TEST Renault Grand Scénic 1.6 dCi – Test po 35.000 km
„Himl, hergot, sakrament!“ – nadávky můžeme nechat textu slavné písně Karla Hašlera. Na redakční renault, který také napochodoval pětatřicet, jich netřeba. I když…
Musí tohle auto do servisu? ptáme se před garanční prohlídkou po 30 000 kilometrech. Vždyť Grand Scénic 1.6 dCi/96 kW, který slouží u našeho regimentu dlouhodobý test, nepotkala byť jen prasklá žárovka.
Nevrže, nedrnčí
Počítadlo kilometrů ukazuje počátkem února pětatřicet tisíc a fialový vůz je ve formě, kterou jsme od Francouzů snad ani nečekali.
Nic nevrže, nedrnčí, neklepe a zdá se, že je auto schopné dojet až do cíle své vojny ve Světě motorů v takto čerstvém stavu. Což rozhodně není pravidlem, jak jste se mohli dočíst v souhrnech dlouhodobých testů předchozích aut nejen francouzských značek.
Ne že by s ním nebyly trable. Ale všechny, co s vozem zažíváme, měl dané do vínku od narození. Ať se jedná o svéhlavé topení nebo sklon nesklon světlometů, jimž se věnujeme v samostatných článcích.
Jezdíme pod 6,1 litru
Vedle přepravních možností chválíme silný, pružný a úsporný motor, u něhož jsme si už tak nějak zvykli na citelnou prodlevu turba v nízkých otáčkách, projevující se hlavně ve městě. Jinak auto jezdí báječně. Zajímavé „papírové“ hodnoty 96 kW a 320 N.m se řádně projevují v praxi, navíc podpořené přesným řazením šestistupňové převodovky.
Průměrnou spotřebu testu jsme stáhli už pod 6,1 litru a daří se nám to navzdory častým jízdám se zátěží. Tahle pro peněženku příjemná vlastnost motoru pramení z technologie dvouokruhové recirkulace spalin. Jak jsme vysvětlili dříve, díky ní není nutné škrtit sání ani obohacovat směs pro redukci oxidů dusíku.
Škrtit se v testu nemusíme ani my, a tak jako Hašlerovci zpíváme: „Pětatřicátníček, hošík jako květ, na nějž je i ke konci testu radost pohledět.“
Cena a výbava - Zdražil a přidal záruku
Počínaje únorem podražil model Renault Grand Scénic o 20 000 Kč, startuje tak na částce 384 900 Kč s benzinovým motorem 1,6 l/81 kW a výbavou Expression. To je o 15 000 Kč víc než menší sourozenec – krátký scénic. Výhodou delšího grandu je možnost (ale ne nutnost) sedmi míst k sezení. Dvě sedadla navíc stojí 15 000 Kč. My máme pětimístnou variantu. Prodloužená verze tak značí hlavně větší zavazadelník: scénic má 522 litrů, grand 752. Náš motor 1.6 dCi poprvé koupíte s druhým stupněm výbavy Dynamique za 523 900 Kč. Z ceníku nyní zmizela specifikace Bose, po zdražení by zřejmě stála 558 900 Kč. Naše auto má ve standardu šest airbagů, ESP, tempomat, dvouzónovou klimatizaci, sedmnáctipalcová litá kola, do zatáčky samonatáčecí bixenony, parkovací i dešťové senzory, handsfree kartu na odemykání auta a dle názvu třeba i rádio s CD/MP3/USB v systému Audio Bose s devíti reproduktory. Tuto audiosoustavu lze objednat samostatně za 16 000 Kč k výbavě Privilége (s naším motorem 570 900 Kč) – ta už má ale třeba ve standardu navigaci, za niž se jinak platí 15 500 Kč. Příjemným bonusem letošních změn je fakt, že od ledna 2013 importér na všechny modely poskytuje pětiletou záruku s omezením na 100 000 km. Připlácí se jen tehdy, pokud chcete garanci na 150 000 km (5290 Kč) či 200 000 km (11 390 Kč).
Prohlídka po 30 000 km - Servis za 6830 Kč
Předepsaná garanční prohlídka po třiceti tisících kilometrů znamenala pro náš scénic především pravidelné úkony v čele s nalitím nového oleje. Pracovníci servisu v Ďáblicích na voze také vyměnili vzduchový filtr nebo přívod k ostřikovačům. Ty na náš vkus stříkaly málo a příliš nízko.
Na kolik přišel servis | |
Olej 5W-30 | 2134 Kč |
Olejovy filtr | 286 Kč |
Filtr topeni | 639 Kč |
Filtračni vložka | 446 Kč |
Potrubi ostřikovačů | 314 Kč |
Naplň ostřikovačů | 59 Kč |
Chladici kapalina | 20 Kč |
Těsněni | 8 Kč |
Přezuti pneu | 584 Kč |
Udržba vozidla | 539 Kč |
Dalši prace | 662 Kč |
DPH | 1139 Kč |
Celkem placeno | 6830 Kč |