Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
41
Fotogalerie

Reportáž: Na sněžných skútrech v Laponsku - Podávejte chlazené

Čeští motorkáři vyhlížejí sezonu 2013, svět sněžných skútrů je ale napřed. Novinky Ski-Doo a Lynx modelového roku 2014 jsme exkluzivně vyzkoušeli ve Švédsku poblíž polárního kruhu.

Slunce se do toho začíná opírat, na obloze ani mráček, pod nohama vrže sníh utužený nočním mrazem kolem minus dvaceti. Ve švédském Kabdalisu bude krásný den.

Tohle multifunkční zimní středisko nabízí sjezdovky, běžkařské trasy a hlavně překrásné tratě pro sněžné skútry. Dlouhé a široké okruhy upravené rolbou, nekonečné pláně plné boulí pro freeridové dovádění i stovky kilometrů dlouhé trasy přes lesy a zamrzlá jezera vedoucí do okolních měst. Vše perfektně značené, bez omezujících zákonů a nařízení, remcajících starostů či turistů. Tady jsou skútry zkrátka doma. Pro místní jde o důležitější prostředek než auto – města a vesničky jsou v nekonečném Laponsku rozesety v pořádných rozestupech, jet za kamarádem sto kilometrů na kafe je tu běžné. Nejrychlejší a nejzábavnější cesta? Přece na skútru, napřímo přes les.

Na vlastních skútřících zde jezdí už malé děti, místní novináři jsou třemi stopami odkojeni. „Z kterého skútr magazínu jste?“ vítají nás s úsměvem a přijde jim ujeté, že žádný takový v Česku nemáme.

Po práci zábava

Kdo je u nás vděčný za pár zasněžených kilometrů, odkud ho ekoaktivisté nevyženou holí, připadal by si v oblasti polárního kruhu jako v Jiříkově vidění. Nás v této romantické krajině čeká den za řídítky novinek kanadského koncernu BRP. Jeho zakladatel skútr kdysi vymyslel a značky Ski-Doo a Lynx dnes představují světovou špičku.

Z pestrého portfolia nás zajímaly hlavně stroje sportovní a pracovní. O ty je totiž v Česku největší zájem. Pohodlné cesťáky jsou samozřejmě fajn, kam ale chcete u nás cestovat? Našinec užije skútr buď jako pracovní nástroj, nebo zimní náhradu motorky. Takový Ski-Doo MX Z s osmistovkou o výkonu 163 koní umí člověka pěkně vytahat za ruce. Plně nastavitelný sportovní podvozek, brzdy Brembo, krátké šasi pro co nejlepší obratnost – naprostá euforie. Ale pozor – chce tvrdou ruku a porci zkušeností, na turistické kochání se nehodí. V měkkém sněhu ho zahrabete raz dva – věřte nám, ve dvou lidech jsme ho vykopávali skoro hodinu…

Sněhem na čtyři takty

Pokud nemusíte mít nejostřejší chilli, ale stačí vám příjemně štiplavá paprička, Renegade Backcountry je přesně pro vás. Stejných 163 koní

jako u MX Z, ale méně ultimativní podvozek a univerzálnější využití. To je stroj, který nás ve Švédsku hodně bavil. Jak vidíte na fotkách, o zábavu

s ním nouze není. Doma je jak na upravené cestě, tak v hlubokém prašanu, kde s ním jdou dělat hotové psí kusy.

Žhavou novinkou pro sezonu 2013/2014 je zbrusu nový čtyřtaktní tříválec Rotax 900 ACE, který bude možné objednávat nejen pro renegade, ale celou řadu dalších typů. Jde o velmi příjemný motor střední výkonové třídy nabízející 90 koní.

Je lehký, úsporný, tichý a jako první motor ve sněžném skútru sází na elektronicky ovládaný plyn.

Mezi další technické vychytávky patří přepínání mezi třemi režimy motoru (Sport/Standard/Eco) a takzvaný učební klíč, pomocí kterého můžete třeba začátečníkovi omezit v několika stupních výkon motoru. Hodně vymazlená záležitost.

Co je BRP

Firma BRP (Bombardier recreational products) se zabývá výrobou dopravních prostředků pro volný čas – na sníh, vodu a do terénu. Značkami koncernu se sídlem v Kanadě jsou:

  • sněžné skútry Ski-Doo a Lynx
  • vodní skútry a lodě Sea-Doo
  • tříkolky, čtyřkolky a dvoumístná terénní vozidla Can-Am
  • závěsné lodní motory Evinrude a Johnson
  • motory Rotax

Jak šel čas

1937 Kanaďan J. A. Bombardier obdržel patent na pásové vozidlo B7 pro jízdu na sněhu. Hnacím motorem jeho touhy po sněžných vozidlech byla rodinná tragédie, když mu zemřel dvouletý syn, protože jej nedokázal v zimě včas přepravit do nemocnice.

1942 Bombardier založil firmu na sněžná vozidla.

1959 První motorové sáňky Ski-Doo, předchůdce skútru. 1968 Premiérové vodní vozidlo Sea-Doo a první terénní stroj.

1970 BRP koupilo rakouskou motorárnu Rotax.

1973 Byl vyroben miliontý sněžný skútr.

1989 Zahájení spolupráce s finským výrobcem skútrů Lynx, dnes součást koncernu.

1993 Dvoumiliontý skútr Ski-Doo.

1998 Vstup do segmentu all-terrain vozidel.

2007 První sliniční BRP: tříkolka Can-Am.

Víte, že…

… jméno Ski-Doo vzniklo omylem? Bombardierovy sněžné skútry se měly jmenovat Ski-Dog, ale písmomalíř to popletl a na stroje napsal Ski-Doo.

… stejně jako u aut a motorek existuje několik tříd skútrů, liší se hlavně délkou šasi a provedením pásu, šířkou lyží a dalšími rozdíly v konstrukci podvozku? Základními skupinami jsou stroje sportovní, turistické, pracovní a cross country pro dovádění v prašanem zaváté volné přírodě.

… firma Bombardier vynalezla kromě sněžného skútru také první sedací vodní skútr, dvoumístné terénní vozítko a tříkolku s dvěma koly vpředu a jedním vzadu?

… pro řízení skútru v Česku potřebujete řidičský průkaz skupiny A na motocykl?

Světová rarita

Legislativa České republiky jako jediná na světě vyžaduje pro sněžný skútr registrační značku a technický průkaz, což s sebou nese i povinnost dvou nezávislých brzdových okruhů. Oficiální importér tak skútry dovybavuje parkovací brzdou. Při individuálním dovozu můžete mít s legalizací stroje problémy, komplikace lze očekávat i při servisu.