Saab 9-3 za 900 tisíc? Tato verze měla oslavit nový začátek značky, dnes připomíná spíš její konec
V roce 2011 se chvíli zdálo, že automobilku Saab čekají skvělé časy. Tohle auto je připomínkou zvláštní doby plné naděje.
Smutný osud automobilky Saab vám jistě nemusíme připomínat. Švédská firma začala mít výrazné finanční problémy už v 80. letech. V roce 1989 se však objevila naděje, americký koncern General Motors totiž oznámil, že kupuje poloviční podíl ve švédské automobilce, který byl v roce 2000 dokonce navýšen na stoprocentní. Ani to ale nepomohlo, aby se ze Saabu stala dlouhodobě výdělečná společnost.
Navíc i sám americký koncern se v době hospodářské krize dostal do finančních potíží, které se rozhodl v roce 2008 řešit třeba i právě prodejem ztrátového Saabu. V roce následujícím Saab dokonce požádal o ochranu před věřiteli a kvůli nedostatku financí pozastavil výrobu.
Ovšem na počátku roku 2010 zableskla další naděje, automobilku Saab koupil nizozemský výrobce exkluzivních vozů Spyker a v březnu 2010 se v Trollhättanu znovu rozběhla výroba. Nový vlastník se rozhodl vsadit na novou generaci 9-5, kterou doplnily modernizované verze modelů 9-3 a 9-4X.
V tu chvíli navenek všechno vypadalo dobře. Naději na záchranu tradiční značky posílila také speciální edice modelu 9-3, kterou Saab představil začátkem roku 2011. Dostala příznačné jméno Independence Edition, které dávalo jasně najevo, proč tato varianta vznikla.
Limitka měla oslavit první výročí znovuzrození Saabu coby samostatného automobilového výrobce.
Saab 9-3 Independence Edition byl k dispozici výhradně jako kabriolet. Mezi zvláštní prvky patřil specifický červený lak, který doplňovala 18palcová litá kola ve dvoubarevném provedení, interiér pak dostal luxusně vyhlížející kožené čalounění a bohatou výbavu.
Nabídka motorizací zřejmě nebyla oproti standardnímu kabriu 9-3 výrazně omezena. V plánu byla produkce 366 exemplářů, jestli jich ale tolik nakonec opravdu vzniklo, netušíme. Saab totiž brzy opět zabředl do finančních problémů, které vyvrcholily přerušením výroby a hledáním nového majitele. A následně také faktickým koncem švédské automobilky.
Saab 9-3 Independence Edition je tak zajímavou připomínkou zvláštních časů falešné naděje.
Ale proč o něm píšeme zrovna teď? Protože v Nizozemsku je aktuálně jeden exemplář "smutné" limitované edice na prodej. Vůz s výrobním číslem 8, poprvé registrovaný v lednu roku 2012, pod kapotou ukrývá 1,9litrový turbodiesel o výkonu 132 kW. Do současnosti najezdil nějakých 48 tisíc kilometrů.
Zajímavá je cena. Skoro 10 let starý Saab je totiž k mání za 34.900 eur, což je v přepočtu asi 913 tisíc Kč. A to je samozřejmě na 9-3 té doby opravdu hodně peněz. Nebo myslíte, že limitovaná edice tuhle částku dostatečně ospravedlňuje?