Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Arona 1.5 TSI (110 kW) – Konečně má šmrnc

David Bureš
Diskuze (47)

Malé SUV od Seatu je na trhu čtyři roky, a tak nastal čas na modernizaci. Myslela primárně na styl, Arona se tak dočkala zajímavější karoserie i hezčí kabiny.

Design, interiér


Malá SUV jsou už nějaký ten čas prodejním hitem, koncern Volkswagen Group ale segment dlouho nechával bez povšimnutí. Vždyť jako první zástupce koncernu mezi malá SUV dorazil v roce 2017 právě Seat Arona, tedy v době, kdy už Nissan Juke, Renault Captur nebo Peugeot 2008 dávno vládly trhu. Až poté následovaly i sourozenci Arony, VW T-Cross a Škoda Kamiq. Arona se tak logicky jako první z nich dočkala faceliftu, který už jsme měli možnost vyzkoušet v rámci redakčního testu přímo v tuzemském prostředí.

Konečně výraznější

Seat je léta prezentován jako značka německého koncernu pro mladé, s čímž souvisí i výraznější styl než třeba u konzervativnější Škody. Pro Aronu to ale moc neplatilo, při uvedení na trh její design v rámci segmentu nijak výrazný nebyl, styl tak doháněla hlavně různorodými barevnými kombinacemi.

Právě to se ale v rámci letošní modernizace změnilo a design Arony se konečně ozvláštnil. Vůz oživují na přání dodávané mlhovky, které se díky svému výraznému kruhovému tvaru stávají poznávacím znakem. Arona díky nim konečně vyčnívá z davu, byť je potřeba přiznat, že tento detail evokuje někdejší řešení Škody Yeti. Hlavní světlomety jsou pak standardně full-LED.

Naopak zadní partie se tolik nezměnily. Proměnou sice prošel zadní nárazník, opticky nejvýraznější změnou je nicméně nápis Arona na víku v pro Seat nově charakteristickém fontu. Celkové ztvárnění zádě je ale poměrně nudné, jako dosud.

Seat Arona 1.5 TSI (110 kW) Seat Arona 1.5 TSI (110 kW)

V rámci faceliftu se také výrazněji odlišily jednotlivé deriváty. K dispozici jsou tři stupně výbavy, nad základním Style stojí provedení Xperience a FR, která se liší svým charakterem i designem. Zatímco Xperience nahrazující dosavadní variantu Xcellence zdůrazňuje charakter SUV, FR je pro Seat už tradičně sportovně laděný derivát.

Právě "ef-erko" jsme v rámci redakčního testu zkoušeli. Aktuálně jde přitom o nejdražší variantu v nabídce. S testovaným motorem 1.5 TSI (110 kW) v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG přijde na 616.900 korun, což je o 7.000 Kč více než v případě Xperience. V rámci segmentu to není zrovna málo.

Výbava obou derivátů je přitom obdobná, zahrnuje dvouzónovou automatickou klimatizaci, zadní parkovací senzory, ambientní osvětlení kabiny nebo dešťový a světelný senzor. Xperience ale přidává bezklíčové odemykání a prvky zdůrazňující SUV-charakter vozu, zatímco u FR tu jsou sportovní prvky - specifické nárazníky, sportovní přední sedadla, volant čalouněný perforovanou kůží Nappa nebo elektronická uzávěrka diferenciálu na přední nápravě.

Povedený interiér

Snad ještě důležitější změny se odehrály v interiéru. Seat zdůrazňuje hlavně přizpůsobení se potřebám digitálního světa, což se podepsalo na nové generaci multimediálního systému s větší dotykovou obrazovkou, která má v závislosti na verzi úhlopříčku až 9,2 palce. Za mě důležitější změnou je ale přepracovaná koncepce palubní desky. Obrazovka infotainmentu se tak posunula výše, aby byla řidiči více na očích, pod ni se naopak přesunuly výdechy ventilace, zatímco ty krajní dostaly kulatý tvar. Především tu ale byly použity hodnotněji působící měkčené plasty, a tak je kabina Arony nyní mnohem příjemnějším místem k žití než dosud. To podtrhuje i ambientní osvětlení, připlatit si můžete za neobvyklé podsvícení výdechů ventilace.

Zároveň si ale Arona na rozdíl od modernějšího Leonu uchovala oddělené ovládání klimatizace. Její panel je sice umístěn dost nízko, otočné ovladače a tlačítka jsou však mnohem intuitivnější na ovládání než hledání nastavení klimatizace v menu multimediálního systému jako u Leonu.

Líbí se mi na přání dodávaný digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25". Nabízí různé grafiky, které konečně podle mého názoru dávají smysl, jsou dostatečně odlišné, zároveň ale pořád všechny použitelné, s přehledným zobrazením klíčových informací. Dobře se pracuje i se samotným infotainmentem s přehlednou grafikou a jasným obrazem díky detailnímu rozlišení. Bohužel, softwarové chyby nové generace koncernových infotainmentů pokračují. I v modernizované Aroně se mi tak stalo, že rádio nešlo spustit. Vypnout a zapnout nepomohlo, samo se zase najednou zapnulo po několikerém nastartování.

Seat Arona 1.5 TSI (110 kW) Seat Arona 1.5 TSI (110 kW)

Naopak z hlediska prostornosti Aroně není stále co vytknout. Přední sportovní sedadla (standard pro verzi FR) zůstávají komfortní, dostatek místa pak mají dospělí také na zadních sedadlech. Benefitem je přitom doplnění LED vnitřního osvětlení pro zadní sedačky, na němž Seat dosud šetřil. Všech laciných detailů se ale bohužel nevzdal. Dojem nadále kazí lacině ztvárněná schránka před spolujezdcem nebo hlasité zvuky při zavírání dveří.

Zavazadlový prostor udávaným objemem 400 litrů v rámci segmentu nijak nenadchne. Někteří konkurenti díky posuvné zadní lavici umí nabídnout i výrazně větší objem. Tady už je ale takto velký standardně, posuvná sedadla Arona nemá. Navíc jeho využitelnost zvyšují pravidelné tvary, a tak ve výsledku v praxi bohatě stačí.

Motor, jízdní vlastnosti


Warm-SUV

I po faceliftu je nabídka motorizací pro Aronu primárně postavena na zážehovém tříválci o objemu jednoho litru. Jsou tu jak dvě výkonové benzinové verze se 70 a 81 kW, tak varianta na CNG s 66 kW. Komu by pak ani to nestačilo, je tu vrchol nabídky v podobě jediného dostupného čtyřválce, zážehového motoru 1.5 TSI naladěného na 110 kW. V případě Arony je přitom standardně spárován se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, podobně jako v technicky spřízněném malém hatchbacku Ibiza.

Při jízdě se přitom ukazuje, že patnáctistovka se 110 kW a 250 Nm už z městského SUV umí udělat pořádného čiperu. Zvlášť na zmoklých podzimních silnicích se už Aroně při rozjezdu leckdy protočí kola, jak chce s nadšením zrychlit. Hodně elánu má i na dálnici, ostatně síla agregátu se podepisuje také na technických parametrech. Tahle Arona z 0-100 km/h zrychlí za 8,2 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 210 km/h.

Pravdou nicméně je, že elánu se dočkáte při přepnutí do sportovního režimu. Ve výchozím nastavení standardně dodávaná dvouspojka řadí hlavně na pohodu a pro co nejnižší spotřebu, což ve výsledku schopnosti motoru poněkud tupí. Ve Sportu už se ale schopnosti jednotky plně projeví.

Samotné řazení je hladké, jedinou výjimkou jsou ostřejší rozjezdy, kdy při řazení z jedničky na dvojku automat lehce škubne.

Slušná je též spotřeba. Ve městě se v závislosti na hustotě provozu pohybuje od šesti do osmi litrů, na dálnici se zpravidla vejdete do sedmi. Dlouhodobá spotřeba za týden ježdění činila 7,5 l/100 km/h, souvisela ale s častými přesuny po dálnicích.

Naladění pak odpovídá tradičně sportovnímu šmrncu Seatu. Arona tak i díky elektronické uzávěrce diferenciálu (tedy díky již tradičnímu přibrzďování kol XDS) dodávané standardně u verze FR obratně mění směr a s jistotou zvládá i vyšší tempo. Jde tu ale především o rychlost a účinnost, ani ne tak o zábavu. Hot-SUV tedy Arona s vrcholným motorem rozhodně není, zkrátka jen příjemně svižně jezdící auto.

Seat Arona 1.5 TSI (110 kW) Seat Arona 1.5 TSI (110 kW)

Pravdou navíc je, že na rozbitých českých silnicích se naladění jeví jako tvrdší. Na nerovnostech už je mnohdy slyšet práce zadní jednoduché nápravy s torzní příčkou, zvlášť v případě příplatkových 18" kol dodávaných. Také odhlučnění by stálo zato doladit. Arona je citlivá na povrch pod koly, a tak na dálnicích mnohdy uslyšíte valivý odpor pneumatik, stejně jako jemné vrnění motoru. Při tachometrových 140 km/h patnáctistovka mimochodem točí rovných 2500 otáček.

Naopak chování jízdních asistentů se povedlo vyladit vlastně k dokonalosti. Nově nabízený Travel Assist kombinuje udržování v jízdním pruhu s adaptivním tempomatem s funkcí stop & go. Na dálnici to slušně funguje, Arona se s citem drží v pruhu a jemně reaguje na okolní provoz.

Závěr


Závěr

Ve stále se rozrůstající kategorii malých SUV to některé modely nemají jednoduché, v bohaté nabídce se leckterý zástupce segmentu může ztratit. Seat Arona ale letos patří na českém trhu mezi nejžádanější městská SUV, celosvětově je pak druhým nejžádanějším modelem značky, což potvrzuje, že se povedl a zákazníci o něm dobře vědí.

Ničím výrazný design letošní facelift konečně ozvláštnil, a to prostřednictvím kruhových mlhovek vpředu, které nechají zavzpomínat na někdejší Škodu Yeti. Hlavně se mi ale líbí interiér, který vsadil na hezké materiály. Navíc si zachoval koncepci s odděleným panelem klimatizace. Ovládání je tak mnohem intuitivnější než v modernějším Leonu.

Zkoušená patnáctistovka se mi líbila svojí silou, slušnou spotřebou paliva i sladěním se standardně dodávanou dvouspojkovou převodovkou. Nutno ale podotknout, že z Arony rozhodně nedělá sportovnější náčiní, ale zkrátka jen svižně jezdící SUV. V českém prostředí pak platí, že je podvozek tvrdšího ražení, práci zadní nápravy dá Arona občas pocítit.

Nejlevnější verze modelu 469.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Style)
Základ s testovaným motorem 609.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG Xperience)
Testovaný vůz bez příplatků 616.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG FR)
Testovaný vůz s výbavou 737.500 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG FR)

Plusy

  • Silný motor
  • Pěkný displej infotainmentu
  • Slušný vnitřní prostor

Minusy

  • Pořád některé lacinější detaily
  • Tvrdší podvozek
  • Průměrné odhlučnění
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (47)

Doporučujeme

Seat Arona 1.5 TSI (110 kW)
Cena základní sestavy 616 900 Kč
Výbava základní sestavy 17" kola z lehkých slitin, elektronická uzávěrka předního diferenciálu XDS, automatická dvouzónová automatická klimatizace, zadní parkovací čidla, sportovní volant s perforovanou kůží, ambientní LED osvětlení kabiny, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, sportovní přední sedadla, sportovní multifunkční volant s věncem v Nappa kůži, přepínání jízdních režimů, full-LED světlomety, přední mlhovky, šest airbagů, dojezdové rezervní kolo, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, podélné střešní nosiče - stříbrné, tempomat, zadní parkovací čidla. Kč
Cena testované sestavy 737 500 Kč
Výbava testované sestavy 18" kola z lehkých slitin (+12.500,-), akční paket Technology FR - full-LED světlomety Plus, ambientní osvětlení výdechů ventilace, přední a zadní parkovací senzory, parkovací asistent, zadní parkovací kamera, čalounění sedadel látka dinamica/umělá kůže (+19.000,-), hudební systém BeatsAudio s šesti reproduktory o výkonu 300 W (+11.900,-), navigace s 9,2" obrazovkou, Android Auto a bezdrátovým Apple CarPlay (+18.500,-), paket Safe Driving X+ - adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, asistent pro jízdu na dálnici (+10.900,-), vyhřívaná přední sedadla (+9.000,-), hlídání mrtvého úhlu (+9.500,-), příprava pro tažné zařízení (+4.200,-), digitální přístrojový štít (+8.200,-), lak Desire (+16.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5
Emise CO2: 113
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1280
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1193 / 577
Rozměr pneu: 215/45 R18
Seat Arona 1.5 TSI (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4153
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1537
d) rozvor (mm): 2566
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 525 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1456
l) šířka vzadu (mm): 1416
délka sedáku vpředu (mm): 525
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 655
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Emel
12. 11. 2021 15:19
Re: Ugly kid džou
Tarraco je docela ok, ale za mě je tam teda minimum invence, je to Tigi Allspace s jinou maskou.
No nic.. na to že nemáme rádi SUV už jsme jim věnovali dost času :-)
Avatar - Ozzman
12. 11. 2021 12:11
Re: Ugly kid džou
Jo, jako to by taky šlo, červená s černými doplňky mne baví.
Avatar - Ozzman
12. 11. 2021 12:10
Re: Ugly kid džou
Mne se to fakt líbí, já v takovém Karoqu jezdil a je to zajímavá barva, ta oranžová Seatí už je okoukaná a na Leonu mi příjde prostě hezčí, nevím, Ateca ani Arona mne neberou, když už, tak Tarraco a to má taky zajímavou zelenou http://upload.wikimedia.org/…s_2018_-_001.jpg
Ale co jsem měl možnost porovnat s Kodiaqem, tak ze začátku produkce to na mne působilo v interiéru levnějším dojmem a tam, kde jsou u Škodovky v kufru a na bocích slušné koberce, byl v Tarracu takovy ten hnusný zátěžový, stejně jako výplně dveří, jak vypadá teď, netuším, nesleduji ho :)
Avatar - lamal
12. 11. 2021 11:31
Re: Ugly kid džou
S tou malou SPZ je to lepsie :D Kamiq je asi najspatnejsie auto od Skody v sucastnosti, hmyzi, hnusny, slizky. Arona je krasavica oproti tomu.
Avatar - Emel
11. 11. 2021 22:11
Re: Ugly kid džou
Fotit auto rybím okem je blbost :-) , tady nějaká normálnější fotka
https://www.formule.cz/…roq_scout_02.jpg
Jo, tý stříbrný je tam trošku hodně, v tmavý barvě to o to víc vynikne... asi radši sportlajna
https://www.carpixel.net/w/393c02e710c1d27fbac7963872d2b70c/skoda-karoq-sportline-car-wallpaper-99979.jpg¨
(ale jak říkám - pro mě z komplet koncernové nabídky nejlíp vypadá ta Ateca)