Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Range Rover Sport SVR – Sportování s autobusem

David Bureš
Diskuze (21)

Řada Range Rover už nesází jen na luxus a terénní schopnosti, ale prostřednictvím verze SVR také na sportovní styl. Jenže je Range Rover Sport SVR opravdu sportovcem?

Automobilka Land Rover byla vždy proslavená terénními schopnosti svých vozů, ke kterým v případě řady Range Rover přidala také luxus na palubě. V dnešní době to ale nestačí, skoro každé auto hlásá sportovní styl, a tak se Land Rover trendu přizpůsobil. V roce 2014 tak představil Range Rover Sport SVR, svůj zatím nejsportovnější model, kterým chtěl dokázat, že i takové auto umí.

Range Rover Sport SVR z dílny tehdy nové divize Special Vehicle Operations přijel na svět ve velkém stylu, ještě před oficiálním představením se jeho prototyp stal nejrychlejším SUV na Severní smyčce Nürburgringu, s časem 8 minut a 14 sekund. Auto navíc už v probíhající turboéře přišlo s osobitou technikou, kompresorem přeplňovaným pětilitrovým osmiválcem o výkonu 410 kW.

Rok 2014 už je ale dávno pryč, a tak mezitím na trh dorazila modernizovaná verze. Ta si výkonově polepšila na 423 kW a dostala karbonovou kapotu nebo nový multimediální systém s dvěma dotykovými obrazovkami. Umí však loni modernizovaný Range Rover Sport SVR opravdu sportovat? To jsme zjišťovali v rámci týdenního redakčního testu.

Rozzuřené stádo nosorožců

Pokud bychom se měli zaměřit jen na samotný motor, tak bezesporu sportovat umí. Pětilitrový osmiválec přeplňovaný kompresorem možná na některé v dnešní době vícestupňového přeplňování turbodmychadly a elektrifikace bude působit jako dinosaurus, jenže on je zkrátka famózní a my jsme velice rádi, že ještě nějaká automobilka takovou staromilskou techniku vůbec nabízí.

Pětilitr s 423 kW a dech beroucími 700 N.m má neskutečný zátah, a to hned od nízkých otáček. Stačí sešlápnout pedál, počkat na reakci převodovky, záď auta si přidřepne a Range okamžitě vystřelí vpřed. Kompresor místo dnes tak typického turbodmychadla zajišťuje lineární charakter jak u atmosférického agregátu.

Vše navíc doprovází naprosto neuvěřitelný zvuk, který dále zdůrazníte tlačítkem na středovém tunelu. To ale používejte opravdu jen v odlehlých místech, jinak se dočkáte pohoršených pohledů okolí nebo vyděšeného pobíhání divoké zvěře. Budete žasnout na tím, že něco takového mohlo být schváleno do sériové výroby, tak je auto hlučné. Zároveň si ale ty božské tóny bude každý milovník automobilové techniky užívat, a tak se kolikrát přistihnete při tom, jak jen lehce polechtáváte plyn, abyste se dočkali toho ďábelského práskání do výfuku, které přesně odpovídá drsňácké vizáži auta.

Zvuk SVR můžete popsat nekonečným množství klišé, jedni budou brumlavé tóny připodobňovat ke stádu rozzuřených nosorožců, jiní jej zase budou popisovat jako nakřáplý chraplák podobný Brianu Johnsonovi z AC/DC a jiní za hromobití blížící se apokalypsy. Buď jak buď, jsou tóny vyluzované mezi 4000 až 6000 otáčkami jedním z nejlepších zvuků automobilového světa, ne-li ten vůbec nejlepší. Ostatně posuďte sami na přiloženém videu, to řekne více než tisíc napsaných slov.

 

Video se připravuje ...

 

Doplňme jen, že ho má na starosti nejen titanový výfuk s dvěma zdvojenými koncovkami, ale také samotný motor s charakteristickým hvízdáním kompresoru. Výhodou je přitom fakt, že při běžné jízdě agregát posádku neruší, to je příjemně tichý. Automobilka totiž v rámci faceliftu nastavení klapek výfuku upravila tak, aby se při běžné jízdě, ve výchozím jízdním režimu, otevíraly jen při pořádném sešlápnutí plynu. V dynamickém módu je to ale věc jiná...

Právě kompresor však vzhledem ke své fyzikální podstatě znamená, že spotřeba paliva je všechno, jen ne nízká. Na dálnici jsme se nedostali pod 12 litrů, svižné přesuny po okreskách apetit zvýšily k 30 litrům. Výsledkem byl průměr 15,2 l/100 km. Vzhledem k síle a velikosti 4.882 mm dlouhé, 2.073 mm širokého, 1.802 mm vysokého a 2.377 kilogramů vážícího automobilu se však s takovými hodnotami musí počítat. A navíc tu máte 104 litrů objemnou palivovou nádrž, abyste s tou závratnou spotřebou přece jen někam dojeli.

