Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor: Karel Abraham vs. Lukáš Pešek - Dva soupeři v MotoGP

Michal Štěpanovský
Diskuze (5)
V mistrovství světa jezdili ve stejné třídě pět sezon. Teď se Karel Abraham a Lukáš Pešek potkají znovu – v MotoGP, královské třídě mistrovství světa silničních motocyklů.

Pojedou v MotoGP prvním rokem na strojích specifikace CRT (prototypový rám a motor z produkčního základu). Abraham strávil předchozí dva roky za řídítky speciálu Ducati. Pešek v sedle CRT v MotoGP debutuje.

Co všechno o sobě víte?

Karel: Nejsme velcí kamarádi, to v našem sportu nejde. Lukáš je bezpochyby výborným jezdcem, proto je taky v MotoGP. A nesmíme nezapomínat, že ve třídě 125 dokázal v roce 2007 vybojovat konečné čtvrté místo v mistrovství světa.

Lukáš: Bez debat je to rychlý závodník se spoustou zkušeností včetně MotoGP. Zatím asi bude rychlejší než já.

Poradíte něco svému rivalovi?

Karel: Aby psychicky ustál všechno kolem sebe a nedělal chyby. Jde o každý bod. Pedrosa by to v loňském boji o titul mohl potvrdit.

Lukáš: Když jsem o sekundu na jeden okruh pomalejší, nemohu mu radit.

Považujete ho za běžného soupeře, nebo je ve hře prestiž lepšího Čecha?

Karel: Jde o klasického soupeře, jako tomu bylo ve třídách 125, 250 a Moto2. Ovšem teď bych byl nerad druhým Čechem, i když z toho neplyne žádná výhoda. Prestiž je ve hře.

Lukáš: Myslím, že na tenhle souboj se těší spousta lidí kolem nás. Nikdy nechci být tím druhým, ale reálně řečeno to tak asi zatím bude.

Je těžké obstát v mistrovství světa?

Karel: Ohromně, to si asi málokdo představí. Každý, kdo tam jede, to umí. Získávat setiny sekundy převahy stojí strašně moc přemýšlení při naladění motorky, fyzického vypětí i rizika při samotné jízdě.

Lukáš: V první řadě musíte mít kolem sebe lidi, kteří vám pomohou dostat se mezi nejlepší do mistrovství světa. Pak je to každodenní tvrdá fyzická práce a příprava po všech stránkách. Jakmile se roztočí kolotoč závodů, už se vezete na vlně, kterou zvládáte, protože víte, o čem to je.

Dá se MotoGP přirovnat k F1 na dvou kolech?

Karel: Formule 1 nemá adekvátního soupeře na čtyřech kolech, jako má MotoGP do jisté míry konkurenta ve světovém šampionátu superbiků. Tak jako tak je MotoGP jedničkou.

Lukáš: Laicky řečeno v motocyklovém světě není nic významnějšího než MotoGP.

Máte respekt ke hvězdám jako Rossi, Lorenzo nebo Pedrosa?

Karel: Jsou mezi nimi lidské rozdíly. Záleží na tom, jak si s kým sednete jako člověk. Určitý respekt k nim mám, ale na závodním okruhu si samozřejmě jdu tvrdě za svým.

Lukáš: Nikdy nebudeme tam, kde jsou oni. Když je potkáte v zákulisí, chovají se jako normální lidé, kteří vás pozdraví. Nebo taky ne. Na závodním okruhu to neřešíte.

Nemrzí vás, že třeba Španěl Marc Marquez má coby velká naděje kariéru „nalajnovanou“?

Karel: Bezpochyby je to ohromný talent, který má kolem sebe všechno, co potřebuje. Vše se mu podřizuje. Změnilo se kvůli němu dokonce i pravidlo, že jezdec v MotoGP nesmí v prvním roce startovat v továrním týmu. To mě trochu zlobí.

Lukáš: Dotáhl to daleko, ale jde o výjimku. Když se podívám na lidi třeba z Itálie nebo Španělska, kteří měli naplánovanou kariéru, a já je umím porážet, nemám z toho špatný pocit. V životě je na tom mnoho lidí hůře než já, který se bavím sportem.

Co je pro zvládnutí závodního stroje nejdůležitější?

Karel: Na rozdíl od ducati můžu motorce konečně zase věřit. Ducati byla raketa, takže u CRT si na rychlost zvykat nemusím.

Lukáš: Na každé motorce musíte najezdit spousty kilometrů, abyste ji dokázali poznat. Zatím pořád kroužím, chybí mi spousta kilometrů a mám na to bohužel málo času. Už jenom poslední test v Jerezu a pak závody. Neumím teď říci, jestli zvládnu motorku po třech, pěti, nebo více závodech. Učit se v závodě je mnohem složitější než při testech.

Jak byste charakterizoval motocykl CRT?

Karel: Má hodně blízko k tomu, co můžete potkat na silnicích. Na rovinkách je o něco pomalejší než speciál MotoGP.

Lukáš: Solidní zrychlení, dobře brzdí. Je to vcelku malá motorka, u níž se za žádných okolností nekroutí rám.

