Renault Mégane RS WRX: Nejnovější rallyekrosový speciál vypadá úžasně!
Renault se v nejvyšší kategorii MS rallye oficiálně neangažuje již léta. Výdělečnější činností je stavba zákaznických soutěžních speciálů nižších tříd, kterou má na starosti sportovní divize. Loni v únoru ale oficiálně odstartoval projekt, který měl přivést značku do světového šampionátu v rallyekrosu. Opět nikoli v tovární režii, ale díky Guerlainu Chicheritovi a firmě Prodrive Davida Richardse z britského Banbury. Logicky do nejvyšší kategorie Supercars.
Chicherit kdysi závodil na lyžích ve freestylu, ale automobilový fanoušek jej zná hlavně z Dakaru. S Méganem RS WRX, siluetou čtvrté generaci pětidveřového hatchbacku, se představil poprvé loni začátkem září na domácím podniku v bretaňském Lohéacu. Poté se dále vyvíjelo a testovalo. Prodrive má zkušenosti nejen s auty pro tuto disciplínu, ale i s klasickými soutěžemi. Sám David Richards býval vynikajícím „mitfárou“. V roce 2010 dokonce chtěl vstoupit do formule 1 jako tým. Kromě toho společnost vyvíjela soutěžní vozy Subaru pro letos jubilující STI a vítězné aston martiny třídy GT z 24 hodin Le Mans se rodily rovněž v těchto dílnách.
Černé mégany s oranžovými pruhy, křídly a koly jsou skutečně mistrovskými kousky. Pod ocelovými karoseriemi doplněnými o uhlíková vlákna se skrývá spousta technických vychytávek, při vývoji se samozřejmě uplatnila moderní výpočetní technika. Dvoulitrové zážehové čtyřválce s turbem dávají kolem 600 koní (441 kW) a se sérií nemají prakticky nic společného, Prodrive je prostě udělalo na zakázku. Jsou spojeny s pětistupňovými sekvenčními převodovkami od Xtracu, ty vznikly také na čistém papíře.
Zavěšení je čistě závodní: kola spočívají na dvojitých lichoběžnících, žádné vzpěry McPherson alespoň vpředu se nekonají. Švédský Öhlins si pohrál s tlumiči, ty mají snížené mechanické tření. Brzdy nenajdeme za koly od O.Z., nýbrž vpředu až u rychlostní skříně a vzadu u diferenciálu. Prioritou byla ve všech případech redukce neodpružených hmot.
Ano, Chicheritův tým GC Kompetition (GCK) nastoupí se dvěma vozy, první povede sám šéf, druhý pak jeho francouzský parťák Jérôme Grosset-Janin. Renault se na vývoji rovněž podílel, ale naprosto minimálně, pomáhal ladit konečný vzhled aut s ohledem na aerodynamiku. Debutovala minulý víkend v Silverstone.
Jak se jim povede proti volkswagenům Pettera Solberga, audi Mattiase Ekströma, továrním peugeotům, fordům stáje Olsbergs MSE, hyundaiům Marcuse Grönholma (GRX Taneco) a mini Olivera Bennetta, to ukáže až letošní sezóna. Ta startuje 14,-16. dubna v Barceloně. Ano, uvidíme bitvu sedmi značek!