektricky seřiditelná a sklopná vnější zrcátka, xenonové světlomety, vyhřívané akustické čelní okno, vrstvená boční skla, dešťový senzor, navigační systém, čtyřzónová klimatizace, kožená, elektricky seřiditelná, vyhřívaná a klimatizovaná přední sedadla, audiosystém Meridian 825 W s USB a bluetooth (13 reproduktorů), litá 21“ kola, vyhřívaný multifunkční volant, panoramatické střešní okno, velurové čalounění stropu, osvětlené hliníkové lišty atd. Kč
Cena testované sestavy 3 849 857 Kč
Výbava testované sestavy Litá 21” kola styl 101 (+14.036,-), adaptivní tempomat (+55.902,-), kontrola mrtvého úhlu (+17.303,-), parkovací asistent (+37.752,-), informační dotykový displej (+22.385,-), asistent pro jízdu v pruhu (+20.086,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1500 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 5.9 / 6.2
Emise CO2: 164
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 2030
Objem nádrže (l): 89
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2394 / 820
Rozměr pneu: 275/45 R 21
Range Rover SDV6 Hybrid
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4999
b) šířka (mm): 2073
c) výška (mm): 1835
d) rozvor (mm): 2922
e) rozchod vpředu (mm): 1690
f) rozchod vzadu (mm): 1683
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1650
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
15. 7. 2015 12:31
Re: dýzlhybrid
Tohle je skutecne donebevolajici blabol. Zelene auto, ktere jezdi se spotrebou 9l a na jehoz vyrobu pravdepodobne padlo vic co2 nez na vyrobu 3 fabii. Takove eko citeni nas zene do zahuby...
14. 7. 2015 16:45
hybrid v lomu
Taky jsem si s Hybridem zajezdil (pokud se někdo chce podívat - video z lomu Homolák: [odkaz] a úspora paliva s ohledem na cenu tak malá, že si hybrid asi koupí hlavně někdo kdo se chce ještě víc odlišit od ostatních. A je pravda, že ten pocit když jedete s tímhle kolosem po městě úplně potichu je docela luxusní.
14. 7. 2015 12:07
Re: to jsou zas moresy
rekl bych idelani "luxusni" taxik [odkaz] a tady rovnou 167 kousku :-)

propoctama se da dojit i k tomu, ze do 4-5 let se jim ty auta uplne zaplatej
14. 7. 2015 01:25
Re: dýzlhybrid
Pozor, tohle zní dost "nabubřele" :-) aby ti z toho oválu nevypadla vrtule nebo čtyři stříbrné kruhy >:-[] Ať žijí klišé!
14. 7. 2015 00:09
Re: to jsou zas moresy
Sešrotoval...Ferrari, Lamba apod taky! A vše znárodnil! Urááááááááá ;-)