Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault oživuje Gordini, modré bomby na čtyřech kolech se vracejí

Aleš Dragoun
Diskuze (55)
Legendární jméno Gordini, které bylo dvě desetiletí symbolem ostrých vozů s diamantem ve znaku, se vrací.

Práva na značku vlastní právě Renault, není tedy divu, že tento název ponesou vozy francouzské automobilky. Modrý lak, dva bílé podélné pruhy, které se táhly od masky chladiče přes střechu až dozadu a nesmíme zapomenout ani na dvě dvojice předních světlometů. Tyto znaky symbolizovaly právě ostré verze Gordini, i když vozy nebyly jen modré, lakovaly se například i v atypické červeni.

Po kom nesly své jméno? Amédée Gordini se narodil v roce 1899, tedy před 110 lety. Začínal jako mechanik, ale již brzy začal konstruovat závodní vozy. Proslavil se po druhé světové válce svými subtilními monoposty. Ty měly technický základ ve vozech Simca a závodili s nimi především francouzští jezdci. Ovšem nejednalo se o žádné zelenáče – Maurice Trintignant, Robert Manzon, Jean Behra, Belgičan Paul Frère, usedl do něj dokonce i Juan Manuel Fangio. Neměli bychom zapomínat ani na Alda Gordiniho, syna zakladatele firmy. Do Československa tento vůz přivezl Zdeněk Treybal, který s ním absolvoval legendární Velkou cenu v Brně v roce 1949. O sedm let později se značka stáhla z F1 a Gordini začal záhy spolupracovat s Renaultem.

Tehdy státní francouzská automobilka vyráběla vozy s motory vzadu. Označení Gordini nesla výkonnější verze malého sedanu Dauphine, ale nejslavnějším modelem byla bezesporu osmička.

Renaulty 8 Gordini měly původně motory o objemu 1108 cm3, později se dočkaly i větších třináctistovek. V roce 1964 doslova deklasovaly konkurenci na slavné Tour de Corse, obsadily první, třetí, čtvrté a páté místo. Nikoli ve třídě, nýbrž v absolutním pořadí! Nejúspěšnější posádkou byli Jean Vinatier se spolujezdcem Rogerem Massonem. R 8 Gordini zopakovaly vítězství v této asfaltové soutěži také v následujících dvou letech, to za volanty seděli Pierre Orsini a Jean-Francois Piot. Pro silnější vozy s motory 1,3 litru byl od roku 1966 vypisován značkový pohár, R8 Gordini byl úspěšný také na okruzích, ale proháněl se i po filmovém plátně s Alainem Delonem, Lino Venturou nebo Romy Schneider.

Začátkem sedmdesátých let se v této verzi objevil také větší Renault 12. Druhá polovina téže dekády znamenala soumrak jména Gordini, posledním v řadě byl malý Renault 5.

Mateřská firma se soustředila na úspěchy značky Alpine, kterou koupila a jejím cílem byla také F1, vždyť proto vznikla divize Renault Sport. První turbomotor pro královskou kategorii byl ovšem odvozen od dvoulitrového agregátu pro sportovní prototyp, který zkonstruoval – ano, Amédée Gordini. Za dvě desetiletí vzniklo zhruba 200 tisíc vozů Renault, které nesly také jeho jméno.

Nyní zpět do žhavé současnosti. Francouzský výrobce oživuje název Gordini pro ještě sportovnější verze svých sériových automobilů. Technické detaily zatím nezveřejnil, známé je jen to, že prvním modelem se vzkříšeným jménem bude malé Twingo. Twingo RS Gordini, jak zní jeho celý název, bude poprvé představeno 25. listopadu v Paříži v L’Atelier Renault na Champs Elysées.

Zákazníci si musí počkat minimálně do jara příštího roku. Sezona 2010 bude také svědkem premiéry většího Clia RS Gordini, přesné datum ovšem dosud není známo. Za obnovením slavné značky stojí pochopitelně sportovní divize, která v současnosti nese název Renault Sport Technologies. Ta se věnuje výrobě nejen civilních vozů, ale také pohárových modelů Clio a speciálů pro Mégane Trophy, z jejího vývoje vzešly i motory pro Světovou sérii, formulový seriál s oficiálním názvem World Series by Renault.

Aleš Dragoun
Diskuze (55)
Avatar - pelikoš
14. 11. 2009 21:23
Re: HOUDINI
reinkarnace jde i po dlouhé odmlce-třeba fiat + abarth ;-)
Avatar - Ghostyx
13. 11. 2009 22:01
Re: HOUDINI
:yes: ;-)
13. 11. 2009 18:43
Re: Diamant vypadá jinak
Chryslerovu znaku se říká Pentastar. O diamantu slyším v tomto smyslu poprvé. Zatímco Renault nemá ve znaku kosočtverec, jak se tu mylně domníváte a už vůbec ne ženský pohlavní orgnán :-) Renault má ve znaku diamant. Mimochodem, Ricardo, ty tři, kterými se honosí Mitsubishi, jsou také kosočtverce :-)
13. 11. 2009 06:39
Re: Dva bile pruhy
Kde vidis 2 pruhy na modrom podklade? :-O
13. 11. 2009 06:33
Re: Diamant vypadá jinak
A Borgward mal v znaku čo? Mimochodom, jedna z najprogresívnejších nemeckých automobiliek, v 60. rokoch úmyselne poslaná ku dnu...
O.i. firma Rendlík a syn mi je neznáma, priblíž mi ju. Vyrába hrnce a kastróly? Poprípade je to rodinný klan drotárov?