Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Mégane RS WRX: Nejnovější rallyekrosový speciál vypadá úžasně!

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 8. 4. 2018
10
Zobrazit náhledy (10)
Renault Mégane RS WRX Renault Mégane RS WRX Renault Mégane RS WRX Renault Mégane RS WRX Renault Mégane RS WRX
Začátek nové sezóny vrcholné série populární automobilové disciplíny je na spadnutí. Pozadu nechce za konkurencí zůstat ani Renault. Britští Prodrive dokončili projekt rallyekrosových speciálů Mégane.

Renault se v nejvyšší kategorii MS rallye oficiálně neangažuje již léta. Výdělečnější činností je stavba zákaznických soutěžních speciálů nižších tříd, kterou má na starosti sportovní divize. Loni v únoru ale oficiálně odstartoval projekt, který měl přivést značku do světového šampionátu v rallyekrosu. Opět nikoli v tovární režii, ale díky Guerlainu Chicheritovi a firmě Prodrive Davida Richardse z britského Banbury. Logicky do nejvyšší kategorie Supercars.

Chicherit kdysi závodil na lyžích ve freestylu, ale automobilový fanoušek jej zná hlavně z Dakaru. S Méganem RS WRX, siluetou čtvrté generaci pětidveřového hatchbacku, se představil poprvé loni začátkem září na domácím podniku v bretaňském Lohéacu. Poté se dále vyvíjelo a testovalo. Prodrive má zkušenosti nejen s auty pro tuto disciplínu, ale i s klasickými soutěžemi. Sám David Richards býval vynikajícím „mitfárou“. V roce 2010 dokonce chtěl vstoupit do formule 1 jako tým. Kromě toho společnost vyvíjela soutěžní vozy Subaru pro letos jubilující STI a vítězné aston martiny třídy GT z 24 hodin Le Mans se rodily rovněž v těchto dílnách.

Černé mégany s oranžovými pruhy, křídly a koly jsou skutečně mistrovskými kousky. Pod ocelovými karoseriemi doplněnými o uhlíková vlákna se skrývá spousta technických vychytávek, při vývoji se samozřejmě uplatnila moderní výpočetní technika. Dvoulitrové zážehové čtyřválce s turbem dávají kolem 600 koní (441 kW) a se sérií nemají prakticky nic společného, Prodrive je prostě udělalo na zakázku. Jsou spojeny s pětistupňovými sekvenčními převodovkami od Xtracu, ty vznikly také na čistém papíře.

Zavěšení je čistě závodní: kola spočívají na dvojitých lichoběžnících, žádné vzpěry McPherson alespoň vpředu se nekonají. Švédský Öhlins si pohrál s tlumiči, ty mají snížené mechanické tření. Brzdy nenajdeme za koly od O.Z., nýbrž vpředu až u rychlostní skříně a vzadu u diferenciálu. Prioritou byla ve všech případech redukce neodpružených hmot.

Ano, Chicheritův tým GC Kompetition (GCK) nastoupí se dvěma vozy, první povede sám šéf, druhý pak jeho francouzský parťák Jérôme Grosset-Janin. Renault se na vývoji rovněž podílel, ale naprosto minimálně, pomáhal ladit konečný vzhled aut s ohledem na aerodynamiku. Debutovala minulý víkend v Silverstone.

Jak se jim povede proti volkswagenům Pettera Solberga, audi Mattiase Ekströma, továrním peugeotům, fordům stáje Olsbergs MSE, hyundaiům Marcuse Grönholma (GRX Taneco) a mini Olivera Bennetta, to ukáže až letošní sezóna. Ta startuje 14,-16. dubna v Barceloně. Ano, uvidíme bitvu sedmi značek!

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor