TEST Seat Arona 1.0 TGI – Jaká je cena za levný provoz?
Stylový crossover Seat Arona nabízí kromě tradičních benzínových a naftových motorů i možnost jezdit na stlačený zemní plyn, tedy CNG. Jaká úskalí ale obnáší provoz nejhospodárnějšího a současně nejčistšího motoru v nabídce?
Design, interiér
Seat Arona se mi během našeho prvního setkání celkem příjemně zaryl pod kůži. Kompaktní crossover v bílo-oranžové kombinaci působil svěže, jeho jednoduchý interiér nabízel příjemnou ergonomii i dostatek prostor a litrový tříválec o výkonu 85 kW v lehkém crossoveru bohatě stačil na proplétání se městskou džunglí, skotačení po venkovských okreskách i pohodlné cestování po dálnici.
Druhé setkání ovšem probíhalo ve výrazně usedlejším duchu. Ačkoliv opět dorazila arona ve výbavě Xcellence, tmavé lakování se stříbrnými doplňky přidalo autu na vážnosti, což by na rozdíl od veselé (a možná až „funky“) první testované verze mohly ocenit i starší generace.
Mnohem důležitější změny, které výrazně ovlivnily vnímání celého auta, se ovšem odehrály pod kapotou. Na první pohled to ale prakticky nemáte šanci poznat.
Alternativní pohon na stlačený zemní plyn, tedy CNG, totiž arona nijak výrazně neprozrazuje. Tedy s výjimkou označení TGI na víku kufru. Až po odklopení víčka palivové nádrže si všimnete, že sem konstruktéři ukryli i plnící ventil pro tlakové nádrže - umístěné pod zadní lavicí a zavazadlovým prostorem.
Kvůli nim navíc došlo k ještě jedné zajímavé úpravě, které si rovněž nemáte šanci všimnout na první pohled. Kvůli umístění tlakových lahví totiž došlo ke zkrácení výfukového systému, jehož koncovku tak nově nalezneme před zadními koly. I standardní arona má ovšem koncovky výfuku schované, takže nejde o nic okatého.
Podobné technické řešení navíc známe i od mladoboleslavských modelů Škoda Scala & Kamiq G-Tec, které s aronou sdílí stejnou pohonnou jednotku.
Inovované budíky
Výraznější novinky, spjaté s pohonem na CNG, jsou patrné až v interiéru. Stále se ovšem jedná celkem o drobnosti, kterých si bude všímat především řidič.
Na něj čeká například upravený přístrojový štít, na němž se nově zobrazuje zelená ikonka CNG, a ukazatel teploty vody byl nahrazen ukazatelem palivoměru pro CNG. V palubním počítači pak objevíme ukazatel kvality CNG a nový indikátor dojezdu, který zobrazuje jak dojezd na samotné CNG, tak na benzín v rezervní nádrži.
Méně místa a žádný vlek
Ovšem zatímco pozměněné budíky ničemu nevadí, druhá změna interiéru už může představovat jisté omezení. Kvůli zástavbě tlakových nádrží pod zadní lavici a pod podlahu zavazadlového prostoru totiž arona přišla o praktickou dvojitou podlahu kufru, což způsobilo zmenšení zavazadlového prostoru z běžných čtyř set na 282 litrů.
Na rozdíl od svých soukmenovců s motory čistě na benzín a naftu navíc arona TGI nedovoluje ani tažení přívěsu.
Stará známá
Až na tyto drobnosti ovšem stále nemám aroně moc co vyčítat. Její interiér je koncipován jednoduše a přehledně, což mi naprosto vyhovuje. Někdo by mohl kritizovat použití takřka výhradně tvrdých plastů, nicméně kvalita zpracování je bezchybná a oživení interiéru pomocí barevných doplňků dojem z celku výrazně zlepšuje.
Za pochvalu stojí i pozice za volantem a slušný výhled z vozu, ačkoliv zrcátka by mohla být o kousek větší (nebo konzervativněji tvarovaná). A opomenout nelze ani zdařilou ergonomii, kdy arona nelpí na čistě dotykovém ovládání, což výrazně usnadňuje manipulaci s infotainmentem na cestách.
K otázce vnitřního prostoru není s výjimkou výše zmíněného omezení zavazadlového prostoru co dodávat. Čtyřčlenná posádka by měla mít dostatek prostoru i pro delší cesty, v pěti už ovšem bude těsno. Víc než dostatečný je pak i počet a dimenzování odkládacích přihrádek. V aroně se mi zkrátka navzdory její jednoduchosti líbí. Horší už to ale tentokrát bylo se zážitky z jízdy.
Motor, jízdní vlastnosti
Motor
Seat Arona s označením TGI totiž ukrývá pod kapotou 1,0litrový přeplňovaný tříválec, který nabízí maximální výkon 66 kW (90 k) v rozmezí 4.500 až 5.00 ot/min a maximální točivý moment 160 N.m v rozmezí 1.800 až 3.800 ot/min. Jedná se tak o vůbec nejslabší motorizaci, jakou arona nabízí. Paradoxně si ovšem musí poradit s téměř nejvyšší hmotností.
Zatímco u čistě benzínového tříválce dosahovala pohotovostní hmotnost pouze 1.189 kilogramů, ve verzi TGI se vyšplhala až na 1.308 kilogramů. Těžší už je tak pouze naftová Arona 1.6 TDI (70 kW) v kombinaci s automatem DSG, jejíž hmotnost se vyšplhá až na 1.320 kilogramů.
Kombinace vysoké hmotnosti a nízkého výkonu tak znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za dlouhých 13,2 sekundy. Maximální rychlost se pak zastaví na hodnotě 176 km/h.
Na motoru je přitom celkově cítit, že nemá zrovna velkou chuť do života. Maximální točivý moment sice nastupuje kolem 2.000 otáček, ovšem pokud toužíte po alespoň trochu dynamické jízdě, budete muset vyhnat ručičku otáčkoměru výrazně výš. To se ovšem rychle promítne do spotřeby, která se může stát kamenem úrazu celé vize cestování na CNG.
Kila, kubíky a kilometry
Začněme od papírových údajů. Trojice ocelových tlakových nádrží by měla nabídnout kapacitu asi 13,8 kilogramu CNG. Papírovou spotřebu pak automobilka uvádí v rozmezí 5,4 až 5,5 m3. Jeden kilogram CNG se přitom rovná zhruba 1,4 m3 CNG.
Průměrná papírová spotřeba by se tedy měla pohybovat zhruba na úrovni 3,9 kg na 100 km, což by při celkové kapacitě 13,8 kg vycházelo na teoretický dojezd asi 354 kilometrů. V praxi je to ovšem ještě méně, neboť z celkové kapacity nádrže lze využít pouze necelých 13 kilogramů plynu.
S dojezdem ovšem pomůže i rezervní benzínová nádrž, která pojme devět litrů paliva. Arona přitom benzín za běžných podmínek téměř nepotřebuje, dokonce i startování zvládá pouze na plyn. Výjimkou jsou zimní měsíce, kdy teploty spadnou pod úroveň -10 °C. V takové situaci motor startuje na benzín, po lehkém zahřátí ovšem automaticky opět přepíná na plyn.
Co ten dojezd?
V praxi to tedy znamená, že na CNG ujedete maximálně tak 300 kilometrů – v závislosti na vaší noze. Osobně se mi dařilo absolvovat většinu tras se spotřebou okolo 4,6 kg/100 km, během dynamičtějšího svezení a poskakování ve městě se ovšem spotřeba uměla snadno vyhoupnout až k hodnotě přes 5 kg/100 km.
Spotřebu motoru při jízdě na benzín automobilka vzhledem k „nouzovému“ statutu benzínové nádrže neuvádí. Palubní počítač ovšem signalizuje dojezd na benzín pouze 95 kilometrů, což by ve výsledku znamenalo celkový dojezd necelých 400 kilometrů. A to není žádná sláva. Ve skutečnosti by to ale nemuselo být tak zlé.
Vůz jsme totiž testovali v poměrně chladných jarních měsících, obuty měl zimní pneumatiky a jeho nájezd se pohyboval okolo necelých 1.000 kilometrů. Jak se navíc ukázalo, rezervní benzínová nádrž vám dovolí urazit rozhodně víc, než jen 95 kilometrů.
Po spotřebování veškerého (dostupného) CNG a plynulém přepnutí na spalování klasického naturalu 95 jsem totiž se svítící kontrolkou a slibovaným dojezdem 95 km urazil zhruba dalších 35 kilometrů. Během jízdy se přitom nepohnul ani ukazatel dojezdu, ani palivoměr. Spotřeba benzínu se přitom pohybovala lehce nad hranicí 5 litrů na okreskách a 6 litrů na dálnici.
Ve výsledku se tak dojezd vyhoupne přes hranici 400 kilometrů, rozhodně ale nepůjde o oslnivé hodnoty. A i když v Česku by to vzhledem k hustotě čerpacích stanic a plnících stanic CNG nemusel být problém, na cestách v zahraničí by mě osobně poměrně limitovaný dojezd přinejmenším znervózňoval.
Tedy za kolik?
Je mi ale jasné, že všechny zajímají hlavně ony slibované nízké náklady. Pokud budu vycházet z vlastní spotřeby 4,6 kg/100 km a průměrné ceny CNG 27,60 Kč/kg, pak mi vychází náklady 1,3 Kč na kilometr. U loni testované arony 1.0 TSI/85 kW mi vycházela průměrná spotřeba 6,1 l/100 km, což při současné průměrné ceně benzínu 26,50 Kč znamená náklady asi 1,62 Kč na kilometr.
Při nájezdu 100.000 kilometrů se tak dostáváme na rozdíl 32.000 Kč. Cenový rozdíl mezi motorizacemi 1.0 TSI 85 kW a 1.0 TGI 66 kW přitom činí pouze 3.200 Kč ve prospěch výkonnějšího čistě benzínového motoru. Současné ceny benzínu jsou ale poměrně nízké, což by mohlo úsporu při provozu na CNG časem ještě zvýšit (pokud se tedy zvýší ceny benzinu). Navíc vás může hřát dobrý pocit z nižších emisí CO2 (110-116 g/km vs. 96-99 g/km).
Chybí tomu šmrnc
Jízdní projev se pak těžko komentuje. Vzhledem k výraznému nárůstu hmotnosti a nejnižšímu dostupnému výkonu zkrátka aroně TGI chybí šmrnc, kterým by ospravedlnila občas nějaké to uskočení na rozbité zatáčce. Nutnost motor často vytáčet a kazit si tak spotřebu (tedy i výhodnost provozu) navíc člověka od nějaké té snahy o zábavnější svezení celkem rychle odradí.
Ve výsledku se tak bude jednat spíše o výhru rozumu pro lidi, kteří nespěchají a upřednostňují ekonomičnost nad radostí z řízení.
Závěr
Závěr
Staré moudro říká, že žádná sleva není zadarmo. V případě arony je levný provoz vykoupen omezeným prostorem zavazadelníku, horší dynamikou, nemožností tahat přívěs a bohužel i dojezdem na jednu nádrž (respektive nádrže).
Síť plnících stanic s CNG je ale naštěstí v Česku poměrně hustá, stejně jako síť tradičních benzínek. Doplnění CNG je pak otázka chvilky, jen kdyby to při aktivnějším cestování nemuselo být tak často.
Pokud tedy hledíte jen na provozní náklady, kterým jste ochotni obětovat i dynamiku a jistou praktičnost, pak asi není důvod aronu na CNG nedoporučit. Při současné sázce na elektromobilitu se navíc nabízí otázka, o kolik může být systém CNG ještě lepší a jak dlouho ho bude koncern VW vůbec nabízet. Zprávy o tom, že dalšímu vývoje CNG pohonu se už koncern věnovat nebude, totiž už proběhly…
Nejlevnější verze modelu | 434.900 Kč (Seat Arona 1.0 TSI 85 kW, Style) |
Základ s testovaným motorem | 437.900 Kč (Seat Arona 1.0 TGI 66 kW, Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 452.900 Kč (Seat Arona 1.O TGI 66 kW, Xcellence) |
Testovaný vůz s výbavou | 528.100 Kč (Seat Arona 1.0 TGI 66kW, Xcellence) |
Plusy
- Výhodný provoz
- Cenová dostupnost
- Nižší emise
- Design vozu
Minusy
- Omezený dojezd
- Velikost zavazadlového prostoru
- Horší dynamika
- Nemůže tahat vlek