Jedinou možností k vidlicovému osmiválci je osmistupňová automatická převodovka. Řadí naprosto jemně a hladce, místy jí to ale trvá déle, než se ke změně převodu rozhodne. Na manuální pokyn přitom reaguje rychle, navíc dá na řidiče a při sepnutí sportovního režimu si sama nepřeřadí před omezovačem. Nedochází tak k situacím, kdy si přeřadíte ve stejné době jako automatika, a tak se omylem dostanete o dva stupně výše.

Jako v autobusu

Právě zmíněné rozměry a hmotnost ale znamenají, že si stejně příliš za volantem Sportu SVR neužijete. Ne, že by auto jezdilo špatně, někdejší rekord na Ringu je bezpochyby důkazem schopností, přesto všechno se ale na běžné české okresce cítíte, jako byste se snažili sportovat s autobusem.

Za volantem s poněkud tenkým volantem sedíte neskutečně vysoko, skoro jako na židli, což je možná fajnový majestátní pocit u pohodlného SUV, ale poněkud děsivý zážitek, když se snažíte krouhat jednu zatáčku za druhou. To máte totiž hned pocit, že z té židle přece musíte spadnout. Vysoký posaz dokazuje už jen to, že když se na semaforech postavíte vedle takového Porsche 911, uvidíte leda tak jeho střechu, tak je Range vysoký! Šířka je pak taková, že byste ocenili, aby typická česká okreska byla jednosměrkou, vyhnout se protijedoucím automobilům je občas umění.

Navíc zjistíte, že je Range v oblouku přece jen už těžkopádný, jiná sportovně laděná SUV (Porsche Cayenne) si s nástrahami klikatých silnic umějí poradit s větším klidem. Pravdou ale je, že Brit umí být hravý, to když omezíte elektronické systémy AEB a DSC. Ukrotit takového obra ale už žádá hodně volného prostoru, pevnou ruku a především zkušeného řidiče, zvlášť kvůli nepříliš komunikativnímu řízení, které je až zbytečně tuhé.

Zřejmě je to tím, že konstruktéři nešli cestou plnohodnotného sportovce, ale spíše cestou univerzála. I v případě sportovní verze SVR si Range Rover Sport zachoval výtečné terénní schopnosti. Pořád má výškově nastavitelný podvozek, několik terénních režimů pro různé povrchy nebo redukční převodovku.

A navíc je neskutečně pohodlný. Ve městě, v pomalejší rychlosti možná na rozbitém povrchu trochu znervózní a dá najevo svoji tuhost i v základu obutá 21palcová kola, na okresních silnicích ale funguje naprosto parádně a s naprostou jistotou si zvládne poradit s jakoukoliv nerovností. Za tohle má Range Rover jasné plus.

Naopak trochu v rozpacích jsme z multimediálního systému Touch Pro Duo. Na ovládání dvěma obrazovkami si sice rychle zvyknete, navíc se vám bude líbit možnost naklonění horního displeje, práce systému je ale pomalejšího ražení. Už jen načtení systému po nastartování trvá nepříjemně dlouho. Konkurence z řad prémiových automobilek má tohle vyřešeno rozhodně lépe. Ani digitální přístrojový štít není zázrak poslední techniky, obraz není tak ostrý, jak bychom v této cenové relaci očekávali. Od auta se základní cenovkou 3.559.094 Kč zkrátka v tomto ohledu čekáte více.

Jinak ale interiéru vlastně není co vytknout. Použité materiály jsou kvalitní, sedadla s integrovanými opěrkami hlavy ideálně kombinují komfort s pevným držením těla a ani s tím místem to není špatné. Byť samozřejmě „plnotučný“ Range Rover nebo „rodinný“ Land Rover Discovery při podobné velikosti nabídnou místa více.

Závěr

Jen za ten famózní zvuk pětilitrového osmiválce by Range Rover Sport SVR zasloužil pětihvězdičkové hodnocení, tak se práce ladičů výfuku povedla. Jenže sportovní auto není jen o burácivých tónech, ale také o rychlosti a jízdní vlastnostech. A v tom se ukazuje, jak je tohle obří SUV absurdní, což výsledné hodnocení sráží.

