Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault slaví 30. výročí vítězství v Le Mans

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Francouzská automobilka Renault zvítězila ve slavné čtyřiadvacetihodinovce na okruhu La Sarthe právě před třiceti lety.

Na startu tehdy stály tři vozy Renault Alpine A442 a jeden vůz typu A443. Dva vozy A442 byly ve specifikaci A, jeden B. Béčko se od áčka lišilo pouze překrytím kokpitu z plexiskla.

Typ A442 byl poháněn čtyřventilovým vidlicovým šestiválcem o objemu 1997 cm3, přeplňovaným turbodmychadlem. 500 koní (368 kW) se přenášelo na zadní nápravu pomocí pětistupňové převodovky Hewland. 4,8 m dlouhý a 1,84 m široký sportovní prototyp se dostal z nuly na stovku za zhruba 3,5 s a mohl uhánět až 350 km/h.

Novější A443 využíval shodný podvozek, ovšem v zádi měl zamontován větší turbomotor o objemu 2138 cm3, který měl vstřikování paliva a dával 530 koní (390 kW). Čtyřistačtyřicettrojka byla o 16 cm delší, vážila 761 kg, z 0 na 100 km/h vystřelila za 3,3 s a byla se schopna rozjet až na 375 km/h.

Francouzská automobilka pochopitelně angažovala pro kokpity svých vozů převážně domácí jezdce. Do placek usedli Jean-Pierre Jarier, Patrick Depailler, Jean-Pierre Jabouille, José Dolhem, Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud. Tedy okruhoví jezdci, z nichž většina měla zkušenosti i s formulí 1 a Jabouille byl v té době pilotem stáje Renault v této kategorii. Tuto šestici doplňovala dvojice rallyemanů Guy Fréquelin a Jean Ragnotti. Jediným jezdcem týmu, který neměl francouzskou národnost, byl Angličan Derek Bell.

Automobil se startovním číslem 2 s posádkou Pironi/Jauusaud strávil na trati 23 hodin a 24 minut, tedy za celý závod byl pouze 36 minut v boxech! Nebylo divu, že tento vůz projel cílem po 24 hodinách jako první s náskokem plných pěti kol na tovární Porsche 936 trojice Bob Wollek/Jürgen Barth/Jacky Ickx. Druhý Renault s čtyřčlennou posádkou Fréquelin/Ragnotti/Dolhem/Jabouille skončil na čtvrtém místě, zbylé vozy francouzské značky tehdy tento náročný závod nedokončily. Bylo to zároveň poslední vystoupení sportovních vozů s diamantem ve znaku, neboť Renault se poté plně soustředil na formuli 1.

Všechny čtyři vozy, které se objevily před třemi desetiletími na okruhu La Sarthe, byly k vidění na stejném místě o uplynulém víkendu. Typ A443 se zúčastnil závodu Le Mans Classic, za volantem se střídal Jean Ragnotti s Alainem Serpaggim. Jeli v kategorii Grid 6 a společnost jim na trati dělaly další slavné sportovní a cestovní automobily sedmdesátých let, jako například Ferrari 512 BBLM, Porsche 911 RS a 935, BMW 3,5 CSL a M1 nebo Ford Capri 2600 RS. Závody Le Mans Classic jsou otevřeny pro vozy z let 1923-1979, podmínkou je jejich účast ve slavném klání na 24 hodin. Během celého dne se jede osmnáct závodů těchto více či méně historických vozů, rozdělených do různých kategorií.

Jean-Pierre Jaussaud usedl za volant své A442B při soutěži elegance Le Mans Heritage, zbylé dva vozy A442A byly součástí výstavy sběratelů vozů značky Renault. Na této výstavě se objevilo celkem 250 vozů od želvičky 4CV až po soudobý Mégane RS, nemohly chybět ani proslulé Alpiny A110.

Je jen škoda, že tři z členů týmu Renault pro 24 hodin Le Mans 1978, Patrick Depailler a nevlastní bratři Didier Pironi a José Dolhem, se těchto oslav nedožili...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)