Registrace elektromobilů v EU vzrostly o čtvrtinu. Česko je mezi premianty
Meziroční růst registrací nových elektrických aut v Evropské unii dosahuje téměř 24 procent. Drtivá většina trhů sice roste, ne všem automobilkám se ovšem daří.
Jestliže za první tři měsíce roku 2025 bylo v Česku zaregistrováno 3113 nových elektromobilů (tržní podíl 5,22 %), v celé Evropské unii to bylo 412.991 vozů, což představuje meziroční nárůst o výrazných 23,9 procent.
Zatímco loni elektrická auta tvořila zhruba 12 % celkového trhu, letos to v prvním čtvrtletí bylo 15,2 procent. Celkové registrace nových vozů ovšem porovnání s loňskem klesly o 1,9 %.
Vozům s lokálně bezemisním pohonem se dařilo především na největších trzích. Čtyři z nich si dohromady připsaly 63 procent všech registrací elektromobilů. V Německu tento segment rostl o 38,9 %, v Belgii 29,9 %, v Nizozemsku o necelých osm procent. Naopak ve Francii registrace spadly o 6,6 procent.
Zajímavé je také březnové srovnání. V třetím měsíci letošního roku totiž bylo celkově zaregistrováno jen o 0,2 % méně nových aut než loni. Nejvíce elektromobilů bylo v březnu zapsáno v Německu (42.521 a +35,5 %) a ve Francii s 29.261 exempláři (-13,9 procent). Následovaly Belgie (13.650; +16,6 %) a Nizozemsko s 11.195 vozy a poklesem 14,1 procent. Česko si sice připsalo pouze 1395 aut, v meziročním srovnání se ovšem jedná o skok o masivních 265 %, nejvíce ze všech. Elektrickým autům se v třetím měsíci dařilo též v Itálii (9369 vozů a +74,8 %) a ve Španělsku (8101; +93 %). Největší procentuální propad (-58,6 %) naopak zaznamenalo Rumunsko s 273 vozy místo loňských 660.

Největším trhem pro elektromobily se v celé Evropě v březnu stala Velká Británie s 69.313 registracemi. Na ostrovech totiž platí povinné kvóty, minimálně 28 procent všech nově registrovaných aut totiž musí mít lokálně bezemisní pohon.
Navzdory téměř čtvrtinovému růstu v Evropské unii si některé značky připsaly meziroční propad. Tesla, dlouhodobě jeden z absolutních lídrů v rámci elektromobility, má za první tři měsíce „pouze“ 36.167 registrací, meziročně o 45 % méně. Situace se ovšem může postupně zlepšovat s prvními dodávkami omlazeného modelu Y. Vliv na prodeje teoreticky může mít i konec Elona Muska v čele agentury DOGE, jež má na starost zefektivnění americké státní správy, a také zmírnění jeho politických aktivit, které v poledních měsících vyvolaly spoustu kontroverzí.
Ještě větší pád zaznamenal Smart, který spoléhá na čínskou techniku koncernu Geely, který tuto značku spoluvlastník společně s Mercedesem.V jeho případě registrace spadly o 65,4 % na 2275 vozů. Pokles byl zřetelný zejména v březnu, kdy místo loňských 2398 vozů bylo zapsáno pouhých 556 exemplářů.
Zdroj ACEA a Electrive.com, video: auto.cz