Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab v Paříži 2004

Ondřej Láník
Saab 9-2X ani 9-7X se do Evropy nechystají a tak švédská automobilka nic zcela nového do Paříže nepřivezla.

Novinky se omezily na nové motorové varianty (nové diesely pro řadu 9-3), připravovaný motor na etanol a vizi moderního klíče Alcokey, který rozezná alkohol v dechu řidiče.

Saab 9-3 Sport Sedan 2005: nové diesely 1.9 TiD

Saab 9-3 dostává v novém modelové roce dva nové diesely, které pocházejí ze spolupráce koncernů Fiat a GM. Šestnáctiventilová verze v Itálii vyráběného motoru 1.9 TiD o výkonu 110 kW je zaměřena na poskytování vyššího výkonu, zatímco osmiventilová varianta s výkonem 88 kW klade větší důraz na provozní náklady. Ve srovnání s pohonnou jednotkou 2.2TiD, kterou nahrazuje, nabízí motor 1.9TiD (110 kW) o 20% vyšší výkon, o 12,5% vyšší točivý moment, klidnější chod a nižší spotřebu paliva.

Osmiventilová verze motoru se vstřikováním common rail dosahuje v kombinovaném provozu spotřeby paliva 5,8 l/100 km, což je praktické zdokonalení oproti předchozímu motoru 2.2TiD. Emise CO2 při hodnotě 157 g/km* vykazují zlepšení o 11%. Pohonná jednotka 1.9TiD zahrnuje bezúdržbový částicový filtr.

Standardně dodávané šestistupňové manuální převodovky s těsným odstupňováním převodových poměrů lze u výkonnějšího provedení vyměnit (za příplatek) za šestistupňovou automatickou převodovku Aisin AW.

Adaptivní převodovka s plynulým chodem, reaguje na změny zatížení motoru, na sklon vozovky a na nadmořskou výšku a přitom vždy najde rychle „správný“ převodový poměr bez jakýchkoli rušivých „přehmatů“. Má přemostění měniče u všech převodových poměrů s výjimkou prvního. Řidič také může přepnout na manuální ovládání a použít sekvenční řazení na podlaze nebo na přání dodávaná ovládací tlačítka na volantu.

Saab 9-3 Sport Sedan je nyní dodáván s vyspělým rozpoznáváním řeči (AVR) pro informační a zábavní systém.

Saab Alcokey

Systém Alcokey vyvinutý společností Saab zahrnuje malý náustek, který je součástí rukojeti klíče. Další součástí je transpondér, který komunikuje s řídící jednotkou vozu. Ta zabrání nastartování motoru, jestliže vzorek dechu řidiče obsahuje alkohol v množství přesahujícím přípustnou hranici.

Saab 9­5 Ethanol FFV

Dvoulitrové turbo v Saabu 9-5 FFV umí spalovat nejen benzín, ale také etanol, považovaný za obnovitelný zdroj energie. Studie Saab 9-5 FFV je sice teprve ve vývojové fázi, ale do prodeje má přijít už v příštím roce.

Etanol, vyráběný z obilí je jedním z nadějných obnovitelných zdrojů energie, které bude možné využít i ve chvíli, kdy budou vyčerpány zásoby ropy. Ve srovnání se spalováním ropných derivátů, přináší použití etanolu v automobilu snížení produkce CO2. Samotné hoření přirozeně produkuje plyn, který přispívá ke skleníkovému efektu, ale srovnáme-li celý řetězec produkce etanolu, nevypadá bilance tak špatně. To proto, že rostliny, ze kterých se etanol vyrábí, přeměňují oxid uhličitý z atmosféry.

Saab 9-5 FFV (flexible fuel mixture) bude uveden na trh s motorem, naprogramovaným na spalování etanolu E85 a benzínu resp. jejich směs, v jakémkoliv poměru. Jakmile nebude v dosahu čerpací stanice s etanolem, můžete klidně jezdit na benzín.

Vedle daňových úlev v mnoha zemích, budou moci zákazníci těžit ze snížení spotřeby ve středních a vysokých zatíženích. Jízdní situace s takovými zatíženími nejsou zahrnuta v Novém evropském jízdním cyklu (měření spotřeby v režimech město/mimo město/kombinace), takže se zlepšení v údajích výrobce neobjeví. Testování v praktickém provozu slibuje snížení spotřeby při vysokých dálničních rychlostech v řádu 15 %, protože již není třeba chladit spalovací prostor obohacováním směsi.

V motoru Saabu je vysokooktanový (104 okt.) etanol E85, což je směs 85 % etanolu a 15% benzinu, nejčastěji používaná v motorových vozidlech. Výkon motoru vzrostl použitím tohoto paliva ze 110 kW na 132 kW. Elektronická řídící jednotka Saab Trionic samočinně upravuje předstihy zážehu a připravuje vhodnou směs paliva se vzduchem, pro všechny kombinace etanolu a benzínu. Mechanické úpravy se prakticky omezily na zavedení materiálů kompatibilních s etanolem na nové nádrži, palivovém potrubí a spojovacích prvcích.


Ondřej Láník