Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mitsubishi Eclipsse GS
Mitsubishi Eclipsse GS
Mitsubishi Eclipsse GS
Mitsubishi Eclipsse GS
16
Fotogalerie

Řídili jsme Mitsubishi Eclipse GS. Tohle kupé s pohonem předních kol umí být zábavné

Japonská sportovní kupé mají dobré jméno mezi "tunery", ostatně to je případ i Mitsubishi Eclipse. Zájem úpravců se ale tolik netýká první generace, která si (možná naštěstí) nezahrála v Rychle a zběsile.

Mitsubishi Eclipse si můžete koupit i nyní. Má ovšem přídomek Cross a je to obyčejný crossover, jakých automobilky chrlí desítky. Jako protilék jsem tedy vyrazil otestovat úplně první Eclipse, které bylo sportovním kupé. Jméno mimochodem dostalo po závodním britském koni z 18. století, který vyhrál 26 dostihů. Jeho použití pro crossover zní najednou ještě pitoměji, nemyslíte?

Mitsubishi začalo první Eclipse vyrábět v roce 1989 coby nástupce typu Cordia a ve čtyřech generacích s ním pokračovalo až do roku 2011. Výroba probíhala v Illinois v USA a auto jste si na tamním trhu mohli koupit také jako Eagle Talon nebo Plymouth Laser, obě tyto verze ale byly horší než Mitsubishi - a také ošizené.

Kupé stojí na platformě D od Chrysleru, část techniky ale sdílí s Mitsubishi Galant, a tu právě americké verze nedostaly. Mnou zkoušený vůz z roku 1993 má povedený design s hladkými liniemi a spojlerem, který se bude dodnes líbit řadě nadšenců. Vpředu jsou i mrkačky, mezi nimi světla opticky spojuje plexi panel se znakem automobilky. Uznání si zaslouží i kvalitní dílenské zpracování.

Interiér je velmi dobře navržený pro dvoučlennou posádku. Zadní sedadla jsou spíš nouzová, dost místa není ani pro hlavy cestujících, protože střecha a zadní sklo se svažují. Mitsubishi většinou nabízelo slušnou výbavu – stereo rádio s kazetovým přehrávačem, hodiny, elektrická zrcátka, tónovaná okna, tempomat nebo nastavitelný volant.

Majitel Tomáš si vyzdobil vnitřek například kulatou červenou řadičkou. Většina věci se pochopitelně ovládá elektricky. V zádi je celkem slušně velký zavazadlový prostor.

Řidič sedí ve velmi pohodlném objímajícím sedadle v dobré pozici a kouká před sebe na bouli na kapotě. Podobné ozvláštnění této plochy mám hodně rád.

 

Jak jezdí?

Základním motorem byla řadová čtyřválcová osmnáctistovka s šestnácti ventily, v testovaném kousku je však napříč umístěný dvoulitr 4G63 s výkonem 150 koní, který se později dostal i do druhé generace. Automobilka jej nabízela i s turbem, já mám možnost vyzkoušet klasickou atmosférickou verzi s pětistupňovým manuálem.

Celek působí krásně pružně a do otáček se hrne s učiněnou radostí. Nad hodnotou 4500 krásně táhne a vy najednou máte problém dodržovat rychlostní limity. Motor temně a jakoby naštvaně hučí, až mi naskakuje husí kůže. Tato pohonná jednotka je všeobecně považována za spolehlivou, problémy někdy způsobovala jen chladící soustava nebo těsnění, u převodovky občas odejdou synchrony. Naladění podvozku je spíše tužší, ale díky tomu se Eclipse vyžívá v držení čisté stopy a v zatáčkách svého řidiče opravdu pobaví.

První a druhá generace mohla být i jako čtyřkolka, standardem byl ale pohon předních kol, který je v tomto exempláři. Díky tomu ale auto není těžké a jen lehce přesahuje 1,1 tuny. Jízdní vlastnosti jsou ale velmi příjemné a auto je krásně čitelné a ovladatelné.

Podvozek se zavěšením McPherson je sportovně naladěn a šestnáctipalcová kola se odmítají pustit vámi zvolené stopy, i když na ně pošlete víc výkonu. V autě sice je posilovač, přesto není přehnaný a odezva je příjemně tužší. Na komunikativnost si rozhodně stěžovat nemůžu. U řazení mne nadchly hlavně krátké dráhy.

Brzdy s posilovačem jsou krásně citlivé a ještě usnadňují možnost vychutnat si sportovní jízdu naplno. Vážně jsem se za volantem Eclipse bavil. Poloosy a ložiska předních kol ale hůře snášejí české silnice a tak hrozí jejich odcházení.

První generace prošla faceliftem v roce 1992 a její výroba končila v roce 1994, kdy se představila druhá. I ta byla úspěšná, ale pořádné youngtimerové pocity budete mít jen za volantem této první. Ocenil ji i magazín Car and Driver, který ji zařadil mezi 10 nejlepších aut z let 1989 až 1992. Já jsem u Eclipse neměl vysoká očekávání, zvláště po zkušenostech s Lancery Evolution. Možná právě proto jsem byl velmi příjemně překvapen jeho chováním a musím uznat, že by si Eclipse zasloužilo mnohem větší popularitu, na druhou stranu díky tomu není zatím tak drahé. Největším problémem tak nejspíš zůstane shánění náhradních dílů.