S Porsche 911 GT3 na okruhu ve Valencii: Kouzlo motorsportu na vlastní kůži
Na okruhu ve Valencii jsme zkoušeli kupé s výraznými závodními geny a hromadou možných příplatků.
Magická písmena RS (Rennsport: závodění) sice tento vůz na konci svého označení nemá, ale GT3 je skoro stejně výrazným puncem báječných kvalit. Loni mělo Porsche 911 GT3 výročí, od premiéry v Ženevě uplynulo 25 let. První generace měla 265 kilowattů, o sto deset méně než ta nejnovější, tedy modelového roku 2026. Mít ji můžete jak v klasické verzi s velkým zadním křídlem, tak ve variantě Touring, u níž je záď vybavena pouze výsuvným spoilerem. Stojí mimochodem stejných 5.690.183 korun, ale třeba maximálku má touring větší (313 versus 311 km/h), i když akceleraci zase slabší (3,9 vs. 3,4 sekundy).
Teď ale sedíme v okřídleném provedení a před námi se otevírá okruh ve Valencii. V hlavě máme, že obecně se pro aerodynamiku udělalo hodně. Na přední nápravě s dvojitým příčným ramenem se o lepší přítlak a optimální chlazení brzd starají speciálně vyvinutá vlečená ramena s profilem v podobě kapky. Navíc je tu nový obrys předního difuzoru, upravený čelní spoiler, případně nově konfigurovaná žebra na spodku auta.
Jenže hned na začátku se ukazuje jedna věc. Pokud je řidič laik, běžný motorista, dokáže efekt zmíněných inovací postihnout jen velmi obtížně, a to i na závodním okruhu! Přitom situace je skutečně odlišná, inženýři například znatelně zredukovali klopný pohyb při prudkém brzdění – pomohl Anti Dive System a optimalizované naladění tlumičů s kratším dorazem. Pokud tedy ve spěchu přejíždíte nerovnosti nebo obrubníky, můžete se rovněž zde spolehnout na stálou rovnováhu polozávodního porsche.
Tatáž jistota platí pro akceleraci: ostré provedení je stále poháněno atmosférickým vysokootáčkovým čtyřlitrovým boxerem s výkonem 510 koní, jehož kořeny sahají do motoristického sportu. A skutečně, kupé akceleruje ještě při 7000/min (červené pole je posazeno o dva tisíce výše). Kdo dupne na plyn opravdu energicky, bude i ve vyšší zátěži zavalen rozvojem síly a měl by volant držet vážně pevně.
S ním je koneckonců také zábava: člověk je překvapen přesností ze středové polohy, jaká tady dosud nebyla, a to dokonce ani u GT3. Na čtyři kilometry dlouhém okruhu Ricarda Torma ve Valencii je zatáček celkem čtrnáct, řízení si užijete. V porsche však stačí jen minimum pohybů volantem, vše probíhá s takovou lehkostí a přesností, až máte pocit, že k najetí na správnou linii se stačí kýženým směrem pouze podívat. Stejně tak byste dali ruku do ohně rovněž za to, že neexistují žádné momenty, které by auto byť jen vzdáleně znervózňovaly.

To se spíše zapotíte nad konfigurátorem, který toho nabízí mraky. Ze základu 5.690.183 Kč se klidně dostanete o dvě patra výše – řešit můžete podobu klíčku stejně jako koberečky nebo krycí plachtu. My doporučujeme zamyslet se nad sedadly. Za prvé tu jsou krásná křesla „pro velkou turistiku“, která jsou k dispozici také s elektrickým nastavováním. Nicméně ti, kteří kladou větší důraz na maximální přiblížení se motorsportu, takže chtějí ušetřit hmotnost, ať spíše koukají na skořepiny vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Zde je pilot nejen optimálně spojen s autem, ale sezení také zajišťuje maximální boční oporu. Chcete-li zlepšit držení hlavy při jízdě s helmou, lze stisknutím tlačítka zbavit opěrku hlavy tlumicího polštářku.
S paketem Weissach, jenž je pro GT3 k dispozici poprvé a který obsahuje též ocelovou ochrannou klec, váží kupé pouhých 1420 kg. Jeden kůň výkonu tak dostal na starost 2,8 kilogramu. Zážitkům hodně pomáhá velmi rychlé sedmistupňové PDK, ovšem puristé asi zvolí manuální šestistupňovou převodovku: třeba už proto, že je o 17 kilogramů lehčí. Ústrojí se liší umožněnou dynamikou. Porsche uvádí, že s dvouspojkovým automatem zrychlí GT3 na stovku za 3,4 sekundy, v druhém případě 3,9. Souboj maximálek vyzní opačně: 311 vs. 313 km/h. Manuální řazení je ale tak ostré, že stačí jen minimální, ale silné trhnutí nebo zatažení, aby páka kulisou prošla tak, jak potřebujete.
Technické údaje Porsche 911 GT3 | |
Motor | zážehový šestiválec s protiběžnými písty |
Objem | 3996 cm3 |
Výkon | 375 kW |
Točivý moment | 450 N.m |
Pohon | zadních kol |
Převodovka | sedmistupňová samočinná nebo šestistupňová přímo řazená |
Rozměry | 4570 x 1852 x 1279 mm |
Hmotnost | 1420 kg (paket Weissach) |
Zavazadelník | 135 + 373 l |
Zrychlení z 0–100 km/h | 3,4/3,9 s |
Maximálka | 311/313 km/h |
Spotřeba | 13,7 l |
Výroba | Zuffenhausen, Německo |
Cena | 5 690 183 Kč |
Zdroj: poskytnuto magazínem Auto Bild, video: Porsche