V rychlosti problém není, 423 kW a 700 N.m, si s tímto Range Roverem umí poradit hravě, byť vůz váží 2.310 kilogramů, s těmi jízdními vlastnosti už ano. Range je na běžné silnice zkrátka už moc velký a těžkopádný, a tak si v kombinaci s nijak zázračnou jistotou s ním už moc zábavy neužijete. Je to jako byste chtěli sportovat s autobusem. Jiná SUV přitom dokazují, že i v této kategorii lze dosáhnout zajímavých jízdních zážitků.

suv landrover testy video redakcnivideo suv landrover testy video redakcnivideo

Range Rover Sport SVR tak ukazuje, že výchozí kombinace pětilitrového osmiválce s osmistupňovým automatem je sice famózní, v takhle obrovském automobilu už ale trochu pozbývá smysl. Raději bychom tak v případě Range Roveru Sport volili nějakou slabší variantu, která více zdůrazní pohodlí a terénní schopnosti, o které jde ve vozech této řady vždy především.






Nejlevnější verze modelu 1.778.579 Kč (2.0 Si4/221 kW S)
Základ s testovaným motorem 3.559.094 Kč (5.0 V8 Kompresor/423 kW SVR)
Testovaný vůz bez příplatků 3.559.094 Kč (5.0 V8 Kompresor/423 kW SVR)
Testovaný vůz s výbavou 3.738.640 Kč (5.0 V8 Kompresor/423 kW SVR)

Plusy

  • Charakteristický zvuk osmiválce

 

  • Silný motor

 

 

  • Komfortní podvozek

 

 

  • Stále skvělé terénní schopnosti

 

Minusy

  • Pomalý infotainment

 

  • Vlastně jen průměrné jízdní vlastnosti

 

Foto: Ondřej Lilling

David Bureš
Diskuze (21)
Range Rover Sport SVR
Cena základní sestavy 3 559 094 Kč
Výbava základní sestavy Adaptivní podvozek se vzduchovým odpružením, dvoustupňová rozdělovací převodovka, diodové světlomety, vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná a sklopná, vyhřívaná, se samostmívací funkcí, 21palcová kola, kožené čalounění, sportovní sedadla, elektricky nastavitelná v 16 směrech, vyhřívaná sedadla vpředu a vzadu, třízónová automatická klimatizace, ambientní osvětlení, elektricky nastavitelný sloupek řízení, sportovní kožený volant, bezklíčový vstup, elektricky ovládané víko kufru, zadní parkovací kamera, parkovací senzory, upozornění na opuštění jízdního pruhu, tempomat, sledování mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, hudební systém Meridian s 19 reproduktory o výkonu 825 W, sada na opravu pneumatik, atd. Kč
Cena testované sestavy 3 738 640 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Estoril Blue (+61.212,-), panoramatické střešní okno posuvné (+62.924,-), zatmavená zadní skla (+13.639,-), vyhřívaný volant (+5.589,-), head-up displej (+36.182,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 423 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 3500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 283
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 12.7
Emise CO2: 290
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 780 / 0
Objem nádrže (l): 104
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2377 / 690
Rozměr pneu: 275/45 R21
Range Rover Sport SVR
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4882
b) šířka (mm): 2073
c) výška (mm): 1802
d) rozvor (mm): 2923
e) rozchod vpředu (mm): 1692
f) rozchod vzadu (mm): 1686
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
4. 1. 2019 17:23
SUV
Za mě rozhodně jedno z nejpovedenějších SUV
4. 1. 2019 08:44
Re: Hm,
Člověk by spíš rád pod slovem sport větší motor. Dnes slovo sport znamená většinou jiný software
Avatar - lordlord
2. 1. 2019 15:12
Re: .
?
Avatar - Dinar
2. 1. 2019 12:10
Re: Hm,
Na okruhu to auto můžeš vyzkoušet mnohem blíže limitu než kdekoliv na silnici v běžném provozu, a jestli se někde projeví rozdíl v tom, je-li auto konstrukčně nízký sporťák nebo vysoká stodola, nejvíce, je to právě okruh.

Naopak na to, aby na silnici stačilo podvozkově výborné SUV (což je třeba příklad RRS) výkonově srovnatelnému (poměr výkon/váha) hatchbacku, nemusí jít nutně ani o tu nejsportovnější verzi. Ostré HB snad na milost bereš, moje zkušenost s různými HB a SUV v tomto směru říká, že na typické okresce (coby natural habitat ostrých HB) není problém stačit takovému autu (příklad HB dávám proto, že jsou to jako SUV také původem rodinná auta upravená tak, aby měla nějaký sportovní náboj), ony jsou totiž ty stodoly dneska velmi dobré a účinné, znova říkám, pocit z řízení je jistě jiný jako v elise, ale schopnosti na nějaké to označení Sport mnohá z těch aut mají.
2. 1. 2019 10:14
Re: Hm,
Při tom testování bylo právě nesmírně zajímavé, jak rychlý a zábavný byl velký RR a jak impotentní byl mnohem lehčí Evoque.