Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šampion Carlos Reutemann zemřel. Jaký byl příběh tohoto jezdce F1, s přezdívkou Lole?

Mirek Mazal Mirek Mazal 14. 7. 2021 • 06:46
43
Zobrazit náhledy (43)
Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann a Frank Williams Carlos Reutemann a Gordon Murray Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann Carlos Reutemann

Automobilový šampion a národní hrdina zůstane už jen ve vzpomínkách. Zanechal po sobě úspěchy automobilové i politické, které si zasloužil svébytným přístupem k věci.

Ve věku nedožitých osmdesátých narozenin zemřel 7.července argentinský pilot a politik Carlos Alberto Reutemann známý pod přezdívkou „Lole“. Oslovení vymyslela matka, které se závodník narodil 12. dubna 1942 v Santa Fe. Poprvé předvedl jezdecký cit ve 23 letech, a to za volantem upraveného sedanu značky Fiat. Rychle stoupal vypsanými kategoriemi až do Formule 2 ovládnuté nejprve doma a poté v Evropě.

Jízdní projevy Reutemanna nebyly vždy bezchybné, těžce se zapomíná například na sestřelení eventuálního šampiona Jochena Rindta v Hockenheimu, ale Bernie Ecclestone vnímal Reutenmannův skrytý potenciál a podepsal argentinský talent pod svůj tým Brabham F1 před sezónou 1972, kdy Carlos závodil po boku Grahama Hilla. Hned první závod sezóny zrovna v Buenos Aires dopadl výtečně kvalifikací na pole position, podobný vstup do Formule 1 se povedl pouze dvojici Mario Andretti a Jacques Villeneuve. V závodu Carlos dojel sedmý a na první zlatý vavřín čekal do roku 1974.

Při působení pod rudými barvami Ferrari se Reutemann potkal s Nikim Laudou. Zástup po téměř smrtelné nehodě rakouské ikony se postupně změnil v pozici náhradního jezdce, ovšem postupem času se Argentinec prosadil v testovacích kolech, aby následně nahradil odcházejícího Laudu na vysněné pozici týmové jedničky Scuderie.   

Během aktivní kariéry v královské motoristické disciplíně zaznamenal Reutemann 12 vítězství, 45 pódií a šest nejrychlejších kol. Mezi lety 1972 a 1982 závodil pod vlajkami týmů Brabham, Ferrari, Lotus a Williams. Ze 146 závodů si nejlépe vedl rok před koncem aktivního působení, toho času se prezentoval druhým místem celkového šampionátu. Chyběl jediný bod. Následující sezóna byla poslední, protože se zvyšovalo napětí vlivem války o Falklandy a Reutemann se rozhodl odejít do důchodu a distancovat se od svého anglického týmu.

Argentinec nemohl působit v britském uskupení, proto svoji energii začal aktivně využívat v politickém soupeření. Bývalý jezdecký talent kandidoval na guvernéra provincie Santa Fe a během recese v roce 2001 přijal konzervativní fiskální politiku, která aplikovala slevy, zmrazila platy i s důchody a zamezila vydávání státních dluhopisů. Reutemannova aplikovaná vize pevně uchopeného rozpočtu způsobila menší škody ekonomické krize ve srovnání s ostatními územními celky bez přísného vedení. Konzervatismus zachránil občany před hlubokými dluhy.  

Veřejná působnost nebyla důvodem úplného zanevření na závody, Reutemann ve volném čase uspokojoval své řidičské touhy za volanty rallyeových speciálů. Párkrát si zopakoval příjemné pocity na stupních vítězů, i když specifický kolotoč kolem formulí už nebylo možné nahradit.

Argentina zůstává pyšná na svého rodáka, který se často vyznačoval nepředvídatelným chováním v civilu i na okruhu. Bez ohledu na povahové rysy Lole obohatil nejen automobilový svět, který nezapomene. Jedna ze vzpomínek z prostředí Formule 1 vystihuje charakter svébytného Carlose Alberta Reutemanna. Z osobních zkušeností se prý hluboce zajímal o všechny technické záležitosti a soustředěně naslouchal všemu, co o autech řekli jeho konstruktéři Gordon Murray nebo Patrick Head. Dokonce si údajně dokázal vybavit čísla nejlepších motorů Cosworthu, se kterými kdy závodil. Říká se, že se svými inženýry vedl zdlouhavé debaty, protože chtěl všemu detailně porozumět. V některých dnech dokázal ničit i ty nejsilnější soupeře, jindy působil přesně opačně. Libovolně střídal povahu lva a beránka, možná proto není k zapomnění.

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud