Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Řídili jsme Mitsubishi Eclipse GS. Tohle kupé s pohonem předních kol umí být zábavné

Martin Tolar Martin Tolar 28. 4. 2019
16
7
Zobrazit náhledy (16)
Mitsubishi Eclipsse GS Mitsubishi Eclipsse GS Mitsubishi Eclipsse GS Mitsubishi Eclipsse GS Mitsubishi Eclipsse GS Mitsubishi Eclipsse GS Mitsubishi Eclipsse GS Mitsubishi Eclipsse GS Mitsubishi Eclipsse GS Mitsubishi Eclipsse GS Mitsubishi Eclipsse GS

Japonská sportovní kupé mají dobré jméno mezi "tunery", ostatně to je případ i Mitsubishi Eclipse. Zájem úpravců se ale tolik netýká první generace, která si (možná naštěstí) nezahrála v Rychle a zběsile.

Mitsubishi Eclipse si můžete koupit i nyní. Má ovšem přídomek Cross a je to obyčejný crossover, jakých automobilky chrlí desítky. Jako protilék jsem tedy vyrazil otestovat úplně první Eclipse, které bylo sportovním kupé. Jméno mimochodem dostalo po závodním britském koni z 18. století, který vyhrál 26 dostihů. Jeho použití pro crossover zní najednou ještě pitoměji, nemyslíte?

Mitsubishi začalo první Eclipse vyrábět v roce 1989 coby nástupce typu Cordia a ve čtyřech generacích s ním pokračovalo až do roku 2011. Výroba probíhala v Illinois v USA a auto jste si na tamním trhu mohli koupit také jako Eagle Talon nebo Plymouth Laser, obě tyto verze ale byly horší než Mitsubishi - a také ošizené.

Kupé stojí na platformě D od Chrysleru, část techniky ale sdílí s Mitsubishi Galant, a tu právě americké verze nedostaly. Mnou zkoušený vůz z roku 1993 má povedený design s hladkými liniemi a spojlerem, který se bude dodnes líbit řadě nadšenců. Vpředu jsou i mrkačky, mezi nimi světla opticky spojuje plexi panel se znakem automobilky. Uznání si zaslouží i kvalitní dílenské zpracování.

Interiér je velmi dobře navržený pro dvoučlennou posádku. Zadní sedadla jsou spíš nouzová, dost místa není ani pro hlavy cestujících, protože střecha a zadní sklo se svažují. Mitsubishi většinou nabízelo slušnou výbavu – stereo rádio s kazetovým přehrávačem, hodiny, elektrická zrcátka, tónovaná okna, tempomat nebo nastavitelný volant.

Majitel Tomáš si vyzdobil vnitřek například kulatou červenou řadičkou. Většina věci se pochopitelně ovládá elektricky. V zádi je celkem slušně velký zavazadlový prostor.

Řidič sedí ve velmi pohodlném objímajícím sedadle v dobré pozici a kouká před sebe na bouli na kapotě. Podobné ozvláštnění této plochy mám hodně rád.

Jak jezdí?

Základním motorem byla řadová čtyřválcová osmnáctistovka s šestnácti ventily, v testovaném kousku je však napříč umístěný dvoulitr 4G63 s výkonem 150 koní, který se později dostal i do druhé generace. Automobilka jej nabízela i s turbem, já mám možnost vyzkoušet klasickou atmosférickou verzi s pětistupňovým manuálem.

Celek působí krásně pružně a do otáček se hrne s učiněnou radostí. Nad hodnotou 4500 krásně táhne a vy najednou máte problém dodržovat rychlostní limity. Motor temně a jakoby naštvaně hučí, až mi naskakuje husí kůže. Tato pohonná jednotka je všeobecně považována za spolehlivou, problémy někdy způsobovala jen chladící soustava nebo těsnění, u převodovky občas odejdou synchrony. Naladění podvozku je spíše tužší, ale díky tomu se Eclipse vyžívá v držení čisté stopy a v zatáčkách svého řidiče opravdu pobaví.

První a druhá generace mohla být i jako čtyřkolka, standardem byl ale pohon předních kol, který je v tomto exempláři. Díky tomu ale auto není těžké a jen lehce přesahuje 1,1 tuny. Jízdní vlastnosti jsou ale velmi příjemné a auto je krásně čitelné a ovladatelné.

Podvozek se zavěšením McPherson je sportovně naladěn a šestnáctipalcová kola se odmítají pustit vámi zvolené stopy, i když na ně pošlete víc výkonu. V autě sice je posilovač, přesto není přehnaný a odezva je příjemně tužší. Na komunikativnost si rozhodně stěžovat nemůžu. U řazení mne nadchly hlavně krátké dráhy.

