Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Next Two: Zoe umí jet 30 km/h zcela bez řidiče

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Renault se v nedávné době netajil tím, že také on vyvíjí vůz s autopilotem. Současný stupeň svého snažení prezentuje na pojízdné studii Next Two.

Automobilka s kosočtvercem (či diamantem, chcete-li) ve znaku zvolila jako základ pro autonomní vůz logicky sériový elektromobil Zoe. Do něj nainstalovali řadu nutných senzorů a kamer. Pomocí mobilní aplikace je možné malý hatchback zaparkovat i na dálku a přivolat si jej zpět. Autonomní režim se spouští tlačítkem s písmenem A na středové konzole (pokud se jí dá tak vůbec říkat). Informace ze snímačů a bedlivých „očí“ putují do supervisoru, tedy hlavního počítače, který se pak stará o motor, brzdy i posilovač řízení. Automaticky také vyjede head-up displej před čelním sklem.

Next Two je vybaven i dalšími nejmodernějšími elektronickými pomocníky včetně rozpoznávání dopravních značek. K ovládání veškerých multimédií slouží obří centrální dotyková obrazovka. Ta umí přenášet navigační data i dopravní informace v reálném čase - a to dokonce hlasem. Na řidiči, případně spolujezdci je pak. aby si vybrali z možných návrhů alternativních tras. Samozřejmostí jsou i turistické informace o objektech, kolem kterých právě posádka projíždí. Z výše napsaného je jasné, že Next Two nepostrádá internetové širokopásmové wi-fi připojení na 3G i 4G síť. Koneckonců, multimediální platforma je kompatibilní s Androidem, iOS i Windows 8. Auto může soužit i jako pojízdná kancelář, není problém si během jízdy povídat ve videokonferenci. Nebo nakupovat on-line a hrát hry. „Inteligentní sedadlo“ si pamatuje nastavení polohy řidiče.

Do městských aglomerací s věčně ucpaným provozem je to určitě bezvadná věc, která navíc zvýší bezpečnost provozu. Nejčastější příčinou nehody je totiž stále lidská chyba. My motorističtí novináři však pochopitelně řídíme rádi a elektronika má zatím své limity. Tím hlavním je rychlost do 30 km/h. Při vyšším tempu se autopilot vypne a vše je zase jen na osobě za volantem, zde relax končí. No ale ruku na srdce, v centru velkých českých měst té třicítky beztak dosáhnete v průměru málokdy. Ano, Next Two umí sám řešit jen městský provoz, dálniční nikoliv.

Sny spisovatelů science-fiction ještě ze začátku 80. let minulého věku se pomalu stávají realitou. Automobily, které umí samy řídit, budeme mít v sériově výrobě už v roce 2020. Renault u toho pochopitelně stejně jako partnerský Nissan nesmí chybět. Zatím je ale zlatavý hatchback jen hračkou pro pár vyvolených testovacích řidičů. A ještě k označení. Proč Next Two? Slovo „next“ znamená v angličtině „příští“ a první studii tohoto názvu přestavil francouzský výrobce v roce 1995. Červený hatchback byl vybaven spalovacím motorem a dalšími dvěma elektromotory v zadních kolech, jednalo se tedy o hybrid. Do rychlosti 40 km/h jel pouze na elektřinu, poté se samočinně uvedl v činnost i zážehový agregát, který zároveň dobíjel akumulátory. Nic, co bychom dnes neznali z praxe. Ale před osmnácti lety ještě ani Toyota nevyráběla svůj Prius sériově...

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
10. 2. 2014 20:57
Hm...
Zoe - super.
Autopilot - utópia. Neviem si to v reálnom svete predstaviť, myslím, že vývoj týchto vecí bude ešte dlho iba vecou prestíže, inak sú to peniaze hodené von oknom.