Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-3 ePower: První elektromobil švédské značky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Automobilka Saab udělala první krok k vývoji plně elektrického vozu. Debut Saabu 9-3 ePower je naplánován na letošní pařížský autosalon. Příští rok má být testováno 70 vozů.

Saab 9-3 ePower je jako první elektromobil své značky výsledkem spolupráce firem Saab Automobile, Boston Power (baterie), Electroengine in Sweden AB (elektrické rozvody), Innovatum (management projektu) a Power Circle (švédská společnost obchodující s elektřinou).

Saab 9-3 ePower se na první pohled téměř nijak neliší od svých konvenčních příbuzných, které pohání spalovací motory. Zásadní změny se odehrály pod kapotou, kde je uložen elektromotor o výkonu 135 kW (184 k), který prostřednictvím jednostupňové převodovky pohání přední kola.

Energii elektromotoru dodávají lithium-iontové baterie o celkové kapacitě 35,5 kWh. Ty jsou usazeny ve speciálním lůžku v prostoru, který u běžných automobilů zabírá výfukový systém a nádrž. Toto umístění přispívá k optimálnímu rozložení hmotnosti mezi nápravy a také zvýšení bezpečnosti posádky při nehodě.

K dobíjení je možné využívat běžnou rozvodnou síť s napětím 230 V. Na plnou kapacitu se baterie dobijí zhruba za 6 hodin (v závislosti na míře vybití) a jejich životnost by se měla pohybovat okolo deseti let. Baterie nemají žádný limit vstupního napětí, použitím vyššího napětí tedy bude možné je dobít rychleji.

Soubor baterií je navržen pro práci v teplotách od -30 ºC, což je asi o 10 ºC pod operační úrovní ostatních baterií. Dalším důležitým prvkem je použití vzduchového místo kapalinového chlazení, které zároveň snižuje náklady a hmotnost baterií.

Podle tiskových materiálů mají baterie Saabu 9-3 ePower ve srovnání s nejlepšími v současnosti používanými bateriemi vynikat kompaktními rozměry a nízkou hmotností při zachování vysoké kapacity.

Saab 9-3 ePower z nuly na 100 km/h akceleruje za 8,5 s a dosáhne maximální rychlosti 150 km/h. Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 200 km.

V interiéru švédského elektromobilu je volič, který svým vzhledem připomíná konvenční řadicí páku automatické převodovky a nabízí polohy drive, neutral, park, reverse. Otáčkoměr, ukazatele paliva a tlaku turbodmychadla jsou nahrazeny ukazateli stavu baterie, spotřeby energie a aktuálního dojezdu. Všechny přístroje jsou zeleně podsvíceny.

Automobilka Saab pro svůj první elektromobil vyvinula nový software pro řídicí jednotku Trionic 8, běžně používanou pro modely se spalovacími motory. Dále je vůz vybaven elektrohydraulickým posilovačem řízení, elektrickou parkovací brzdou a klimatizací napájenou z hlavní baterie. Zvláštní 12voltová baterie pro světla a palubní příslušenství je napájena pomocí transformátoru proudu z hlavní baterie.

Saab plánuje najmout stovku řidičů s rodinami na testování 70 elektromobilů 9-3 ePower ve středním, západním a východním Švédsku během let 2011-2012. Vývojový tým v Trollhättanu bude sledovat výkony elektromobilů v nejrůznějších situacích. K zaznamenání nezbytných dat budou všechny vozy vybaveny černou skřínkou.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
20. 9. 2010 09:14
Panenská bílá
Pánové, ale musíte uznat, že ta bílá 9-3SC fakt sekne :yes: (a taky 9-3X)

škoda, že to nechtějí testovat tady, hned bych se přihlásil. A testovacímu týmu bych klidně zabezpečil i ubytování a stravu :-)
19. 9. 2010 13:05
Re: jo
K tomu pridat spalovaci minimoturek pro pripad prodlouzeni dojezdu a neni o cem, povedene auto- narozdil od mercedesu A, kterej doma dobijete za 8 hodin na polovinu kapacity.
Doba elektrovozitek se pomalu, ale jiste blizi, jeste se tak vyporadat s uhelnyma elektrarnama, ty emise produkujou misto nich. Leda si dat na strechu FV clanky.
19. 9. 2010 10:04
jo
konecne o taky nekoho napadlo dat do kombika, jen doufam ze do kombika taky nekoho z automobilek a jejich vyvoje napadne dat EV-H