Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S námi v klidu

Matouš Jelínek
Diskuze (0)
Co se změnilo na cestě do Čechy nejoblíbenější mořské destinace? Tak jako každý rok jsme se to rozhodli zmapovat.

Jen v loňském roce vyjelo za hranice přes 4,2 milionu našich občanů. Z toho přes 721 tisíc zamířilo do Chorvatska. A letos se dá očekávat další nárůst. Kudy jet přes Slovinsko a jaké nástrahy číhají v Rakousku? Známe odpověď nejen na tuto otázku. V centrále chorvatského autoklubu jsme se také ptali, co Čechy nejvíce trápí a jak se vyhnout potížím. Co jsme zjistili?

Ceny beze změny

V Chorvatsku letos nakoupíte za podobné částky jako loni. Co to znamená? Potraviny běžné spotřeby jsou ve srovnání s ČR nepatrně dražší. Ostatně můžete si to ověřit v naší tabulce, která reflektuje prodejní ceny produktů základní řady v supermarketu. V restauraci si pak výrazně připlatíte – ve srovnání s ČR počítejte zhruba s dvojnásobnými sumami.

Ceny vybraných potravin Cena v kunách Cena v Kč
PEČIVO
Chléb bílý 5 18
Chléb kulatý 8 29
MLÉČNÉ VÝROBKY
Jogurt 2 7
Mléko (1l) 5 18
Sýr krájený (kg) 27 97
Sýr tavený 9 32
MASO A UZENINY
Kuře celé (kg) 18 65
Kuřecí prsa (kg) 49 176
Mleté maso (kg) 45 162
Párky (100 g) 4 14
Salám (100 g) 9 32
Šunka (100 g) 6 22
OVOCE A ZELENINA
Banány (kg) 12 43
Citrony (kg) 20 72
Jablka (kg) 6 22
Paprika (kg) 25 90
Pomeranče (kg) 11 40
Rajčata (kg) 8 29
Salát (hlávka) 4 14
NÁPOJE
Pivo (0,5 l) 5 18
Vino (0,75 l) 13 47
Voda (1,5 l) 5 18
OSTATNÍ
Olej (1 l) 8 29
Špagety (500 g) 4 14
Vejce (12 kusů) 13 47

Tipy: Zkuste to jinak!

  • Vyhněte se hlavnímu náporu. Zkuste si naplánovat cestu tak, abyste nejeli s hlavním proudem, měnícím se v sobotu.
  • Přivstaňte si a zajděte na trh. Ve většině měst právě tam koupíte čerstvé ryby, ovoce a zeleninu. V odlehlejších oblastech jsou i ceny příznivé.
  • Udělejte si cestou výlet. Proč dlouhou cestu nerozdělit napůl a nestrávit noc třeba ve Štýrsku nebo Slovinsku?

Pauza každé dvě hodiny

Průměrná cesta k moři trvá Čechům deset a více hodin. Řada z nás se přitom snaží zvládnout takovou porci na jeden zátah, přestože naše obvyklé cesty vedou maximálně napříč republikou. Zapomínáme, že dlouhá monotónní jízda po dálnicích unavuje a vyčerpává. „Nedodržujeme pitný režim, abychom nedělali příliš mnoho zastávek. K tomu se přidává dnes běžná klimatizace, která vysušuje organismus. Tím vším roste únava a s rostoucí únavou se prodlužuje reakční doba řidiče,“ vyjmenovává šéf Besipu Martin Farář s tím, že odpočatý a opravdu soustředěný řidič reaguje na situaci před sebou za 0,5 sekundy. Jenže při běžné jízdě je to už přibližně za 1 sekundu, tedy dvojnásobek. Unavený motorista může zareagovat i za 1,5–2 sekundy. V řeči čísel to znamená, že při dodržení rychlostního limitu 130 km/h na dálnici za tu dobu ujedeme 54–72 metrů, tedy délku čtyř kamionů! „Proto jsou důležité pravidelné přestávky. Ty bychom měli dělat bez ohledu na únavu od začátku cesty. Ideální je zastavit nejpozději po každých dvou hodinách. Během přestávky se protáhněte, klidně si i zacvičte, prokrvte organismus, doplňte tekutiny a nechte odpočinout oči, které v suchém klimatizovaném prostředí trpí,“ končí Farář.

Aplikace na cestu

Na webu Škoda Auto najdete aplikace, které jsou na cestu jako dělané. Například interaktivní návod k obsluze pro chytrá zařízení Škoda Manual nebo šikovnou aplikaci Škoda Servis, která mimo jiné vysvětlí význam všech kontrolek ve voze. Na stránkách najdete i aplikace pro systém SmartGate a hry pro celou rodinu.

Jak auto správně naložit: Těžší věci na podlahu

Až budete nakládat své rodinné auto na letní dovolenou, dopředu si promyslete, co kde bude. Správné rozvržení nákladu má totiž zásadní vliv na chování vozu a při nehodě to rozhoduje o osudu členů posádky. Nejen pro jejich pohodlí by mělo platit, že se snažíme maximum umístit do zavazadlového prostoru a řádně zajistit, přičemž nejtěžší věci se nakládají jako první a umisťují co nejníže a co nejblíže těžišti těsně za opěradla zadních sedadel. „Naprosto tabu by měla být jejich přeprava na zadním platu. Tam může být snad polštářek či klobouček, rozhodně ne láhev s pitím,

kniha, fotoaparát, deštník a podobně. V případě nárazu nebo převrácení se ze všech nepřipevněných věcí v kabině stávají nebezpečné projektily vážně ohrožující posádku,“ radí tým Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto. Na základě jejich pozorování reálných nehod jsou vyrobeny také nosiče z příslušenství automobilky – testují se na pevnost, životnost nebo odolnost vůči korozi. Dokonce povinně absolvují simulace nárazu, kdy musí

nosič zatížený vahou 90 kg zůstat na karoserii i při přetížení cca 12 G trvajícím 50 milisekund. Kromě kvality je argumentem také stoprocentní kompatibilita příslušenství s konkrétními modely automobilky. Na e-shopu Škoda a u autorizovaných prodejců najdete širokou nabídku dalšího originálního příslušenství.


Matouš Jelínek
Diskuze (0)