Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault přehodnocuje své elektrické plány, kvůli nízké poptávce

David Bureš
Diskuze (79)
Zákazníci si k elektromobilům zatím cestu příliš nenašli. I kvůli tomu se zřejmě opozdí elektrické Twingo.

Prodeje Renaultu sice letos rostou, to se však nedá říci o jeho elektromobilech. Francouzský výrobce se kvůli jejich neúspěchu rozhodl přehodnotit své plány v této oblasti. Už v lednu byla ukončena výroba elektrického sedanu Fluence Z.E.

„Nejsme v situaci, kdy by se trh vyvíjel podle našich prognóz,“ přiznal Jérôme Stoll, výkonný viceprezident Renaultu v rozhovoru pro agenturu Bloomberg. „Lidé zatím nedosáhli bodu, kdy by cítili, že potřebují elektromobil pro denní ježdění,“ dodal Stoll.

Výroky Stolla naznačují, že se situace nijak nezměnila od loňska, kdy generální ředitel automobilky Carlos Ghosn přiznal, že se alianci Renault-Nissan nepodaří splnit plán prodat 1,5 milionů elektromobilů v roce 2016. V loňském roce Renault prodal pouze 19.093 aut s elektrickým pohonem.

V nabídce jsou v současnosti čtyři modely s elektrickým pohonem – minivůz Twizy, malý hatchback Zoe, dodávka Kangoo Z.E. a sedan Fluence Z.E., který se však už pouze doprodává. V prodeji nicméně pokračuje Samsung SM3 Z.E., lokální verze elektrického Fluence pro jihokorejský trh.

Tyto modely má v budoucnu doplnit elektrická verze třetí generace Twinga, zatím však není jasné, kdy se tento model dostane na trh. Stoll přiznal, že Renault projekt Twinga s elektromotorem pozastavil.

Renault přitom v elektromobilech v minulosti viděl obrovský potenciál, do roku 2015 chtěl do jejich vývoje společně s Nissanem investovat na čtyři miliardy eur, tedy více než 100 miliard korun. Trh ale ukázal, že o elektromobily zatím velký zájem nemá.

Server InsideEVs tvrdí, že Renault za první čtyři měsíce roku prodal 3.565 elektromobilů, o výrazných 41 procent méně než před rokem. Prodeje klesly všem elektrickým modelům, u jediného modelu – užitkové verze Zoe – meziroční srovnání chybí, protože se tato varianta před rokem ještě neprodávala.

V rámci aliance alespoň drží hold elektromobilů Nissan, který nedávno svoji nabídku obohatil o elektrickou dodávku e-NV200. Také japonský výrobce se ale ve svých odhadech spletl.

Nissan sice pravidelně informuje o prodejních úspěších elektromobilu Leaf, reálné prodeje jsou ale proti původním odhadům nižší. V roce 2010 se počítalo s prodejem 50.000 Leafů během prvního roku od vstupu vozu na trh, v roce 2013 se pak mělo vyrábět 200.000 kusů tohoto modelu ročně. Ve skutečnosti ale Nissan letos v lednu ohlásil teprve stotisící prodaný kus Leafu.

David Bureš
Diskuze (79)
27. 5. 2014 11:59
Re: Máš oči a si slepý
Ale milý Drápalík, o tom sa predsa nejdem hádať a ako si si určite všimol, tiež píšem, že to Renault proste dobre neodhadol. A ja tiež nie, skrátka realita nebýva vždy taká ako predstava. Proste si v tejto veci asi lepší expert. ;-)
To celé však nič nemení na veci, že krátky dojazd vyčítajú elektromobilom tak trochu neprávom a žiadajú od neho služby, ktoré proste zatiaľ poskytnúť nevie. Veci by sa mali používať k tomu, na čo sú určené a o diaľkových jazdách sa dnešným elektromobilom môže len snívať. Je to niečo podobné, ako keby tu dakto vyčítal Fabii, že nemá vlastnosti a výkony GTI...
Ale (ako som už tiež písal), vďaka bohu za týchto priekopníkov, ochotných riskovať vlastnú kožu - z každej ich skúsenosti majú určitý úžitok všetci, aj z tej negatívnej.
27. 5. 2014 11:23
Re: Máš oči a si slepý
Ale já to všechno vidím a čekám na ten již spoustu let ohlašovaný zásadní zlom v EV. A klidně si koupím výkonný, pohodlný a uživatelsky přívětivý elektromobil s přijatelnými provozními náklady, pokud tento bude ekonomicky výhodnější (tzn. náklady držby a provozu), než jiné pohony. Ale jaksi už jen ta poslední podmínka bude ještě po dlouhou dobu limitující pro drtivou většinu trhu.

