Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Ibiza 1.0 TSI (70 kW) – Jak se povedla nová technika?

David Bureš
Diskuze (207)
Ibiza se nové platformy dočkala dříve než koncernoví sourozenci. Jak se novinka povedla? A jak jezdí s přeplňovaným tříválcem, který zákazníky zatím láká nejvíce?


Design, interiér


Letošní rok je nepochybně rokem malých automobilů. Do prodeje během letoška postupně zamíří (nebo už zamířily) nové generace Kie Rio, Nissanu Micra nebo Volkswagenu Polo. S novou generací svého malého modelu přichází také Seat. Pátou generaci ibizy jsme vyzkoušeli jen krátce po oficiálním uvedení na český trh.

Z historického hlediska je ibiza nejprodávanějším modelem Seatu, a tak není divu, že v aktuálně probíhající expanzi značky hraje její nová, již pátá generace tak důležitou roli. Ta se ostatně odráží v tom, že novinka dostala platformu MQB (ve verzi A0 určené pro malá auta) dříve než její koncernoví sourozenci, Volkswagen Polo, Audi A1 a Škoda Fabia. Ona ale nová generace už byla potřeba, ta odcházející byla na trhu již od roku 2008, přičemž během bezmála devíti let produkce prošla hned dvěma zásadními modernizacemi (2012 a 2015).

Jestliže předchůdce byl dostupný také jako kombi, nová ibiza zůstane výhradně pětidveřovým hatchbackem. O malé kombíky už zkrátka není takový zájem, i proto se ibiza této varianty už v květnu 2016 vzdala. Na její místo však ještě letos dorazí malé SUV arona, postavené rovněž na platformě MQB A0, které má ambice zaujmout více klientů než Ibiza ST.

Jak v kompaktu

Použití modulární architektury má pro automobilku výhodu v podobě snížení vývojových a výrobních nákladů, zatímco pro zákazníky je především plusem zvětšení vnitřního prostoru nebo zvýšená tuhost karoserie. A právě vnitřní prostor se stává velkou chloubou nové ibizy.

S délkou 4.059 mm je auto sice o dva milimetry kratší než předchůdce a s výškou 1.444 mm je o milimetr nižší, rozvor 2.564 mm je ale o zásadních 95 mm delší než u minulé generace a především šířka činí 1.780 mm, což je mezigeneračně o 87 mm více. A právě tyto dvě hodnoty jsou uvnitř dobře znát.

Když se totiž dovnitř posadíte, skoro si připadáte jak v o segment větším autě. Se spolujezdcem se řidič nešermuje rukama, jak se to v malých autech čas od času stává, také nad hlavou má spoustu prostoru. Vyjádřeno čísly, tak šířka v oblasti loktů na předních sedadlech mezigeneračně vyrostla o 97 mm na 1440 mm, výška nad sedadlem řidiče je o centimetr lepší (990 mm).

Seat Ibiza – mezigenerační srovnání vnitřního prostoru
GeneraceIbiza V (2017-)Ibiza IV (2008-2017)
podélný prostor vpředu min/max (mm):860/1110740/1090
podélný prostor vzadu min/max (mm):570/870560/910
výška nad sedadlem - vpředu (mm):990980
výška nad sedadlem - vzadu (mm):950930
šířka vpředu (mm):14401343
šířka vzadu (mm):14101333
délka sedáku vpředu (mm):490500
délka sedáku vzadu (mm):450480
výška opěradla vpředu (mm):620610
výška opěradla vzadu (mm):680610

To samé přitom platí i pro místo vzadu. Řidič si sice může dát sedačku hodně nízko a řídit s „dlouhýma“ nohama, čímž značně omezí pasažéra za sebou, pokud ale zvolí běžnější posaz, vytvoří vzadu spoustu prostoru, aniž by se sám cítil nepohodlně. Rázem se tak za sebe posadí i dva dlouháni, podobně jako v nedávno zkoušené Kie Rio. Co do rozměrů jsou na tom oba konkurenti podobně, tedy v rámci segmentu skvěle. Jen s nastupováním dozadu by to v ibize mohlo být lepší, vstupní otvor není z největších. Při zavírání zadních dveří navíc nepřeslechnete notně plechový zvuk, který působí dost lacině.

