Rolls-Royce se vrací ke kořenům, zákazníkům postaví auto na míru
Díky nové platformě Architecture of Luxury jsou možnosti téměř neomezené a vše se bude odvíjet od přání zákazníka.
Vzpomínáte si na Rolls-Royce Sweptail? Jedinečný vůz, který vznikl unikátní přestavbou modelu Phantom Coupé na přání jednoho zákazníka, se ve své době stal zřejmě nejdražším autem na světě. Kromě toho se mu ale podařila ještě jedna věc. Automobilka totiž díky němu obnovila svou karosářskou divizi, která tak bude opět nabízet stavbu auta podle přání zákazníka.
Bližší detaily bychom se měli dozvědět až časem, automobilka ovšem dodává, že její karosářská divize nabídne zákazníkům možnost vydat se za běžná omezení a prozkoumat téměř neomezené možnosti. Na vozech postavených na zakázku by totiž mělo být téměř všechno unikátní, tedy s výjimkou pohonného ústrojí a platformy.
Přitom právě platforma s označením Architecture of Luxury by měla být jedním ze zásadních prvků, díky kterým se Rolls-Royce může vrátit ke stavbě aut na míru. Platforma má totiž čtyři pevné body, mezi kterými ale může být vzdálenost, jakou si designéři nebo technici usmyslí. Natahovat, zmenšovat nebo jinak upravovat lze podlahu, výztuhy, přepážky i prahy.
Nová platforma by tak měla umožnit vytvoření prakticky jakéhokoliv tvaru karoserie, jaký si zákazník dokáže představit. Jediná omezení by přitom měla vycházet ze základních designových a technických požadavků. Díky nové platformě by se tak stavba vozů na zakázku mohla přiblížit minulosti, kdy si zákazníci objednávali pouze tzv. „rolling chassis“ (tedy vybavený podvozek), na který si nechávali vytvářet karoserie na míru od různých karosáren.
Přechod na samonosné karoserie znamenal pro většinu automobilek a karosáren nabízejících tyto služby stopku, protože už nešlo doručit pouze samostatné šasi. K tomu ostatně došlo v roce 1965 také u značky Rolls-Royce, kde Silver Shadow v té době nahradil starší Silver Cloud. Ve spolupráci s karosárnou H.J Mulliner však Rolls-Royce nabízel unikátní karoserie pro model Phantom VI až do roku 1993.

Zajímavostí přitom je, že ani v minulosti neměli zákazníci volné ruce při návrhu ideálního tvaru karoserie. Automobilka totiž trvala na ponechání přesné vzdálenosti mezi chladičem a přední přepážkou kabiny, což mělo zajistit vždy jasnou charakteristiku skutečných modelů Rolls-Royce.
Jak budou vypadat moderní vozy z karosářské divize Rolls-Royce, to se teprve ukáže. Už teď jsme ale zvědaví, kolik zákazníků vlastně obnovený program přiláká. Automobilka ovšem očekává zájem i díky tomu, že každý jeden vůz vyrobený v prvním čtvrtletí tohoto roku obsahoval něco unikátního. Od stolků, přes výkonné audio či televizní systémy až po různé dekorace. Zákazníci Rolls-Royce navíc nepatří k těm, kteří by se museli krotit kvůli finančním limitům.