Rolls-Royce Ghost – Nejmodernější a nejrychlejší
Premiéra nového Rolls-Royce je v segmentu luxusních automobilů vždy doslova událostí desetiletí. Automobilka dokonce na několik let zcela rezignovala na výrobu sedanů a zaměřila se jen na limuzínu Phantom, pro rok 2010 ale přichází nový Ghost.
Jméno Ghost nebylo vybráno náhodně, naopak je odkazem k samotným počátkům automobilky, konkrétně slavnému modelu Rolls-Royce Silver Ghost, který byl v roce 1906 považován za nejlepší automobil světa. Tato paralela může znít poněkud pompézně, skutečností ale je, že nový Ghost se stane nejvýkonnějším, nejrychlejším a technicky nejpropracovanějším Rollsem všech dob.
Linie vozů, které můžeme považovat za předchůdce Ghostu, je dlouhá. Skutečností ale je, že na tradici modelů, které se po desetiletí prodávaly souběžně pod značkami Rolls-Royce a Bentley, dnes více navazuje dříve sesterská a nyní konkurenční automobilka sídlící v Crewe. Přesto nalezneme řadu starších Rollsů, které nesou společné geny s Ghostem, jmenovat můžeme například Silver Cloud z padesátých let nebo poslední dvě modelové řady, než se značka dostala do vlastnictví BMW.
Zajímavostí je, že za posledních 30 let nedošlo k žádnému zásadnímu růstu luxusních sedanů. Pokud srovnáme Ghost se Silver Spur, vyráběným ve čtyřech generacích mezi lety 1980 a 1998 jako nástupce kultovního Silver Shadow, zjistíme, že novinka je pouze nepatrně vyšší a má delší rozvor náprav. Mimochodem Silver Spur (a jeho kratší verze Silver Spirit a další příbuzné modely) byl posledním Rollsem, který měl slavný osmiválcový motor o objemu 6,75 litru. Tato modelová řada se navíc stala svědkem doby, kdy Bentley postupně získal prodejní převahu nad Rollsem. Jeho nástupce Silver Seraph se vyráběl jen čtyři roky a v podstatně menších počtech. Pod kapotou měl dvanáctiválec BMW o objemu 5,5 litru.
Rolls-Royce Ghost - srovnání s předchůdci + Phantom | ||||
Model | Ghost | Silver Seraph | Silver Spur | Phantom |
Výroba | od 2010 | 1998-2002 | 1980-1998 | od 2004 |
Délka [mm] | 5399 | 5390 | 5395 | 5834 |
Šířka [mm] | 1948 | 1930 | 1914 | 1990 |
Výška [mm] | 1550 | 1515 | 1485 | 1632 |
Rozvor [mm] | 3295 | 3116 | 3161 | 3570 |
Poh. hmotnost [kg] | 2940 | 2302 | 2473 | 2485 |
Jediným přímým konkurentem je Bentley, konkrétně nový Mulsanne, který se začne prodávat v polovině roku 2010. S novým modelem se ale dříve sesterská značka vzdává přímé konfrontace s Rollsem – zatímco předchozí Arnage byl až na motor a označení prakticky shodný se Silver Seraph, Mulsanne je téměř o 20 cm delší. Bentley tak částečně kompenzuje také chybějící velký model, který by se postavil Rolls-Royce Phantom, a dává větší prostor čtyřdveřovému Continental Flying Spur. Ten ale nemůže úplně uspokojit majitele tohoto typu vozů, ať už menším důrazem na individualitu, velkou technickou provázanost s vozy Audi a Volkswagen nebo o celých 20 cm kratším rozvorem. Ve skutečnosti se tak cílové skupiny jmenovaných modelů překrývají, ale zcela nesplývají.
Z běžných značek se může Rolls-Royce a Bentley postavit jedině Mercedes-Benz třídy S, konkrétně ve své vrcholné verzi S 600L, případně S 65 AMG. Jen pro úplnost uveďme i Maybach 57 – s délkou 5,7 metru a rozvorem 3,39 metru je už spíše konkurentem pro Rolls-Royce Phantom, ačkoliv vymezení skupin konkurentů není mezi luxusními vozy tak jednoznačné jako v nižších segmentech.
Rolls-Royce Ghost - srovnání s konkurencí | ||||
Značka, model | Rolls-Royce Ghost | Bentley Mulsanne | Mercedes-Benz S 600L | Bentley Continental Flying Spur |
Délka [mm] | 5399 | 5562 | 5226 | 5290 |
Šířka [mm] | 1948 | 1926 | 1871 | 1976 |
Výška [mm] | 1550 | 1526 | 1479 | 1475 |
Rozvor [mm] | 3295 | 3266 | 3165 | 3065 |
Rozchod vpředu [mm] | 1622 | 1605 | 1600 | 1623 |
Rozchod vzadu [mm] | 1660 | 1651 | 1606 | 1607 |
Samonosná ocelová karoserie je o 430 mm kratší (rozvor kratší o 275 mm) než u Phantomu, přesto nabízí téměř stejný vnitřní prostor. Při vývoji byla věnována velká pozornost tuhosti skeletu, při jeho výrobě je provedeno 4,9 metru plošných svárů 6988 bodových svárů. Z důvodu dobrého odhlučnění odděluje motor od prostoru pro cestující dvojitá ocelová stěna. Ta je z velké části vyráběna ručně a také je do karoserie ručně umístěna, aby byla zajištěna co nejvyšší kvalita montáže a kontrola výsledku. Na výrobě každého vozu se podílí přes 60 lidí a dva tisíce jednotlivých úkonů jim zaberou nejméně 20 dní.
V rámci montáže putuje Ghost do lakovny, jediné části výrobní linky, kterou sdílí s Phantomem. Karoserie má ochranný protikorozní film nalakovaný základovou barvou, barevným lakem a dvěma vrstvami bezbarvého laku. Po nanesení každé z těchto pěti vrstev je karoserie ručně opískována a svrchní vrstva se na závěr ručně pět hodin leští. Celý proces v lakovně proto trvá dohromady sedm dní.
Kočár pro aristokrata
Design pracuje s naprosto stejnými prvky, jaké má Phantom. Segment luxusních vozů není vhodným místem pro experimenty a módní výstřelky, a tak zákazníci spíše ocení značnou stylistickou příbuznost. Odlišení proto kromě kompaktnějších rozměrů zajišťují především oblejší linie a sportovnější profil.
Nejvíce odlišností odhalí čelní pohled. Ghost má nižší a oblejší příď, která je více skloněná – i díky tomu se může pochlubit součinitelem aerodynamického odporu 0,33. Přepracování se dočkala také charakteristická maska chladiče, která už se netyčí jako samostatný prvek, ale je oblejší a plně zapuštěná do tvarů přídě. Místo dvojice kulatých světel pro denní svícení zaujaly modernější světelné diody. Dynamičtější tvary mohou být na přání zdůrazněny kapotou s povrchovou úpravou Silver Satin.
Ghost dostal hladké boky narušené jen logy na předních blatnících a decentním prolisem ve spodní části, společným s Phantomem. Od většího sourozence pak Ghost přebírá dveře otevírané proti sobě a boční okénka v zadních sloupcích. Samotné sloupky jsou ale štíhlejší a plynule přecházejí do zadních partií, kterým dominuje vysoký nárazník a koncová světla, v nichž se propojují linie z profilu.
Uvnitř vládne nejjemnější kůže. Na jeden vůz je potřeba osm kůží, pro barevné sladění interiéru jsou proto kůže na jedno auto zpracovávány a barveny vždy současně. Na odstraňování drobných kazů se používá laser. Stejná péče je věnována i zpracování kořenového dřeva, které pochází vždy ze stejného stromu. Je tak zaručena stejná barva a kresba všech částí interiéru.
