Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Řídili jsme Renault Scenic E-Tech, evropské Auto roku 2024

Ondřej Šámal
Diskuze (98)

Větší sourozenec elektrického meganu vedle výrazně prostornější kabiny přiváží také akumulátor s kapacitou až 87 kWh, díky němuž crossover na jedno nabití teoreticky zvládne 625 kilometrů. Jaká je realita?

Od vyhlášení aktuálního ročníku evropské ankety Auto roku uběhlo teprve několik týdnů. Vítězem pro rok 2024 se stal čistě elektrický Renault Scenic E-Tech, který se vedle samotného pohonu proměnil také po stránce charakteru. Z praktického MPV se totiž stal crossover s vyšší světlostí.

Kdysi prestižní titul nejlepšího auta v Evropě v daném roce v posledních letech ztratil na lesku, jelikož hlasování dominuje blok porotců z Francie, Itálie a Španělska, kteří sami o sobě dohromady disponují 18 členy z celkových 58. K nim se navíc často přidávají další porotci z historicky či kulturně spřízněných zemí. Ti pak samozřejmě upřednostňují domácí modely před ostatními, čímž výrazně trpí objektivita celého hlasování.

To ovšem neznamená, že nový renault vyhrál pouze na základě svého původu. Jeho kvality jsou totiž na vysoké úrovni, byť nedostatkům se nevyhne. Některé z nich vycházejí ze samotné platformy. Jestliže konkurenční koncern Volkswagen u svých elektroaut vsadil na specifickou architekturu MEB, skupina Renault a aliančně spřízněný Nissan používají platformu CMF-EV (od listopadu 2023 označovaná jako AmpR Medium), jež vychází ze základu určeného pro vozy se spalovacími motory.

To znamená především standardní pohon předních kol, který u elektromobilů kvůli jejich vyšší a téměř instantně dostupné síle není tolik vhodný. Stačí totiž prudší akcelerace, případně povrch s nižší přilnavostí, a přední pneumatiky mají rázem problém s přenosem hnací síly na silnici. V tomhle ohledu není Scenic E-Tech výjimkou.

Poháněná kola se nám během jízdy protočila několik, dokonce i na suchu. Stačilo například na výjezdu z kruhového objezdu o trochu silněji sešlápnout akcelerátor. Asi dvakrát si pneumatiky úplně ideálně neporadily ani se svižnějším odjezdem z křižovatky. V tomhle ohledu jsou elektrické zadokolky efektivnější.

Video se připravuje ...

Renault Scenic E-Tech bude dostupný pouze ve verzi s jedním motorem vpředu, čtyřkolka se mimo jiné kvůli zachování objemu zavazadelníku, který dosahuje 545 až 1600 litrů, v plánu není. Sesterský Nissan Ariya na totožném základu přitom přídavný elektromotor vzadu nabízí.

V Česku pouze největší baterie

Ačkoliv Scenic E-Tech nabízí také základní variantu se 125 kW a akumulátorem s 60 kWh, na našem trhu bude vůz dostupný výhradně v silnější verzi se 160 kilowatty a 87kWh baterií, jakou známe ze zmíněného nissanu. V téhle konfiguraci se vůz pyšní dojezdem až 625 kilometrů.

Praxe je nepřekvapivě skromnější, ačkoliv 500kilometrový akční rádius také nezní špatně. Elektrickou jednotku známe již z menšího Meganu E-Tech. Synchronní motor s vinutím na rotoru se pyšní absencí vzácných kovů, což snižuje jeho cenu a závislost výroby na cizích mocnostech. Jeho další předností je velmi slušná efektivita.

Navzdory hmotnosti začínající lehce pod osmnácti metráky si scenic na trase v okolí španělské Málagy řekl o 16,2 kWh na 100 km. Profil cesty přitom zahrnoval kopce i dálnice s povolenou stodvacítkou. V tomhle ohledu scenic navazuje na menší Megane E-Tech na elektřinu, kterému nedělá problém jezdit za hodnoty okolo 13 kilowatthodin na 100 kilometrů.

Ceník Renault Scenic E-Tech
  Evolution Techno Iconic
160 kW a 87 kWh 1.085.000 Kč 1.150.000 Kč 1.230.000 Kč

Druhý den jsem zvolil trasu s častějším stoupáním, ale také velmi dlouhým sjezdem z historického města Ronda. Odlišný exemplář už tady takovou úsporu neukazoval. Po výjezdu k Rondě palubní počítač ukazoval hodnoty nad 21 kWh/100 km, které po několikakilometrové jízdě do kopce vystoupaly dokonce k 22 kWh. Během následného sjezdu směrem k Středozemnímu moři spotřeba jen neochotně klesala k číslům s jedničkou na začátku. Akcelerátoru jsem se přitom téměř nedotkl a pohyb nechal především na gravitaci. Po zhruba asi patnácti kilometrech klesání scenic ukazoval hodnoty lehce nad 18 kWh, osobně jsem však čekal klidně o třetinu nižší spotřebu. Asi „chybný“ kus, čemuž by odpovídalo i drnčení v oblasti dveří spolujezdce.

Řízení má ostřejší převod, což oceníte především v užších prostorech. Jízdně je Renault Scenic E-Tech fajn, v utaženějších a rychleji projetých zatáčkách ovšem brzy vykazuje tendence k nedotáčivosti. Jako kdyby odstředivá síla v podlaze uloženého akumulátoru vytlačovala vůz ven a přední pneumatiky tenhle efekt nestíhaly zachytit. Do zatáček proto najíždějte raději s klidem.

Pochválit ovšem musím cestovní komfort. Ani na dvacetipalcových kolech není elektrický scenic tvrdý ani nepoddajný, naopak se snaží silniční nedokonalosti vyvažovat kvalitním tlumením. Aerodynamický svist od velkých vnějších zpětných zrcátek je na dálnici trochu hlasitější, slyšet byl také valivý hluk od pneumatik. V elektrických autech přitom tyto zvuky vnímáte více než u konvenčních aut, kde je přehluší spalovací motor.

A plusové body renaultu přičítám také za tlačítko, jehož dvojí zmáčknutí vypne nesmírně otravné upozorňování na překročení povolené rychlost, které aspiruje na titul nejhoršího bezpečnostního asistentu v historii.

Méně praktičnosti

Přesun z kategorie velkoprostorových aut ke crossoverům s sebou nese omezenou variabilitu, absenci třetí řady a další kompromisy. Zavazadelník je sice dostatečně objemný a hluboký a pod podlážkou nabízí i praktické schránky na kabely a další drobnosti, kvůli designu ovšem budete trochu bojovat s vysokou nakládací hranou. Těžší břemena tudíž budete muset z kufru tahat do větší výšky.

Někomu nemusí vyhovovat ani horší výhled vzad. Zadní okno je totiž menší, což se v Renaultu snaží kompenzovat digitálním vnitřním zpětným zrcátkem, které je pro nejvyšší výbavu Iconic součástí paketu Augmented Vision za 25 tisíc.

Velmi kladně naopak hodnotím panoramatickou střechu Solarbay za 37.000 Kč. Ta totiž disponuje manuálním zastíněním, které sklo zmléční. Na rozdíl od většiny takových řešení je u sceniku střecha rozdělena do několika segmentů, část proto můžete nechat průsvitnou, část naopak ztlumit. A zapomenout nemůžu ani na multimédia openR Link s devíti, respektive 12palcovou obrazovkou, který běží na operačním systému Android. Vynikající grafikou a rychlost mu mohou závidět i výrazně dražší a prémiovější systémy.

Nová identita = lepší vůz?

Původní rodinná MPV patřila k nejpraktičtějším autům na trhu. S tím se u výhradně elektrického nástupce musíte rozloučit. Přesto se mi na Renaultu Scenic E-Tech líbí jeho efektivita, díky níž u verze s větším akumulátorem na jedno nabití zvládnete přes 500 kilometrů.

Na druhou stranu bych uvítal platformu s pohonem zadních kol pro lepší trakci, s tou má totiž novinka občas problém.

Titul evropského Auta roku si elektrický renault obhájí, ačkoliv úplně bez chyb rozhodně není.

Ondřej Šámal
Diskuze (98)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
18. 3. 2024 16:00
Re: Promarněná šance
však píšeš co píšu já. Že to bude individuální u každého auta. Já odborník na všechno? to si mně pleteš. Když píšu svůj názor, nepokládám ho za fakta. Narozdíl od jiných.
Avatar - Mikesus
18. 3. 2024 15:58
Re: Promarněná šance
"skoro jakékoliv"
17. 3. 2024 23:01
Re: Promarněná šance
Je to dost lehký auto a to 1,9 tuny. Moje bývalé SUV se spalovákem vážilo stejně.
17. 3. 2024 22:59
Re: Promarněná šance
Menší baterie omezí rychlost nabíjení. Ten elektromotor museli dát alespoň těch 160. Je to víc než dost, ale protože každý EV musí mít najednou silný motor a předjíždět jak monopost a skoro zlomit vaz, tak Rencek nemohl použít nějaký 130 kW motor.
17. 3. 2024 22:56
Re: Promarněná šance
A co takhle to komentovat a něco o tom vědět a nedělat ze sebe jelimana? On totiž Rencek chce šetřit a taky kouká na geopolitiku a vydal se cestou synchronního elektromotoru s vinutým rotorem. Ten má kromě spousty výhod jednu velkou nevýhodu a to, že je rozměrný. Kdyby ho dali dozadu, tak zásadně omezí kufr.