Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania připomíná 50 let svého působení v Číně

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
První těžká nákladní vozidla švédské značky zamířila do Číny v polovině šedesátých let dvacátého století.

Švédská společnost Scania-Vabis neměla na počátku šedesátých let žádné plány ohledně svého vstupu od Číny, ale tehdejší čínské ministerstvo lesů hledalo vhodná těžká nákladní vozidla pro svoz dřeva.

Volba padla právě na vozy značky Scania-Vabis a v první fázi zamířilo do Číny celkem deset vozidel LT76 6x4. Ta musela být schopná pracovat v náročném terénu, s vysokým zatížením a na dlouhých trasách při teplotách minus 40° C a nižších.

Vozidla s jedenáctilitrovými motory brzy patřila k oblíbeným strojům řidičů ministerstva lesů díky svým schopnostem, ovládání i snadné údržbě. Prvních deset vozidel Scania-Vabis pro svoz dřeva se své značce v Číně postaralo o velmi dobrou pověst.

Následně si Čína objednala celkem 200 sklápěčů Scania-Vabis pro výstavbu železniční trati Tanzanie-Zambie v Africe. V první polovině sedmdesátých let mnoho z těchto vozidel zamířilo do Číny, kde byla využívána na stavbách.

Scania mezitím v blízkosti stavby železnice zřídila servisní středisko, které nejprve sloužilo k opravám vozidel čínských stavbařů a následně přispělo švédské značce k zisku významné pozice na východoafrickém trhu s těžkými nákladními automobily. Na počátku osmdesátých let díky tomu Scania v Dar es Salaamu založila montážní podnik.

V době, kdy byla dokončována stavba železniční trati Tanzanie-Zambie, se čínské ministerstvo lesů rozhodlo pro pořízení dalších vozidel pro svoz dřeva a volba padla znovu na značku Scania, ale tentokrát se již jednalo o objednávku celkem 500 těžkých nákladních automobilů, jejichž dodávka byla uskutečněna v roce 1975.

Na tuto zakázku navázala na počátku osmdesátých let další a opět od ministerstva lesů, které potřebovalo více nákladních vozidel. Scania tentokrát dodávala novou generaci svých automobilů s novou prostornou kabinou, jejíž interiér navrhoval Giorgetto Giugiaro a osvědčenými jedenáctilitrovými motory.

Vedle dodávek vozidel pro svoz dřeva uspěla Scania i na Tchaj-wanu a v Hongkong. Na tchajwanském i hongkongském trhu si švédská značka do konce osmdesátých let vybudovala silnou pozici dodavatele vozů pro přepravu kontejnerů. Na Tchaj-wanu se švédské značce dařilo i v oblasti autokarů.

V Číně obchodovala Scania se státní správou až do počátku devadesátých let. Následně došlo k otevření čínského trhu i pro soukromé operace a švédskou značku začala zastupovat společnost Forefront Motors.

V devadesátých letech se začala budovat servisní síť i obchodní zastoupení, které pomohlo švédské značce na čínském trhu úspěšně vstoupit do jednadvacátého století. K uplynulým patnácti letům se hodlá Scania v rámci 50. výročí svého působení v Číně ještě vrátit a v průběhu letošního roku zveřejnit podrobnější informace.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)