I interiér pracuje s designovými motivy Phantomu. Je střídmější v použití dřeva, dojem maximálního luxusu naopak navozuje velkými hladkými plochami výdřeva a koženého čalounění. Podle tradic automobilky chybí na přístrojovém štítu otáčkoměr, jeho místo zaujímá výkonoměr – ukazatel aktuálně dostupného výkonu. Palubní deska se naopak neobejde bez tradičních analogových hodin. Displej multimediálního systému je ukryt pod dřevěným výklopným krytem.
Zadní sedadla jsou umístěna až mezi sloupky. Tato pozice dává cestujícím větší prostor a zároveň lepší komfort cestování. Na přání mohou být zadní sedadla oddělena a být vybavena masáží funkcí. Samozřejmá je možnost ze zadních sedadel ovládat vše, co nesouvisí s řízením vozu, například 600Wattové 10kanálové audio nebo infotainmentový systém s LCD obrazovkami v opěradlech předních sedadel. U Rollse ale mysleli i na takové detaily, aby ze zadních sedadel bylo pohodlně vidět na sošku Spirit of Ecstasy. Na rozdíl od Phantomu ale není podlaha před zadními sedadly rovná.
Ghost dostane celou řadu elektronických bezpečnostních systémů. Mnohem zajímavější je ale extrémně citlivé vzduchové odpružení. Jeho senzory reagují i na pohyb cestujících uvnitř vozu a neustále provádí výpočty, aby tyto změny neovlivnily komfort jízdy. Řídící počítač současně s tím každých 2,5 milisekundy propočítává zatížení tlumičů a upravuje jejich charakteristiku. Další z funkcí systému je automatické snížení vozu o 25 mm pro snadnější nastupování.
V12, poprvé s přeplňováním
S vypuštěním slova Silver z názvu končí doba, kdy byly výkony Rollsů skutečně jen dostatečné, jak kdysi uváděly firemní brožury. Tato vlastnost nikdy nepředstavovala zásadní nevýhodu, naopak pohodový charakter jízdy a stejně pohodové jízdní výkony k Rollsům téměř odjakživa patřily. Moderní provoz klade na auta ale jiné požadavky a výkonová rezerva je nutností. Zatímco v posledních letech výroby Silver Spur dostal k osmiválci turbodmychadlo a výkon vzrostl na 300 koní a Silver Seraph měl podobně silný atmosférický dvanáctiválec, nový Ghost kombinuje oba konstrukční principy.
Rolls-Royce Ghost - technické údaje | |
Motor | 6,6 V12 |
Převodovka | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 6592 |
Válce/ventily | 12/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 420/5250 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 780/1500 |
Maximální rychlost [km/h] | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 13,6 |
Nový dvanáctiválcový motor disponuje všemi výdobytky moderní techniky – má přímé vstřikování paliva, čtyři ventily na válec a jejich variabilní časování. Přeplňování zajišťuje dvojice turbodmychadel, každé pro jednu řadu válců. Nejvyšší výkon je 420 kW při 5250 min-1 (atmosférický 6,75 V12 ve Phantomu má 338 kW). Maxima točivého momentu 780 Nm motor dosahuje už při 1500 min-1, plný potenciál motoru je tak dostupný téměř kdykoliv. Přenos momentu na zadní kola zajišťuje elektronicky řízená osmistupňová automatická převodovka ZF. Základní koncepce pohonného ústrojí je proto shodná s BMW 760iL.
Výsledkem velkoryse dimenzovaných parametrů motoru je navzdory vysoké pohotovostní hmotnosti akcelerace na 100 km/h za 4,9 s a kilometr s pevným startem v čase 23,1 s. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. O zastavení se starají brzdy s větranými kotouči o rozměru 410x36 mm vpředu a 402x30 mm vzadu. Silná brzdová soustava je nutností také z důvodu vysoké provozní hmotnosti, která dosahuje stěží uvěřitelných 2940 kg.