Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renaultu Espace je už 20 let

Ondřej Láník
Diskuze (20)
Když se na konci sedmdesátých let rozhodovalo o budoucím výrobním programu firmy Matra, přišel někdo s nápadem vyrábět evropskou podobu amerických vanů. Automobil původně určený pro značku Talbot,patřící skupině PSA, nakonec skončil pod křídly Renaultu...

Když se na konci sedmdesátých let rozhodovalo o budoucím výrobním programu firmy Matra, přišel někdo s nápadem vyrábět evropskou podobu amerických vanů. Automobil původně určený pro značku Talbot patřící skupině PSA, nakonec skončil pod křídly Renaultu, který od té doby vyrobil téměř milion MPV se jménem Espace.

Francouzská Matra hledala na konci sedmdesátých let náhradu do svého výrobního programu za jedno z prvních SUV, které kdy spatřilo světlo světa. Místo Matry Rancho měl vzniknout, tehdy v Evropě ojedinělý, jednoprostorový automobil, jehož karosérie měla ocelový prostorový rám, na kterém byly připevněny plastové díly karosérie. Neobvyklé řešení poskytlo rozměrnému vozu dostatečnou tuhost a současně nižší hmotnost a níže položené těžiště, než u klasické karosérie z ocelových plechů. Výhodná byla rovněž velká odolnost vůči korozi, která ještě v osmdesátých letech trápila mnoho, jinak výborných, automobilů. Po představení několika prototypů nakonec projekt P-16 neskončil ve výrobním programu firmy Talbot a o několik let později si manažeři v PSA zřejmě rvali vlasy, protože Renault udělal z „auta bez budoucnosti“ (tak údajně označili v PSA tento koncept), automobil který neměl konkurenci a je prakticky dodnes lídrem trhu velkých MPV.

Ke konceptu nové třídy patřila jednoprostorová karosérie, která poskytovala prostor pro 5 až 7 cestujících. Objemný interiér bylo možno variabilně obměňovat podle aktuální potřeby uživatelů a to včetně konferenčního uspořádání (přední sedadla otočná proti směru jízdy). Taková variabilita a prostornost byla na míle vzdálená tehdejším vozům kombi.

První Espace měl premiéru v dubnu 1984 a přestože to Renault moc nepřipouští, nový automobil nesl mnoho znaků a dílů z konkurenčního koncernu PSA. První Espace měl pod kapotou zážehový dvoulitr (81 kW), na konci roku 1984 následoval také turbodiesel (65 kW). V prvním roce se prodalo jen 2703 kusů MPV, ale od roku 1985 se začaly prodeje zvedal a zanedlouho poptávka překročila kapacitní možnosti závodu Matry v Romorantinu a výroba se rozšířila i do závodu v Dieppe. Uč čtyři roky po premiéře přišel celkem zásadní facelift, který zbavil Espace znaků a dílů od konkurence, negativně skloněná příď prvních vozů dostala nové světlomety a masku, která se pak lépe hodila k tváři tehdejších Renaultů 21 a 25. S faceliftem přišel do Espace také pohon všech kol Quadra. Celková výroba první generace Renaultu Espace se zastavila na čísle 192.000 ks.

V roce 1991 přišel na trh druhý Espace, výrazně zaoblené MPV, které mělo charakteristický design zpětných zrcátek, která byla futuristicky „spojena“ prolisem na přední kapotě. I přes moderní kabát, přepracovaný podvozek a modernizované motory (včetně vidlicových šestiválců!) zůstávala koncepce stejná (vpředu podélně uložený motor, prostorový rám a plastové díly karosérie). V roce 1994 oslavil Renault deset let svého MPV a současně vítězné tažení ve formuli 1 konceptem Espace F1. Šlo vlastně o formuli 1, která dostala karosérii se siluetou modelu Espace. Posádka se o prostor dělila s hřmícím desetiválcem Renault RS4, zadní náprava, stejně jako převodovka byly převzaty s minimálními úpravami z monopostu F1. Zrychlení z 0 na 200 km/h uměl tento Espace za 6,3 s, zpomalit z 300 km/h na 70 km/h dokázal na 80 metrech a podle techniků firmy Matra uměl údajně zrychlit z 0 na 270 km/h a zabrzdit zpět na 0 km/h na dráze kratší než 600 m.

