Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania představuje novou generaci městských a příměstských autobusů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Scania přepracovala autobusy řady Citywide a jejich nové provedení má vynikat nízkou spotřebou paliva a energie, vyšší přepravní kapacitou, lepšími jízdními vlastnostmi a zvýšeným komfortem pro cestující i řidiče.

Společnost Scania představuje novou generaci svých autobusů pro městskou a příměstskou dopravu. Začíná elektrickým autobusem Scania Citywide BEV na baterie a řada bude zahrnovat autobusy pro všechny varianty paliv a má tak představovat nejobsáhlejší nabídku na alternativní paliva na trhu.

Scania Citywide BEV představuje 12metrový autobus, k jehož pohonu slouží elektromotor o výkonu 300 kW. Díky systému chlazení motoru olejovou mlhou neexistují žádná omezení točivého momentu v hornatém nebo horkém prostředí. I na osmistupňovém stoupání si autobus udrží rychlost 30 kilometrů v hodině. Tento systém chlazení také nezasahuje do funkce klimatizační jednotky, protože oba tyto systémy fungují plně souběžně.

Baterie byly rozděleny a čtyři jsou na střeše, zatímco další čtyři jsou v zadním převisu, aby bylo dosaženo nižšího těžiště, což umožňuje lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost autobusu.

Scania Citywide BEV může využívat i rychlého nabíjení prostřednictvím spouštěcího pantografu. S menším počtem baterií je hmotnost tohoto autobusu stejná jako v případě tradičních naftových a plynových autobusů s podobnou kapacitou cestujících. Kromě možnosti nabíjení přes 300kW stejnosměrný pantograf namontovaný na střeše je autobus vybaven pro nabíjení střídavým i stejnosměrným proudem v depu.

S dojezdem 80 až 150 kilometrů je model Citywide BEV vhodný pro velkou většinu městských tras. Každý dopravní systém musí být samozřejmě optimalizován podle svých vlastních podmínek, ale analýzy společnosti Scania ukazují, že nabíjení v průběhu celého dne ve většině případů poskytuje nejlepší celkovou ekonomiku provozu.

Všechny hlavní komponenty, jako jsou baterie a hnací ústrojí, byly navrženy a zkonstruovány ve společnosti Scania, což má být zárukou naprosté optimalizace vozidla. Scania k tomu uvádí, že i díky tomu může převzít plnou odpovědnost za vozidlo se službami a odbornými znalostmi ve své celosvětové síti a zajistit tak maximální dostupnost.

Scania vedle představení bateriového elektrobusu uvádí i přepracovaná konvenční provedení vozidel modelové řady Citywide. Boční uložení motoru v případě sedmi a devítilitrových variant i elektrického motoru na nízkopodlažních městských autobusech znamená vytvoření tří dodatečných sedadel za zadní nápravou. Navíc zvýšené zatížení přední nápravy vytváří prostor pro další dvě sedadla. Celkově vzato byla kapacita cestujících zvýšena na cca 100 pasažérů v závislosti na typu pohonu a vnitřním uspořádání.

Při použití sedmilitrového motoru, který je nejčastěji používán pro městský provoz, byla spotřeba paliva snížena o tři až pět procent. V kombinaci s vylepšenými funkcemi převodovky lze dosáhnout dalšího snížení o jedna až tři procenta. Se zavedením funkce start/stop lze dosáhnout úspor ve výši osmi procent v případě provozu na naftu a bionaftu, zatímco u autobusů na plyn to může být až 15 procent.

Dalších úspor paliva je možné dosáhnout s ústrojím Scania Opticruise na příměstských nízkopodlažních autobusech. Na spotřebu paliva má pozitivní vliv rovněž vylepšený aerodynamický odpor, tempomat s aktivní predikcí (CCAP), elektrický ventilátor chlazení, čištění výfukových plynů SCR i snížená hmotnost vozidla.

Nové autobusy Scania Citywide se vyznačují zcela novým stylem interiéru se světlými barvami na střešních a bočních panelech. Boční okna jsou větší a mají vyšší stropní linii, což přináší více přirozeného světla do autobusu. Strop má zvýšenou výšku a boční stropní panely mají plochý tvar, což zlepšuje jak osvětlení, tak vnímání prostoru pro cestující. Širší ulička a nepřímé stropní osvětlení v celém autobusu mají ještě více přispívat k pocitu prostornosti a pohodlí. Cestující i řidič také určitě ocení lepší proudění vzduchu.

Nízkopodlažní varianta bude mít vzadu jedno okno navíc v porovnání s aktuálními modely Citywide. Je to díky změně umístění motoru. Kromě toho se zákazníci mohou rozhodnout pro další spodní boční okna mezi přední a zadní nápravou, která do prostoru pro cestující přinesou ještě více světla. Další funkcí zvyšující pohodlí je individuální odpružení vpředu, které přispívá k plynulejší jízdě.

V rámci pomoci provozovateli při zachování nanejvýš důležité čistoty byl autobus navržen s minimálními mezerami a hranami, což zjednodušuje jeho každodenní údržbu. Ergonomie prostoru pro řidiče se výrazně zlepšila díky lepšímu umístění pedálů, většímu prostoru pro nohy, možnosti nastavení výšky řidiče, plynulému nastavení sedadla ve všech úhlech, lepšímu výhledu a lepší dosažitelnosti ovládacích prvků. Téměř všechna tlačítka na přístrojové desce jsou připojena ke CAN, jejich funkci lze tedy snadno přizpůsobit pro různé místní aplikace.

Celý autobus Scania Citywide byl navržen se společným elektrickým systémem, což usnadňuje monitorování jeho stavu i opravy. V rámci nové řady městských a příměstských autobusů je systém Scania Zone k dispozici na všech typech hnacích ústrojích. Pomáhá řidičům, aby se přizpůsobili stále častějším městským předpisům vydávaným s cílem omezit znečištění a zvýšit bezpečnost.

Zdroj: Scania Czech Republic s.r.o.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

29. 10. 2019 07:53
ohnik
Tak to bude parádny ohnik, ked začne horieť.
Tesla suviks