Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s legendou rallye Miki Biasionem: Měli jsme to snažší než současní jezdci

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Na přelomu osmdesátých a devadesátých patřil Miki Biasion k nejvýraznějším postávám rallye. Dvojnásobný mistr světa přicestoval nedávno do České republiky.

Můžete srovnat současné jezdce se soupeři před třiceti a více lety?

Když jsem v osmdesátých letech začínal, bylo mnohem jednodušší být profesionálem. Dalo se snadno sehnat dobré auto, všechno kolem závodů bylo mnohonásobně levnější. Tehdy neexistovalo tolik jezdců jako nyní. Před pětatřiceti lety bylo jen patnáct profesionálních pilotů.

Co je nutné kromě schopnosti řídit, aby se člověk stal špičkovým závodníkem?

Potřebujete mít mentální sílu odolávat tlaku, být dravec, zdravě agresivní. Musíte znát do detailu své auto. Hodně trénovat. Pokud to všechno zvládáte, existuje šance stát se dobrým závodníkem. Spousta mladých a talentovaných jezdců však na sobě nepracuje natolik intenzivně, aby nadání zhodnotila. Výběr je snadný – buď půjdete na diskotéku, nebo budete makat.

Domníváte se, že zákaz motorově extrémně silných speciálů skupiny B v roce 1986 byl správný?

Bylo to velice špatné rozhodnutí. Dodnes s ním nesouhlasím. Měl jsem hodně přátel, kteří závodili s těmito auty a uměli to. Ano, vozy byly hodně silné, ale snažili jsme se pracovat na bezpečnosti. Bohužel nám mezinárodní federace nedopřála čas.

Myslel jste jako jezdec opravdu také na bezpečnost?

Pochopitelně ji vnímáme jako myšlenku. Ovšem mladí se na věci dívají jinak a riziko si tolik nepřipouštějí.

Měl jste někdy v závodním autě strach?

Člověk musí znát svůj limit a normálně se pohybovat pod ním. Musí však také správně odhadnout, kdy riskovat. Bez toho nemůže vyhrát.

Čím jezdíte v civilu?

Převážně Jeepem Grand Cherokee. Bývám disciplinovaný, občas trochu rychlejší řidič.

Byly mezi jezdci dříve pohodovější vztahy?

Určitě. Nás byla skupina patnácti až dvaceti profesionálů, kteří cestovali na soutěže po celém světě. Bydleli jsme ve stejných hotelech, navštěvovali shodné restaurace. Stávalo se, že jsme byli společně i tři týdny v měsíci. Znali jsme se mnohem lépe než nyní.

Má současná světová rallye charismatickou osobnost?

Je složité říci, proč byl Sebastien Loeb nejlepší. Byla to fantasticky dlouhá doba, kdy vládl. Je obtížné pochopit, proč ho nikdo nebyl schopen porazit.

Současný mistr světa Sebastien Ogier je nyní v podobné pozici. Neustále to však musí dokazovat, protože dostat se na Loebovu úroveň je nesmírně obtížné. V příštím roce mu navíc bude šlapat na paty hodně mladých jezdců, zejména z Finska.

Mají současné automobilové soutěže ve srovnání s jinými sporty dostatek publicity?

Před několika lety to bylo horší, tehdejší vozy nebyly příliš pohledné. S novými pravidly získala auta větší sílu. Show kolem soutěží dostala jinou tvář.

Lidé mají tento sport rádi a nové speciály je oslovují vzhledem i rychlostí. Popularita stoupla také díky sociálním sítím a internetu. Můžete sledovat rallye z domova a je to mnohem jednodušší.

Opravdu se vám nová generace WRC zamlouvá?

Jsem příjemně překvapený a nadšený. Auta jsou fantastická a rychlá. Pravidla dovolují jezdcům hodně skákat a dělat věci, které se divákům líbí. Dovolují jít více na hranici možností. Na pohled vypadají úžasně a mám z toho radost.

Proč nemá Itálie v současné době žádného pilota v absolutní špičce mistrovství světa?

Vůbec nechápu, proč tady není druhý Biasion. Bohužel současná ekonomická situace nepomáhá zrodu nových jezdců. Rallye není tolik populární jako okruhový sport. Je těžké najít sponzory a investovat peníze do talentovaných jezdců, kteří tak mají smůlu.

Co víte o českých jezdcích?

Znám Jana Kopeckého, který je velmi rychlý. Nejenom v České republice, ale v celé Evropě. Letošní sezona byla pro něj velice dobrá. Rád bych ho viděl na předních světových příčkách.

S automobilem a kamionem jste odstartoval desetkrát na Rallye Dakar. Už vás neláká?

Jsem rád konkurenceschopný, ale bohužel v mém věku už to není dost dobře možné. Jako manažer bych hledal rychlejší a mladší piloty. Ano, chtěl bych si ještě někdy Dakar zkusit, mám s těmito závody hodně zkušeností. Myslím si však, že už se mi nikdo neozve. Ale třeba ještě někdo zavolá.

Které kategorie motoristického sportu se vám líbí?

Moc rád sleduji závody cestovních vozů, protože je to kontaktní sport a dá se hodně bojovat. Současně jsou dobré pro výrobce automobilů jako základ pro vývoj. Aktuální formule 1 je trochu nudná. Líbil se mi rallyekros, ale bohužel se stěhuje z klasických tratí na asfaltové okruhy, místo aby byl tam, kde je více šotoliny a skoků i kontaktů.

Co říkáte na boom elektrovozů?

Nejsem si vůbec jistý, zda je budoucnost motoristického sportu v elektrickém pohonu. Na druhou stranu se dají pořádat závody ve velkých městech, což je dobré pro sponzory.

Máte čas odpočívat?

Mám pořád hodně práce. Hodně testuji pneumatik pro společnost BF Good rich, renovuji staré rallyeové vozy, speciálně se zaměřuji na lancie a fiaty.

Rád vyhledávám poškozená auta s dokumenty a dávám je zpátky dohromady.

Užil jste si pobyt v České republice?

Byl jsem tady poprvé před patnácti lety, pak před čtyřmi roky. Zdejší lidé jsou pracovití a spokojenější. Zamlouvá se mi vaše mentalita.

Co říkáte na Setkání mistrů?

Model takové exhibice je pro lidi vděčný. Můžeme jim něco předvést s hezkými auty a to mě dost baví. Fanoušci nemusí nikam daleko jezdit a vidí

výborné jezdce na špičkových autech.

Miki Biasion

  • Narozen: 7. 1. 1958
  • Debut v MS: San Remo (1980)
  • Starty v MS: 78
  • Vítězství: 17
  • Stupně vítězů: 40
  • Body: 768
  • Vyhrané RZ: 373
  • Úspěchy: mistr světa (1988 a 1989), vicemistr světa (1987), mistr Evropy (1983)

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Avatar - petr164
15. 12. 2017 11:41
Biasion je formát
Hovoří prostě a přitom vemi realisticky, ten byznys balast si dokáže udržet na mimimu. Býval s béčky špičkový pilot, trochu nechápu, že jezdí s Jeepem, který je pravý opak rallye strojů. Skuteční piloti se nemají stát změkčilými zátěžemi sedadel řidiče. Nevím, zda je to úlitba sponzorům nebo skutečně zpohodlnělost. Za ty renovace italských rallye strojů mu ale ze srdce tleskám.