Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Next Two: Zoe umí jet 30 km/h zcela bez řidiče

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 10. 2. 2014 • 23:58
24
1
Zobrazit náhledy (24)
Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf
Renault se v nedávné době netajil tím, že také on vyvíjí vůz s autopilotem. Současný stupeň svého snažení prezentuje na pojízdné studii Next Two.

Automobilka s kosočtvercem (či diamantem, chcete-li) ve znaku zvolila jako základ pro autonomní vůz logicky sériový elektromobil Zoe. Do něj nainstalovali řadu nutných senzorů a kamer. Pomocí mobilní aplikace je možné malý hatchback zaparkovat i na dálku a přivolat si jej zpět. Autonomní režim se spouští tlačítkem s písmenem A na středové konzole (pokud se jí dá tak vůbec říkat). Informace ze snímačů a bedlivých „očí“ putují do supervisoru, tedy hlavního počítače, který se pak stará o motor, brzdy i posilovač řízení. Automaticky také vyjede head-up displej před čelním sklem.

Next Two je vybaven i dalšími nejmodernějšími elektronickými pomocníky včetně rozpoznávání dopravních značek. K ovládání veškerých multimédií slouží obří centrální dotyková obrazovka. Ta umí přenášet navigační data i dopravní informace v reálném čase - a to dokonce hlasem. Na řidiči, případně spolujezdci je pak. aby si vybrali z možných návrhů alternativních tras. Samozřejmostí jsou i turistické informace o objektech, kolem kterých právě posádka projíždí. Z výše napsaného je jasné, že Next Two nepostrádá internetové širokopásmové wi-fi připojení na 3G i 4G síť. Koneckonců, multimediální platforma je kompatibilní s Androidem, iOS i Windows 8. Auto může soužit i jako pojízdná kancelář, není problém si během jízdy povídat ve videokonferenci. Nebo nakupovat on-line a hrát hry. „Inteligentní sedadlo“ si pamatuje nastavení polohy řidiče.

Do městských aglomerací s věčně ucpaným provozem je to určitě bezvadná věc, která navíc zvýší bezpečnost provozu. Nejčastější příčinou nehody je totiž stále lidská chyba. My motorističtí novináři však pochopitelně řídíme rádi a elektronika má zatím své limity. Tím hlavním je rychlost do 30 km/h. Při vyšším tempu se autopilot vypne a vše je zase jen na osobě za volantem, zde relax končí. No ale ruku na srdce, v centru velkých českých měst té třicítky beztak dosáhnete v průměru málokdy. Ano, Next Two umí sám řešit jen městský provoz, dálniční nikoliv.

Sny spisovatelů science-fiction ještě ze začátku 80. let minulého věku se pomalu stávají realitou. Automobily, které umí samy řídit, budeme mít v sériově výrobě už v roce 2020. Renault u toho pochopitelně stejně jako partnerský Nissan nesmí chybět. Zatím je ale zlatavý hatchback jen hračkou pro pár vyvolených testovacích řidičů. A ještě k označení. Proč Next Two? Slovo „next“ znamená v angličtině „příští“ a první studii tohoto názvu přestavil francouzský výrobce v roce 1995. Červený hatchback byl vybaven spalovacím motorem a dalšími dvěma elektromotory v zadních kolech, jednalo se tedy o hybrid. Do rychlosti 40 km/h jel pouze na elektřinu, poté se samočinně uvedl v činnost i zážehový agregát, který zároveň dobíjel akumulátory. Nic, co bychom dnes neznali z praxe. Ale před osmnácti lety ještě ani Toyota nevyráběla svůj Prius sériově...

Související články

Témata
10. 2. 2014 20:57
Hm...
Zoe - super.
Autopilot - utópia. Neviem si to v reálnom svete predstaviť, myslím, že vývoj týchto vecí bude ešte dlho iba vecou prestíže, inak sú to peniaze hodené von oknom.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud