Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Saab 9000 Aero 2.3 16V Turbo
Saab 9000 Aero 2.3 16V Turbo
Základní tvary palubních desek saabů měly v 80. a 90. letech podobnou architekturu. Vrcholný model 9000 Aero dřevěnými dekory mířil do luxusního segmentu.
Saab 9000 Aero 2.3 16V Turbo
40 Fotogalerie

Saab 9000 je skandinávská aerovka. Měl 225 koní už před více než 30 lety

Lukáš Prejzek

Kdykoliv se na našich stránkách objeví vůz s logem Aero, vždy jde o historickou chloubu českého strojírenství. Před třiceti lety se stejným slovním označením pochlubil i švédský Saab 9000. Pod štítkem Aero mu ročník 1993 přinesl nejvýkonnější čtyřválec, dosahující 165 kW. Ve sportovním slangu to zní ještě lépe: 225 koní!

Vlajková loď Saabu s označením 9000 se vyráběla dlouhých třináct let a na jejím počátku stál mezinárodní projekt švédské značky ve spolupráci s automobilkami Lancia, Fiat a studiem Italdesign. Velký Saab 9000, postavený na podvozkové skupině Tipo 4, sdílel základní techniku s modely Lancia Thema, Fiat Croma a později se přidala i Alfa Romeo 164, pro změnu karosovaná Pininfarinou. Za nejvýjimečnější dílo z uvedené čtveřice platí bezpochyby sedan Lancia Thema 8.32, poháněný osmiválcem Ferrari 3.0 V8. Test tohoto unikátu jsme přinesli před dvěma měsíci, nyní je na řadě švédský produkční superlativ.

Dvě špičky severského ledovce

Za objemový vrchol nabídky modelu Saab 9000 sice od roku 1994 platil sedan Griffin s motorem 3.0 V6 24V (155 kW) z produkce koncernu GM, největší hodnota maximálního výkonu však patřila už o dva roky dříve modelu Aero. Ten svými 165 kilowatty překonal dokonce i „čtyřdveřové ferrari“ Lancia Thema 8.32 s nejvyšší hodnotou „pouhých“ 158 kW. 

Skutečnost, že nástupce modelu 9000 s označením Saab 9-5 vsadil v roce 1997 výhradně na čtyřdveřovou karoserii sedan, prodloužila pětidveřovému aeru produkční kariéru až do května 1998. Poslední vyrobený vůz s číslem 503.087 představoval verzi CSE 2.3 Turbo a odebralo jej přímo muzeum automobilky.

Jeden z těchto vzorně zachovalých klenotů je právě připraven předvést nám nezaměnitelné charisma Saabu, jehož komunita příznivců je dodnes obrovská. A když se někdy vydáte na některý ze srazů těchto podmanivých severských vozů, jen stěží uvěříte, že tahle živoucí ikona už před jedenácti lety ukončila svoji činnost.

Aerodynamika a přepych

Saab 9000 se světu představil v květnu 1984. Ačkoliv na československém trhu měl jeho výrobce vždy silné zastoupení, na rozdíl od typů střední třídy 99 či 900 se tuzemští zájemci vlajkové lodi švédské značky za socialismu nedočkali. Kochat jsme se jím mohli spíše v západních filmech a seriálech, snad nejvíce zazářil v druhé řadě legendární Chobotnice, kde se v bílém Saabu 9000 proháněl s mafií zapletený bankéř Sorbi spolu se svou mladičkou partnerkou Ellis.

Auto to bylo na svoji dobu výjimečné. Především díky prostornosti – rozvor dosahoval 2672 mm a zavazadelník poskytoval využitelný objem 625 litrů. Navíc byl snadno přístupný velkými samostatnými dveřmi v zádi. Švédští vývojáři zvládli excelentně rovněž aerodynamiku karoserie s parametrem cx = 0,34. Kabina snesla srovnání klidně i s prezidentskou limuzínou. Ventilační soustava byla velmi výkonná a přední sedadla mohla být vybavena elektrickým výhřevem. A jízdní komfort byl důstojný. Boční dveře navíc poskytovaly velkorysý úhel otevření 70°, a tak se do vozu nastupovalo jako do paláce.

Není divu, že Saabu 9000 vyprodukovala továrna v Trollhättanu během patnácti let více než půl milionu kusů.

Video placeholder
Saab 9-5: Oficiální reklama • Saab

Zrozen ke spolehlivosti

Dva roky po debutu velkého švédského modelu došlo k jeho historicky největšímu světovému úspěchu. Saab 9000 tehdy dvacet dní bojoval na americkém rychlostním okruhu Talladega Speedway o zápis do síně automobilové slávy. Dne 17. října 1986 se zde na start postavily tři zcela náhodně vybrané sériové vozy 9000 Turbo, které měly za úkol co nejrychleji zdolat 100.000 km.

Všem saabům se to za nepříjemného počasí s častým střídáním deště a mlhy podařilo za necelé tři týdny bez vážných závad. Průměrná rychlost dosahovala mety 200 km/h a švédská trojka postupně bořila jeden rychlostní rekord za druhým. Podobný maraton dodnes nemá ve světě obdoby. Potvrzení nezdolné kvality zajistilo nejen mimořádný zájem médií, ale i zákazníků. 

Také další životopis modelu byl bohatý. V následujícím roce 1987 získal vrcholný model Saabu automatickou převodovku, leden 1988 přinesl pod označením CD novou karoserii sedan. V roce 1991 získali zákazníci k motoru 2.3 možnost objednání turbodmychadla. Sezona 1992 se nesla ve znamení modernizace. Hatchback pod novým označením CS obohatila na pařížském autosalonu právě nejostřejší specifikace Saab 9000 Aero s výkonem 225 koní.

Přestože ze čtveřice modelů italsko-švédského projektu se Saab 9000 jako jediný nikdy nedočkal Dieselova motoru, skalní fandové mu to za zlé nemají. K velkému saabu patří minimálně dvoulitrový zážehový čtyřválec, pokud možno s turbodmychadlem. Vždyť přeplňované agregáty proslavil v osmdesátých letech právě Saab, který jimi své motory dopoval už od roku 1976.

Barvy švédského luxusu

Navenek se vrcholná varianta modelu 9000 od ostatních variant výrazně odlišuje pouze decentním štítkem s nápisem Aero na zádi a unikátními litými koly s trojicí mohutných paprsků, která k žádné jiné specifikaci dostupná nebyla. Po usednutí do kabiny však okamžitě poznáte, že jste se ocitli v autě s tehdejší cenovkou vysoko nad milionem korun. Vždyť v Německu tahle verze stála před třiceti lety troufalých 82.000 marek. Veškeré interiérové čalounění je kožené, v případě sedadel dokonce dvoubarevné. Také volant má částečně dřevěný věnec. Ušlechtilým materiálem je věnec dekorován mimo oblasti, kde se obvykle chytáte prsty.

Ve výbavě přepychového vozu nechybějí čelní airbagy, elektrifikace veškerých posuvů nastavování sedadel či oken, vyhřívaná přední sedadla, samočinná klimatizace, a dokonce ani palubní počítač. Ten má ještě podobu vsazeného přístroje se samostatným displejem, podobně jako třeba u malé felicie. 

Palubní deska je navýsost přehledná, navíc si zachovává architekturu kabiny letadla, jak je pro vozy Saab typické. Škoda že mezinárodní unifikace karosářského skeletu nedovolila použít panoramatické čelní sklo s výrazným předsunutím jako u menší řady 900. Z bočního profi lu navíc v siluetě až příliš vidíme italskou cromu. Přesto je to saab každým coulem, což poznáte hned po nastartování.

Z osobních důvodů

Šestnáctiventilový čtyřválec s elektronickou řídicí jednotkou Trionic je pružný jako máloco, spíš než výkon 165 kW za tím stojí točivý moment 350 N.m. Navzdory tehdejším prohlašováním automobilky o důrazu na co nejnižší spotřebu paliva a emise se vůz vrhá za plynem jako zběsilý, jeho elán nebrzdí ani stoupání do vrchů Orlických hor.

Za prudké akcelerace saabu vzpomínáme na polovinu devadesátých let a z mysli vytahujeme nejbližší soudobé konkurenty: Audi 100, BMW 528i a Mercedes-Benz 300 E – německé šestiválce shodného zdvihového objemu 2,8 litru. Ano, čtyřválcový Saab 9000 Aero se dokáže všem těmto prémiovým modelům vyšší střední třídy v akceleraci i největší rychlosti vyrovnat, případně je i překonat.

Jeho další silnou zbraní je mimořádná aktivní i pasivní bezpečnost. Už jste zaslechli vyprávění o tom, jak Saab 9000 ve velké rychlosti vyletí ze silnice do lesa, polovinu stromů pokácí a posádka z něho poté vystoupí jen s pár drobnými škrábanci? Výztuhy karoserie jsou zde natolik mohutné a bytelné, že bychom těmto příběhům klidně uvěřili. Už před třiceti lety navíc dokázal cestujícím nabídnout tříokruhový antiblokovací brzdový systém ABS, protiprokluzovou soustavu TCS, přitahovače bezpečnostních pásů nebo „americkou“ velkoobjemovou variantu airbagu pro řidiče. Pro pocit bezpečí posádky navíc na silnici svítil výkonnými halogeny s mlhovkami, nadto vybavenými účinnými stěrači.

Automobilka z Trollhättanu touhle směsí superlativů dokázala osadit auto s desetiletým konstrukčním základem, navíc v obrovské moderní konkurenci. A tak nám před jejími schopnostmi ani po dalších třiceti letech nezbývá než uctivě smeknout!

Nenápadné vrcholné dílo

Velkolepý italsko-švédský projekt Tipo 4 přivedl před čtyřmi desetiletími na svět spoustu originálních osobností. Vedle jižanské Themy 8.32 také severské modely Aero a Griffin. Saab 9000 je sám o sobě sice majestátní, ale až příliš usedlý automobil. A ještě více to platí pro špičkovou variantu Aero, jejíž ambice navenek prozradí vlastně jen originální litá kola. Prostorný a pohodlný sedan tak na rozdíl od různých M5, AMG či RS do světa nevykřikuje nic o své výjimečnosti. Tu nemusíte vidět, tu musíte zažít. Univerzalitu velkého saabu navíc podtrhuje fakt, že se dokáže přizpůsobit jak pohodovým rodinným výletům, tak velmi svižným vyjížďkám s kamarády obdivujícími motorsport.

Technická data Saab 9000 Aero 2.3 16V Turbo
Motorpřeplňovaný zážehový čtyřválec vpředu napříč, rozvod DOHC, turbodmychadlo Mitsubishi s chladičem, elektronické vstřikování benzinu
Objem 2290 cm3
Vrtání x zdvih 90,0 x 90,0 mm 
Výkon 165 kW (225 koní) při 5500/min
Točivý moment342 N.m při 1800/min
Převodovka manuální pětistupňová 
Pohon předních kol 
Podvozeks nezávislým zavěšením všech kol, vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečená náprava, vinuté pružiny a stabilizátory 
Brzdy vpředu i vzadu kotoučové, vpředu s vnitřním chlazením, ABS 
Rozvor 2672 mm
Vnější rozměry 4620 x 1788 x 1415 mm 
Největší rychlost 240 km/h 
Zrychlení 0-100 km/h 6,9 s
Normovaná spotřeba 9,0 l/100 km 
Objem nádrže 66 l
Cena (1995)1 239 000 Kč*
*Platí pro verzi Saab 9000 CS 2.3 T o výkonu 147 kW

Americká rarita

Když se v roce 1988 představila druhá karosářská verze Saabu 9000, čtyřdveřový sedan CD, okamžitě se jeho další úpravy ujala společnost ASC ze Spojených států amerických. Ta pro ženevský autosalon téhož roku připravila unikátní model Saab 9000 CD Coupé. Přestože šlo o prototyp, úpravce byl v případě zájmu ochoten už během pár měsíců spustit malosériovou výrobu. Nakonec však zůstala jen zbožným přáním, pořizovací cena by totiž proti výchozímu sedanu vzrostla na dvojnásobek.

Saab 9000 CD Coupé by se v případě zájmu montoval v severoamerickém Michiganu, jenže zájemce odradila uvažovaná vysoká cenaSaab 9000 CD Coupé by se v případě zájmu montoval v severoamerickém Michiganu, jenže zájemce odradila uvažovaná vysoká cena | Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger

Zdroj: Auto Tip Klassik, video: Saab