Brzdy s posilovačem jsou krásně citlivé a ještě usnadňují možnost vychutnat si sportovní jízdu naplno. Vážně jsem se za volantem Eclipse bavil. Poloosy a ložiska předních kol ale hůře snášejí české silnice a tak hrozí jejich odcházení.

První generace prošla faceliftem v roce 1992 a její výroba končila v roce 1994, kdy se představila druhá. I ta byla úspěšná, ale pořádné youngtimerové pocity budete mít jen za volantem této první. Ocenil ji i magazín Car and Driver, který ji zařadil mezi 10 nejlepších aut z let 1989 až 1992. Já jsem u Eclipse neměl vysoká očekávání, zvláště po zkušenostech s Lancery Evolution. Možná právě proto jsem byl velmi příjemně překvapen jeho chováním a musím uznat, že by si Eclipse zasloužilo mnohem větší popularitu, na druhou stranu díky tomu není zatím tak drahé. Největším problémem tak nejspíš zůstane shánění náhradních dílů.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Eclipse
MartinHr
| 29. 4. 2019
Eagle talon nebyl ošizen, motor v 1g a 2g nejsou stejné, jen měli stejné označení ale 6b a 7b jsou dva naprosto jiné motory. Problém nebyl s chl. Soustavou ale crankwalk. Serie eclipse bohužel nemá tuhý podvozek. Auto má 1350 kg jako fwd a 1450kg jako awd. Sundat z něho 250kg je na řezání do karoserie, sám to moc dobře vím. Náhradních dílů je vice než dost. Autokelly např má obrovský sortiment a když to nestačí, veškeré díly se dají vždy objednat z mitsubishi a nejsou předražené. A ty brzdy... to se snad nemusim vyjadřovat 🙂
Re: Eclipse
webpaja
| 29. 4. 2019
A hele koncerne, tak napiš co je špatně.
Re: Eclipse
HamilRS
| 28. 4. 2019
Jsem majitelem zde testovaného kousku...respektivě mám ho půl roku a to že o něm ted vyšel článek mě hodně překvapilo,jelikož jsem o tom vubec nevěděl...Co se týče váhy tak auto několik kg ztratilo...Není v tom klimatizace,jsou odstraněné vyvažovací hřídele,těžké litinové svody nahrazené plechovými z galanta a nějaké další serepetičky..na váze jsem s tím nebyl,ale myslím že váha bude odpovídat okolo 1.1t pro NA FWD... Co se týče podvozku je nutné zdůraznit,že jsou na něm sportovní pružiny a díky tomu fakt sedí jak přibitý. Seriový podvozek je hodně plavací..To by bylo vhodné v článku také zmínit.
Avatar - Emel
Re: Re: Eclipse
Emel
| 28. 4. 2019
Klasická verze Eclipsu byla taková japonská druhá liga. Slyšel jsem, že 2.0GTX s 4x4 snad mohlo být zajímavější.

Ono ani 3000GT nebylo úplně na úrovni Skylinu GT-R, RX-7 FD nebo Supry, o NSX ani nemluvě.
Avatar - 3_diamanty
Re: Re: Eclipse
3_diamanty
| 28. 4. 2019
za mladi v 90 rokoch som tiez obdivoval sportove kupatka a kdejake sportove auta....... dnes uz je to ine a ovela viac ma zaujimaju uz klasicke dostupne a "rodinne orientovane" auta ... ale ked som bol este tinedzer tak tiez som snival o autach ako nissan 300ZX, toyota celica, subaru SVX a od mitsu to bolo hlavne kupatko 3000GT ... z europskych sa mi moc pacil vtedy vw corrado, rover MG F, fiat coupe ci povedzme opel calibra

inak suhlas... za takymito kuskami sa clovek dnes uz otoci skor ako za nejakym novym porschatkom ci nejakym vytunenym masovym bawom ... ale tak to chodi... stare casy su proste nenahraditelne a mnohe auta z tych rokov su dnes velke legendy

PS: za mna 3000GT bolo jedno z naj japonskych aut svojho casu... ked sme sli v 93-tom s rodicmi do talianska v lete tak som sa s nim aj v blave odfotil ... jedno krasne cervene stalo priamo v ulicke dole pod hradom ....a ak najdem oscenovane foto ktore otec iste niekde ma v zalohe tak ho hodim do galerky nech je sranda ... este pridavam aj odkaz na toto moje naj auto od 3 diamantov: https://www.auto.cz/mitsubishi-3000-gt-vyjimecny-sportak-mel-na-musce-i-ferrari-110755

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku