Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s mladými českými soutěžáky, Erikem Caisem a Dominikem Stříteským: Cesta za sny!

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Automobiloví soutěžní jezdci Erik Cais a Dominik Stříteský patří bezesporu k nejvýraznějším nadějím české rallye.

Oslovili jsme je se shodnými otázkami v rozhovorech, které se však vzhledem k jejich pracovním povinnostem bohužel nemohly uskutečnit společně.

Co víte o tom druhém?

Erik Cais: Dominik patří do české budoucí generace mladých závodníků. Je v rozkvětu, stejně jako třeba Adam Březík nebo Petr Semerád. Vím, že do rallye přišel po úspěšném závodění na motokárách. Měli jsme letos možnost proti sobě jet i mimo naši republiku. Myslím, že se na rallye mimo domácí půdu budeme potkávat i nadále. Rychlost mu nechybí.

Dominik Stříteský: Erika znám především z médií a sociálních sítí. Psali jsme si spolu po Barumce. Osobně jsme se potkali a povídali si na letošní Španělské rallye. Erik dobře závodil ve sjezdu horských kol, ale musel toho kvůli zranění nechat. Jeho přesun do rallye vnímám pozitivně. Je to rychlý pilot a ještě o něm uslyšíme.

Co je na rallye nejobtížnější?

Erik: Časová vytíženost a náročnost. Člověk je často na cestách, před soutěží musí najet trať a napsat rozpis. Na druhou stranu je možnost poznat svět a nové kultury, což je užitečné. Zásadní je udržet týden maximální koncentraci.

Dominik: Dříve jsem tomu nepřikládal takovou váhu. Teď však vím, že je velmi těžké udržet si chladnou hlavu a dokázat být stále v optimální psychické kondici, i když se zrovna nedaří a tlak kolem mě stoupá.

Je váš sport nebezpečný?

Erik: Ano. Každý člověk musí mít na rallye respekt k práci, kterou dělá, a vždycky musí na prvním místě pracovat hlava, aby nešel za hranici svých schopností. Bezpečnostní standardy se každý rok posunují výš a zdokonalují se. Na druhou stranu se zvyšují rychlosti a vždycky může nastat nepředvídatelná situace.

Dominik: Není nebezpečný, když se dodržují pravidla na výstroj posádky a stav vozu. Současné speciály jsou na vysoké úrovni bezpečnosti. Osobně jsem si to vyzkoušel už čtyřikrát.

Měli jste někdy strach?

Erik: Strach ne, ale respekt. Se strachem si do auta nesednu, ale s respektem se umím přizpůsobit situaci a snažím se vždy dovézt auto do cíle.

Dominik: Strach jsem nikdy neměl. Snažím se mít neustále zdravý respekt.

Svět motorů 46/2021 Svět motorů 46/2021

 

Vyplatí se při rallye riskovat?

Erik: Zdravě ano. Nechodit za práh svých limitů a znát své možnosti.

Dominik: Když o něco jde, tak ano. Ovšem pouze v rozumných mezích. Zbytečný risk neuznávám.

Co se dá říci k práci navigátora?

Erik: Co dělám rukama, jsou podněty toho, co mi říká navigátor. Nedokázal bych jet jen na oči a mám ve svého spolujezdce stoprocentní důvěru.

Dominik: Má více povinností než jezdec. Kromě čtení rozpisu se musí starat o spoustu organizačních věcí počínaje přihláškou na soutěže. Dělá všechno tak, abych se mohl soustředit jen na řízení.

Proháníte motory i ve volném čase?

Erik: Jsem velký milovník endurové motorky. Když se najde čas a nečekají další rallye, rád si zařádím a pořádně si jízdu užiju.

Dominik: Motory jsou můj život. Když nepůsobím na rallye, jsem na závodech motokár. A s motory pracuji i ve firmě Vančík Motorsport, která se zabývá přípravou závodních agregátů. Když je možnost, rád se svezu v silném nebo jinak zajímavém voze.

Sledujete i jiné disciplíny motoristického sportu?

Erik: Líbí se mi závody amerického superkrosu a silniční Moto3. Teď to bude Moto2, když můj kamarád Filip Salač přestoupil do vyšší třídy.

Dominik: Snažím se mít přehled Dramaticky vyhlížející smyk Erika Caise na Valašské rallye 2021 o veškerém dění. Kromě rallye mám rád F1, hlavně kvůli soubojům Hamiltona s Verstappenem. Díky bohaté účasti Čechů také podrobně sleduji Dakar.

Mohou vás soupeři k něčemu inspirovat?

Erik: Soupeř vás vždy posouvá. Každý z nás má svůj osobitý styl. Je dobré se dívat, jak takové situace zvládají soupeři, a poučit se z toho. Snažím se dívat na videa špičkových jezdců. Nejvíce se mi líbí francouzský styl, který předvádějí Loeb a Ogier. Znamená to být agresivní, správně předsadit auto před zatáčkou, aby z ní byl rychlý výjezd.

Dominik: Mít rivala je vždy lepší než vyhrávat pohodlně bez konkurence. Soupeři mě motivují k lepším výkonům. V poslední době se snažím více sledovat onboardy. To je v rallye důležité a při nedávném rozhovoru ve Španělsku mi to potvrdil i mistr světa WRC2 a evropský šampion Andreas Mikkelsen.

Zvládáte práci s médii?

Erik: Beru to jako záležitost, která k práci automobilového jezdce neodmyslitelně patří. Člověk se musí v tomto ohledu neustále zlepšovat a s lidmi od médií dobře komunikovat. Představují důležitý informační kanál mezi jezdci a fanoušky.

Dominik: Snažím se ji zvládat. Jak mi to jde, nedokážu posoudit. Médií a novinářů si vážím, pomáhají udržovat povědomí o našem sportu.

Komu vděčíte za to, čeho jste dosud dosáhli?

Erik: V první řadě rodině v čele s tátou. Dále týmu pod vedení Jaroslava Orsáka a mého inženýra Honzy Chovance. Všichni jdeme i s našimi partnery snad správnou cestou za svými sny.

Dominik: Na prvním místě je to rodina, kterou hned v těsném závěsu následuje moje druhá „rodina“ v podobě party v týmu Vančík Motorsport.

Co říkáte na úroveň českých rallye a tuzemských fanoušků?

Erik: Lidé v republice umějí organizovat soutěže a jejich příprava kdekoliv je špičková. Není země, kde by měl tenhle sport takovou podporu fanoušků. Při nedávném startu ve Španělsku jsem viděl nejvíce vlajek českých. Říká se, že jedině čeští příznivci dostanou auto z příkopu zpátky na silnici, když už jiní by to nezvládli.

Dominik: Nemá to chybu! Máme u nás nádherné a perfektně zorganizované soutěže, na které chodí často i celé rodiny.

Co by vám udělalo radost v roce 2022?

Erik: Rádi bychom startovali v seriálu mistrovství světa v kategorii Rally2 a intenzivně na tom s týmem pracujeme.

Dominik: Aby všichni okolo mě byli zdraví a spokojení. Na závodech by mě potěšilo, kdybych častěji dojížděl do cíle a zajetými časy se více přiblížil domácí špičce.

Sportovně-dopravní anketa: Byla to remíza

Oběma mladým závodníkům jsme položili několik otázek v kombinaci sportovních a dopravních témat. Občas zapřemýšleli, ale většinou byly jejich odpovědi rychlé. A takřka všechny správné. Oba se zmýlili jednou, když tipovali nejprodávanější vozy v ČR kromě Škody. Trefili dvě značky ze tří.

1. Které tři značky automobilů jsou v ČR kromě Škody nejprodávanější? (Volkswagen, Hyundai, Toyota)

EC: Volkswagen, Toyota a asi Opel.

DS: Volkswagen, Hyundai a Ford.

2. Když letos Sebastien Ogier vyhraje titul, kolikátý v kariéře získá? (8)

EC: Osmý.

DS: Osmý.

3. Smějí cyklisté jezdit po chodníku, nebo pouze na silnici? (Silnice)

EC: Jen na silnici.

DS: Myslím, že jen na silnici.

4. Kolik českých jezdců startuje v MS MotoGP? (Filip Salač)

EC: Kamarád Filip Salač.

DS: Řekl bych Filip Salač. 

5. Jaký dopravní přestupek je v ČR nejčastější? (Překročená rychlost)

EC: Tady bych řekl, že rychlost.

DS: Určitě rychlost.

6. Kdo má nejvíce českých titulů v rallye? (Václav Pech a Jan Kopecký – 8)

EC: Kopecký osm a řekl bych, že i Pech.

DS: Osm. Určitě Honza Kopecký a zřejmě Pech.

7. Kolik existuje v ČR řidičských průkazů? (Přibližně šest milionů)

EC: Tady řeknu hodně vysoké číslo – kolem šesti milionů?

DS: To bude hodně, určitě přes šest milionů.

Erik Cais – 6 bodů

Dominik Stříteský – 6 bodů

  Erik Cais Dominik Stříteský
Narozen 5. 8. 1999 28. 12. 1999
Bydliště Zlín Kelč
Výška/váha 184/70 172/65
Vůz Ford Fiesta Rally2 Škoda Fabia Rally2 evo
Spolujezdec Jindřiška Žáková Jiří Hovorka
Největší úspěchy 6. v ME (2021), 3. v mistrovství Rakouska (2021) vítěz Poháru AČR motokár (2015) a 2016), 2. v mistrovství ČR vozů s jednou poháněnou nápravou (2020)
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme