Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Mattiasem Ekströmem: Nejvšestrannější pilot na světě?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Švédský automobilový závodník Mattias Ekström je úřadujícím mistrem světa v rallyekrosu. Patří také k nejvšestrannějším jezdcům na světě.

O prvním květnovém víkendu jsme se byli podívat na německém okruhu Hockenheimring. Chtěli jsme na vlastní oči vidět, jak střídal okruhový speciál DTM a rallyekrosový vůz. Třináctkrát za víkend měnil kombinézu, jen výjimečně se oblékl do stylového outfitu továrního pilota Audi. Pro Svět motorů to udělal.

Jak jste zvládl společný květnový víkend obou disciplín DTM a rallye krosu na německém Hockenheimringu?

Představovalo to pro mě hodně aktivit a výzvu, ale dalo se to skloubit. Samotné jezdění a střídání aut mi nedělalo takový problém. Náročnější byly organizační, mediální a reklamní věci okolo. Je to ovšem celkově daleko jednodušší a méně stresující než normální víkend, když jedu DTM nebo mistrovství světa v rallyekrosu.

Opravdu?

Nemusím být na všech dlouhých poradách a trávím více času za volantem, což mě baví nejvíc. Pořád se cítím ze všeho nejlépe jako závodník, a kdybych mohl, sedím u řízení celý víkend.

Věci okolo… Co tím máte na mysli?

V rámci rallyekrosového šampionátu musím absolvovat všechny schůzky jako šéf tým, ale také zvládat vše z pohledu jezdce. Pro všechny členy z našeho týmu EKS je super, že umějí reagovat, jsou uvolněni a mohu se na ně spolehnout. To mi v meganabitém programu jako v Hockenheimu ulehčuje situaci. Díky kombinaci dvojího závodění mi odpadly organizační povinnosti.

Otázka je spíše pro vaše spolupracovníky, ale zkuste odpovědět sám: jaký jste šéf?

Lidé v mém rallyekrosovém týmu říkají, že dobrý. Při závodě DTM nemám tolik povinností, ale při rallyekrosových startech je to náročnější. Jezdecké povinnosti jsou dané, navíc požadavky médií jsou směřovány hodně na mě, zejména po zisku obou titulů.

Jste spolu s celým týmem mistrem světa. Představuje pro vás manažerská práce výhled do budoucnosti, pokud byste nezávodil?

Před třemi a půl lety jsme začínali se čtrnácti spolupracovníky a měli dvě auta. Teď je nás čtyřicet a přibyl další vůz. Původně jsme měli jeden a půl stanu, nyní čtyři. Uvažoval jsem, že pokud by se nezapojilo Audi, asi bych projekt ukončil. Bez tovární podpory by nešlo udržet konkurenceschopnost.

Jak se změnila situace, když se Audi zapojilo do vašeho projektu v rallyekrosu?

Do loňského roku běžela spolupráce ve sponzorské rovině. Neměl jsem problém se inženýrů od Audi zeptat na názor nebo požádat o radu, ale to bylo vše. Letos se to dramaticky změnilo. Nyní máme tovární podporu, což bylo znát zejména v zimě, kdy byli technici Audi hodně zapojeni do vývoje vozu. Lidé z mého týmu s nimi průběžně mezi závody komunikují. Jezdí do Neuburgu, kde sídlí Audi Sport. Tam jsou naše auta kontrolována a vznikají nápady pro další vývoj.

Co je nového na letošních speciálech S1 pro rallyekros?

Vůz byl hodně podrobně zkoumán, nehledaly se rezervy. Předpisy nám dovolily rozšířit ho o sedm centimetrů, délka musí být shodná s civilním

modelem. Výkon dosahuje zhruba 560 koní, točivý moment 750 newtonmetrů. Je specificky připravený pro závody v rallyekrosu.

Můžete být konkrétnější?

Tento rok máme nová zpětná zrcátka, kvůli aerodynamice jsou jako v DTM na úzkém karbonovém držáku. Kvůli usměrňování proudění vzduchu se trochu změnil také přední nárazník. Kolegové od Audi před sezonou analyzovali auto a přišli s tím, že takto profilovaný nárazník funguje lépe. Jsou v něm průduchy, totéž platí pro zadní část vozu.

Máte více prostoru na testování?

Ve srovnání s loňským rokem jsme více jezdili před sezonou. Mám plný kalendář spojený s DTM. Disponujeme čtyřmi vozy. Tři závodí, jeden je náhradní a testovací. A k tomu přibyla Fabia R5 na trénink. Ale většinu času jsou auta na cestách. Jenom dva dny na okruhu trvá, než naši lidé složí veškeré zázemí, další dva dny ho jinde staví. Ani kamiony se nevracejí do Švédska, to nejde stihnout.

Nakolik ovlivní přípravu srpnový podnik v Kanadě?

V takovém případě stráví vozy tři týdny na cestě v kontejneru jedním směrem. To znamená, že si na auto šest týdnů nesáhneme. Nelze určit přesný

rozdíl v počtu testovacích dnů ve srovnání s loňským rokem, ale vůz zkoušíme více. Větší prostor musel dostat Lotyš Reinnis Nittiš, který jezdil Volkswagenem Polo, takže si musel zvykat na úplně jiné auto.

Začátkem července se pojede ve stejném termínu rallyekros ve Švédsku a DTM v Německu. Kde vás uvidíme?

Mám dohodu s Audi Motorsportem, na jejímž základě vyhodnotíme situaci podle vývoje obou seriálů. Kde budu mít větší šance, tam pojedu. Bude to

těžké rozhodování. Na Norisringu jsem ještě regulérně závod DTM nevyhrál. Na druhou stranu – můžu vynechat jako obhájce titulu závod, který se koná v mém rodném Švédsku?

Nevadí vám střídat rallyekrosovou čtyřkolku o síle téměř šesti set koní a okruhovou zadokolku, která jich má pět set?

To nehraje vůbec roli, zda jde o tak odlišné vozy. Pro mě je jednoduší přepnout, přestože jsou to různá auta a jejich jízdní vlastnosti jsou úplně jiné.

DTM je náročnější s ohledem na to, že trvá hodinu. Ano, je to zábava pro jezdce za volantem. A nejen pro mě, ale i diváky. Dobře se na to dívá.

Co si myslíte o změnách v pravidlech DTM?

Považuji je za hodně dobré. Je fajn, že začala nová éra a změny jsou rozumné. Poprvé se například pojede bez možnosti používat v závodě vysílačku

pro strategii, takže to bude zajímavé a možná i zábavné.

Změnil se váš život na nejvyšší úrovni motoristického sportu?

Moc ne. Při řízení jsem pořád stejně nadšený a snažím se dodržovat pravidla. Za volantem bych mohl sedět pořád.

Komu byste poděkoval za to, kam jste to dotáhl?

Rodičům. Matka mi zabezpečila vzdělání a vždycky mě podporovala. Otec mi před mnoha lety řekl: Chyť šanci, když je po ruce, abys jednou nelitoval. Toho se snažím držet celý život.

Máte tajemství, o kterém jste dosud nikomu neřekl?

Kdysi jsem hodně vařil, bavilo mě to, ale v posledních letech na to nemám vůbec čas. Bohužel, protože dobré jídlo mám rád.

Chcete, aby z vašich dětí byli také závodníci?

Raději ne. Kdybych si mohl přát, bylo by lépe, pokud by šestiletý Mats i čtyřletá Hanna dělali něco jiného. Závody jsou tvrdý byznys, a kdyby se věnovali hodně pohybovým sportům, měl bych radost.

Jak dlouho trvá, než se po závodním víkendu uklidníte?

V úterý ráno už jsem v pohodě. Musím si ovšem dopřát relaxaci doma na posteli s nohama nahoře.

Vybral byste si nejlepší ze závodních strojů, s nimiž jste dosud závodil?

Dobrá otázka. Loňské Audi S1, s nímž jsem vyhrál světový titul, bylo hodně dobré. Tak hlasuji pro ně.

Jaký motoristický sport byste si chtěl ještě vyzkoušet?

Rád zkouším různé věci, tak se nechám překvapit, jaké možnosti se naskytnou. Přemýšlel jsem o formuli 1, ale minimálně letos to není na pořadu dne.

Co vyžadujete od civilního auta?

Komfort s určitým sportovním stylem. Jízda rovně musí být pohodlná, ale v zatáčkách by měl být rytmus spíše sportovní. Moje Audi Q7 tohle splňuje.

V úvodu rozhovoru jsme prozradili, co musel Mattias Ekström během víkendu stihnout. A jak to zvládl? V jednom závodě DTM odstartoval ze sedmnáctého místa a skončil pátý, jen 0,924 sekundy za stupni vítězů. Podnik rallyekrosového mistrovství světa vyhrál!

Mattias Ekström

  • Narozen: 14. 7. 1978
  • Stav: svobodný, přítelkyně Heidi, syn Mats (6 roků), dcera Hanna (4)
  • Bydliště: Elman (Rakousko)
  • Výška/váha: 183 cm/79 kg
  • Povolání: automobilový jezdec
  • Hobby: tenis, cyklistika, lyžování
  • Osobní vůz: Audi Q7
  • Úspěchy: mistr světa v rallyekrosu (2016), 1. v DTM (2004 a 2007), 1. v Race od Champions 2005 (Pohár národů), 2006 (ve finále rychlejší než Loeb), 2007 a 2009 (ve finále porazil vždy M. Schumachera), 1. v 24 hodin Spa (2011), mistr Švédska cestovních vozů (1999), 2. v DTM (2005, 2011, 2014), 3. v DTM (2002, 2008, 2015)
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)