Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault: silnější 1.5 dCi (78 kW) a nová převodovka

Ondřej Láník
Diskuze (12)
Modus a Mégane dostávají další evoluční verzi čtyřválce 1.5 dCi. Tato verze se od těch dosavadních liší lepšími parametry dosahovanými zejména díky piezoelektrickým vstřikovačům.

Modus a Mégane dostávají další evoluční verzi čtyřválce 1.5 dCi. Tato verze se od těch dosavadních liší lepšími parametry dosahovanými zejména díky piezoelektrickým vstřikovačům.

Řada maloobjemových motorů Renault K9K se vstřikováním common-rail bude mít i nadále tři výkonové varianty. Nejsilnější z nich bude postupně nahrazena aktuální novinkou. Základem je přeplňovaný motor bez mezichladiče o výkonu 48 kW při 4000 ot/min a s největším točivým momentem 160 Nm při 2000 ot./min, maximální plnící tlak 1,05 bar. Silnější verze mají mezichladič. Turbodmychadlo KKK K35 dává u silnější 60 kW verze maximální plnící tlak 1,2 bar. Kompaktní sestava turbodmychadla má hmotnost pouze 2,6 kg. V nabídce je verze o výkonu 74 kW, která nabízí maximum točivého momentu 200 Nm při 1900 ot./min. V dosud nejsilnější verzi 1.5 dCi najdeme turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozvaděcích lopatek, nejvyšší plnící tlak 1,25 bar, o 17% účinnější mezichladič (proti 60 kW verzi), ale také vyšší vstřikovací tlaky (1600 bar místo 1400 bar u 1,5 dCi (60 kW)).

Novinkou je zavedení šestiotvorových piezoelektrických vstřikovačů, které nahradily původní soleniodové. Čtyřikrát rychlejší piezovstřikovače Siemens umožňují přesněji dávkovat palivo. Renault používá nejvýše tři vstřiky během jednotho pracovního cyklu, příklad velikosti dávek paliva je vidět na jednom z obrázků. Renault upravil také tvar pístů a přidal dvouhmotový setrvačník, který dále snižuje hluk a vibrace. Nejvyšší výkon činí 78 kW při 4000 ot./min, nejvyšší točivý moment byl zvýšen z 200 na 240 Nm při 2000 ot./min.

To celé stačí Modusu (poh. hmotnost 1200 kg) ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 s a nejvyšší rychlosti 186 km/h. Kombinovaná spotřeba činí 4,9 l/100 km mj. díky nové šestistupňové manuální převodovce. Ta je již třetím výsledkem spolupráce Renaultu a Nissanu (po motorech 1.4 a 1.6) a je určena pro vozy malé až střední třídy s motory o nejvyšším točivém momentu 240 Nm. Převodovka váží 41 kg (+10% proti pětistupňové) a bude vyráběna ve španělském závodě v Seville. Motor se vyrábí také ve Španělsku (Valladolid) a obě novinky se nyní nejprve dostávají do modelů Modus a Mégane.

Ondřej Láník
Diskuze (12)