Renault Scenic E-Tech osobně: Prostorný interiér s chytrými detaily
Renault stihl s novým elektrickým scenikem získat titul Evropského auta roku 2024. Konečně ho dovezl i do Česka, abychom ho mohli řádně prozkoumat.
Evropské auto roku 2024 právě pomalu vstupuje na český trh a automobilka Renault pozvala hrstku novinářů, aby si ho detailně prohlédli a osahali. Spolu s nimi jsem nebyl první, kdo měl příležitost ho prozkoumat – jednak stál už na ženevském autosalonu a jednak se v březnu konala jízdní prezentace.
Té se naše redakce také zúčastnila, ovšem zatímco zevnějšek odhalila kvanta fotografií a kolega se věnoval zejména technice a tomu, jak novinka jezdí, já se zaměřím na interiér. Ten totiž přichází s několika chytrými řešeními, odlišnými od již dříve představeného – a testovaného – Meganu E-Tech Electric.
Přesto si dovolím pár poznámek i k vnějšímu designu. Vpředu se mi líbí design masky, který kromě velkého loga Renaultu ukazuje hromadu malých kosočtverců i jejich částí. A vzadu kvituji párové mlhovky i couvací světla dole v nárazníku.
Vzadu můžeme rovnou zůstat a otevřít páté dveře, které otvírají přístup do zavazadelníku o základním objemu 545 litrů, o 156 více oproti meganu. Pokud se vám z fotek tak velký nezdá, vězte, že jeho trik je v opravdu působivé hloubce, nikoliv délce.
Samozřejmostí je dvojitá podlaha, pod níž jsou ještě další schránky. Renault uvádí, že ty jsou vhodné na nabíjecí kabely, ale kdo by chtěl vytahovat z kufru náklad, když přijede k nabíječce? Pod přední kapotou je komplet nabíječky – vůz zvládá 22 kW střídavého proudu, takže ta je zrovna docela rozměrná, stejně jako u meganu –, takže na schránku na kabely už není místo.
Sedám na chvíli za volant, kde automobilka slibuje nový infotainment openRlink, založený na Androidu 12. Je možné do něj stahovat aplikace a nativní navigací jsou Mapy Google, do nichž se můžete přihlásit vlastním profilem. I jejich funkčnost má být oproti meganu lepší v pečlivějším a dynamickém plánování zastávek pro nabíjení na delší trase.
Mimo jiné si lze zvolit, u jak výkonných rychlonabíječek – vůz zvládne až 150 kW – a jakých sítí bude systém plánovat zastávky. To se hodí, když se třeba chcete vyhnout nabíječkám s přímou platbou či patřícím poskytovatelům, u nichž nejste registrováni.
Z meganu si scenic ponechal kromě orientace displejů také ovládací konzoli pod tím středovým a odkládací plochu s bezdrátovou nabíječkou ještě o patro níž. Stejný je také volant a systém tří páček na pravé straně pod ním. Je tu volič převodovky, oproti meganu vystrčený o trochu dál nahoru, páčka stěračů a „placka“ k ovládání rádia – a paradoxně mi tu nejvíce vadí to nejklasičtější, tedy páčka stěračů. Kdyby se stěrače ovládaly jako u amerických aut, nového superbu a kodiaqu či mercedesů na levé páčce, vpravo by nebylo tolik „přepáčkováno“.
Interiér pochopitelně nabídne kvalitní materiály, a to jak na sedačkách, tak třeba i na obložení dveří, které je z měkčeného plastu. Bohužel však jen vpředu; zadní dveře mají levnější tvrdý plast, který se, mám obavu, snáze poškrábe.
To je ale asi jediná výtka, kterou k zadním místům můžu mít. Se svými 184 cm si „za sebe“ sednu ještě s velkou rezervou před koleny, což se v autech nižší střední třídy stává naprosto výjimečně. Díky tomu, že je scenic o nějakých 5 cm vyšší než megane, mám i dost místa nad hlavou.
Praktičnost sceniců z dob, kdy to ještě bylo MPV, samozřejmě nečekejte – nový scenic je velký hatchback, nic víc, nic méně. Přesto se mysli konstruktérů zadním sedačkám věnovaly důkladněji a přišly třeba s chytrými otočnými držáky nápojů v loketní opěrce.
Ve standardní orientaci jsou to jen držáky nápojů, ale když zvednete víko schránky a držáky otočíte, můžete si do nich upevnit mobil nebo tablet a třeba sledovat za jízdy filmy. Pod víkem jsou k dispozici také dva porty USB-C.
Těm fanouškům Renaultu, kteří si oblíbili systém natáčení zadní nápravy 4Control, musím zvěstovat špatnou zprávu - v nabídce nebude. Podle automobilky je průměr otáčení 10,9 metru dost dobrý na to, aby bylo nutné přidávat složitou a drahou natáčecí zadní nápravu.
Z podobných důvodů nebude k mání pohon všech kol – podle Renaultu by to člověk využil „jednou, dvakrát do roka“ a po zbytek roku by s sebou tahal jen zbytečnou hmotnost se všemi negativy. Zde ovšem nutno připomenout kolegovy zkušenosti s častým protáčením předních, hnacích kol, podle nichž by se čtyřkolka hodila při každém druhém rozjezdu.
Elektromotor, který je na českém trhu k mání v jediném výkonovém provedení o 160 kW (220 k) a 300 Nm, nemá permanentní magnety, je synchronní s elektrickým buzením a neobsahuje vzácné kovy. Udržitelnost, tak často u elektromobility skloňovaný pojem, Renault při výrobě scenicu zlepšuje jednak používáním recyklátů (auto je z 24 % vyrobeno z recyklovaných materiálů) a tím, že je 90 % vozu recyklovatelných.
A jednak také tím, že se většina dílů vyrábí ve vzdálenosti do 300 km od francouzského Douai, kde se scenic montuje. Dokonce i baterie se vyrábí v Polsku, nikoliv až kdesi ve východní Asii.
Konečně stojí za zmínku, že třebaže scenic je u nás k mání jen s 87kWh baterií, vyrábí se i ve slabším provedení s 60kWh baterií. České zastoupení automobilky se rozhodlo ho zatím nedovážet, protože o něj neočekává velký zájem, ale samozřejmě se to do budoucna může změnit. Menší baterie by samozřejmě základní cenu mohla dostat pod milion korun.
Renault Scenic E-Tech Electric: Základní technická data |
|
Nejvyšší výkon a točivý moment | 160 kW (220 k)/300 Nm |
Dojezd | 625 km |
Pohon | přední |
Nejvyšší rychlost | 170 km/h |
Využitelná kapacita baterie | 87 kWh |
Nabíjení AC | 22 kW |
Nabíjení DC | 150 kW |
Rozvor náprav | 2.785 mm |
Délka × šířka × výška | 4.470 × 1.864 × 1.571 mm |
Zrychlení 0-100 km/h | 8,4 s |
Provozní hmotnost | 1.850 kg |
Základní cena v ČR | 1.085.000 Kč |