Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-3 za 900 tisíc? Tato verze měla oslavit nový začátek značky, dnes připomíná spíš její konec

Jan Zajíc
Diskuze (7)

V roce 2011 se chvíli zdálo, že automobilku Saab čekají skvělé časy. Tohle auto je připomínkou zvláštní doby plné naděje.

Smutný osud automobilky Saab vám jistě nemusíme připomínat. Švédská firma začala mít výrazné finanční problémy už v 80. letech. V roce 1989 se však objevila naděje, americký koncern General Motors totiž oznámil, že kupuje poloviční podíl ve švédské automobilce, který byl v roce 2000 dokonce navýšen na stoprocentní. Ani to ale nepomohlo, aby se ze Saabu stala dlouhodobě výdělečná společnost.

Navíc i sám americký koncern se v době hospodářské krize dostal do finančních potíží, které se rozhodl v roce 2008 řešit třeba i právě prodejem ztrátového Saabu. V roce následujícím Saab dokonce požádal o ochranu před věřiteli a kvůli nedostatku financí pozastavil výrobu.

Ovšem na počátku roku 2010 zableskla další naděje, automobilku Saab koupil nizozemský výrobce exkluzivních vozů Spyker a v březnu 2010 se v Trollhättanu znovu rozběhla výroba. Nový vlastník se rozhodl vsadit na novou generaci 9-5, kterou doplnily modernizované verze modelů 9-3 a 9-4X. 

V tu chvíli navenek všechno vypadalo dobře. Naději na záchranu tradiční značky posílila také speciální edice modelu 9-3, kterou Saab představil začátkem roku 2011. Dostala příznačné jméno Independence Edition, které dávalo jasně najevo, proč tato varianta vznikla.

Limitka měla oslavit první výročí znovuzrození Saabu coby samostatného automobilového výrobce. 

Saab 9-3 Independence Edition byl k dispozici výhradně jako kabriolet. Mezi zvláštní prvky patřil specifický červený lak, který doplňovala 18palcová litá kola ve dvoubarevném provedení, interiér pak dostal luxusně vyhlížející kožené čalounění a bohatou výbavu.

Nabídka motorizací zřejmě nebyla oproti standardnímu kabriu 9-3 výrazně omezena. V plánu byla produkce 366 exemplářů, jestli jich ale tolik nakonec opravdu vzniklo, netušíme. Saab totiž brzy opět zabředl do finančních problémů, které vyvrcholily přerušením výroby a hledáním nového majitele. A následně také faktickým koncem švédské automobilky.

Saab 9-3 Independence Edition je tak zajímavou připomínkou zvláštních časů falešné naděje.

Ale proč o něm píšeme zrovna teď? Protože v Nizozemsku je aktuálně jeden exemplář "smutné" limitované edice na prodej. Vůz s výrobním číslem 8, poprvé registrovaný v lednu roku 2012, pod kapotou ukrývá 1,9litrový turbodiesel o výkonu 132 kW. Do současnosti najezdil nějakých 48 tisíc kilometrů.

Zajímavá je cena. Skoro 10 let starý Saab je totiž k mání za 34.900 eur, což je v přepočtu asi 913 tisíc Kč. A to je samozřejmě na 9-3 té doby opravdu hodně peněz. Nebo myslíte, že limitovaná edice tuhle částku dostatečně ospravedlňuje?

Jan Zajíc
Diskuze (7)

Doporučujeme

3. 2. 2021 16:45
Saab
Vse je vec nazoru mel sem dva jak 1.9Tid tak 2.0t a nemuzu si stezovat nejake drobnosti byli ale jinak ne ja na svem motoru naftovem nenasel jedinou soucatku od fiatu. Kdyz sem to studoval tak Saab si vzal snad jen blok od nich. Jinak receno koupim si ho zas tyhle auta se nekupuji jako normalni obycejne auta k Saabu musite mit vztah je to srdcova zalezitost.
12. 1. 2021 17:24
Nemám nic proti dieselům...
...pokud tedy příliš nesmrdí, ovšem mít naftu v Saabu Cabrio je fakt bizár... :-O :no:
12. 1. 2021 13:34
Re: Nehádejte, mám Saaba.
A nejmenuješ se ve skutečnosti Vrána a nepracuješ jako knihkupec? :D
Avatar - Dinar
12. 1. 2021 08:41
Už byly v nabídce
i stodvacítky za třista tisíc, takže nabízet a chtít za nějaké auto nějaké sumy, je možné. Ovšem zaplatit za starou vectru s dýzlem od fiatu vyrobenou už neexistující automobilkou skoro milion by mohl jen blázen nebo reálně nějaký sběratel, který doplňuje sbírku a je to pro něj prostě další exponát.
Avatar - Roman Horký
12. 1. 2021 07:31
Nehádejte, mám Saaba.
V servisu.