Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Grand Scénic 1.6 dCi – Test po 35.000 km

David Šprincl
Diskuze (30)

„Himl, hergot, sakrament!“ – nadávky můžeme nechat textu slavné písně Karla Hašlera. Na redakční renault, který také napochodoval pětatřicet, jich netřeba. I když…

Musí tohle auto do servisu? ptáme se před garanční prohlídkou po 30 000 kilometrech. Vždyť Grand Scénic 1.6 dCi/96 kW, který slouží u našeho regimentu dlouhodobý test, nepotkala byť jen prasklá žárovka.

Nevrže, nedrnčí

Počítadlo kilometrů ukazuje počátkem února pětatřicet tisíc a fialový vůz je ve formě, kterou jsme od Francouzů snad ani nečekali.

Nic nevrže, nedrnčí, neklepe a zdá se, že je auto schopné dojet až do cíle své vojny ve Světě motorů v takto čerstvém stavu. Což rozhodně není pravidlem, jak jste se mohli dočíst v souhrnech dlouhodobých testů předchozích aut nejen francouzských značek.

Ne že by s ním nebyly trable. Ale všechny, co s vozem zažíváme, měl dané do vínku od narození. Ať se jedná o svéhlavé topení nebo sklon nesklon světlometů, jimž se věnujeme v samostatných článcích.

Jezdíme pod 6,1 litru

Vedle přepravních možností chválíme silný, pružný a úsporný motor, u něhož jsme si už tak nějak zvykli na citelnou prodlevu turba v nízkých otáčkách, projevující se hlavně ve městě. Jinak auto jezdí báječně. Zajímavé „papírové“ hodnoty 96 kW a 320 N.m se řádně projevují v praxi, navíc podpořené přesným řazením šestistupňové převodovky.

Průměrnou spotřebu testu jsme stáhli už pod 6,1 litru a daří se nám to navzdory častým jízdám se zátěží. Tahle pro peněženku příjemná vlastnost motoru pramení z technologie dvouokruhové recirkulace spalin. Jak jsme vysvětlili dříve, díky ní není nutné škrtit sání ani obohacovat směs pro redukci oxidů dusíku.

Škrtit se v testu nemusíme ani my, a tak jako Hašlerovci zpíváme: „Pětatřicátníček, hošík jako květ, na nějž je i ke konci testu radost pohledět.“

Cena a výbava - Zdražil a přidal záruku

Počínaje únorem podražil model Renault Grand Scénic o 20 000 Kč, startuje tak na částce 384 900 Kč s benzinovým motorem 1,6 l/81 kW a výbavou Expression. To je o 15 000 Kč víc než menší sourozenec – krátký scénic. Výhodou delšího grandu je možnost (ale ne nutnost) sedmi míst k sezení. Dvě sedadla navíc stojí 15 000 Kč. My máme pětimístnou variantu. Prodloužená verze tak značí hlavně větší zavazadelník: scénic má 522 litrů, grand 752. Náš motor 1.6 dCi poprvé koupíte s druhým stupněm výbavy Dynamique za 523 900 Kč. Z ceníku nyní zmizela specifikace Bose, po zdražení by zřejmě stála 558 900 Kč. Naše auto má ve standardu šest airbagů, ESP, tempomat, dvouzónovou klimatizaci, sedmnáctipalcová litá kola, do zatáčky samonatáčecí bixenony, parkovací i dešťové senzory, handsfree kartu na odemykání auta a dle názvu třeba i rádio s CD/MP3/USB v systému Audio Bose s devíti reproduktory. Tuto audiosoustavu lze objednat samostatně za 16 000 Kč k výbavě Privilége (s naším motorem 570 900 Kč) – ta už má ale třeba ve standardu navigaci, za niž se jinak platí 15 500 Kč. Příjemným bonusem letošních změn je fakt, že od ledna 2013 importér na všechny modely poskytuje pětiletou záruku s omezením na 100 000 km. Připlácí se jen tehdy, pokud chcete garanci na 150 000 km (5290 Kč) či 200 000 km (11 390 Kč).

Prohlídka po 30 000 km - Servis za 6830 Kč

Předepsaná garanční prohlídka po třiceti tisících kilometrů znamenala pro náš scénic především pravidelné úkony v čele s nalitím nového oleje. Pracovníci servisu v Ďáblicích na voze také vyměnili vzduchový filtr nebo přívod k ostřikovačům. Ty na náš vkus stříkaly málo a příliš nízko.

Na kolik přišel servis
Olej 5W-30 2134 Kč
Olejovy filtr 286 Kč
Filtr topeni 639 Kč
Filtračni vložka 446 Kč
Potrubi ostřikovačů 314 Kč
Naplň ostřikovačů 59 Kč
Chladici kapalina 20 Kč
Těsněni 8 Kč
Přezuti pneu 584 Kč
Udržba vozidla 539 Kč
Dalši prace 662 Kč
DPH 1139 Kč
Celkem placeno 6830 Kč

David Šprincl
Diskuze (30)
Avatar - peprnik
4. 4. 2014 10:02
Grand Scenic po 100 000 km
Mam ho uz ctrvrty rok (1.9 dCi) a jedine, co jsem musel, bylo dolit olej. Mym kolegum, kteri maji firemni BMW 3, Audi Q3, A4 a A5, VW Passaty a Mercedesy C, a kteri se mi na zacatku smali kvuli zabozroutskemu zmetku, se ted smeji ja.
15. 2. 2013 10:22
Re: Proč překvapení?
aha uz som sa docital, 1,9dci a ojnica... znama to zavada 1,9dci hlavne u tazkeho espace... ale s tymto mali problemy aj 1,5dci a aj 2,2 dci koli nekvalitnym salkam, neviem odkedy davaju nove kvalitnejsie, ale dnesne motory uz tento problem nemaju
Ale pises ze je to novsi espace, takze mal asi 96kw motor, co som celkom prekvapeny, myslel som, ze sa to tykalo len 88kw motorov
15. 2. 2013 10:20
Re: Proč překvapení?
aky motor to bol a na aku zavadu odisiel, resp ak nie je znama zavada, tak ako sa prejavil odchod motora?
Avatar - NSA
14. 2. 2013 15:25
Re: Proč překvapení?
:yes:
Avatar - NSA
14. 2. 2013 15:20
Re: Palec nahoru - Palec dolu
Proč jako nevýhoda je podle tebe logika ovládání audia? A slabé (jsi moravák :-) ?) motor? 1.6 dCi 96kW ti přijde málo? Tak to potom jukni na konkurenci ;-)