Měl jste někdy strach?

Karel: Nazval bych to zdravý strach nebo respekt, aby člověku nespadly klapky a nedělal hlouposti. Pravda je, že se občas taky leknu, když motorka udělá to, co zrovna nečekám.

Lukáš: Až ho poprvé dostanu, přijedu do boxu a řeknu všem, že na to už nikdy nesednu.

Kdo získá titul mistra světa v MotoGP?

Karel: Favoritem je Jorge Lorenzo, loni dokončil všechny závody na stupních vítězů. Jemu bude konkurovat Dani Pedrosa. Občas mívá smůlu, kterou sám neovlivní, ať je to závada nebo ho někdo trefí. Výraznou postavou bude nováček Marc Marquez, který vyhraje nějaký závod,

ale na titul to ještě nebude.

Lukáš: Z mého pohledu jednoznačně Jorge Lorenzo. Neznám nikoho, kdo je natolik špičkový, komplexní, vyrovnaný a po všech stránkách odolný jezdec jako tenhle obhájce titulu. Vždyť loni buď závod vyhrál, nebo dojel druhý.

Na jaké umístění si troufáte?

Karel: Chtěli bychom být v týmu spokojeni jako v první sezoně MotoGP 2011. Mými největšími soupeři budou Randy de Puniet a Aleix Espargaro v hodnocení CRT, kde si to s nimi chci rozdat o první místo.

Lukáš: Budu rád, když nebudu poslední, ale to si dělám trochu legraci. Mám s motorkou MotoGP zkušenosti jen z několika stovek kol. Takže musím pořád bojovat. Uvidíme, jak se bude situace kolem mě vyvíjet.

Je těžší jezdit v civilním provozu v autě, nebo na motocyklu?

Karel: Určitě na motorce. Nemám obavu z vlastní chyby, ale nikdy nevíte, co udělá druhý.

Lukáš: To si netroufám posoudit. V civilním provozu totiž jezdím výhradně autem.

Karel Abraham
Narozen 2. ledna 1990
Výška/váha 180 cm/68 kg
Debut v MS Španělsko 2005
Starty (celkově/MotoGP) 123 (30)
Body 372 (123)
Vítězství 1
Stupně vítězů 2
Pole position 0
Nejrychlejší kolo 1
Nejlepší výsledek v závodě 1. ve Valencii 2010 (Moto2)
Nej. výsledek v MS 10. v MS 2010 (Moto2)
Tým Cardion AB Motoracing
Motocykl ART
Přezdívka Abája
Lukáš Pešek
Narozen 22. listopadu 1985
Výška/váha 178 cm/62 kg
Debut v MS Španělsko 2000
Starty (MotoGP) 118 (0)
Body (Moto2) 507 (0)
Vítězství 2
Stupně vítězů 9
Pole position 3
Nejrychlejší kola 4
Nejlepší výsledek v závodě 1. v Číně a Austrálii 2007 (125)
Nejlepší výsledek v MS 4. ve 125 (2007)
Tým Came IodaRacing Project
Motocykl Ioda-Suter
Přezdívka Česílko

Vědomostní souboj Abraham vs. Pešek

1. Vyjmenujte alespoň tři z pěti nejprodávanějších značek motocyklů v Česku za rok 2012. (Honda, Yamaha, Maxon, Kymco, Piaggio)

Abraham: Honda, Yamaha. A další? Mohl by to být nějaký skútr nebo Japonec. Zkusím Piaggio.

Pešek: Určitě tam patří Honda a Yamaha, v tomhle pořadí. A viděl bych to na nějaké skútry. Bez pořadí Piaggio, Kymco.

2. Kdo získal v roce 2012 tituly v jednotlivých kubaturách MS? (Moto3: Sandro Cortese, Moto2: Marc Marquez, MotoGP: Jorge Lorenzo)

Abraham: Snadná otázka. V MotoGP to byl Lorenzo, Marquez a v objemově nejslabší Cortese.

Pešek: Když to vezmu od nejslabší kubatury, Cortese, Marquez a Lorenzo.

3. Jaké místo obsadil Karel Hanika v Red Bull Rookies Cupu 2012? (Třetí v konečném pořadí)

Abraham: Třetí, to vím bezpečně.

Pešek: Myslím, že byl na stupních, ale nevyhrál. Takže říkám třetí.

4. Kdy musí mít motocyklista v provozu přilbu? (Vždycky)

Abraham: Vždycky, když vyjede.

Pešek: Pokaždé, když vyjede na silnici.

5. Co dělá bývalý dvojnásobný mistr světa MotoGP Casey Stoner? (Jezdí v Austrálii šampionát Supercars V8 Series)

Abraham: Říkal, že bude jezdit cesťáky V8, a myslím, že to tak je.

Pešek: Jezdí v Austrálii seriál s okruhovým autem.

6. Kolik stojí roční dálniční známka v České republice? (1500 Kč)

Abraham: Patnáct set, bez diskusí.

Pešek: Určitě patnáct set.

7. Kolik je druhému z vás let? (Karel Abraham – 23 let, Lukáš Pešek – 27)

Abraham: No, pětadvacet mu už bylo, takže bych řekl šestadvacet.

Pešek: Řekl bych čtyřiadvacet. Nebo méně?

Jezdci nezaváhali u druhé, čtvrté, páté ani šesté otázky. Neutekl jim nárůst prodeje skútrů, u třetího dotazu trvalo zaváhání pár vteřin. O rok se netrefili v odhadu druhého. Slovy čísel řečeno: dopadlo to 6:6.

Foto: Mpafoto.com, Motogp.com

Michal Štěpanovský
Diskuze (5)
Avatar - flyboyeda
31. 3. 2013 17:59
Hodně štěstí kucí
;-)
31. 3. 2013 17:02
Re: V současné době máme v ČR dva druhy motocyklových závodn
To je na velmi dlouhou diskuzi (a tu nechci absolvovat). Nechtěl jsem, aby z mé reakce vyznělo, že dřív všechno špatně, nyní všechno dobře. SVAZARM pamatuji velmi dobře, ale nemám pocit, že by jsme ztratili nějakou hodnotu s jeho zrušením.

Současný "model" závodění je celosvětový vývoj, do něj patří jak tatínci s prachama, tak i sponzoři, dokonce i výrobci, majitelé přenosových práv a nevím co ještě.

Aby někdo byl první, na to ale nestačí všechny prachy světa. Zrovna jako nestačí jen talent. Bez skloubení obojího spolu s osobními morálně volními vlastnostmi jezdce a i lidí v týmu, se dnes těžko může v závodech někdo umisťovat stabilně na bedně.

Někomu může stačit, že se jeho logo na motorce nebo autě objeví v závodě a v TV přenosech, bez větších ambicí na výsledek. Vyhrávat pak stojí mnohokrát víc peněz - jak za techniku, tak za jezdce.

Reprezentují vlast, ale už ne tak moc, jako dřív. (Tak jsem to taky nahoře napsal.)
31. 3. 2013 16:29
Re: V současné době máme v ČR dva druhy motocyklových závodn
Nemůžu souhlasit s tím, že dřív bylo všechno špatně a teď je všechno dobře. Co třeba takový Svazarm? Pamatujete? Ten byl zrušen a veškerý jeho majetek rozkradlo pár šmejdů. Takže dnes už se o mladé talenty nestará nikdo a to nejen v motoristickém sportu.
Jde o to, že jezdec by měl rozumnět motorkám a umět je řídit. Tyto schopnosti vyhrávají závody. Že je jezdcův otec pracháč, dobrý manažer, a synka do závodů protlačí, to mu moc nepomůže ve chvíli, kdy ho talentovanější konkurenti na podobné technice předjíždí.
A pořád platí, že jezdec reprezentuje svoji zem i když třeba ne oficiálně jako dřív, proto taky se na naše závodníky chodíme dívat na okruh :-)
31. 3. 2013 14:28
Re: V současné době máme v ČR dva druhy motocyklových závodn
To, že nechceš vytahovat dobu před rokem 89, děláš jen dobře.

A měl jsi touto větou skončit. Cokoliv jsi napsal po ní je špatně. Každý, kdo se závodění na motorkách, zejména silničních, v době před rokem 1989 přiblížil, ví, že to nebylo tak idealistické a idylické, jak píšeš. Jestli byly nějaké motokluby, kde by závodil každý bez ohledu na to, kolik měl peněz vlastně ani nevím. Vím ale jistě, že nikdo nikam moc nepostoupil a těch pár bílých vran, které v ČSSR jezdilo a nějak i vyniklo, si muselo opatřit alespoň z části konkurenceschopnou techniku víceméně svojí - soukromou. A za prachy. Většinou za svoje.

Technicky byly naše motorky na světové úrovni naposled když ještě závodil Vondřich.

A dnes ? Ať si každý jezdí na čem chce a jak chce. Reprezentuje sebe a své schopnosti, jak jezdecké tak třeba i manažerské. To už tak moc neplatí, že v těchto sportech se reprezentuje rodná vlast jako dřív.
31. 3. 2013 14:08
V současné době máme v ČR dva druhy motocyklových závodníků,
ti první mají talent, ti druzí zase bohaté a vlivné rodiče. Takže jsme v mezinárodním soupeření zcela bez šance.
Nechci vytahovat dobu před rokem 89, ale tehdy byl výběr talentů skutečně řešen - v motoklubech mohl začít závodit v nižších kubaturách každý, bez ohledu na to kolik měl peněz. Všichni soupeřili mezi sebou na shodných strojích. Ti nejlepší potom postupovali výše a ti nejlepší z nejlepších nás reprezentovali na mezinárodních soutěžích. Rozhodoval jen talent a výsledky. Žádné protěžování, žádní sponzoři. A potom jsme vyhrávali. Jasně, i technicky byly naše motorky na světové úrovni. A dnes? Je to bída, naši reprezentanti dělají jen křoví a nevypadá to, že by se to mělo zlepšit. Není divu, když do vyšších kubatur přestupují paradoxně i přesto, že v nižších nedokázali uspět...