Reálnější metodika měření spotřeby? Asi až za 5 let
Výrobci automobilů jsou stále vynalézavější, pokud jde o způsob, jak vyzrát na současnou normovanou spotřebu paliva NEDC. Deklarované spotřeby paliva (i díky plošnému rozšíření downsizingu s pochybným reálným efektem) neustále klesají, reálné pak ovšem už méně, pokud vůbec. Takže zatímco v roce 2008 činila v Evropě odchylka reálné spotřeby od normované 15 %, nyní jsou průměrné hodnoty spotřeby horší o strašidelných 38 procent!
Evropská komise na tento vývoj už před časem zareagovala a nechává vypracovat novou metodiku měření spotřeby World Light Duty Test Procedure (WLTP), která má rozevření nůžek mezi realitou a papírem zase (trochu) zmenšit. Ta měla platit od září roku 2017, teď to ovšem vypadá, že by mohlo dojít k posunutí termínu. Ne však z důvodů byrokratických, ale lobbistických.
Sdružení ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), zastřešující většinu z automobilek vyrábějících auta v Evropě, se snaží zavedení WLTP pozdržet a to až do roku 2020. Podle svých slov si členové ACEA "neumí představit zavedení nových testů před lednem 2020". Současně ACEA, ve spolupráci s německou vládou, prosazuje zmírnění povinného průměru emisí z uvažovaných 95 g oxidu uhličitého někam za hranici 105 g/km, což prý má reflektovat rozdíl v metodice měření. Jednotné pak navíc jednotlivé organizace a státy nejsou ani jednotné v tom, jak se stavět kupříkladu k "přednabíjení" plug-in hybridů a využívání mezer v zákoně v podobě triků s aerodynamikou nebo valivým odporem. Bez nich by se prý ekvivalentní emise CO2 reálně zvedly až na hranici 120 g/km.
Uvidíme tedy, jak souboj byrokratů s přehnanými požadavky s automobilkami, které lžou, jako když tiskne, nakonec dopadne. Možná bude méně důvodů pro vládní subvence ekonomicky nesmyslných projektů mobility, možná se fenomén downsizingu nebude jevit v tak růžových barvách a třeba to zasadí další tvrdou ránu zdraví škodlivým turbodieselům. Britský premiér David Cameron tvrdí, že zavedení nové metodiky a minimalizace prostoru pro ohýbání reality (britští) řidiči ocení. Tak se nechme překvapit, jak známo, o blaho občanů jde státním institucím až v poslední řadě...