Když vezmu prodeje aut v Evropě v roce 2013, tak EV a plug-iny měly dohromady asi 0,4% podíl na trhu. Lze předpokládat, že trh poroste, možná významně. A možná také až tak moc ne, protože jak vidno, z elektrické mánie couvá jedna automobilka za druhou, protože trh EV nadšenců a těch, kteří si mohou dovolit luxusní Teslu, kde se cenový rozdíl vůči klasice stírá, je zřejmě velmi omezený a pro aspoň trošku významnější rozšíření bude potřeba razantního zvýšení cenové dostupnosti.

A úplně si nemyslím, že vývoj spalovacích motorů dospěl do nějakého zásadního zlomu, protože třeba za posledních 20 let klesla spotřeba spalovacích motorů o shodném výkonu o 20%. A přitom se auta navíc stávají čím dál více a více spotřebním zbožím a reálně neustále zlevňují. Přitom už dnes, kdo chce jezdit levně, má možnost už velmi rozšířeného LPG, resp. CNG, kde lze čekat také boom, kdy se za příplatek 5-10% z ceny auta dostaneš na provozní náklady na palivo na 50-60% proti benzínu a na dohled ceny paliva elektromobilu. A i těmto trendům bude EV čelit.
Avatar - Emel
27. 5. 2014 10:56
Kde jsou naši milí antidieselové?
Konečně příspěvek, kde by Berenika und Kharl mohli napsat něco k věci. Tak kde sakra jsou :-)?
27. 5. 2014 09:29
Re: Elektromobil ?
jenze ta tebou zminena Toyota to prave s tema baterkama prekrocila ;-) mimochodem palivovej clanek je jen jina forma ukladani energie pro elektromobil ;-)
27. 5. 2014 09:18
Re: Máš oči a si slepý
majetnejsi spoluubcane kteri uvazuji o autech jako Mercedes E, BMW 5 nebo Audi A6, pro ne sice Renault zadne takove auto nema, ale Tesla ano, a video kde s Teslou S z LA do NY zvladnou cestu za 76 hodin (3400 mil, tedy 5470km) nebo kde se Tesla S dokaze drzet na okruhu M5 si na youtubu jiste najdes sam, a to jakym tempem Tesla stavi po USA a Evrope Superchargery jiste taky zvladnes najit sam :-)

pro jiste lidi je proste elektromobil pouzitelnej jiz dnes a to i na vzdalenosti ktere chce za volantem travit jen malokdo, to ze pro tebe nenai elektromobil vhodnej z jakehokoliv duvodu je ciste tvoje vec :-)

spalovaci a zazehove motory pomalu dospeli do bodu kdy dalsi a dalsi vyvoj je nakladnej a neprinasi zas tak velke posuny, kdesto elektromobilyta se posouva s podobnyma nakladama o znacny kus dal a dal s kazdym rokem (ten ciklus vyvoje se teprve zacina uzavirat a teprve ted a v pristich letech se zacnou ukazovat visledky te prace) takze se zacinaji v hojnem poctu objevovat hybridy a EV s prodlouzenym dojezdem a pomalu zacnou slapat na paty konvencnim pohonum aby pomalu vydlazdili cestu cistym EV a OLEV, nikdo netvrdi ze to bude tento nebo pristi rok, ale jiz do konce tohoto desetileti budou hybridy velice vyznamne a v pristim desetileti se k nim vyznamne pripoji i cista EV a OLEV ;-) a pokud to nevidis, tak se slepej a jen zbytecne strkas hlavu do pisku :-)

mimochodem Norove presne vedi proc to delaji, maji dost ropy aby nani mohli vydelavat a zaroven dost rozumu aby si zajistili ze na rope nebudou zavisli v budoucnu, a proto se snazi vse resit elektrikou, ktera muze bejt lokalni a nezavisla na komkoliv jinem ;-) no proc myslis ze se v Norsku vsude topi elektrinou a vytapej se tam v zime dokonce elektrinou v nekterych oblastech i chodniky?