Prostor v kabině přitom není na úkor zavazadelníku. Oficiální údaj hovoří o 355 litrech, což je ještě o 25 litrů více než ve Škodě Fabia, která je v této disciplíně přeborníkem. Kufr ibizy boduje šířkou, výškou i délkou, nabízené háčky by ale mohly být festovněji zhotovené. Po sklopení zadních sedadel sice vznikne výrazný schod, o jeho vyrovnání se ale může postarat dvojitá podlaha nabízená za 4.900 korun. Víko ocení i dlouháni, jelikož se otevírá hodně vysoko, kvůli manipulaci potěší jeho výrazné vybrání. Značně odhalené plechy víka sice mohou překvapit, na zvukový komfort při jízdě ale vliv nemají. Naopak nakládací hrana by mohla být níže umístěná.

Není trochu nudná?

Jestliže z hlediska vnitřního prostoru je mezigenerační proměna dobře znatelná, z hlediska vnějších tvarů byste možná novou ibizu ani nepoznali. Pátá generace do prvního redakčního testu dorazila v nenápadném černém laku, v němž vypadá nudně a až příliš podobně jako předchozí generace (po modernizaci v roce 2015). Černá barva totiž zakryje výrazné tvarování na bocích nebo na přídi, kde široká maska chladiče ještě opticky rozšiřuje už tak široký vůz. A tak přestože je vizáž ibizy dynamická i v obyčejných verzích, klidně bychom si dokázali představit ještě větší odvaz. Když už je Seat v rámci koncernu VW Group tak sportovně orientován, mohl by nabídnout větší mezigenerační změnu než tradičně konzervativní bratr v podobě Volkswagenu Polo...

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni

V podobném duchu je laděn také interiér, který v testované verzi Style (druhý nejnižší stupeň v nabídce) působí poněkud stroze a lacině. Zdobí ho sice šedý dekor, ten se ale v jednoduše řešeném celku ztrácí a navíc na něm ulpívají otisky prstů. Chtělo by to nějakou výraznější barvu! Navíc se uvnitř projevuje jistá snaha o šetření, autu chybí stropní madla, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy (stále častější řešení) nebo zrcátko ve sluneční cloně před spolujezdcem – kupodivu je umístěno jen v cloně před sedadlem řidiče. Pětipalcový displej s nízkým rozlišením pak působí v dnešní době obřích obrazovek poněkud zastarale, což ale může za příplatek vyřešit za moderní osmipalcové řešení. Naopak automatické dojezdy oken ibiza má, a to u všech oken, což mezi malými vozy obvyklé není.

I přes tyto drobné výtky je však kabina nové ibizy příjemné místo k žití. O prostornosti už řeč byla, pochválit je potřeba i logické rozmístění jednotlivých ovladačů, které jsou po ruce, a to včetně zapínání výstražných světel, které bylo u minulé generace trochu mimo dosah. Volant i sedadlo nabízejí široké možnosti nastavení, a tak si ideální pozici najde každý řidič. Sama sedačka zaslouží pochvalu pro svůj dlouhý sedák, díky němuž nabídne dostatek komfortu i na delších trasách. Použité plasty jsou sice laciného, tvrdého ražení, jejich slícování je ale na parádní úrovni. Výhodou jsou pak velké kapsy ve dveřích, do nichž se vejdou 1,5litrové lahve. Naopak před spolujezdce toho moc nedáte, schránka je poměrně malá.

Motor, jízdní vlastnosti


Jaký je litr?

V době uvedení na trh je nová ibiza dostupná výhradně se zážehovými tříválci o objemu jednoho litru. Zatímco ten nejslabší s 55 kW je atmosféricky plněný, dva silnější jsou přeplňované turbodmychadlem a jsou naladěny na 70, respektive 85 kW. Vyzkoušeli jsme ten slabší z nich, který jako střed nabídky bude patrně nejprodávanějším motorem v nabídce. Později dorazí i turbodiesel 1.6 TDI ve třech verzích (60, 70 a 85 kW), tříválec 1.0 TGI schopný spalovat stlačený zemní plyn a hlavně zcela nový benzinový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW), o který se potenciální kupci dle zástupců českého zastoupení Seatu hodně zajímají.

Psali jsme: Vyzkoušeli jsme nový Seat Ibiza. Jak se povedl? A jaké je 1.5 TSI Evo?

S patnáctistovkou bude ibiza nepochybně malá raketa, jenže ono i s tím slabším turbo-litrem je to příjemně čiperné autíčko, které dokáže vykouzlit úsměv na rtech. Hlavně ve městě má se svými 70 kW a 175 N.m mezi 1500 až 3500 otáčkami spoustu elánu a ponoukává vás k tomu, abyste ho neustále vytáčeli.

To je ostatně třeba, protože pod nějakých 1800 otáček je tenhle přímovstřikový tříválec notně apatický, čehož si všimnete hlavně při přeřazování. Přeřaďte ze středních otáček, v nichž má motor až nečekaný elán, na vyšší převod a jestliže se dostanete nízko nad volnoběh, najednou máte pocit, jako byste se zastavili. Zkrátka nějakou chvilku trvá, než se turbo motoru roztočí. Jakmile se to ale podaří, rázem motor táhne až k nějakým 5500 otáčkám.

Tříválec má přitom dostatek síly také na dálnici, kde i ve stoupáních stále obstojně zrychluje, aniž byste museli podřazovat. Zvuk motoru je jadrnější, tříválcového rykotu si ale všimnete jen nad 3000 otáčkami. V nižším spektru je klidný a prakticky ho neuslyšíte, tak dobře je v ibize odhlučněn. Jen těsně nad volnoběhem (asi do 1500 otáček) duní podobně jako vznětové agregáty. Takový charakter by ale časem mohl zmizet, protože testovaný kousek byl nezajetý, v době převzetí měl na svém kontě pouhých 500 kilometrů.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni

Elán motoru přitom není na úkor jeho spotřeby. U tříválců sice občas hovoříme o nízké spotřebě na papíře, ale vyšší v reálných podmínkách, jenže v tomto případě to neplatí. Týdenní testování jsme zakončovali s nadmíru slušným průměrem šest litrů na 100 kilometrů s tím, že i ve městě a na dálnici se bez problémů vejdete pod sedm litrů. A i když jsme se na okresních silnicích snažili z litru vyždímat všechny jeho koně, stále jsme byli na osmi litrech. A navíc nás ani ten start-stop neotravoval tolik jako v jiných vozech, protože agregát spouštěl velice hbitě. Za tohle má ibiza plus! Naopak minus má za pouze čtyřicetilitrovou palivovou nádrž, která je o pět litrů menší než u předchůdce a také výrazně menší než u konkurence.

K litrovému motoru se vztahuje výhradně pětistupňová manuální převodovka, která se nám hodně líbila. Řazení je příjemně tuhé s jasně vymezenými dráhami, výhrady nemáme ani k zpřevodování. Snad jen ta kulatá hlavice řadicí páky by mohla být zhotovena z jiného materiálu. Na dotyk má sice ideální tvar, lesklý dekor ale v dlani klouže, a to obzvlášť za horkých dnů v době, než klimatizace ochladí kabinu.

Seat Ibiza – srovnání s konkurencí
ModelSeat IbizaFord FiestaKia RioNissan MicraŠkoda Fabia
Motor1.0 TSI1.0 EcoBoost1.4 CVVT0.9 Turbo1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3]9999991368898999
Válce/ventily3/43/44/43/43/4
Největší výkon [kW/min]70/5000-550074/650074/600070/550070/5000-5500
Točivý moment [N.m/min]175/1500-3500170/1400-4000133/4000150/2250160/1500-3500
Převodovka5M6M6M5M5M
Max. rychlost [km/h]182183176175185
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,910,512,212,110,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,74,35,04,44,4
Základní cena [Kč]316.900355.990324.980308.000281.900

Hbitý čipera

Testovaná ibiza přitom nebyla čiperná jen díky svému motoru, ale také díky svým jízdním vlastnostem. Už minulá generace jezdila parádně, přičemž nástupce se ještě zlepšil. Naladění podvozku se konstruktérům velice povedlo, a tak ibiza projíždí oblouky výrazně rychleji, než byste čekali.

