Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reálnější metodika měření spotřeby? Asi až za 5 let

Michal Fokt
Diskuze (23)
Automobilky tlačí na evropské úřady, aby pozdržely platnost nové normy měření spotřeby WLTP o tři roky. Začala by tak platit až 2020.

Výrobci automobilů jsou stále vynalézavější, pokud jde o způsob, jak vyzrát na současnou normovanou spotřebu paliva NEDC. Deklarované spotřeby paliva (i díky plošnému rozšíření downsizingu s pochybným reálným efektem) neustále klesají, reálné pak ovšem už méně, pokud vůbec. Takže zatímco v roce 2008 činila v Evropě odchylka reálné spotřeby od normované 15 %, nyní jsou průměrné hodnoty spotřeby horší o strašidelných 38 procent!

Evropská komise na tento vývoj už před časem zareagovala a nechává vypracovat novou metodiku měření spotřeby World Light Duty Test Procedure (WLTP), která má rozevření nůžek mezi realitou a papírem zase (trochu) zmenšit. Ta měla platit od září roku 2017, teď to ovšem vypadá, že by mohlo dojít k posunutí termínu. Ne však z důvodů byrokratických, ale lobbistických.

Sdružení ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), zastřešující většinu z automobilek vyrábějících auta v Evropě, se snaží zavedení WLTP pozdržet a to až do roku 2020. Podle svých slov si členové ACEA "neumí představit zavedení nových testů před lednem 2020". Současně ACEA, ve spolupráci s německou vládou, prosazuje zmírnění povinného průměru emisí z uvažovaných 95 g oxidu uhličitého někam za hranici 105 g/km, což prý má reflektovat rozdíl v metodice měření. Jednotné pak navíc jednotlivé organizace a státy nejsou ani jednotné v tom, jak se stavět kupříkladu k "přednabíjení" plug-in hybridů a využívání mezer v zákoně v podobě triků s aerodynamikou nebo valivým odporem. Bez nich by se prý ekvivalentní emise CO2 reálně zvedly až na hranici 120 g/km.

Uvidíme tedy, jak souboj byrokratů s přehnanými požadavky s automobilkami, které lžou, jako když tiskne, nakonec dopadne. Možná bude méně důvodů pro vládní subvence ekonomicky nesmyslných projektů mobility, možná se fenomén downsizingu nebude jevit v tak růžových barvách a třeba to zasadí další tvrdou ránu zdraví škodlivým turbodieselům. Britský premiér David Cameron tvrdí, že zavedení nové metodiky a minimalizace prostoru pro ohýbání reality (britští) řidiči ocení. Tak se nechme překvapit, jak známo, o blaho občanů jde státním institucím až v poslední řadě...

Michal Fokt
Diskuze (23)
19. 5. 2015 08:59
Hyundai V6, rv. 2005, spotřeba sedí
Je to Grandeur s 3,3 ltr benzínem. Udávaná spotřeba 15/10,2/8,2 sedí, zejména těch 10,2 litru, jenomže tehdy napsali pravdu. Dělám si statistiku už 40 000 km.
Dnes píší na auta podstatně těžší, silnější a s větším objemem (benzín) spotřeby jako 9 ltr město a 7 litrů kombinka. To je potěmkin takových rozměrů, že to by si nedovolili ani papaláši v Severní Koreji.
19. 5. 2015 01:11
Re: lobbing
Otázkou je, o jakou konstrukci motoru se jedná (atmosféra/turbo) a jakou mají EU normu ta auta, která používáš(z kterého roku to jsou auta). Třeba já mám EU4 atmosféru a dostat se nad udávanou kombinaci mi trvalo 1,5 roku. Podařilo se mi to až tehdy, když jsem vypustil drtivou většinu meziměstský tras a zbyly mi zejména krátké trasy město a příměsto 6-10 km. Naopak u EU5 turbodieselu jsem se ani při vyloženě předpisové meziměstské jízdě nedostal pod udávanou kombinaci.
18. 5. 2015 22:05
Re: lobbing
Mal si to napisat ako prvu reakciu a nemuseli sme sa tu trapit a strapnovat. ;-)
18. 5. 2015 19:41
Re: Metodika
EU se zajímá o emise CO2 a ty přímo souvisí se spotřebou. A vybrali si pro to stejný cyklus, který se používá pro měření emisí škodlivin. S tím nic nenaděláme. Technicky vzato, automobilce by nemělo nic bránit v tom používat pro reklamní materiály jinou, vyšší spotřebu. Ale proč by to dělala?
18. 5. 2015 19:28
lobbing
jestli jde o lobbing tak těch co zaspali nebo nechtějí investovat do technologií a bojí se limitů CO2. Osobně nemám problém jezdit s auty výrobce, které používám, za udávanou spotřebu.