Renault přehodnocuje své elektrické plány, kvůli nízké poptávce
Prodeje Renaultu sice letos rostou, to se však nedá říci o jeho elektromobilech. Francouzský výrobce se kvůli jejich neúspěchu rozhodl přehodnotit své plány v této oblasti. Už v lednu byla ukončena výroba elektrického sedanu Fluence Z.E.
„Nejsme v situaci, kdy by se trh vyvíjel podle našich prognóz,“ přiznal Jérôme Stoll, výkonný viceprezident Renaultu v rozhovoru pro agenturu Bloomberg. „Lidé zatím nedosáhli bodu, kdy by cítili, že potřebují elektromobil pro denní ježdění,“ dodal Stoll.
Výroky Stolla naznačují, že se situace nijak nezměnila od loňska, kdy generální ředitel automobilky Carlos Ghosn přiznal, že se alianci Renault-Nissan nepodaří splnit plán prodat 1,5 milionů elektromobilů v roce 2016. V loňském roce Renault prodal pouze 19.093 aut s elektrickým pohonem.
V nabídce jsou v současnosti čtyři modely s elektrickým pohonem – minivůz Twizy, malý hatchback Zoe, dodávka Kangoo Z.E. a sedan Fluence Z.E., který se však už pouze doprodává. V prodeji nicméně pokračuje Samsung SM3 Z.E., lokální verze elektrického Fluence pro jihokorejský trh.
Tyto modely má v budoucnu doplnit elektrická verze třetí generace Twinga, zatím však není jasné, kdy se tento model dostane na trh. Stoll přiznal, že Renault projekt Twinga s elektromotorem pozastavil.
Renault přitom v elektromobilech v minulosti viděl obrovský potenciál, do roku 2015 chtěl do jejich vývoje společně s Nissanem investovat na čtyři miliardy eur, tedy více než 100 miliard korun. Trh ale ukázal, že o elektromobily zatím velký zájem nemá.
Server InsideEVs tvrdí, že Renault za první čtyři měsíce roku prodal 3.565 elektromobilů, o výrazných 41 procent méně než před rokem. Prodeje klesly všem elektrickým modelům, u jediného modelu – užitkové verze Zoe – meziroční srovnání chybí, protože se tato varianta před rokem ještě neprodávala.
V rámci aliance alespoň drží hold elektromobilů Nissan, který nedávno svoji nabídku obohatil o elektrickou dodávku e-NV200. Také japonský výrobce se ale ve svých odhadech spletl.
Nissan sice pravidelně informuje o prodejních úspěších elektromobilu Leaf, reálné prodeje jsou ale proti původním odhadům nižší. V roce 2010 se počítalo s prodejem 50.000 Leafů během prvního roku od vstupu vozu na trh, v roce 2013 se pak mělo vyrábět 200.000 kusů tohoto modelu ročně. Ve skutečnosti ale Nissan letos v lednu ohlásil teprve stotisící prodaný kus Leafu.