Robotaxíky se už dá svézt i v Německu. A dokonce zadarmo
Samořídící vozy fungující jako autonomní taxi stále zní jako vzdálená budoucnost, někde už však fungují v běžném provozu. Nově si je vyzkouší také v Německu, kde byl oficiálně zahájen první takový projekt.
O spuštění provozu autonomních taxíků se obvykle dočteme ve spojení s městy v Americe nebo Číně, poslední dobou ale také třeba na Blízkém východě. V Evropě také nějaké pokusy probíhají, obvykle ale omezené na pomalu jezdící vozíky někde na kampusech univerzit.
Nově se však v Německu spouští další fáze mnohem ambiciozněji vypadajícího projektu Kira, za kterým stojí železniční společnost Deutsche Bahn a Rhein-Main Transport Association. Pilotní projekt autonomního taxi je podpořen financováním ve výši 2,2 milionů eur (asi 55 milionů korun) od Německého spolkového ministerstva dopravy, s další finanční podporou poskytnutou spolkovou zemí Hesensko.
Využije k tomu šest kusů vozu Nio ES8 první generace, která se vyráběla mezi roky 2018 a 2023. Vylepšený je zde o autonomní systém společnosti Mobileye, která spadá pod Intel. Každý vůz je vybaven devíti lidary, třinácti kamerami a šesti radary, mimo jiné i v nástavbě na střeše. Kamery a lidary zde fungují nezávisle na sobě, takže pokud jeden systém selže, druhý je schopen jej nahradit.
Izraelská firma Mobileye s Nio spolupracuje už od roku 2019 a stejný model, pravděpodobně také s totožným systémem, už byl nasazen do autonomního provozu v USA a Číně. Stejné vozy měly ale od roku 2023 povolení pro testovací provoz na úrovni 4 v rámci projektu Kira také v Německu, dosud však bez možnosti vozit pasažéry.
To se teď mění a první zájemci z řad veřejnosti si již mohou jízdu zarezervovat. Prozatím ve dvou malých německých městech na jih od frankfurtského letiště. Po Langenu a Egelsbachu by měly následovat také některé části většího města Darmstadt. Zájemci se musí zaregistrovat pomocí aplikace Kira a nemusí nic platit, jen se od nich očekává odezva ve formě vyplnění dotazníku. Zatím není přístup ke službě zcela volný a firma schválí nové uživatele po vyplnění údajů v aplikaci.
Během těchto jízd bude v každém autě sedět také řidič, jehož funkcí je pouze hlídat fungování autonomního systému a případně převzít řízení. Nad vozy má dohled také řídící středisko, které je také schopné do fungování vozu zasáhnout. Vozy jezdí po běžných silnicích a mají povoleno dosáhnout rychlosti 130 km/h. Zatím se počítá s provozem do konce roku 2025, ale s možností dalšího prodloužení.
Nejde o jediný podobný projekt v Evropě, stejné vozy již využívá také dopravce Ruter v norském Oslu. Čínské Baidu plánuje spustit své robotické taxíky Apollo Go ve Švýcarsku tento rok a využije k tomu vlastní modely vyvinuté ve spolupráci se značkou Arcfox, spadající do koncernu BAIC.

Zdroj: Kira, Zdroj videa: Kira