Renault slibuje auto, které zajede Severní smyčku pod 8 minut
Titul nejrychlejšího produkčního auta s pohonem předních kol v současnosti patří Seatu Leon Cupra 280. Na začátku března letošního roku zajel čas 7:58,4 min, jako první v historii se tedy dostal pod osmiminutovou hranici. Auto s dvoulitrovým zážehovým turbomotorem o výkonu 206 kW, adaptivním podvozkem (Dynamic Control Chassis) a elektronicky řízeným předním diferenciálem obouvalo pneumatiky Michelin Sport Cup 2. I ty lze běžně koupit.
Seat vyrval prvenství francouzskému Renaultu, jeho Mégane RS Trophy obkroužil před necelými třemi lety, v červnu 2011, jedno kolo Zeleného pekla za 8:07,97 min. Francouzský „diamant“ chce ovšem svoje prvenství zpátky. Držel ho dlouho, před RS Trophy byl úspěšný divoký Mégane R26.R postavený na základě druhé generace hatchbacku s časem 8:16,9 min. Jaké auto na nový pokus o rekord nasadí, zatím není známo. Nejspíše půjde opět o derivát modelu nižší střední třídy s písmenky RS v názvu, který bude oficiálně představen 16. června. Na projektu s názvem #under8 (hashtagy jsou zkrátka v módě) se kromě divize Renault Sport podílejí také Akrapović, Öhlins a B. R. M. Je tedy jasné, kdo dodá vozu výfukový systém, komponenty podvozku a chronografy pro přesné měření času. Bude to ale ještě produkční předokolka? Francouzi si jistě dají pozor, aby vyhověli pravidlům.
Renault pochopitelně nechce konkurovat hybridním supersportům typu McLarenu P1 a Porsche 918 Spyder, ty jsou zhruba o minutu lepší. Jenže do boje se chystá i Honda s novým Civicem Type-R a Opel s aktuální Astrou OPC Extreme, která na rozdíl od té první vznikne v omezené sérii pro klienty.
Připomeňme, že absolutní rekord slavné trati drží Stefan Bellof s Porsche 956 skupiny C. Při kvalifikaci na tisícikilometrový vytrvalostní závod ročníku 1983 ujel 20,81 km dlouhé kolo za fantastických 6:11,13 min. Jeho nejrychlejší kolo ze stejného klání mělo hodnotu 6:25,91 min. Bohužel, pilot formule 1 a mistr světa sportovních prototypů ze sezóny 1984 zahynul 1. září 1985 ve Spa-Francorchamps při kolizi s Belgičanem Jackym Ickxem, obě Porsche se střetla ve spodní části proslulé zatáčky Eau Rouge. Ickx jel s novějším továrním 962 C, Bellof se starším 956 B týmu Brun Motorsport.