Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-5: Ukončena výroba první generace

Diskuze (10)
Tento týden opustil brány závodu ve švédském Trollhättanu poslední kus Saabu 9-5 první generace. Celkem vzniklo od roku 1997 téměř půl milionu vozů této modelové řady.

Dlouhý modelový cyklus je typickým znakem automobilů Saab, například slavný typ 99 vydržel ve výrobě 16 let. Dlouhověkost se však mezi automobilkami v současnosti příliš nenosí, přesto se ji dočkal i model vyšší střední třídy 9-5. Poslední exemplář byl vyroben 1. února 2010, výroba tohoto modelu tedy trvala více než 12 let.

Takto dlouhou kariéru zapříčinila řada důvodů, umožnila ji ale také skutečnost, že Saab 9-5 byl při svém uvedení v roce 1997 velmi pokrokovým automobilem. Přinesl několik inovací, k těm nejvýznamnějším patří aktivní opěrky hlavy, odvětrávání sedadel a od roku 2005 také motory BioPower spalující směs etanolu E85.

Zajímavostí je i to, že Saab 9-5 byl jedním z prvních masově vyráběných automobilů, který spoléhal výhradně na přeplňované motory. Jádro nabídky tvořily čtyřválcové turbomotory B205 a B235 (objem 2,0 a 2,3 litru), které společně s první generací končí. Nová 9-5 dostane už jen motory, které mají základ v pohonných jednotkách Opel/GM.

Posledním vyrobeným kusem v první generaci byl stříbrný 9-5 SportCombi Griffin edition, tento exemplář zamíří do firemního muzea. Z výrobní linky v Trollhättanu mezitím už sjíždí sedany 9-5 nové generace představené loni v září ve Frankfurtu, která bude do prodeje uvedena v tomto roce.

Od roku 1997 bylo vyrobeno 252.236 sedanů 9-5, kombi 9-5 SportCombi se začalo vyrábět v roce 1998 a od té doby do ukončení výroby vzniklo 231.357 kusů.

Doporučujeme
Frankfurt živě: Saab 9-5 – První dojmy
BAIC bude vyrábět Saaby 9-3 a 9-5 v Číně

Diskuze (10)
6. 2. 2010 22:18
Re: Loučení po třinácti letech
Zadek je obludny...
Avatar - Parda71 (BMWfans)
6. 2. 2010 20:28
Re: Saab
Aha, já bych byl jen pro, kdyby new 9-3 udělali trošku jinak než se dnešní auta dělají. Štíhlý kompaktní sedan o délce 4,5 m, to je pro mě ideál, prostě jako moje BMW, nebo předchozí Audi A4. Ti dnešní špekouni jako Mondeo nebo Insignia jsou děsné, zvlášť v kombíku to jsou MPvečka a ne střední třída.
Jinak s tebou naprosto souhlasím, vyšší střední třída už snad ani není, nebo se ruší (Peugeot neplánuje nástupce 607m to sáme u Alfy 166...). Vlastně vyšší střední dělá už jen německé trio, Lexus a Volvo. už je to jen velká a málá střední třída.
5. 2. 2010 10:09
Re: Saab
problém je, že střední třída v současné generaci prakticky dorůstá rozměrů vyšší střední a ta se pak musí posouvat taky výš. Vždyť nová 9-5 atakuje rozměry luxusní třídu.

A jak píšeš, platforma na které stojí Insignie byla pro 9-5 prodloužená. Celá ta platforma byla vlastně od začátku projektovaná právě v téhle podobě - zkracování/prodlužování.

Krom toho jsem zaslechl, že by nová 9-3 mohla stát no úplně novém podvozku - žeby snahy o postupný ústup ze společných oblastí z GM? No, i kdyby to pravda nebyla, lehce zkrácená platforma by pro novou generaci 9-3 byla podle mně OK. Nemusí to být přece krává jako Insignie (nic ve zlým, kombík se mi velice líbí :yes: )
Avatar - Parda71 (BMWfans)
4. 2. 2010 18:02
Saab
9-5 jsem vždy miloval, s jedním kombíkem Aero jsem měl i zkušenost. Neskutečné auto s velkým potenciálem, pohodlím a hlavně hodně rychlé. Tyto devět pětky jsou pro mě nejlepší Saab.
Co je pro mě dost zvláštní, je způsob kam se budou Saaby ubírat? Nová 9-5 je postavena na platfomrě a zcela vychází z Insignie, 9-3 vychází z poslední Vectry, tudíž dva modely Saabu vychází z jednoho vozu různých generací. Nastává teda otázka, jestli vůbec nějaká nová 9-3 bude a jak bude vypadat, resp. z čeho bude vycházet? Z Astry? Nebo ze zmenšené platformy Insignie? To by ale asi lezla dost 9-5 do zelí. Zvláštní...
Avatar - palokalo
4. 2. 2010 16:17
Re: Loučení po třinácti letech
po poslednom facelifte ma saab 9-5 prezyvku okuliarnik :-) ktovie preco :-!