TEST Range Rover Hybrid: První jízdní dojmy
Hybridní budoucnost čeká i automobilku Land Rover, kde vzniklo nové, téměř čtyřsethlavé oddělení, zabývající se vývojem hybridních modelů. Prvními dvěma plody jejich práce jsou hybridní Range Rover a Range Rover Sport, ve kterých elektromotor pomáhá turbodieselovému šestiválci o objemu tři litry.
Elektromotor integrovaný do osmistupňové automatické převodovky ZF poskytuje výkon 35 kW a 170 N.m, díky čemuž se hybridní Range Rover dokáže pohybovat čistě na elektřinu. Jak jsme vyzkoušeli, teoretický dojezd 1,6 kilometru není při plném nabití lithium-iontového akumulátoru úplně nereálný, problém je spíše s maximální rychlostí pro čistě elektrický mód, která je 48 kilometrů za hodinu. Pokud chcete opravdu svědomitě využívat výhody hybridního pohonu, musíte se velmi hlídat a nespouštět oči z digitální obrazovky, na které se zobrazuje rychloměr. Jinými slovy: řidiči za vámi vaše ekologické nadšení sdílet nebudou.
suv landrover hybrid jizdnidojmy |
Baterie samotná je uložená ve speciálně navrženém, pečlivě chráněném prostoru pod podlahou uprostřed vozu a sama o sobě váží 46 kilogramů. Ptáte se, co se zde nachází u nehybridních verzí? Podle přítomných inženýrů velmi dobře chráněný...vzduch. Celkově přibrala hybridní verze 120 kilogramů, ve srovnání s předchozí generací (která byla o dobré čtyři metráky těžší) však tím pádem stále jde o dost příjemnou odtučňovací kúru.
Automobilka slibuje výkon osmiválce a spotřebu nižší než u šestiválce, což se v podstatě potvrdilo. Zátah je díky 700 N.m, dostupnými mezi 1.500 a 3.000 otáčkami, opravdu silný a přesvědčivý. Kombinovaný výkon 250 kW při 4.000 min-1 také rozhodně není nízký, takže 2.394 kilogramů vážící stroj jde rozhýbat do velmi slušného tempa. Na maximální avizovanou rychlost 218 km/h jsme se nedostali, nad 180 km/h už chuť auta k zrychlování není velká. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h však rozhodně osmiválcové parametry má, tedy pokud máte dost šťávy. Akumulátor s kapacitou 1,76 kWh je zde spíše jako podpůrná jednotka, ručička znázorňující stav nabití se neustále velmi živě hýbe.
Spotřebu bohužel nebylo možno porovnat s některou z naftových verzí, proto se musíme spokojit s faktem, že testovací úsek dlouhý zhruba 150 kilometrů z jednoho velkého města do druhého (s kopcovitou částí uprostřed) absolvovala naše posádka ve svižném, nicméně zcela zákonném tempu s průměrnou spotřebou 9,2 litru nafty na 100 km. Při stokilometrové rychlosti si šestiválec o výkonu 225 kW tiše ševelí v 1.400 otáčkách a zdá se, že na dlouhých cestách po rovině by rozhodně nebylo neřešitelným problémem jezdit za méně než osm litrů.
Jízdní vlastnosti jsou stejně fantastické jako u ostatních kolegů: na velký, luxusní offroad nabídne až neuvěřitelně přesné a citlivé řízení, malé náklony v zatáčkách, skvělý grip a precizní odhlučnění motoru i podvozku. V terénu zvládne Range Rover opravdu velké věci, stačí zařadit redukci a důvěřovat skvělému systému Terrain Response 2, který si podle potřeby uzavírá zadní a střední mezinápravový diferenciál. Vězte, že auto stále zvládne mnohem víc, než si běžný majitel kdy k autu dovolí. V terénu jsme, nejspíše právě kvůli zařazené redukci, s vypnutým motorem nejezdili. Obavy o hybridní systém mít nemusíte, auto zvládne úplně stejné věci (včetně brodění až do výšky 900 mm), jako jeho konvenční sourozenci.
suv landrover hybrid jizdnidojmy |
Cenově vychází hybridní verze v nejvyšší výbavě Autobiography na velmi podobné peníze jako pětilitrový Supercharged o výkonu 375 kW, základní cenovka je díky vyšší výbavě (oproti Vogue) dokonce vyšší než u top verze Range Roveru. Je tak poměrně nasnadě, že v Česku se prodají možná jen předváděcí vozy, které dealeři dostanou k povinnému odběru. Ve státech s daňovým zvýhodněním hybridů by to však už mohlo být o dost zajímavější, byť lidé z Land Roveru neočekávají vyšší tržní podíl než několik málo procent. První vozy budou zákazníkům dodány počátkem roku 2014.
Range Rover - Ceny na českém trhu | ||||
Motor | TDV6 | Hybrid | SDV8 | Supercharged |
Převodovka | 8A | 8A+el.motor | 8A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 2993 | 4367 | 5000 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 190/4000 | 250/4000 | 250/3500 | 375/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 600/2000 | 700/1500-3000 | 700/1700-3000 | 625/2500-5500 |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 218 | 218 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 | 6,9 | 6,9 | 5,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,5 | 6,4 | 8,7 | 12,8 |
Hmotnost [kg] | 2160 | 2394 | 2360 | 2330 |
Cena HSE [Kč] | 2.355.749 | - | - | - |
Cena Vogue[Kč] | 2.620.255 | - | 2.834.909 | 3.008.786 |
Cena Hybrid [Kč] | - | 3.211.703 | - | - |
Cena Autobiography [Kč] | 2.976.963 | 3.348.796 | 3.192.222 | 3.365.857 |