V utažených obloucích je díky lehkému motoru v přídi velice hbitá, zatímco v rychlejších pasážích zůstává i ve vyšším tempu díky širšímu rozchodu stabilní, aniž by do práce nějak zprudka zasahovala elektronika. To se spíš dostanete na limity pneumatik, testovaný kousek nazouval typ Hankook Kinergy Eco2. Testovanému kousku přitom nepomáhalo přibrzďování vnitřního kola XDS, kterými jsou vybaveny až verze nad 74 kW.

I přes agilní vlastnosti a s tím související tužší naladění podvozku si ibiza v rámci třídy uchovává slušný komfort. Větší nerovnosti ale dává posádce pocítit. Práci zadní nápravy sice občas slyšíte (hlavně na příčných nerovnostech), to ale v rámci segmentu malých aut není nic neobvyklého. Rány od podvozku každopádně nejsou hlasité, celkově je odhlučnění podvozku na vysoké úrovni, rozhodně lepší než u konkurenční Kie Rio.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni

Právě protihluková ochrana se u ibizy vyvedla, protože i na dálnici zůstává klidným autem. Tříválec na pětku točí asi 2900 otáček, v nichž zůstává ještě tichý, a ani aerodynamický šum není nijak zásadně slyšet. V tomto ohledu tak ibiza rozhodně není jen malým autem do města, ale univerzálem, se kterým se nemusíte bát vyrazit i na delší výlety.

Dospěle ibiza nepůsobí jen tímto univerzálním charakterem, ale také třeba nabízenou výbavou. Adaptivní tempomat za sympatických 5.200 korun si svojí funkčností nezadá s většími vozy. Jestliže k těmto systémům míváme výhrady (například „předvídající“ tempomaty u Hondy), zde je všechno v pořádku. Seat nezpomaluje zbytečně daleko za vozidlem vpředu, ale lineárně se „zavěsí“ za něj, stejně tak nemá potíže rozeznat v oblouku vozidla ve vedlejším pruhu. K dispozici jsou pak i full-LED světlomety nebo třeba adaptivní tlumiče (u sportovně orientované verze FR).

Znát je to ale na ceně, která není z nejnižších. Testovaný litr se 70 kW totiž pořídíte minimálně 316.900 korun, což není zrovna málo. Jenže za tuhle částku už dostanete všechno potřebné – šest airbagů, rezervní kolo, manuální klimatizaci, autorádio, palubní počítač nebo elektricky ovládaná zrcátka a přední okna.

Psali jsme: Nový Seat Ibiza přijíždí na trh výhradně s tříválci. Kolik stojí?

Testovaný kousek za 411.800 korun pak už byl doslova nabit výbavou, když mu nechyběla dvouzónová automatická klimatizace, diody denního svícení, vyhřívaná přední sedadla nebo adaptivní tempomat. K definitivní spokojenosti náročného klienta už chyběla vlastně jen navigace (+21.900 Kč) a full-LED světla (+21.300 Kč). I těm méně náročným pak budou chybět vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, která ibiza nepochopitelně nabízí jen pro nejvyšší verze FR a Xcellence bez možnosti si za ně připlatit v nižších variantách.

Závěr


Závěr

Nová generace ibizy se Seatu povedla. Je to hravé malé auto, jehož přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 TSI má spoustu elánu ve městě i dostatek síly na dálnici, přičemž to není vynásobeno vysokou spotřebou. I s nezajetým motorem jsme jezdili za šest litrů.

Hodně se nám zalíbily jízdní vlastnosti, nová ibiza jezdí pěkně čiperně a její komfort v rámci segmentu zůstává na slušné úrovni. Jen škoda, že svojí radost z jízdy auto nedává více najevo svým designem. Obzvlášť v testovaném černém laku vypadá až nudně a velice podobně jako předchůdce.

Interiér pak nabízí více prostoru než dříve, jeho strohost v kombinaci s některými materiály ale v testované verzi přece jen působila laciněji. Šetřit se zkrátka muselo, což je patrné i na chybějících madlech u stropu (podobně jako u Citroënu C3) nebo plechovém dovírání dveří. To ale nemůže pokazit dojem z jinak nadmíru povedeného auta, kterého by se konkurence rozhodně měla obávat.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni

Nejlevnější verze modelu296.900 Kč (1.0 MPI/55 kW Reference)
Základ s testovaným motorem316.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Reference)
Testovaný vůz bez příplatků334.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou411.800 Kč (1.0 TSI/70 kW Style)

Plusy

  • Prostorná kabina
  • Úsporný a živý motor
  • Přesné řazení
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Bohatá základní výbava
  • Solidní odhlučnění

Minusy

  • Laciněji působící interiér
  • Vyšší nakládací hrana kufru
  • Menší palivová nádrž

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (207)
Seat Ibiza 1.0 TSI
Cena základní sestavy 334 900 Kč
Výbava základní sestavy Elektricky ovládaná přední a zadní okna, kožený multifunkční volant, autorádio s pětipalcovým dotykovým displejem a Bluetooth, palubní počítač, přední mlhovky s funkcí přisvěcování do zatáček, omezovač rychlosti, manuální klimatizace, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, šest airbagů, rezervní kolo, Front Assist, 15“ ocelová kola s ozdobnými kryty. Kč
Cena testované sestavy 411 800 Kč
Výbava testované sestavy 15palcová kola z lehkých slitin (+8.900,-), adaptivní tempomat (+5.200,-), hudební systém Beats (+11.000,-), dvouzónová automatická klimatizace (+9.500,-), paket LED – diody denního svícení, ambientní osvětlení interiéru, diodová koncová světla (+6.800,-), paket Winter – vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+9.400,-), metalický lak (+13.200,-), paket Vision – přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera (+12.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.1 / 4.7
Emise CO2: 106
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 355 / 0
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1122 / 458
Rozměr pneu: 185/65 R15
Seat Ibiza 1.0 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4059
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2564
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - CommonUser
15. 5. 2017 08:42
Re: motor
To ano, zeleny maju oplesnute mozky, inak nic.
Ono sa to melie tak ci onak, ale zakaz bude skor pre naftu + tvrdsie emisne merania.
[odkaz]
[odkaz]

Nie som naftomil, tak naco to komplikovat a hladat na kazdej pumpe palivo, co mi to nedofrcka vstreky, olej ci mi nedo... DPF, blue add ... atd.
12. 5. 2017 23:03
Re: Hlavně ve městě má se svými 70 kW a 175 N.m mezi 1500 až
Uplna hlupost, trubo sa natlakuje maximalnym prietokom vzduchu na danych otackach, je uplne jedno, ako rychlo sa k nim dopracuje.
Rychlost nabehu motora do otacok nema nic spolocne s tym, ake otacky toci turbo.
Turbo bude vzdy daleko rychlejsie, nez sa motor pod zatazou stihne vytocit. Motor predbehne turbo jedine na volnobeh, vtedy vsak turbo nedosiahne svoje maximalne otacky, kedze nema dostatocny prietok vzduchu. To preto, ze vytocit motor vyzaduje mizive mnozstvo vykonu a teda aj paliva a vzduchu v porovnanim s motorom v zatazi.
Avatar - Emel
12. 5. 2017 22:33
Re: motor
Alle Diesel raus - jo, to chtějí nějaké spolky... něco jako naše Děti země nebo Duha.

Samozřejmě je to stejné jako u nás, je to populismus... milé bylo, jak ministryně za Zelené přijela na meeting v Priusu... do kterého o pár metrů vedle přesedlala ze své služební A8 TDI :-)
[odkaz]
Avatar - CommonUser
12. 5. 2017 10:22
Re: motor
Alle Diesel raus - auch Euro 6
[odkaz]
Modra plaketa je pozastavena, takze mesta si definuju vlastne pravidla (sudny proces - obyvatelia vs mesto).
Stuttgart, Kolin, Mnichov zvazuje ...
Este raz, naco si robit zbytocne problemy a vyssie fixne naklady ? Mal som naftu, tak hadam stacilo.
Avatar - Emel
12. 5. 2017 09:53
Re: motor
Zajdeš s ní úplně kamkoliv, ne? Viděl jsem, že Německo zvažuje doplnění nálepek o modrou barvu, kterou by měla auta s Euro 6, nicméně opět, Euro 6 vč. nafty. Dneska je to tak, že nejlepší je zelená a ta je Euro 4 a lepší nebo s DPF.

Jasně že nemají jenom naftu, taky nejezdí jenom po dálnicích.