Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Roland Berger: Kam se vyvine automobilový průmysl do roku 2025?

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 15. 4. 2011 • 22:05
8
Společnost Roland Berger představila pět hlavních trendů, které budou určovat podobu automobilového průmyslu v roce 2025.

Na základě více než 60 interview s experty, výzkumu a analýzy trhu zjistila společnost Roland Berger, že podobu automobilového průmyslu v roce 2025 bude určovat 5 hlavních trendů. Jsou to geopolitické, demografické a technologické změny, důraz na udržitelný rozvoj a vývoj mobility.

Geopolitické změny způsobí, že po období recese prodej automobilů v regionu střední a východní Evropy poroste až do roku 2025 rychleji než v Brazílii, Číně a Indii, ale přesto pomaleji než v Rusku. Vývoj mobility s rostoucím počtem obyvatel a bohatstvím na brazilském, čínském a indickém trhu přinese do roku 2025 i růst celkové míry motorizace. Střední a východní Evropa a Rusko se v roce 2025 budou blížit evropskému a japonskému standardu.

V roce 2025 bude nejvyužívanější benzin a nafta

I přes očekávaný nárůst zájmu budou v roce 2025 elektromobily tvořit pouze 10 % nově prodaných vozů, dalších 40 % pak hybridy. Motory s vnitřním spalováním budou tedy stále pohánět 50 % nově prodaných vozů. V té době bude také řada vozidel nepřetržitě online, přesto řada řešení inteligentní dopravy zůstane i v roce 2025 pouhou vizí.

Je jisté, že se objeví nové obchodní modely – mobilní systémy, včetně sdílení automobilů, mohou být v roce 2025 realitou. V zemích se stárnoucí populací se však také projeví nedostatek inženýrů a specialistů, který bude mnoha firmám bránit v rozšíření oddělení pro výzkum a vývoj. Mezinárodní firmy upustí od modelu centralizovaného řízení a začnou budovat regionální centra, schopná rychleji reagovat na lokální změny.

Do roku 2025 můžeme očekávat dramatický přesun obchodních a výrobních aktivit do Asie. Kvůli tomu bude v Evropě v ohrožení až 300.000 pracovních míst. Výrazně stoupne poptávka po levných automobilech a předpokládá se, že především u mladší generace klesne důležitost automobilů a tím i míra motorizace ve velkých městech.

Pět hlavních trendů

V geopolitických změnách se odráží čtyři převládající ekonomické a společenské modely. Prvním je evropský model se stagnující populací, ale dynamickým ekonomickým vývojem. Následuje Čína jako v roce 2025 ekonomicky druhá nejsilnější oblast, ale s téměř nejmenším HDP na osobu. Vliv mají i nová ochranná opatření, mezi která patří snižování emisí CO2 a projevuje se i rostoucí poptávka po vzácných materiálech, především pro výrobu elektromobilů.

Demografické změny představuje 16% nárůst populace do roku 2025 a to na 8,1 mld. – z toho 84 % v rozvojových zemích. V regionu střední a východní Evropy dojde k poklesu populace (CZ – 0,01 %, SK – 0,00 %). Střední věk populace překročí 40 let a trendem je další zvyšování (Evropa 46 let, Japonsko 51 let). Vliv má i 30 megaměst s populací nad 10 milionů obyvatel, z nichž je Moskva jediným ve střední a východní Evropě.

Technologické změny zahrnují mimo jiné různé prognózy vývoje pohonných hmot, které ukazují na velké množství možných scénářů pro budoucnost. Důležité bude i snížení hmotnosti automobilů a využití nových trendů, zejména internetu.

Pod pojmem udržitelný rozvoj uvádí tiskové materiály společnosti Roland Berger očekávané snížení emisí CO2 ve východní Evropě o 10 % do roku 2025 a rostoucí podíl energie produkované z obnovitelných zdrojů, který povede ke kolísání cen.

