Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce (1904-2004) = 100 let luxusu (2. díl)

Ondřej Láník
V prvním „mírovém“ roce 1945 pokračovala výroba teď již proudových leteckých motorů v závodě v Derby, zatímco automobily se přesunuly do Crewe.

První díl najdete zde.

Ernest Hives, nástupce před válkou zesnulého Royce si uvědomil, že předválečný způsob výroby je nadále neudržitelný. Zavedl pásovou výrobu a produkci karosérií tak vzala na sebe automobilka. Jak na tuto novinku zareaguje trh, zvyklý na velkou různorodost karosérií, nebylo v poválečných letech vůbec jednoduché předpovědět. Silver Dawn uvedený v roce 1949, zaznamenal velký ohlas za mořem a nakonec i na domácím trhu. Šlo o první automobil s karosérií výhradně z oceli. V letech 1949-1955 byl vyroben v počtu 785 kusů s motory 4,2 až 4,9 l. Několik exemplářů opatřených na zakázku vyrobenou karosérií je dnes vyhledávaným sběratelským artiklem. Souběžně vznikaly v letech 1947-1959 modely Silver Wright se šestiválcem 4887 cm3, které měly výhradně na zakázku vyrobené karosérie.

Model Silver Cloud I z let 1955-1959 používal motor ze Silver Dawnu, ale měl elegantnější ocelovou karosérii. Celkem vyrobeno 2359 kusů. Druhý Silver Cloud vyráběný v letech 1959-1962 měl stejnou karosérii jako první generace, ale tento vůz dostal konečně nový motor V8 o objemu 6230 cm3. Zde silver_cloud_drop_head.jpg je v otevřeném provedení. Tradičně „dostatečný“ výkon je odhadován na 136 kW při 4500 ot./min. Maximální rychlost 180 km/h. Vyrobeno celkem 2116 ks. Dílčí změny na modelu Silver Cloud III z let 1962-1966 spočívaly v nižší kapotě a dvojitých světlometech. Výkon byl zvýšen na 147 kW a maximální rychlost na 187 km/h. Poslední generace Silver Cloudu bylo vyrobeno 2376 ks.

V letech 1950-1956 vzniklo pro světové prominenty 18 zakázkových osmiválců Rolls-Royce Phantom IV o délce 5,8 m. Jeho nástupci Phantom V a Phantom VI už byli pro každého, kdo na to měl. Mimo jiné s jedním jezdil John Lennon. Mnoho z Phantomů V má karosérii od firmy Mulliner Park Ward postavenou na podvozku s rozvorem 3683 mm. 516 vyrobených automobilů (Phantom V) má techniku modelu Silver Cloud II, motor V8.

Pod kódovým označením Tibet byl dlouhou dobu vyvíjen revoluční Rolls-Royce Silver Shadow. Automobilka jej označuje za nejdůležitější model od uvedení modelu Silver Ghost. Byl to první Rolls se samonosnou karosérií, který nesázel na tradiční (nebo snad dokonce archaické) tvary ostatních poválečných vozů. Technicky šlo také o revoluční automobil. Hydraulický systém udržoval konstantní světlou výšku, elektromotory ovládaly okna, nastavení sedadel i víčko nádrže. Nechyběla ani klimatizace. Osmiválec pod kapotou měl výkon přibližně 160 kW, maximální rychlost 185 km/h. V roce 1977 prošel úspěšný vůz drobnými úpravami vzhledu i techniky. Zlepšila se ovladatelnost, jízdní výkony zůstaly stejné. Modely Silver Shadow se staly nejúspěšnějšími vozy značky Rolls-Royce. Jejich výroby se zastavila na čísle 34611 ks.

Derivátem čtyřdveřového sedanu Silver Shadow se staly dvoudveřová kupé a kabriolety, později přejmenované na Corniche. Automobily ručně vznikaly u firmy Mulliner Park Ward.

Pininfarina navrhl první automobil Rolls-Royce, který dostal kabát mimo mateřskou továrnu. Hranaté a rozložité kupé Camargue ctilo designérské zásady platné pro moderní karosérii poloviny 70.let podvozek byl ale „starý-známý“ z modelu Silver Shadow. Do ukončení výroby v roce 1986 vzniklo 525 kusů. Poprvé u Rolls-Royce byla použita dvouzónová klimatizace.

V roce 1980 se objevil moderní Rolls-Royce Silver Spirit a jeho kolega Silver Spur (lišil se především o 4 palce větším rozvorem). Moderní karosérie ukrývala opět podvozek ze Silver Shadow, tentokrát s upravenou zadní nápravou, představenou v kupé Corniche a Camargue. V 90. letech byla dvojice Silver Spirit a Silver Spur dvakrát modernizována (verze II a III). V letech 1982-1999 vzniklo také 101 prodloužených limuzín silver_spur.jpg (rozvor +42 palců).

Rolls-Royce, symbol luxusu a prestiže, si běžní zákazníci snad nikdy nekupovali. Mezi majiteli jsou přirozeně panovníci mnoha zemí světa. Začněme u královské rodiny (na obrázku je flotila britské královny Alžběty II), Rollsem jezdila monacká princezna Grace , brunejský sultán, mnoho maharadžů, řecký král Konstantin, ruský car Nikolaj II. nebo perský šáh. Také některé světové celebrity si potrpí na britský luxus. Majiteli Rolls-Royce byli John Lennon, Paul McCartney, Frank Sinatra, Muhammad Ali, Peter Sellers, Barbra Streisand, Brigitte Bardotte, Gary Cooper, Alfred Nobel, Ernest Hemingway nebo G.B. Shaw. V luxusním cestování nacházeli zalíbení také Vladimír Iljič Lenin a Leonid Brežněv. V českých zemích je nejznámějším majitelem a velkým obdivovatelem vozu Rolls-Royce podnikatel Fidelis Schlee.

Skutečná novinka v modelové řadě Rolls-Royce přišla až po třiceti letech (od uvedení řady Silver Shadow). V roce 1998 byl představen model Silver Seraph, vyvinutý ve spolupráci s BMW a poháněný motorem BMW V12 5,4 l. Do roku 2001 vzniklo 1570 kusů. V roce 1999 představená verze Corniche sdílela karosérii předchůdce, ale pod kapotu se vrátil motor V8, který díky vyššímu točivému momentu lépe odpovídal charakteru vozu. Do roku 2002 vyrobeno 374 ks.

90. léta znamenala ve světovém autoprůmyslu zásadní přerozdělení sil díky velkým fůzím. Velké automobilky definovaly nové strategické záměry do budoucna a malé automobilky byly stále více tlačeny trhem do slepých uliček. Velké koncerny rozšiřovaly modelové řady oběma směry (viz Daimler Chrysler- nejprve třída A u Mercedesu), když byla v ohrožení prestiž značky byla zavedena značka nová (Smart). Když se naopak prestiže nedostávalo, bylo třeba najít inspiraci ve zlatém věku automobilu (Maybach). Na prémiovou značku Rolls-Royce si brousili zuby BMW a Volkswagen. Po urputném souboji byly nakonec značky Rolls-Royce a Bentley v červenci 1998 rozděleny, BMW získala velmi cennou značku Rolls-Royce pro výrobu automobilů (vedle toho jsou samostatně vyráběny letecké motory Rolls-Royce). Volkswagen odešel ze souboje s celou výrobní a vývojovou kapacitou v Crewe a se značkou Bentley. BMW začalo na zelené trávě stavět novou továrnu v Goodwoodu, Rolls-Royce Phantom vyvíjel a vyrábí nový tým lidí.

Velkou událostí v historii značky se stala premiéra dalšího nového modelu - Rolls-Royce Phantom - na počátku roku 2003. Britským „nejlepším automobilům na světě“ začala vyrůstat nová konkurence v obnovené značce Maybach a bylo tedy třeba přijít s dalším trumfem. Tento automobil již byl schopen dostát cílů, které měl Henry Royce. V jednom z rozhovorů kdysi řekl: „Chci vyrábět nejlepší automobily na světě bez ohledu na cenu a prodávat je těm, kteří dokáží ocenit kvalitní zboží a jsou schopni a ochotni je také zaplatit.“

Podrobný popis Rolls-Royce Phantom najdete zde.

Ondřej Láník