Druhá generace Espace vznikla v celkovém počtu 316.518 vyrobených kusů.

V roce 1996 spatřila světlo světa třetí generace velkoprostorového Renaultu. To už byl vlak velkoprostorových vozů v Evropě naplno rozjetý a bylo třeba nabídnout více. Délka nového Espace narostla na 4,5 m na přání byl nabízen 4,7 m dlouhý Grand Espace, který ale zrovna neoplýval elegancí. Pro srovnání uvádíme, že rozměry původního (druhého) Espace 4429 x 1795 x 1690 mm jsou nápadně blízké rozměrům dnešních MPV střední třídy (např. Opel Zafira 4315 x 1740 mm x 1630 mm). Motor už není uložený podélně, ale napříč. Futuristický interiér třetího Espace s centrálním digitálním displejem by bylo možno přirovnat k útulnému obýváku. Velkorysé rozměry a vybrané materiály přispívaly k pohodlí posádky. Ceny na českém trhu začínaly na necelém miliónu korun za dvoulitrový krátký Espace a vrcholem byl Grand Espace 3,0 V6 za půldruhého miliónu. Na konci roku 2001 držel Renault podíl 18,5 % evropského trhu MPV. Celkem vzniklo 365.200 ks třetí generace Renaultu Espace.

Čtvrtá generace, uvedená na trh v roce 2002 přinesla několik zásadních změn. Byla ukončena úzká spolupráce s firmou Matra, Espace dostal ocelovou a zase o něco delší karosérii (4,66 m), která je postavena na platformě společné modelům Laguna a Vel Satis. Proti předchozí generaci Espace povyrostl a přibral 150 kg pohotovostní hmotnosti. To vozu dopomohlo k excelentnímu výsledku v testu Euro NCAP, kde měla konkurence (Opel Sintra, Chrysler Voyager, Volkswagen Sharan) velké problémy. Vyšší hmotnost si vyžádala silnější motory. Nabídku tvoří zážehový dvoulitr (atmosférický 100 kW za 880.000,-Kč a přeplňovaný 120 kW od 980.000,-Kč) a šestiválec 3.5 V6 (177 kW, 330 Nm při 3 600 ot/min). Čtyřválcový dieselům common-rail 88 kW a 110 kW asistuje třílitrový vidlicový šestiválec dCi (130 kW), který disponuje točivým momentem 350 Nm v 1800 ot./min. Cena obou šestiválců je na českém trhu shodná: 1 275 000,-Kč což asi dělá volbu motorizace obtížnější. Zážehový Espace totiž zrychluje na 100 km/h z klidu za 8,1 s a jede maximálně 225 km/h, vznětový šestiválec potřebuje podle výrobce ke klasickému sprintu 10,9 s a jede nejvýše 205 km/h. Kombinovaná spotřeba: 12,2 l benzínu na 100 km versus 9,5 l nafty. Za dalších 20 cm délky u modelu Grand Espace zaplatíte u nás navíc 40.000 Kč.

Renault Espace se dnes vyrábí v Renaultově závodě v Sandouville, vedle modelů Laguna a Vel Satis. Obchodní úspěchy tohoto modelu pokračují i ve čtvrtém vydání (za leden až květen 2004 podíl 22,1% evropského trhu MPV), což pozitivně ovlivňuje i velká věrnost zákazníků, kteří již jednou Espace měli. Pro nový model se vrací ve Francii 75% a v Evropě 66 % řidičů velkoprostorového Renaultu.

Ondřej Láník
Diskuze (20)