Vývoj mobility má představovat celosvětové zvýšení motorizace. Počet ujetých kilometrů se celosvětově zvýší o 1,7 % (2000-2025), ve východní a střední Evropě o 1,6 %, v Číně o 6,8 % a v Indii o 5,6 %. Odpovědí na poptávku po jednoduchém řešení dopravy se mají stát levné automobily. Celosvětově má mít 75 % automobilů v roce 2025 motor s objemem do 2000 cm3, v regionu východní a střední Evropy to má být dokonce 96 % oproti 86 % v roce 2010. U mladší generace dochází k trendu

demotorizace a automobil u ní klesne na žebříčku priorit ze 7. na 17. pozici.

Roland Berger Strategy Consultants

Společnost Roland Berger Strategy Consultants byla založena v roce 1967 v Německu a patří mezi přední firmy v oblasti strategického poradenství. Prostřednictvím 39 kanceláří (v Praze od roku 1993) ve 27 zemích společnost působí na všech hlavních mezinárodních trzích. V roce 2009 dosáhly tržby společnosti 616 mil. Eur s zhruba 2.000 zaměstnanci. Poradenská společnost funguje jako nezávislé partnerství vlastněné výhradně jejími cca 180 partnery.

Související články

Témata
17. 4. 2011 23:00
Vaření z vody
Tohle jsou plky o ničem. Všechno bude záviset pouze na dostupnosti energií. Ropy bude pořád míň, takže fosilní paliva budou násobně zdražovat hlavně v Evropě, kde je daňové zatížení paliv extrémní a nejvyšší z celého světa. Nové jaderné elektrárny se nebudou stavět, takže tlak na spálení sbytků uhlí v Evropě ještě poroste. Tzv. obnovitelné zdroje nás nevytrhnou, leda za cenu extrémní nestability elektrické sítě.
16. 4. 2011 22:53
Re: U mladší generace klesne důležitost automobilů a tím i m
Zrovna téhle myšlence (že u dnešních mladých klesne míra motorizace) naprosto nevěřím.

Západní svět i přes občasné nevyhnutelné ekonomické krize bohatne a s bohatstvím jde ruku v ruce touha po svobodě a taky po pohodlí a soukromí. A to všechno směřuje jednoznačně k individuální a nikoliv k hromadné dopravě. Podel mého to nezmění ani milion pitomých ekologických kampaní, ani celkem rozumné trendy k omezení zbytečných cest, zejména pracovních. Ano, proč jezdit přes půl Evropy, když se dá jednání vyřešit videokonferencí? To je v pořádku, ale rozhodně to neznamená, že (dnešní) mladí budou chtít méně cestovat i soukromě...

A pokud řekneme ano individuální dopravě a soukromým cestám, musíme ještě mnoho příštích let zároveň říkat ano i osobnímu autu. Možná budou dnešní děti brát auto jako něco samozřejmého, třeba jen málokoho z nich bude za 20 nebo 30 let bavit řídit, třeba už ani sami řídit nebudou nebo nebudou smět. Ale i kdyby auta (nedej Bože!) řídil počítač a poháněl elektromotor ( 8-s ), pořád to budou auta....
15. 4. 2011 21:49
...
Nikdo neví co bude v roce 2025 natož co se bude dít v automobilovém průmyslu...
15. 4. 2011 16:51
Re: U mladší generace klesne důležitost automobilů a tím i m
Krecovy zily, zvetsena prostata.. radsi si uzij dneska >:D
K nadpisu mam to, ze aut je vsude kolem vic a vic, kdejakej hejsek si za par supu bude moct neco koupit. Leda, ze by se mestska jeste trochu zlepsila...
15. 4. 2011 16:23
U mladší generace klesne důležitost automobilů a tím i míra
V 2025 už budu důchodu. Mladí snad budou sedět u compů, budou si muset vydělávat a střádat na důchody, a proto nebudou přeplněné silnice jako dnes. A mě snad zase to ježdění bude činit potěšení jako dříve.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud