Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 GT3 slaví 20 let. Prohlédněte si všechny jeho generace

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)

Porsche 911 GT3 figuruje v nabídce své značky již dvacet let a po celou dobu představuje ve všech svých podobách ztělesnění ideálního sportovního vozu s velmi silnou vazbou k motoristickému sportu.

Porsche 911 mělo premiéru na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1963, kde byl zcela nový model představen s označením 901, proti čemuž se ohradil Peugeot, který má třímístné číselné názvy s nulou uprostřed chráněny patentem.

 

Novinka uvedená jako nástupce modelové řady 356 vyvolala bouřlivé reakce, které nebyly pouze oslavné, ale i kritické. Poměrně rychle si ovšem vybudovala pověst vynikajícího sportovního automobilu. Tuto pověst pak podpořila samotná automobilka, která fanoušky devětsetjedenáctky zásobuje od druhé poloviny šedesátých let výjimečnými verzemi.

 

Prvním výraznějším přiostřením s cílem vylepšit dynamické schopnosti i jízdní vlastnosti se stal model 911 S, který byl představen v roce 1966. Legendární Porsche 911 Carrera 2,7 RS mělo premiéru na podzim roku 1972. Porsche 911 Carrera 3,2 Club Sport uvedené v roce 1987 mělo svým pojetím blízko k modelu 911 Carrera 2,7 RS, což platí i pro Porsche 964 Carrera RS z roku 1992 a Porsche 993 Carrera RS z roku 1995.

 

Video se připravuje ...

 

Porsche 911 se prakticky v každém desetiletí své existence dočkalo jedné i více ostrých verzích spojujících svět běžných silnic a motoristického sportu. Zásadní zlom ovšem přinesl rok 1999, v němž bylo na autosalonu v Ženevě představeno první Porsche 911 GT3, které se během následujících dvaceti let stalo tradičním zástupcem své modelové řady a vozem vyhledávaným řidiči, toužícími po požitku z řízení téměř závodního automobilu.

 

Výsledek vývoje, na němž se specialisty Porsche Motorsport ve Weissachu spolupracoval Walter Röhrl, který se podílel i na vzniku dalších generací tohoto modelu, se následně stal základem pro ještě ostřejší silniční 911 GT3 RS a především posloužil za homologační základnu pro závodní verze 911 GT3 Cup, 911 GT3 R a 911 GT3 RSR, dosahující vynikajících výsledků v řadě národních a mezinárodních šampionátů.

 

 

 

Porsche 911 GT3 generace 996.1 se tedy představilo v roce 1999 a automobilka jej vyráběla do roku 2001. Zakladatel slavné a úspěšné linie měl ve své zádi uložen atmosférický plochý šestiválec o objemu 3600 kubických centimetrů, který vycházel z pohonné jednotky extrémního závodního Porsche 911 GT1. Kapalinou chlazený motor byl naladěn na nejvyšší výkon 265 kW (360 k) při 7200 otáčkách za minutu a točivý moment 370 N.m při 5000 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty přenášela na zadní kola šestistupňová převodovka, která byla evolucí převodovky z typu GT2.

 

Vedle pohonné jednotky se model 911 GT3 ve svém prvním vydání závodním vozům přibližoval i nastavením podvozku, odlehčením o téměř 30 kg oproti výchozímu provedení řady 911 a upravenou aerodynamikou karoserii, kdy ty nejzásadnější zásahy nepředstavují specifický přední nárazník či přítlačné křídlo na zádi, ale trojice velkoplošných krytů z polypropylenu na spodku vozu. Porsche u první generace modelu 911 GT3 uvádí akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,8 s a maximální rychlost 302 km/h.

 

 

 

Porsche 911 GT3 generace 996.2 bylo odhaleno koncem roku 2002 a ve výrobě figurovalo v letech 2003 až 2005. Přepracovaná pohonná jednotka v podobě atmosférického šestiválce si zachovala objem 3600 kubických centimetrů, ale nabídla nejvyšší výkon 280 kW (381 k) při 7400 min-1 a točivý moment 385 při 5000 min-1. Charakteru motoru byla přizpůsobena šestistupňová přímo řazená převodovka, kdy byly lehce zkráceny pětka a šestka.

 

Přepracování se dočkalo i nastavení podvozku a změny byly provedeny i v brzdovém systému. Za příplatek byly k dispozici keramické brzdy Porsche Ceramic Composite Brake. Mezi hlavní poznávací znamení modelu 911 GT3 generace 996.2 se zařadilo rozměrné zadní nastavitelné přítlačné křídlo, které výrazně zlepšovalo stabilitu automobilu ve vysokých rychlostech. Porsche 911 GT3 ve své druhé generaci zrychlovalo z 0 na 100 km/h za 4,5 s a dosahovalo maximální rychlosti 306 km/h.

 

 

 

Porsche 911 GT3 generace 997.1 mělo výstavní premiéru na autosalonu v Ženevě v roce 2006 a automobilka jej vyráběla v letech 2006 až 2008. Za zadní nápravou zde byl uložen atmosférický plochý šestiválec o objemu 3600 kubických centimetrů, který disponoval nejvyšším výkonem 305 kW  (415 k) při 7600 min-1 a točivým momentem 405 N.m při 5500 min-1. Motor s mazáním se suchou skříní a vodním chlazením motorového oleje byl osazen variabilním časováním ventilů. Převodovka byla i nadále manuální šestistupňová.

 

Porsche generace 997.1 nabídlo poprvé u modelu 911 GT3 aktivní podvozek PASM se standardním a tužším nastavením. Protiprokluzový systém vycházel ze supersportovního modelu Carrera GT. Standardem pro kupé o hmotnosti 1395 kg byla 19palcová kola s pneumatikami o rozměrech 235/35 vpředu a 305/30 vzadu. Porsche 911 GT3 generace 997.1 zrychlovalo z 0 na 100 km/h za 4,3 s a jeho maximální rychlost byla 310 km/h.

 

 

 

Porsche 911 GT3 generace 997.2 bylo veřejnosti představeno již tradičně v rámci autosalonu v Ženevě a jeho výroba probíhala v letech 2009 až 2011. Poprvé v historii modelu 911 GT3 došlo na zvyšování objemu motoru a to na 3797 kubických centimetrů. V souvislosti s tím a dalšími úpravami byl nejvyšší výkon 320 kW (435 k) při 7600 min-1 a točivý moment 430 N.m při 3250 min-1. Tyto hodnoty přenášela na zadní kola šestistupňová manuální převodovka.

 

Přepracování se vedle motoru dočkal i podvozek a jeho nastavení. Poprvé u 911 GT3 došlo k použití Porsche Stability Management s vypínatelnou regulací trakce a stabilizačním systémem. Novinkou byla i kola s centrální maticí. V případě aerodynamiky porsvé uvádí, že nové zadní křídlo a kompletní obložení podvozku zvýšilo přítlak oproti předchozímu provedení o více než dvojnásobek. Zrychlení z 0 na 100 km/h tato generace 991 GT3 zvládala za 4,1 s a dosahovala maximální rychlosti 312 km/h.

 

 

 

Porsche 911 GT3 generace 991.1 mělo výstavní premiéru na ženevském autosalonu v roce 50. výročí představení modelové řady 911 a jeho výroba probíhala v letech 2013 až 2015. Karoserie, podvozek, motor i převodovka byly zcela nové. Za zadní nápravou byl uložen atmosférický plochý šestiválec o objemu 3799 kubických centimetrů, disponující výkonem 350 kW (475 k) při 8250 min-1 a točivým momentem 440 Nm při 6250 min-1.

 

Standardem se poprvé stala sedmistupňová dvouspojková převodovka a poprvé u modelu 911 GT3 bylo použito aktivní řízení zadní nápravy. Na závodním okruhu Nürburgring tato generace zajela jedno kolo v čase 7:25 minut, což byl o více než půl minuty méně než u první generace 911 GT3 a její rekordní jízdy z roku 1999. Porsche 911 GT3 generace 991.1 akcelerovalo z 0 na 100 km/h za 3,5 s a dosahovalo maximální rychlosti 315 km/h.

 

 

 

Porsche 911 GT3 generace 991.2 se veřejnosti rovněž poprvé představilo v rámci autosalonu v Ženevě a to v březnu roku 2017. Výroba pak měla podle materiálů automobilky probíhat v letech 2016 až 2018. V zádi usazený atmosférický plochý šestiválec o objemu 3996 kubických centimetrů se pyšnil nejvyšším výkonem 368 kW (500 k) při 8250 min-1 a točivým momentem 460 N.m při 6000 min-1. Standardně s touto pohonnou jednotkou spolupracovala sedmistupňová dvouspojková převodovka, ale na přání byla dodávaná i manuální šestistupňová převodovka.

 

Oproti předchozímu provedení modelu 911 GT3 bylo optimalizováno proudění vzduchu kolem vozu a provedeny úpravy v nastavení podvozku i provedení interiéru. Porsche při představení modelu 911 GT3 generace 991.2 uvádělo, že s dvouspojkovou převodovkou zvládne vůz o hmotnosti 1430 kg akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,4 s a dosáhne maximální rychlosti 318 km/h, zatímco s manuální převodovkou potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h 3,9 s a rozjede se až na rychlost 320 km/h.

                                    

Zdroj: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

 

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)

Doporučujeme

9. 8. 2019 18:18
Re: Potkat na okruhu...
me too? tebe taky zneužívali? no hlavně, že to dopředu dopadlo a nechalo to na tobě jen opravdu minimální následky :yes:
tedy pokud jsem to špatně nepochopil a nechtěl jsi nám sdělit, jaká je tvoje oblíbená hra na PS, tedy když tě sousedovic kluci pozvou:)
Avatar - white label
9. 8. 2019 13:13
Re: Potkat na okruhu...
Facelift dotáhl GT3 991 k dokonalosti, akorát s fl znatelně ztvrdl podvozek, což na našich "normálních" cestách dvakrát nepotěší.
Avatar - pradeda777
9. 8. 2019 12:39
Re: Potkat na okruhu...
......uměly to i staré okruhové škodovky...... ;-)
Avatar - speedfred
9. 8. 2019 12:01
Re: Potkat na okruhu...
A zážitok je aj občas vidieť ako dokáže odlepiť (dvihnúť) vnútorne predné koleso od zeme. To asi iné autá nedokážu :yes:
9. 8. 2019 08:51
Potkat na okruhu...
...GT3 je vždy zážitek. Fantastická stabilita, rychlost i zvuk jsou u sériovky až neuvěřitelné. Ne vždy je novější lepší, ale za mě 991.2 s manuálem :yes: