Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Scénic: Kratší bratr (technická data, fotogalerie)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Automobilka Renault pouští do světa již třetí generaci kompaktního MPV Scénic. Poprvé vstoupí krátké provedení na trh až po verzi Grand Scénic, která je již v prodeji.

Francouzský Renault je evropským průkopníkem kategorie MPV a díky modelu Scénic jej můžeme považovat za zakladatele třídy kompaktních MPV. První generace úspěšného vozu se vyráběla od roku 1996. V roce 2003 ji nahradila generace druhá, která přišla i s prodlouženou variantou Grand. V letošním roce nastupuje již třetí generace a opět v krátké i prodloužené verzi.

Renault Grand Scénic je v současnosti již v prodeji, zatímco s uvedením krátké verze si výrobce dává na čas. Průkopník třídy kompaktních MPV je ve své třetí generaci a krátké verzi dlouhý 4344 mm, široký 1845 mm a vysoký 1637 mm. Výrobce se snažil jeho design přiblížit klasickým hatchbackům nižší střední třídy při zachování předností jednoprostorové karoserie.

Renault Scénic - srovnání generací
RozměrScénic IIIScénic IIrozdíl
Délka [mm]43444259+ 85
Šířka [mm]18451810+ 35
Výška [mm]16371620+ 17
Rozvor [mm]27022685+ 17
Objem zav. prostoru [l]437-522406-480-

Interiér Scénicu nabízí pět samostatných sedadel. Druhá řada odpovídá tradicím kategorie MPV a disponuje samostatně nastavitelnými a vyjímatelnými sedadly. Cestující mohou využít řadu odkládacích schránek, jejichž celkový objem činí 86 litrů. Zavazadlový prostor nabízí objem od 437 do 522 litrů podle toho, jak jsou nastavena zadní sedadla. Po vyjmutí druhé řady sedadel se Scénic může pochlubit prostorem pro zavazadla o objemu 1837 litrů (při využití až po strop). Zajímavostí jsou také tři dvanáctivoltové zásuvky – jedna vpředu na středové konzole, další pro cestující ve druhé řadě a třetí v zavazadelníku.

Podvozková platforma vychází z třetí generace Méganu, vpředu jsou vzpěry McPherson, zatímco vzadu jsou použita jednoduchá vlečená ramena. Rozvor náprav je 2702 mm. Nový Scénic je vybaven stejným elektrickým posilovačem řízení jako modelové řada Mégane. Ten má řidiči poskytovat lepší zpětnou vazbu od předních kol. Kotoučové brzdy mají vpředu průměr 280 mm nebo 296 mm a vzadu 274 mm nebo 260 mm. Podle verze mohou být kombinovány větší přední kotouče s menšími zadními. Podle tiskových informací Renaultu má Scénic brzdnou dráhu ze 100 km/h při opakovaném brzdění 39 metrů.

Nabídka pohonných jednotek obsahuje širokou paletu zážehových i vznětových agregátů. Novinkou pod kapotou je benzinový motor řady TCe 130, který z objemu pouhých 1,4 litru díky přeplňování poskytuje výkon 96 kW (130 k) a točivý moment 190 Nm. Nový Scénic bude k dispozici i s atmosférickou šestnáctistovkou, která nabídne výkon 81 kW (110 k). Ta spaluje nejen benzin, ale od letošního léta bude na vybraných trzích možné do nádrží tankovat také bioetanol a od konce roku i LPG.Nejvýkonnější dvoulitrový agregát se 103 kW (140 k) bude spřažen výhradně s bezstupňovou převodovkou CVT.

Renault Scénic - přehled zážehových motorizací
Motor1,6 16V1,4 TCe 1302,0 16V
Převodovka6M6MCVT
Zdvihový objem [cm3]159813971997
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]81/600096/5500103/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]151/4250190/2250195/3750
Max. rychlost [km/h]185190190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,710,510,6
Komb. spotřeba [l/100 km]7,57,17,7

Nabídku vznětových agregátů reprezentují pohonné jednotky o objemu 1,5 litru ve verzích dCi 85, dCi 105 a dCi 110. Nejvýkonnější varianta může být vybavena filtrem pevných částic, který, ale podle technických údajů nemá vliv na jízdní výkony. K mání bude i 1,9litrový motor dCi 130 s DPF nebo bez, vrchol palety dieselových motorů tvoří dvoulitry dCi 150 a 160, první výhradně se šestistupňovým automatem, druhý naopak s manuálním řazením se stejným počtem stupňů. Není bez zajímavosti, že interval výměny oleje u všech motorů spalujících naftu výrobce nastavil na 30.000 km.

Renault Scénic - přehled vznětových motorizací
Motor1.5 dCi 851.5 dCi 1051.5 dCi 110 FAP1.9 dCi 130 (FAP)2,0 dCi 150 FAP2,0 dCi 160 FAP
Převodovka6M6M6M6M6A6M
Zdvihový objem [cm3]146114611461187019951995
Válce/ventily4/24/24/24/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]63/375078/400081/400096/3750110/4000118/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]200/1750240/2000240/2000300/1750360/2000380/2000
Max. rychlost [km/h]165180180195200205
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,712,412,3-9,79,1
Komb. spotřeba [l/100 km]4,94,95,25,576,6

Špičkové výbavy nabídnou TFT displej, který zobrazuje údaje o rychlosti vozu, nastavení tempomatu, signalizuje nezavřené dveře, tlak v pneumatikách a slouží také k zobrazení údajů z parkovací kamery. K ovládání celého systému slouží tlačítko, které je umístěné mezi volantem a tímto displejem. K dispozici je také plně integrovaný navigační systém Carminat Tom Tom s podporou SD karet, případně dražší Carminat Bluetooth DVD, ten má pochopitelně bezdrátové rozhraní a měnič na šest disků, podporuje také přehrávání hudebních formátů MP3 a WMA. Samozřejmostí je i USB konektor pro připojení externího zdroje hudby ve voze najdeme i vstup pro iPod, automobily jsou vybaveny audiem Arkanys s prostorovým 3D zvukem. Komfort cestujících zvyšuje i dvouzónová klimatizace s třemi možnostmi nastavení (Soft, Auto a Fast).

Důraz byl dán také na prvky aktivní i pasivní bezpečnosti. Automobily jsou vybaveny například systémem monitorování tlaku v pneumatikách, automatickým zapínáním stěračů, nechybí ani signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, samonatáčecí bi-xenonové světlomety, tempomat s omezovačem rychlosti, ABS, brzdový asistent a stabilizační systém. Nad pasivní bezpečností bdí systém ochrany cestujících SPR3 z nové generace Laguny, ten má také stále relativně nová řada Mégane včetně v Ženevě představeného kombi. Standardem jsou i bezpečnostní úchyty dětských sedaček Isofix pro všechna tři sedadla ve druhé řadě.

Nový Scénic se vyrábí v továrně Douai ve Francii. 95 % součástí vozu je plně recyklovatelných, již při samotné výrobě je pak použito 14 % recyklovaných plastů. Francouzská automobilka doufá, že nový Scénic naváže na úspěchy předchozích dvou generací, kterých za necelých třináct let vyjelo do světa celkem 3,2 milionu kusů.

Doporučujeme
Renault Scénic – Růst ve všech ohledech

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avatar - salamoon
4. 6. 2009 23:10
Nadhera
aj ked som single a bez deti,bral by som ho.
z interieru priam krici pohodlie a pohoda.
zdruzenemu pristroju v strede som prisiel na chut u bratovho piccasa... :yes:
4. 6. 2009 22:31
Re: Renault (frantíci) jedou
pekne napísané ;-) :yes:
4. 6. 2009 15:12
Renault (frantíci) jedou
Tak som rád, že človek, ktorý sa rozhoduje pre auto kategórie MPV, si má možnosť naozaj z čoho vybrať. PSA s jeho C4 Picasso i novou 5008, Renault Scenic(Grand Scenic), VW s jeho Touranom bude mať čo robiť. Prívetivý a priateľský interiér, množstvo odkladacích priestorov a priehradiek, priestranosť, variabilita, široká motorová paleta, z ktorej si vyberie naozaj každý... Takto si predstavujem ideálne MPV. Otázkou zostáva, či sa naplnia Ghosnove slová o stratégii radikálneho zvýšenia kvality a spoľahlivosti Renaultov, ktorú odštartovala Laguna III. Ak sa to v dlhodobých štatistikách potvrdí, tak voľba je asi jasná.
Fandím Renaultu už len z dôvodu jeho pokroku, ktorým za posledné roky prešiel. Aj keď som zatiaľ koncernista, kdo ví...
Každopádne, Renault si zaslúži :yes: