Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-5 - Nový vůz z Trollhätanu

Tomáš Zajíček
Padesáté výročí vzniku poctila automobilka Saab zcela novým modelem 9-5. Tento designově velmi povedený model nahrazuje ve výrobě postarší, ale stále úspěšnou řadu 9000. Pětidveřová verze CS/CSE se splývavou zádí dokonce zůstává i nadále ve výrobě.

Nelze si nepovšimnout, kolik známých designových prvků minulých Saabů je v 9-5-ce použito. Například chromovaná maska a přední světla připomínajín současnou řadu 900. Tvar bočních oken připomíná světoznámou řadu Saab 99.

4,8 m dlouhý vůz ukrývá řadu drobných vylepšení, ale i převratné novinky. Z drobností je to např. natočení středového panelu k řidiči, řada odkládacích ploch, skříňka zapalování mezi sedadly (klíček lze vyjmout jen při zařazené zpátečce), velkoryse udělaná sedadla. Mezi zajímavé novinky lze počítat chlazení boxu mezi sedadly a elektromotorky odvětrávaná sedadla. Mezi opravdu převratnou novinku lze počítat systém aktivních opěrek hlav (viz obr.), které při např. při nárazu zezadu zabrání přílišnému zaklonění hlavy.

U Saabu se tradičně věnovalo mnoho úsilí zvětšení bezpečnosti cestujících. Kromě již popsaných aktivních opěrek byla výrazně zvýšena tuhost skeletu karoserie (viz obr.), ostřikovače předního skla mají místo obvyklých 4 trysek rovnou 6, proti oslnění sluncem bojují zdvojené clony a již tradičně obsahuje i nový Saab tzv. Black panel, kdy je za noční jízdy osvětlen jen rychloměr. Saab 9-5 splňuje všechny současné evropské i americké bezpečnostní normy pro náraz zepředu (viz obr.) i zboku.

Podvozek je z části převzat z Opelu Vectra, ale i tyto díly vždy prošly ještě dalšími konstrukčními úpravami. Ve předu jde o klasickou podobu McPherson (viz obr.), vzadu je použit komplikovaný víceprvkový závěs (viz obr.), zajišťující lepší ovladatelnost i směrovou stabilitu. Jako každý nový vůz, prodělal Saab 9-5 řadu „nepříjemných testů na silnici (viz obr.) i v laboratořích (viz obr.).

Motory jsou vždy přeplňované zážehové čtyřválce (viz obr.) a šestiválce se čtyřventilovou technikou. Již základní čtyřválcový dvoulitr disponuje velmi slušným výkonem 110 kW a výborným točivým momentem 240 N.m., který vrcholí již při 1800 ot/min. Stejné konstrukce je i větší 2,3/125 kW motor. Z Opelu Omega převzatý šestiválec prošel důkladným prozkoumáním a výsledkem je přeplňování s mezichladičem stlačeného vzduchu a výkon 147 kW. Točivý moment je opět velmi slušný - 310 N.m.

Osobitost a solidnost dává novému švédskému vozu skvělé předpoklady pro boj s konkurenčními vozy Audi A6, Mercedes E, BMW 5 nebo Volvo S70.

Tomáš Zajíček